عصر کرد

آخرين مطالب

گلایه هایی از جنس نمک مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - کردستان را به واسطه معادن غنی سنگ مرمر، آهن و طلا می شناسند و شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که این استان در زمینه معدن نمک هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

معدن نمک آبی در نزدیکی روستای محمدآباد معروف به تازه کند قرار دارد، آب این روستا به واسطه وجود معدن، شور شد و بیشتر ساکنان آن بار کوچ بستند ولی 12 خانوار ماندند تا از معدن، پول برداشت کنند.
بعد از رانش زمین در سال 1380 این معدن بیش از 20 میلیارد ریال خسارت دید و بعد از آن هم سیلاب در سال‌های 93 و 94، تولید نمک را به صفر رساند و تا امروز جبران خسارت آن امکان پذیر نبوده و مسوولان می گویند: این کاری زمان بر است.
این معدن حالا با زور بازوی پنج کارگری می چرخد که نمی خواهند روستایشان خالی از سکنه شود.
ضرب المثل معروف هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک، برای همه ما آشناست امّا دیدن عملی و عینی اینکه نمک هم روزی به گندد بیش از همه چیز سخت و ناگوار است.
نمک، سفیر همیشگی سفره های رنگی مردم در 2 یا سه وعده غذایی از دیر باز مورد استفاده خوارکی قرار گرفته و آنقدر زیاد و در دسترس است که خیلی ها به چگونگی تولید آن توجه و دقتی ندارند البته در کنار مصارف خانگی و خوارکی نمک در زندگی انسان، این محصول شور و سپید، مصارف دامداری، صنعتی و دارویی هم دارد که نوع نمک در همه این مصارف به کلی با یکدیگر تفاوتی اساسی دارد.
در سفره ایرانیان، نان و نمک از ابتدای آغاز سطح کیفی زندگی در کنار یکدیگر بوده و هیچگاه حرمت نان و نمک از دیدگاه مردم پنهان و قابل فراموشی نبوده است، گوهر سپید نمک همواره همراه و همیار مردم بوده و گاهی نقشی منفی در افزایش فشار خون هم داشته است، این روزها در شهرستان کهن دیار گروس (بیجار) خود نمک هم دچار فشار خون شده و حال مناسبی ندارد.

نمک سفره بیجاری ها
معدن نمک آبی بیجار که روزی نان آور سفره بسیاری از کارگران این منطقه بود به سبب برخی نامهربانی های طبیعت و عده ای بی‌اطلاع، دچار خسارت هایی شده که امروز حال مناسبی ندارد و از فشار خون بالای اقتصادی و اعتباری رنج می برد.
معروف سجادی کارآفرین نمونه 63 ساله از سال 1364 در معدن نمک آبی بیجار سرمایه گذاری کرد و در چهار دهه گذشته از فراز و نشیب های بسیاری عبور کرد و اینک از تجربه گرانبهایی برخوردار است هر چند دل خوشی از تولید و حمایت مسئولان ندارد.
او می‌گوید: از ابتدای سال های 64 و 65 تا امروز که بیش از 34 سال از شروع به کار معدن نمک می گذرد، کمتر کسی در بیجار از معدن نمک آبی شهرستان خود اطلاع دارد و بسیاری حتی یکبار از این نمک بومی استفاده نکرده اند.
سجادی اظهار داشت: از ابتدای سال 1364 با آغاز فعالیت در معدن نمک و ساخت کارخانه فرآوری نمک در جوار معدن تا امروز بیش از 50 میلیارد ریال آورده شخصی هزینه کرده ام.
وی افزود: در آغاز به فعالیت معدن و فراوری نمک آبی در کارخانه حدود 57 کارگر مشغول به فعالیت بودند که با پیش آمد حادثه های طبیعی رانش زمین در سال 1380 بیش از پنج میلیارد ریال خسارت به معدن وارد شد و تعداد کارگران به 20 نفر کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه برای جبران خسارت پنج میلیارد ریالی در سال 1380 تمام دارایی ام را فروخته و هزینه کردم، گفت: در صورت حمایت دولت در سال رونق تولید و دریافت تسهیلات 50 میلیارد ریالی، می‌توان 100 کارگر جدید برای اشتغال در معدن نمک استخدام کرد.
سجادی یادآور شد: معدن نمک آبی در نزدیکی روستای محمدآباد معروف به تازه کند قرار دارد به علت شوری آب امکان زندگی مردم در این روستا ممکن نبود ولی به برکت وجود معدن و فعالیت اقتصادی در این منطقه، بیش از 12 خانوار به صورت ثابت در این روستا زندگی می کنند و در معدن اشتغال دارند.
او ادامه داد: پس از رانش زمین در سال 1380 با خسارت بیش از 20 میلیارد ریال و همچنین وقوع سیلاب در سال های 93 و 94، تولید نمک در معدن به صفر رسید که تا امروز جبران خسارت آن امکان پذیر نبوده و این کاری زمان بر است.
مدیر عامل معدن نمک آبی بیجار تاکید کرد: تولید نمک آبی نیازمند بارندگی مناسب در اواخر اسفند تا اوایل تابستان است که اگر در این روند تداخل و بی نظمی پیش آید تولید نمک در اواخر تابستان را با مشکل و کمبود مواجه خواهد کرد.
وی افزود: تولید خالص نمک آبی در این معدن سالانه بیش از 50 تُن است که در حال حاضر با کمتر از پنج نفر کارگر در حال فعالیت و تولید است.
سجادی گفت: افزایش بارندگی های امسال هم روند تولید نمک را به تأخیر انداخته است و امیدواریم با افزایش دمای هوا و عدم بارندگی در روزهای اخیر، در شهریورماه برداشت و تولید نمک در معدن آغاز خواهد شد.
او با اشاره به اینکه تولید نمک آبی نیازمند آب و هوای مناسب است، تصریح کرد: برای تولید و فرآوری نمک خالص، 40 روز آب گیری حوضچه‌ها نیاز است تا با تبخیر آب شور در فصل تابستان، زمان برداشت آغاز می شود.
کارآفرین معدن نمک آبی بیجار گفت: حمایت عملی از کارآفرینی وجود ندارد و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان برای صاحبان سرمایه و بانک های عمل، اهمیتی ندارد.
وی با اشاره به تلاش های بی ثمری که برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه از بانک ها، اظهار داشت: دیگر امیدی به حمایت مالی بانک ها ندارم و در تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی از کشورهای همسایه هستم.
سجادی یاد آورد شد: شوری آب منطقه عملاً شرایط زندگی و رونق اقتصادی را سخت و غیر ممکن می‌کند که برای رفع موقتی مشکل، روزانه بیش از 20 تا 40 لیتر آب شرب از شهرستان خریداری و برای مصرف به کارخانه انتقال داده می شود.
او از کمبود آب شرب در این روستا خبر داد و گفت: با توجه به اسکان 20 خانوار در این منطقه و عدم توجیه اقتصادی ایجاد شبکه آب رسانی توسط اداره آبفای روستایی شهرستان، هزینه تهیه آب شرب با تانکر روز به روز افزایش خواهد یافت و امکان افزایش جمعیت آن غیر ممکن می شود.
مدیر عامل معدن نمک آبی بیجار اظهارداشت: تجهیزات برق رسانی به معدن و کارخانه توسط شبکه برق شهرستان و با سرمایه گذاری مستقیم شرکت نمک بیجار خریداری و به منطقه تازه کند اهداء شد.
وی به عدم دسترسی به نعمت گاز طبیعی در این کارخانه اشاره کرد و گفت: شبکه گاز رسانی شهرستان در پنج کیلومتری کارخانه وجود دارد که باز هم به علت جمعیت 20 خانواری روستا، امکان گاز رسانی به منطقه وجود ندارد.
سجادی ادامه داد: با همه موانع و مشکلاتی که در استفاده از حداقل امکانات و خدمات عمومی که در منطقه احداث معدن وجود دارد، جاده دسترسی به روستا یکی دیگر از مشکلات جدی تولید و اشتغال به شمار می رود.
او از کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار گفت و افزود: بر اساس اسناد و مدارک آزمایشگاه علوم پزشکی، نمک بیجار از کیفیت و خلوص صد در صدی برخوردار است و بهترین نمک برای تولید داروهای پزشکی به شمار می رود.
مدیر عامل کارخانه تولید نمک بیجار ادامه داد: تولید و فرآوری نمک در این معدن حدود یک صدم قیمت واردات نمک از کشورهای تولید کننده است که در صورت حمایت از تولید داخلی، ارز آوری به کشور و خودکفایی در تولید نمک دارویی قابل دسترسی و تحقق است.
وی کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار را این گونه توصیف کرد که نیازی به دانه بندی مجدد توسط دستگاه های مخصوص ندارد و افزود: این نکته مهم می تواند در کاهش هزینه های خرید دستگاه و نیروی کار بسیار موثر باشد امّا برخی از دستگاه‌های مربوطه تهیه دستگاه دانه بندی را الزام ارائه مجوز فروش محصول می‌دانند و در این مورد برخی از دستگاه‌ها همکاری ندارند.
سجادی با ابراز نگرانی از اینکه معرفی نمک آبی تولید بیجار در شهرستان و استان مغفول مانده است، گفت: این محصول با کیفیت ترین نمک کشور، ارزان ترین و در دست ترین محصول برای همشهریان، جایگاهی در سبد حمایتی و مصرفی ندارد تا آنجا که برخی از ادارات خدمات رسان برای نمک پاشی راه ها و خیابان ها در زمستان از سایر شهرهای همجوار نمک خریداری و وارد استان می‌کنند.
او افزود: در صورت حمایت مردم و مسئولین شهرستان بیجار، اشتغالزایی، توسعه و آبادانی به روستای محمد آباد بازخواهد گشت و نیازی به ورود سرمایه گذار خارجی نیست.

مخزن آب جدید برای آبرسانی به روستای محمد آباد
رئیس آبفای روستایی بیجار در این ارتباط گفت: یکی از مشکلات فعلی روستای محمد آباد، کم فشار بودن آب در این منطقه برای پنج امتیاز جدید مسکونی که در انتهای شبکه آب رسانی توسط معدن نمک احداث شده است و در راستای رفع آن، احداث مخزن جدید با توجه به استاندارد اختلاف ارتفاع در دستور اقدام قرار دارد.
محمد زارعی اظهار داشت: مخزن جدید بر اساس جمعیت روستا، 40 متر مکعبی است که با توجه به درخواست مردم روستا و نیاز واحدهای مسکونی جدید، ظرفیت مخزن به 85 متر مکعبی افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: مشارکت های مردمی در رفع مشکلات و موانع تاثیر بسزایی دارد که در خصوص ایجاد مخزن جدید حدود یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است که یکی از خیرین منطقه حدود 200 میلیون ریال به این پروژه کمک مالی داشته است.
رفع موانع تولید واحدهای تولیدی - صنعتی شهرستان
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار هم گفت: بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار برای 23 واحد صنعتی در طرح رونق تولید در بیجار از ابتدای سال در راستای تحقق شعار " رونق تولید " در بخش صنعت به بانک های عامل معرفی شدند.
سید علی میرآقایی یادآور شد: با همکاری واحد کارگزار اشتغال به تیم اقتصادی شهرستان، واحدهای تولیدی و صنعتی به سه دسته واحدهای مستعد توسعه، تثبیتی و ایجادی مشخص تا هر یک بصورت ویژه در کارگروه مربوطه مورد برسی و کارشناسی قرار گیرد.
وی افزود: برخی از واحدهای ایجادی که در روند دریافت جواز تاسیس و یا ثبت شرکت، بیش از 60 درصد پیشرفت دارند در کار گروه تعریف و با پیگیری های لازم و طرح در سازمان برنامه و بودجه و اداره کل صمت استان، لایحه رفع موانع طرح ها را به تصویب کمیته فنی رسید.
میرآقایی گفت: 22 طرح به کمیته فنی معرفی شده است که با حمایت های دولت بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار برای رفع موانع تولید جذب شده که این اقدام حمایتی دولت از بخش خصوصی در سطح استان کم سابقه بوده است.
او با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات روستایی در سال جاری طرح توسعه باران گشت گروس با تسهیلاتی بالغ بر 35 میلیارد ریال در کمیته فنی و در بانک کشاورزی به تصویب رسیده است گفت: پرداخت تسهیلات به این طرح صنعتی، در اولویت کاری قرار دارد و می توان گفت، این واحد تولیدی نخستین واحد ریخته گری صنعتی در منطقه میباشد.
رئیس اداره صمت بیجار گفت : طرح پارس پروتئین دریا که بیش از 9 سال بلاتکلیف مانده بود با اعتباری بالغ بر 23 میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود 100 نفر تا اوایل شهریورماه تولید آزمایشی خود را شروع خواهد کرد.
وی افزود: کارخانه کابل کنترل سپهر در فاز توسعه تولید قطعات خودرو بالابر شیشه با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال و اشتغالزایی 100 نفر تا اوایل شهریور ماه به بهربرداری خواهد رسید.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار اظهار داشت: کارخانه های قند گروس و فیلترسازی در بحث تامین مواد اولیه و بازاریابی مشکلاتی داشتند که با طرح در کمیته رفع موانع، از رکود تولید خارج و در حال حاضربا افزایش توان تولید بیش از 22 نفر در مجموع اشتغالزایی دارد.
او تاکید کرد: با طرح موانع و مشکلات فعلی معدن نمک شهرستان در کارگروه های رفع موانع تولید، می توان امیدوار بود که رونق تولید و اشتغال به این واحد معدنی باز گردد.
در نزدیکی روستای تازه کند معدن از توابع شهرستان بیجار، در حدود 40 کیلیومتری شهر بیجار، چشمه ای جاری است که از آب آن نمک با مقدار خلوص 99/5 درصد استخراج می شود که این معدن طبیعی با ظرفیتی حدود پنج هزار تن در سال، از خالصترین معدن های سطح کشور به شمار می رود.
شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
9943/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم

جهان ذهنی بِرشت

فرهاد آئیش هر چه دلش خواست گفت!/ به مخاطب باج نداده‌ایم

تکلیف 400 واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟

انهدام باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

قدردانی دانش آموزان قزوینی از سپاه پاسداران

علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد