عصر کرد

آخرين مطالب

به همت بنیاد برکت؛

نوای عمران و آبادانی در روستاهای متروکه کردستان نواخته شد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد عمران و آبادانی موجب شد بسیاری از روستاهای متروکه و حتی خالی از سکنه شهرستان بیجار در استان کردستان رونق بگیرد.

شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شهر سنندج قرار دارد و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در روستاهای این شهرستان با ارائه تسهیلات مناسب ارزان قیمت به اهالی موجب رونق و آبادانی این روستاها شده است.
همراه هیاتی از بنیاد برکت با پیمودن جاده پر پیچ و تاب سنندج - بیجار که در حاشیه آن کشاورزان در حال برداشت گندم و جو هستند ولی منطقه ای تقریباً خشک و کم آب است، پس از پیمودن 5 کیلومتر جاده کاملاً خاکی به یک روستای آرام، کم امکانات به نام گوندک رسیدیم.
به گفته اهالی، این روستا سال ها خالی از سکنه بود ولی به همت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) چند سالی است صدای دلنشین روستاییان در گوندک طنین انداز شده است.
سید مهدی حسینی از اهالی این روستا به خبرنگاران گفت: در دهه 70 بیش از 600 نفر در این روستا ساکن بودند که در سال 80 بدلیل خشکسالی، نبود آب شرب و همچنین نبود اشتغال مناسب جوانان به شهرها مهاجرت کردند.
وی افزود: این روستا از سال 82 تا 94 خالی از سکنه بود که با اقدامات بنیاد برکت و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد شغل 8 خانوار به این روستا بازگشتند و در حال حاضر نیز 38 خانوار در این روستا زندگی می کنند.
یکی دیگر از اهالی روستا که خود را احمد محمدی معرفی کرد، گفت: در سال 95 حدود 30 میلیون تومان تسهیلات از بنیاد برکت دریافت و با آن 16 راس گوسفند خریدم و در حال حاضر مشغول دامپروری هستم.
مجری طرح‌های اشتغالزایی محور اجتماعی بنیاد برکت استان کردستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: در فاصله 26 کیلومتری شهر بیجار روستای گوندک واقع شده که در چند سال اخیر بیشترین آمار مهاجرت را داشته و آن نیز به دلیل مشکلات کسب و کار بوده است.
کامبیر محمدی افزود: شغل بیشتر مردم زراعت گندم به شکل دیم بود که به دلیل خشکسالی و کمبود آب‌های سفره های زیر زمینی این کار را کنار گذاشته و راهی شهرها شدند.
وی ادامه داد: با توجه به مصوبه شورای اشتغال استان کردستان به این روستا ورود کردیم و با ارائه تسهیلات، مشاوره، ایجاد بازار اشتغال موجب مهاجرت معکوس اهالی این روستا شدیم و دوره‌های دامداری برای این افراد راه اندازی کردیم و پس از ایجاد زیر ساخت‌های لازم موضوع بعدی فروش محصولات است.

با 10 میلیون مغازه مکانیکی راه انداختم
همراه هیاتی اعزامی بنیاد برکت در ادامه به روستای یک مقدار بهتر و پیشرفته تر خودلان رفتیم، این روستا که از استانداردهای لازم همچون کوچه باغ و از جمعیت نسبتاً مناسبی برخوردار بود 2 نفر از جوانانش با گرفتن تسهیلات 10 میلیون تومانی از بنیاد برکت یک مغازه مکانیکی راه اندازی کرده بودند.
رحمان احمدی 21 ساله در این باره به خبرنگاران گفت: بیشتر اهالی این روستا موتور دارند و برای تعمیرات این وسیله نقلیه باید کیلومترها طی کنند چون لیسانس مکانیکی داشتم و یک مغازه متروکه و تعطیل در روستا وجود داشت با تسهیلات 10 میلیونی به همراه یکی از دوستانم این مغازه را راه اندازی کردیم.
قالی بافی در شهرستان بیجار با نقشه های دلچسب و رنگین سرآمد استان کردستان و کشور است به همین منظور به سراغ خانواده ای رفتیم که در خانه ای کوچک مشغول قالیبافی هستند.
خانم قالیباف به خبرنگاران گفت: از بنیاد برکت 30 میلیون وام دریافت کردم و دار قالی برپا کردم، در حال حاضر بافت یک فرش 9 متری یک سال طول می کشد که حدود 3 تا 4 میلیون هزینه نخ و ابریشم آن می شود و این فرش ها را بین 30 تا 40 میلیون در بازار می فروشیم.

