عصر کرد

آخرين مطالب

تاریکخانه خبری مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - هر چند امروز با پیدایش دوربین‌های دیجیتال دیگر خبری از تاریکخانه‌های محل ظهور و چاپ عکس نیست ولی با این وجود مشکلات عکاسان به ویژه خبری همچنان در اتاقک‌های تاریک به انتظار روزنه‌ای بسوی امیدواری است.

فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری شیوه‌ای از هنر عکاسی است که از طریق تصاویر داستان خبری را برای مردم روایت می‌کند، اگر خبرنگاران پیام خود را در چندین جلمه بیان می‌کنند عکاسان با یک فریم عکس می‌توانند پیام خود را سریع‌تر به مخاطبان منتقل کنند و این یکی از بارزترین تفاوت‌های بین عکاسان و خبرنگاران است.
بریدن واترمارک و عدم درج نام عکاس از عکس‌ها نه تنها در فضای مجازی بلکه در بسیاری از نشریات مکتوب کشور ما سال‌هاست عکاسان را رنج می‌دهد چرا که این اقدام نشان از بی‌توجهی و کم اهمیت دانستن زحمات و تلاش‌های آنها در گرفتن عکس است.
علاوه بر این عکاسان خبری با مشکلات دیگری هم مانند نداشتن بیمه و امنیت شغلی، درآمد پایین هم دست و پنجه نرم می‌کنند ولی با این وجود همچنان عاشقانه رویدادهای خبری را به تصویر می‌کشند و امیدوار به آینده‌ای روشن هستند.
11 عکاس خبری در کردستان مشغول به کار هستند که از این تعداد تنها چهار نفر آنها زیر پوشش بیمه قرار دارند و هفت نفر دیگر فقط با عشق و علاقه وافر در این حرفه فعالیت کرده و لحظه شاد و غمگین در بخش های مختلف خبری و مستند را به تصویر می کشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مرکز سنندج به مناسبت فرا رسیدن 28 مرداد روز جهانی عکاسی میزگردی را با حضور سه عکاس خبری و مدیرخانه مطبوعات استان که خود نیز عکاس خبرگزاری ایلنا در کردستان است، برگزار کرد، ایشان از این اقدام که برای نخستین بار در سطح استان به عکاسان خبری و بیان مشکلات و مسائل آنها توجه کرده است، قدردانی کردند.

مدیرخانه مطبوعات کردستان در این میزگرد با اشاره به اینکه 11 نفر عکاس خبری در این استان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت کردستان این تعداد عکاس خبری در شرایط فعلی جوابگوی نیاز استان هستند به همین دلیل اجازه افزایش این تعداد را تاکنون نداده‌ایم و بخوبی توانستیم در این حوزه مدیریت کنیم.
سید لطیف حسینی‌نسب افزود: توانستیم ارتباط و تعامل مطلوبی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف برقرار کرده و تورهای خبری برگزار و سفر مسئولان ارشد کشوری، جشنواره‌ها و همایش‌ها را بخوبی پوشش دهیم.
وی با اشاره به اینکه نظم خوبی در حضور و فعالیت عکاسان خبری استان وجود دارد، اضافه کرد: عکاسان خبری متشکل از 10 مرد و یک زن هستند و از این تعداد چهار، پنج نفری عضو خانه مطبوعات هستند البته نداشتن بیمه و کارت پایان خدمت سربازی از مهمترین دلایل عدم عضویت دیگران است.
این عکاس خبرگزاری ایلنا در کردستان گفت: پیگیر ایجاد انجمن صنفی عکاسان استان شدیم ولی تاکنون به دلایل مختلفی همچون عدم همکاری و همراهی عکاسان حوزه‌های مختلف موفق به انجام آن نشده ایم.
حسینی‌نسب یکی از نیازهای ضروری عکاسان را تهیه آرشیو دانست و افزود: آرشیوسازی عکس‌ها مستلزم داشتن امکانات و تجهیزات است و باید فکر جدی در این رابطه داشته باشیم.
معرفی ظرفیت‌های استان از طریق عکس
وی با اشاره به اینکه عکس یک دنیا حرف برای گفتن دارد، گفت: عکس می تواند جایگاه فرهنگی و ظرفیت‌های استان را بخوبی نشان دهد.
عکاس خبرگزاری ایلنا کردستان با اشاره به اینکه تقویت اطلاعات و آشنایی عکاسان با عکاسی خبری امری ضروری است، یادآور شد: برای تحقق این مهم نیاز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی است.
حسینی‌نسب از عدم مشارکت عکاسان در کارگاه‌های آموزشی انتقاد کرد و افزود: در 2 ماه اخیر کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید مطرح عکاسی کشور در استان برگزار شد ولی عکاسان مشارکت چندانی نکردند.
وی یادآور شد: تعدادی از عکاسان خبری استان در چند سال اخیر توانستند در جشنواره‌های ملی رتبه‌هایی را کسب کنند ولی این کافی نیست و می‌طلبد عکاسان ما آثاری را برای شرکت در فستیوال‌های کشوری و بین‌المللی تولید کنند.
مدیرخانه مطبوعات کردستان اضافه کرد: معتقدم عکاسان باید آثاری را برای شرکت در جشنواره‌ها به منظور مطرح کردن استان خود تولید کنند و اگر آثار آنها بی‌نظیر باشد حتما دیده می‌شود و رتبه‌هایی را کسب خواهد کرد.
حسینی‌نسب با اعلام اینکه آمادگی برگزاری هر جشنواره‌ای را در استان داریم، گفت: انتظار می‌رود متولیان فرهنگی به برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که بازخورد تاثیرگذاری در جامعه دارند، بپردازند نه اینکه هزینه‌های زیادی برای اجرای برنامه‌های بدون خروجی کنند.
وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید به خواسته‌ها و نیازهای خبرنگاران و عکاسان توجه کند و جوابگوی آنها باشد.
عکاسان خبری امنیت شغلی ندارند
مدیرخانه مطبوعات کردستان یکی از مشکلات حوزه عکاسی خبری را نداشتن امنیت شغلی دانست و گفت: بارها عکاسان خبری مورد هجمه قرار گرفتند و خسارتی به دوربین‌های آنها وارد شد ولی هیچ کسی جوابگوی مشکلات آنها نبوده است.
حسینی‌نسب نداشتن بیمه را از دیگر مشکلات عکاسان خبری دانست و افزود: دفاتر مرکزی نشریات و خبرگزاری‌ها تمام نیروهای خود را بیمه کردند وقتی به نیروهای شاغل شان در استانی همچون کردستان می‌رسد دیگر توانایی تامین هزینه‌های آن را ندارند.
وی اظهار داشت: برای بیمه کردن دوربین عکاسان خبری از سوی شرکت های بیمه تلاش زیادی کردیم ولی هیچ شرکت خصوصی و دولتی حاضر به همکاری با ما در این راستا نشد.
مدیرخانه مطبوعات کردستان تاکید کرد: امکان آسیب و خسارت دیدن دوربین عکاسان خبری در حوادث و برنامه‌های مختلف وجود دارد و بارها هم این اتفاق افتاده و بی‌شک بیمه شدن این تجهیزات ضروری است.
حسینی‌نسب گفت: اکثر عکاسان خبری استان با هزینه شخصی خود دوربین خریداری کرده اند و اگر آسیبی به آن وارد شود با شرایط اقتصادی که امروز بر جامعه حاکم است تعمیر یا تعویض آن خارج از توان مالی آنها است.
وی با اشاره به اینکه کمترین درآمد در رسانه مربوط به عکاسان خبری است، افزود: عکاسان در دیگر کشورها در سال چندین بار دوربین خود را تعویض و یا تجهیزات آن را به روز می‌کنند این در حالی است که عکاسان ما هفت، هشت سال است که تنها با یک دوربین کار می‌کنند.
این عکاس خبرگزاری ایلنا کردستان اضافه کرد: نبود سالن همایش استاندارد در استان از دیگر مسائلی است که همواره موجب رنجش و افزایش سختی کار عکاسان خبری می‌شود.
حسینی‌نسب یادآور شد: در تهران و دیگر شهرهای کشور سالن اجرای برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف به گونه‌ای طراحی شده که دارای جایگاه ویژه عکاسان خبری است و آنها براحتی می‌توانند پوشش تصویری برنامه را انجام دهند.
وی اضافه کرد: با 47 سال سن بارها پیش آمده در برنامه‌های مختلف بدلیل نبود جا روی زمین نشسته‌ام ولی با این وجود به دلیل علاقه و برای مطرح کردن بیشتر استان کارم را به بهترین وجه ممکن انجام داده ام.
این عکاس خبرگزاری ایلنا در کردستان از عدم توجه متولیان فرهنگی در حوزه عکاسی نیز گلایه کرد و گفت: اعطای کارت هدیه به مناسبت روز جهانی عکاسی بیانگر حمایت از این قشر نیست، این افراد به تسهیلاتی برای خرید تجهیزات به روز نیازمند هستند.
عکس سند غیرقابل انکار است

فرشید اردلان عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان هم اظهار داشت: در دنیای رسانه عکس را به عنوان سند غیرقابل انکار معنی می‌کنند و امروزه هر خبری و گزارشی که روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد و یا در نشریات مکتوب منتشر می‌شود نیاز به عکس دارد.
وی اضافه کرد: خبرنگاران برای اینکه خبر و گزارش خود را مستند به جامعه مخاطب خود نشان دهند از سند غیرقابل انکار یعنی عکس بهره می‌گیرند.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان افزود: عکاسان خبری علاوه بر هنرمند بودن باید خبرنگار هم باشند و جامعه را بخوبی بشناسند و آشنایی و اطلاع کافی از سیاست روز داشته باشند.
اردلان یادآور شد: در بحبوحه رفتن نجفی از شهرداری تهران، بعد از اتمام جلسه‌ای و هنگام خروج از سالن یکی از عکاسان از او خواست دستی برایشان تکان دهد که نجفی خطاب به آنها می‌گوید می‌خواهید عکس خداحافظی بگیرید.
وی افزود: این نحوه برخورد و استفاده از موقعیت و زمان مناسب توسط این عکاس و همچنین هوشمندی سوژه عکس همواره در کارگاه‌های عکاسی مثال زده و به آن اشاره می‌شود.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان با اشاره به اینکه برخی از عکس های خبری در طول دوران خود را نشان می دهند، گفت: در زلزله بویین زهرا که سال 41 اتفاق افتاد عکسی از غلامرضا تختی در هنگام جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان گرفته شده که مرام پهلوانی او را به همگان نشان داده و این تصویر در تاریخ کشور ما ماندگار شده است.
اردلان با بیان اینکه عکس خبری احتیاج به مطلب ندارد، اظهار داشت: در دنیای خبر تیترهای یک کلمه‌ای به نام آوانگارد وجود دارد که در کنار عکس خود را نشان می‌دهند و قدرت عکس در اینجا خود را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: عکاسان خبری وقتی برای پوشش تصویری عازم منطقه‌ای می‌شوند ابتدا در ارتباط با مکان یا برنامه مورد نظر تحقیق و پرس و جو می‌کنند تا با توجه به چارچوب و خط مشی رسانه خود بتوانند در کسری از ثانیه عکس‌هایشان را بگیرند.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان گفت: همان گونه که در تنظیم اخبار سبک‌های مختلفی همچون هرم وارونه وجود دارد در دنیای عکس هم ژانرهای متفاوتی هست که عکاس بر مبنای آن عکس می‌گیرد.
اردلان افزود: عکاسی خبری با دیگر انواع عکاسی همچون طبیعت و غیره متفاوت است چرا که عکاسان خبری باید در کمترین زمان ممکن بهترین عکس‌های خود را که دارای ارزش خبری هم هستند تحویل رسانه‌ دهند.
وی در ارتباط با تاثیرگذاری موبایل بر عکاسی گفت: واحدهای ارتباطات در کشورهایی مانند ژاپن، امریکا و انگلیس به نام موجو یا همان موبایل ژورنالیسم تدریس می‌شود.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان با اشاره به اینکه موبایل خود یک رسانه است که کار با در حوزه رسانه در دیگر کشورها تدریس می شود، افزود: تلفن‌های همراه جدیدی تولید شده اند که امکان اتصال لنز دوربین به آنها وجود دارد.
اردلان یادآور شد: معتقدم اگر من عکاس خبری هستم پس در هر شرایطی می‌توانم خوراک و سوژه خود را تهیه کنم.
وی اضافه کرد: عکس آیلان کودک غرق شده سوری که جهانی شد با تلفن همراه گرفته شده لذا عکاس توانمند چه با گوشی چه با دوربین می‌تواند کار خود را انجام دهد.
جایگاه عکاسان خبری هنوز شناخته شده نیست
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان گفت: مشکل اساسی در کردستان این است که جایگاه عکاسان خبری شناخته شده نیست و هنوز قدرت عکس برای آنها مشخص نشده است.
اردلان افزود: بارها به دلیل توهین و ناسزا جلسات و برنامه هایی را تحریم کردیم هر چند این کار هم صحیح نیست ولی ناچار شدیم آنرا انجام دهیم تا متولیان امر پی به اهمیت گزارش‌های تصویری ببرند.
وی اضافه کرد: چون فضا و مکان مشخصی برای استقرار عکاسان خبری در سالن همایش‌ها و مراسمات مختلف دراستان وجود ندارد پوشش اینگونه برنامه‌ها به سخت‌ترین روزکاری عکاسان تبدیل می‌شود.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان اظهار داشت: اکثر شهروندان روزانه خبر و عکس ثبت می‌کنند و بیشتر عکس‌هایی هم که جهانی شدند توسط عکاسان غیرحرفه‌ای گرفته شده است.
اردلان با اشاره به اینکه داشتن آرشیو یکی از الزامات کاری عکاسان خبری است، گفت: اگر امروز عکس‌هایی از گذشته مکان‌ها و مناطق مختلف هم چون اورامان وجود نداشت درکی از وضعیت و معماری بی‌نظیر آن نداشتیم.
وی اضافه کرد: در آرشیوبندی عکس هایمان مشکلاتی داریم ولی به حد توان خود سعی کردیم آرشیو داشته باشیم.
رعایت نکردن قانون کپی رایت
این عضو انجمن صنفی عکاسان ایران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عکاسان خبری پایین بودن دستمزد و درآمد آنها است، گفت: عکاس مراسم‌های هم چون عروسی‌ها چندین برابر عکاسان خبری که در شرایط سخت آب وهوایی و استرس کاری فعالیت می‌کنند، است.
اردلان از دیگر مشکلات حوزه عکس خبری را رعایت نکردن حق و قانون کپی رایت دانست و افزود: بسیاری از نشریات مکتوب عکس‌های خود را حتی عکس صفحه اول را بدون ذکر نام عکاس و پرداخت هزینه‌ای به او منتشر می‌کنند.
وی اضافه کرد: عکاس برای گرفتن یک فریم عکس مشکلات و سختی‌ها و استرس‌های زیادی را متحمل می‌شود ولی صاحبان نشریات این مسائل را نادیده می‌گیرند و بدون کسب اجازه از عکاس، عکس او را منتشر می‌کنند.
عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان یادآور شد: جای بسی تاسف است که رسانه‌های مدعی حرفه‌ای بودن هستند حق کپی رایت را در انتشار عکس‌های خبری رعایت نمی‌کنند.
اردلان افزود: به قول آقای خدادی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خبر نیوز و ویوز در داریم در عکاسی هم همین طور است تعدادی از عکس‌ها به معنای واقعی خبری و برخی هم فاقد ارزش خبری هستند ولی با این وجود منتشر می‌شوند.
وی اضافه کرد: عده‌ای از عکاسان عکس خبری تولید نمی‌کنند فقط شاتر می‌زنند و این نشان از عدم شناخت آنها از نحوه گرفتن عکس‌های خبری است.
این عضو انجمن صنفی عکاسان ایران گفت: با تمام مشکلات موجود جایگاه عکاسان خبری کردستان به دلیل تعامل و ارتباطات خوب مدیرخانه مطبوعات بسیار مناسب‌تر است از سایر استان‌های کشور است.
عکاسان خبری هیچ‌گاه پشت لنز دوربین خود پنهان نمی‌شوند

الهام امی عکاس خبرگزاری موج در کردستان یکی از ویژگی‌های بارز عکاسان خبری را داشتن حس همدردی و برقراری ارتباط خوب با مردم دانست و اظهار داشت: عکاسان خبری هیچ گاه خود را پشت لنز دوربین‌هایشان مخفی نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه عکس خبری یعنی ثبت لحظات واقعی و طبیعی، اضافه کرد: تشخیص زمان عکاسی هم از نکات بارز و حائز اهمیت در عکاسی خبری است.
عکاس خبرگزاری موج در کردستان افزود: گاهی پیش آمده که برای گرفتن یک فریم عکس از مسئول و شرکت کننده‌ای شاخص و مشهور در مراسم‌ها و جلسات مختلف مدت زمان زیادی را منتظر می مانیم.
امی یادآور شد: اگر عکاس خبری صبر و استقامت نداشته باشد نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و بعد از مدتی انگیزه خود را هم از دست می‌دهد.
وی داشتن بینش و حس ششم را از دیگر ویژگی‌های عکاس خبری دانست و افزود: عکاس خبری بر اساس حس ششم خود حدس می‌زند بهترین لحظه چه زمانی اتفاق می‌افتد تا او آن را به تصویر بکشد.
عکاس خبرگزاری موج در کردستان گفت: به دلیل عشق و علاقه‌ای که به کارم دارم در شرایط سخت آب و هوایی، در گرما و سرما در مناطق صعب‌العبور استان برای عکاسی حضور پیدا کردم و بی‌شک این وضعیت برای یک خانم به مراتب سخت‌تر از آقایان است.
امی گفت: سخنانی هست که برای تمامی عکاسان خبری آشناست و در برنامه‌های و مراسم‌های مختلف بارها آن را می‌شنوند و از جمله آنها می‌توان به اینکه «چقدر عکس می‌گیرید، یک عکس کافی نیست، بیشتر از این نمی‌توانید جلو بروید»، اشاره کرد.
وی اضافه کرد: این سخنان که نشان از عدم آشنایی برگزارکنندگان این برنامه‌ها با نحوه کار عکاسی خبری است، همیشه مورد رنجش و ناراحتی عکاسان می‌شود.
عکاس خبرگزاری موج در کردستان گفت: طبقه‌بندی و آرشیو عکس بسیار حائز اهمیت است که خود آرشیو منظم و مرتبی از عکس‌هایی که تاکنون گرفته‌ام، دارم البته طبقهبندی عکس ها با جزئیات بیشتری را برای تسهیل کار حرفه‌ای خود نیاز داریم.
وی یادآور شد: سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز جهانی عکس به عکاسان خبری استان وعده بیمه شدن داد که هنوز این وعده برای اکثر این افراد تحقق پیدا نکرده است.
عکاسان جوان نیاز به توجه و حمایت دارند
این عکاس خبرگزاری موج در کردستان در ارتباط با شرکت در جشنواره‌های عکس داخل کشور گفت: در بیشتر جشنواره‌ها داوران به محض مشاهده نام عکاسان شناخته شده آنها را انتخاب می‌کنند و دیگر توجهی به آثار عکاسان جوان نمی‌کنند.
امی اضافه کرد: برای رفع آسیب مذکور، کُدبندی آثار ارسالی به جشنواره‌ها مدنظر قرار گرفته است که امیدواریم با این اقدام شاهد درخشش عکاسان جوان در فستیوال‌ها باشیم.
وی اظهار داشت: وجود عکس در نشریات مکتوب و دیجیتال موجب می‌شود مخاطبان در کمترین زمان ممکن نسبت به موضوع عنوان شده آگاه شوند.
عکاس خبرگزاری موج در کردستان یادآور شد: مردم این روزها نه وقت و نه حوصله خواندن مطالب طولانی را ندارند به همین دلیل همواره عکس مخاطب بیشتری را جذب می‌کند.
امی هم مانند دیگر عکاسان خبری یکی از مشکلات فعالان این حوزه را نداشتن بیمه دانست و گفت: همین مسئله موجب شده که عضو افتخاری خانه مطبوعات باشم.
وی یادآور شد: چند سال پیش نمایشگاه ویژه بانوان عکاس را به منظور انسجام بخشی بیشتر به فعالیت این قشر برگزار کردیم که خود سرپرستی آن را برعهده داشتم.
عکاس خبرگزاری موج در کردستان افزود: مخالفت‌های زیادی مبنی بر اینکه چرا تفکیک جنسیتی می‌کنید، با ما شد و به همین دلیل دیگر این کار استمرار پیدا نکرد.
کار عکاسان خبری آگاهی بخشی به جامعه است

عکاس خبرگزاری مهر در کردستان با اشاره به اینکه عکاسی خبری از جنگ جهانی دوم آغاز شد، اظهار داشت: با ورود عکاسان به جنگ و انتشار عکس‌های خبری ذهنیت عامه مردم تغییر کرد و همه ظلم و کشتار افراد بیگناه را مشاهده کردند.
آریان نصراللهی با اشاره به اینکه در آن دوره تنها ژانر عکاسی، عکاسی بحران و جنگ بود، افزود: یکی از شاخه‌های مهم هنر عکاسی، عکاسی بحران است.
وی اضافه کرد: گاهی افرادی از عکاسی هنری نام می‌برند که این لفظ صحیح نیست چراکه ما فوتوگرافیک آرت یا همان هنر عکاسی را داریم که عکاسی خبری هم زیر مجموعه آن است.
عکاس خبرگزاری مهر در کردستان از دیگر شاخه‌های عکاسی خبری را شامل عکاسی ورزشی، عکاسی از شخصیت‌های مشهور و شناخته شده، طبیعت، حیات وحش و اسپات نیوز ذکر کرد و گفت: اسپات نیوز دربرگیرنده تمامی اتفاقات مهم و رویدادهای سیاسی، اجتماعی، تصادفات و غیره است که در یک روز روی می‌دهند که این نوع از عکاسی خبری بیشتر در کردستان رواج دارد.
نصراللهی اضافه کرد: شاخه دیگری که بتازگی به عکاسی خبری اضافه شده عکاسی مصور یا داستان است که عکاس براساس داستانی اقدام به عکاسی می‌کند یا مجموعه عکسی دارد و برای آن داستانی می‌نویسد.
وی یادآور شد: عکاسی پرتره، زمانی خبری است که چیدمانی برای آن انجام نشود و آن حس واقعی که وجود دارد بدون تغییری در آن منتقل شود.
عکاس خبرگزاری مهر در کردستان با بیان اینکه در عکاس خبری عکس باید خود گویا و واضح باشد نه اینکه در مورد آن صحبت کرد، گفت: مثل عکس‌های زلزله کرمانشاه هر کسی آنها را مشاهده می‌کرد متوجه موضوع آن می‌شد.
نصراللهی با اشاره به اینکه عکس از هزار نوشته و کلمه واضح‌تر و گویاتر است، یادآور شد: آنچه با یک عکس قابل نمایش است را شاید نتوان در یک کتاب هم به مخاطب رساند.
وی اضافه کرد: کار عکاسان خبری آگاهی بخشی به جامعه است که این رسالت در کشورما به دلایل مختلف هم چون ضعف آکادمی و نبود تجهیزات به روز زیاد بروز و نمودی نداشته است.
عکاس خبرگزاری مهر در کردستان اظهار داشت: عکاسان خبری ما با انتشار عکس‌هایشان نتوانستد در جامعه آنگونه باید و شاید جریان سازی کنند.
نصراللهی افزود: مجاورت، دربرگیری، کشمکش و تازگی از جمله ارزش‌های خبری هستند که باید عکاس خبری آنها را سرلوحه کار خود قرار دهد و بر مبنای آنها عکس بگیرد.
وی اضافه کرد: اگر عکاس خبری در تولید آثار خود به ارزش ها و عناصر خبری توجه و بر اساس آنها کار نکند، خروجی آثارش بسیار ضعیف خواهد بود.
عکاس خبرگزاری مهر در کردستان گفت: عکاس خبری باید آنچه وجود دارد بدون قضاوت شخصی و به طور دقیق بازگو کند و اجازه دهد مخاطبان خود داستان عکس را کشف و آنرا قضاوت کنند.
نصراللهی با بیان اینکه نگارش شرح عکس به بیننده کمک می‌کند بهتر موضوع را درک کند، افزود: هیچ فردی هم به اندازه خود عکاس نمی‌تواند شرح مناسب یک عکس را بنویسد.
وی در ارتباط با عکاسی توسط افراد آماتور و عامه مردم هم اظهار داشت: رویترز 30 درصد از خوراک عکس‌های خود را از افراد آماتور و کسانی که شغل آنها عکاسی نیست تامین می‌کند.
این عضو انجمن صنفی عکاسان ایران افزود: اساسنامه و مرامنامه برای اعضای این انجمن ارسال می‌شود تا بر مبنای آن کار کنند.
نصراللهی با اشاره به اینکه سه نفر از عکاسان استان عضو این انجمن هستند، اضافه کرد: ثبت نام از طریق سایت انجمن انجام می‌شود که عکاسان باید آثار خود را در آن ثبت و بعد از بررسی و تایید آن به عضویت در می‌آیند و کارت عضویت برای آنها صادر می‌شود.
وی اظهار داشت: خبرگزاری‌های ما مستقل نیستند واین دغدغه بزرگ عکاسان خبری است چراکه گاهی به دلیل سیاست‌های کاری و ارتباط نداشتن و اختلافات بین نهادهایی عکاس از پوشش تصویری برنامه‌هایی منع می‌شود که این مرامنامه عکاسان خبری را زیر سوال می‌برد.
ضعف آموزش عکاسی در کردستان
این عضو انجمن صنفی عکاسان ایران گفت: در استان فردی که تحصیلات دانشگاهی رشته عکاسی که بتواند دوره‌های تخصصی این رشته را برگزار کند، نداریم.
نصراللهی افزود: استان همدان استاد عکاسی هم چون آقای عرب‌زاده دارند که در سطح جهانی شاگردانی تربیت می‌کند و آموزش می‌دهد و بازخورد آن هم درخشش شاگردان این استاد برجسته در جشنواره‌های خارجی است.
وی اضافه کرد: جای بسی تاسف است که دغدغه برخی از عکاسان صاحب نام استان ما بیشتر شخصی است و زیاد توجهی به آموزش و تربیت علاقمندان به این رشته ندارند.
این عضو انجمن صنفی عکاسان ایران از دیگر مشکلات عکاسی در استان را نبود انجمن صنفی دانست و یادآور شد: عکاسان مریوانی توانستند در انجمن صنفی برای خود تشکیل دهند ولی این اقدام در مرکز کردستان که تمامی عکاسان سطح استان را زیرپوشش خود قرار دهد، تاکنون انجام نشده است.
نصراللهی با ابراز تاسف از اینکه عکاسان استان با هم تعامل ندارند و در دوره‌های آموزشی حضور پیدا نمی‌کنند، گفت: یک ماه گذشته 2 کارگاه آموزشی به همت حوزه هنری استان برگزار شد که تنها 12 نفر از عکاسان در آن شرکت کردند.
وی یادآور شد: استانی همچون تبریز در طول سال حدود 10 جشنواره ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند و برای فستیوال فیروزه سال گذشته شهرداری این شهر 60 میلیارد ریال اختصاص داد.
عکاس خبرگزاری مهر در کردستان اظهار داشت: برپایی نمایشگاه به طور منظم در طول سال و برگزاری جشنواره مستلزم داشتن انجمن صنفی است که امیدواریم تمامی عکاسان استان اعم از خبری و غیرخبری برای تشکیل این انجمن مشارکت کنند.
عکاسی جزو معدود رشته‌هایی است که در کمتر از سه سال از پیدایش آن در دنیا وارد ایران هم شد و به مرور هم توسعه پیدا کرد و زیرشاخه‌های مختلفی از آن هم چون عکاسی خبری، عکاسی معماری، نجوم، ماکرو، پرتره شکل گرفت.
انتظار می‌رفت نسبت به دیگر تکنولوژی‌هایی که با فاصله زیادی وارد کشور شدند، بیشتر رشد می‌کرد ولی مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها هم گریبانگیر این حوزه هم شد و آنرا از قافله جهانی آن عقب انداخت.
9936/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی خانواده در کانون پرورش فکری کرمانشاه

پدیده جوی خاصی برای کرمانشاه پیش بینی نمی‌شود

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا در استان کرمانشاه

صحنه‌هایی متفاوت از بارندگی در جزیره هرمز

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر دارای 3 فرزند در کرمانشاه

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

ژنرال صهیونیست: به جای ایران روی لبنان تمرکز کنید

گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کرمانشاه باید سرعت بگیرد

راه‌اندازی 9 پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است

خیابان نوبهار پیاده‌راه می‌شود

پیش بینی خرید تضمینی 800هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه

حجم 8000 میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان

بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید

توزیع بیش از 100 هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه

738 واحد مسکن مددجویی به ولی نعمتان کمیته امداد در کردستان واگذار شد

برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد 3.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی

رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار