عصر کرد

آخرين مطالب

یک کارشناس توسعه محله‌ مطرح کرد

چرا انجام پروژه‌های محلی ضروری است؟ شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

عصر کرد - مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری معتقد است که انجام پروژه‌ها در سطح محلات سبب کاهش شکاف میان شهرداری و شهروندان می‌شود.

سیما ودوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، درباره طراحی و اجرای چند پروژه مهم در محله‌های جلیلی و وصفنارد منطقه 17 که از سوی دفتر توسعه محله‌ای این ناحیه انجام شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این محله که از سوی مدیریت پیشین دفتر توسعه محلی و شورایاران دوره قبل پیگیری زیادی شده بود، پروژه بهسازی خیابان آقایاری است.
او با بیان اینکه خیابان آقایاری محور اصلی محله جلیلی بود و همه خدمات در آن ارایه می‌شد، گفت: این خیابان آشفتگی بصری زیادی داشت و برخی فعالیت‌های زاید در آن انجام می‌شد، البته پروژه بهسازی این خیابان موافقان و مخالفانی هم داشت. مثلا برخی کسبه نگران رونق کسب و کار خود بوده و از طرف دیگر دست فروشان هم مخالف اجرای این پروژه بودند؛ اما زمانی که بهسازی اجرا شد دغدغه‌های شهروندان هم کمتر شده و از انجام آن راضی هستند.
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، محله جلیلی را جزو یکی از سه محله در تهران عنوان می‌کند که سرانه فضای سبز آن صفر است. به گفته او؛ ایجاد فضای سبز هم اکنون و با توجه به ارزش بالای زمین برای شهرداری عمل دشوار و پرهزینه‌ای است. یکی از پیشنهادات این دفتر ایجاد باغراه محور برزو-نیک نفس و دایمی است. شرایط در این خیابان کمی متفاوت است به این دلیل که فرم خیابان بر اساس قناتی که زیر خیابان است شکل گرفته که فرم هندسی منظمی ندارد و این فرم به ایجاد لچکی‌های متعددی در اطراف مسیر منجر شده است. این لچکی‌ها هم اکنون فضا‌های سبزی هستند که از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار نیستند.
ودودی گفت: به دلیل فرم هندسی خاص این خیابان، این ایده مطرح شد که اینجا را به باغ راه تبدیل کنیم و با ایجاد پیوستگی بصری و کارکردی حاصل از اتصال و ایجاد پیوستگی در مناظر و نمای طبیعی و مصنوع، ایجاد و توسعه فضا‌های مشجر معبر شهری و تجهیز فضا‌های سبز موجود برای استفاده عموم، کار را پیش ببریم. خوشبختانه ساکنان و کسبه برای کمک به تامین اعتبار اجرای این پروژه، اعلام آمادگی کردند که عوارض معوقه شهرداری را پرداخت کنند تا از محل آن شهرداری جداره‌های خیابان را هم درست کند. درباره این پروژه از مردم نظرسنجی شده و پیش از اجرای کار قطعاً نظر آنان جلب خواهد شد.
او با بیان اینکه امیدواریم بخشی از اعتبارات این پروژه را تا امسال جذب کنیم، توضیح داد: برای پروژه باغ راه خیابان نیک نفس با تجهیز فضای سبز آن و بر اساس ایده کنونی دفتر در حدود یک و نیم میلیارد تومان برآورد هزینه شده است که در مقایسه با سایر پروژه‌های شهری رقم زیادی نیست. البته برخی مدیران شهری در دوره‌هایی بر اجرای پروژه‌های بزرگ تمرکز داشتند، اما در برخی نمونه‌های موفق در جهان در خصوص طراحی فضا‌های شهری برخی شاهکار‌های طراحی و معماری بازی با رنگ و یا طراحی متنوع و اصولی فضای سبز است، بنابراین با صرف هزینه‌های کم‌تر مانند ترمیم و رنگ آمیزی کف و جداره‌ها و تنوع کاشت گیاهان می‌توان به نتایج خوبی رسید.
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، با اشاره به پروژه دیگری که توسط سازمان نوسازی شهر تهران و با پیشنهاد این دفتر و همکاری شهرداری ناحیه 3 منطقه 17 در حال انجام است، گفت: پروژه نهرکشی و ترمیم سیستم جمع آوری آب‌های سطحی خیابان فرخنده که یکی از محدوده‌های قدیمی این ناحیه است، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مطالبات مردم محله بوده است. به طوری که آب گرفتگی به حدی زیاد بود که آب در داخل خانه‌های مردم نفوذ می‌کرد.
ودودی یکی از معضلات بزرگ منطقه 17 و 18 شهرداری تهران را خط آهن تهران- اهواز عنوان کرد و افزود: عبور قطار از درون این محلات هم صدای زیاد و هم لرزش ایجاد می‌کند، خوشبختانه با تاکید بر این موضوع در سند توسعه محلات -که توسط این دفتر تهیه شده - و پیگیری شهرداری منطقه، مسئولان راه آهن پذیرفته اند که درباره راهکار‌های کاهش لرزه خانه‌های اطراف ریل راه آهن، مطالعه موردی و عملیاتی انجام دهند.
به گفته او با توجه به عرض حدود 70 متر محدوده و حریم عبور خط راه آهن تهران- اهواز که به طول حدود 2 هزار و 500 متر از این منطقه عبور می‌کند، محدوده بسیار کم نوری شکل گرفته و در واقع نورپردازی انجام نشده است. همین عامل سبب برخی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مثل تجمع معتادان در این محل شده است. موضوع نورپردازی در این محدوده و خیابان‌های متین و برادران مقدم-فرخنده در بیستمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی شهر تهران مطرح و مصوب شده و از اداره برق رودکی در حال پیگیری است.
تعریف پروژه‌ها از زبان مردم
مدیر دفتر توسعه محله‌ای محلات ناحیه 2 منطقه 17 شهرداری، معتقد است: شهروندان به دلیل فقدان شفافیت در عملکرد شهرداری‌ها کم اعتماد بوده و شکاف عمیقی میان خود و این نهاد‌ها متصور هستند.
ودودی با بیان اینکه حل بسیاری از مشکلاتی را که شاید خود مسبب آن هستند از شهرداری‌ها انتظار دارند و از سوی دیگر معتقدند که شهرداری منافع خود را بر منافع مردم در اجرای پروژه‌ها در اولویت دارد، گفت: تعریف پروژه‌ها از زبان مردم و در راستای حل مشکلاتی از محله که اکثریت ساکنان به آن اذعان دارند و طراحی مشارکتی فضا‌ها با ساکنان محله یا حداقل ساکنان پلاک‌های پیرامونی هر پروژه و یا نمایندگان مردمی کمک می‌کند تا این شکاف کمتر شده و ساکنان را به مشارکت‌های مالی و عملی در اجرای این پروژه ترغیب کند.
به گفته او؛ این پروژه‌های هر چند کوچک در راستای حل مشکلات ملموس و اثرگذاری بیشتری در جلب رضایت، افزایش حس تعلق و مشارکت پذیری آنان دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/101103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403

انتخاب رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی کردستان

اختصاص 70 درصد درآمد‌ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به هیأت‌های استانی

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