30 هزار طرح اشتغالزایی در کشور ایجاد می‌شود
مدیر روابط عمومی بنیاد برکت درباره فعالیت این بنیاد به خبرنگاران گفت: بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با توجه به خلاءهای موجود در حوزه اشتغال روستایی، رفع محرومیت و بازگشت به روستاها توانسته اقدامات مؤثری انجام دهد و سال گذشته 10 هزار طرح اشتغال‌زایی را با 40 هزار فرصت شغلی در کشور اجرا کرده است.
حمیدرضا زمانی می گوید: بخش اعظم این فعالیت ها در قالب طرح سحاب در مناطق محروم و روستاها انجام شده و برای سال 1398 نیز عملیاتی کردن 30 هزار طرح اشتغال‌زایی با 72 هزار فرصت شغلی را با اولویت مناطق سیل‌زده در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، این طرح‌های اشتغال‌زایی را در سال 1398 در 26 استان، 155 شهرستان و 6 هزار روستا اجرا خواهد کرد.
زمانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های طرح‌های اشتغال پایدار حمایت، بازاریابی و مشاوره به کارآفرینان است که بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اجرای طرح سحاب به این موارد جامه عمل پوشانده اند.
وی افزود: طرح سحاب بخشی از اجرای مدل جامع توسعه‌ی مناطق محروم و روستایی را پشتیبانی می‌کند، در این مسیر و در چارچوب ظرفیت‌های محیطی، در ابتدا زمینه‌های ایجاد کسب‌وکار تعیین می‌شود و پس از سنجش و تطبیق اهلیت فنی افرادی که تمایل به کسب‌وکار تعریف‌شده دارند؛ فرآیندهای تأمین منابع و اخذ مجوزهای قانونی طی می‌شود.
زمانی اظهار داشت: در این مسیر، فرد متقاضی در تمامی مراحل (فنی، مالی، اجرایی) مشارکت می‌کند و یکی از موضوعات حائز اهمیت در پیشبرد این طرح، نظام مدیریتی و اجرایی پیش‌بینی شده است که به‌واسطه‌ آن، تمام مراجع رسمی عهده‌دار نقشی معین در پیشبرد هدف اجرای طرح هستند.
وی افزود: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرارداد ساخت 50 مدرسه برکت را با 265 کلاس درس و اعتباری بیش از 234 میلیارد ریال در مناطق محروم استان کردستان منعقد کرده که از این تعداد 36 مدرسه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.
مدیر طرح‌های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم به خبرنگاران گفت: این بنیاد 3 چالش حوزه اشتغال را بررسی کرده که پایین بودن اشتغال نسبت به جمعیت، به ازای اشتغال هر یک نفر چند نفر تأمین معاش می‌شوند و پایین بودن بهره وری نیروی کار است.
مرتضی نیازی ادامه داد: یکی از دلایل مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها اشتغال است چون مردم برای دسترسی به خدمات بهتر به شهرها کوج می‌کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر در کشور به ازای هر نفری که کار می‌کند 3.4 دهم نفر معیشت شان تأمین می‌شود این در حالیست که در سال 2017 در کشور چین به ازای هر نفری که کار می‌کرد 1.85 نفر معیشت شان تأمین می‌شد یعنی از جمعیت یک میلیارد نفری، 700 میلیون نفر آنها مشغول به کار بودند.
نیازی گفت: ظرفیت‌های عظیمی در حوزه اشتغال در کشور ما مغفول مانده و باید از این امکانات استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه توزیع اشتغال در کشور به شدت نامتوازن است، تاکید کرد: در شهرها فرصت‌های شغلی افزایش یافته ولی در روستاها به مرور زمان فرصت‌های شغلی از بین رفته است.
مدیر طرح‌های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت روستایی ما 22 میلیون نفر باقی مانده و این در حالیست که روستاها در این سال‌ها توسعه یافته اند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 25 درصد جمعیت کشور روستایی هستند که اگر روند مهاجرت‌ها ادامه پیدا کند در 10 سال آینده به 18 درصد می‌رسد و بخشی از روستاهای ما نابود می‌شود.
نیازی در بخش دیگری گفت: علت کاهش جمعیت در روستاها نبود اشتغال است، در دولت‌هایی که به مساله اشتغال توجه داشته اند اشتغال را در بخش صنعتی دیده و دنبال این بودند که یک کارخانه دایر کنند و مردم را در آنجاها سرکار بگذارند در صورتی که از ظرفیت‌های روستاها غافل ماندند.
مدیر طرح‌های اجتماع محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاکید کرد: اصلی ترین دلیلی که در حوزه اشتغال در 40 سال گذشته نتوانستیم موفق باشیم نداشتن الگو و برنامه مشخص برای ایجاد اشتغال در روستاها است.
وی گفت: برای ایجاد اشتغال تنها تمرکز به تخصیص منابع داشته ایم در صورتی که 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق روستایی برداشته شده ولی خروجی اشتغالزایی نداشته است بر همین اساس بنیاد برکت متمرکز بر ایجاد اشتغال با یک مدل اجرایی شده است.
نیازی یادآور شد: از 10 هزار طرح اشتغالزایی که سال گذشته در سراسر کشور اجرایی شد 200 طرح آن در استان کردستان بوده است.
یک هزار و 800 طرح اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان کردستان در 20 رسته شغلی از جمله پرورش دام سبک و سنگین، خیاطی، پرورش بوقلمون، صنایع دستی و … ایجاد شده است.
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم، نهضت اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار را در این مناطق راه‌اندازی کرده است.
9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/85032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

برپایی 654 شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس

کشف 400 کیسه آرد قاچاق به وزن 16 تن در کرمانشاه

تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر

کدام محرومیت؟ شادی اسماعیلی فر فقط یک لایک ساده بود!

پنالتی استقلال مقابل شمس آذر اشتباه بود؟

انجام معاینات پزشکی بیش از 1000 زائر حج تمتع در کرمانشاه

روستای کرتویج بخش دینور همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

دو نوازی پورناظری‌ها در چند متری نقش برجسته بیستون / پدر و پسر درخشیدند (فیلم)

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده