عصر کرد

آخرين مطالب

مصیبت‌هایی که بر سر آمریکا پس از سردار سلیمانی هوار می‌شود مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد -  استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه کردستان گفت: شهادت سردار سلیمانی، آثار منطقه‌ای و بین المللی خاصی را به دنبال خواهد داشت.

مهدی حاتمی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی به عنوان محور مبارزه با تروریسم در منطقه، چهره‌ای شناخته شده بود، افزود: اقدامات وی در مبارزه با داعش زمانی که می‌خواست وارد مناطق کٌرد نشنین شود و یا مبارزاتی که با داعش در سوریه انجام داد، نقش ایشان را در مبارزه با تروریسم نشان می دهد.
این استاد حقوق و روابط بین الملل بیان کرد: خلاء وجود سردار سلیمانی می تواند در ابتدا آمریکا را دچار مشکلات عدیده‌ای کند زیرا از یک سو در کشورهای منطقه حجم وسیعی از آمریکا ستیزی شکل گرفته و گروه های مختلف حق طلب با نیروهای آمریکایی وارد کارزار خواهند شد و از سویی دیگر نیز گروه هایی همچون داعش که در منطقه در حال از بین رفتن هستند نیز، می تواند تهدید جدی برای منطقه ایجاد کنند.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی اگرچه چهره‌ای نظامی بود، اما از لحاظ دیپلماتیک و سیاسی در منطقه دارای نفوذی حائز اثر بوده است و مذاکرات وی با کشورهای عراق، سوریه و لبنان بسیار اثرگذار بوده است.
حاتمی بیان کرد: منطقه خاورمیانه به حضور چنین سرداران شجاع و متمایل به حقوق انسانی و شرافت ملی نیاز داشت که امید است سردار قاآنی بتواند راه ایشان را ادامه دهد.
وی در رابطه با تهدید ترامپ برای حمله به مراکز تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مناطق فرهنگی در تمام دنیا نیروی نظامی وجود ندارد لذا آمریکا به راحتی می‌تواند این نقاط را مورد هدف قرار دهد و به نوعی این مناطق را به عنوان نقاطی امن جهت حمله انتخاب کرده است و ترامپ نیز با این دیدگاه به طرح چنین مسئله‌ای پرداخته است.
این استاد حقوق و روابط بین‌الملل افزود: به لحاظ بین المللی، چنین اقدامی هم نقض فاحش حقوق بشر دوستانه و به نوعی جنایت جنگی طلقی می‌شود، هم بر اساس اساس نامه دیوان کیفری بین المللی و هم اسناد مربوط به کنوانسیون های 4 گانه ژنف نیز چنین مناطقی دارای مصونیت هستند و هیچ کشوری نمی‌تواند به این مناطق حمله کند.
وی عنوان کرد: اوج وقاحت ترامپ این است که بعد از توییت اولش در رابطه با حمله به چنین مناطقی و توجیه آن توسط وزیر امور خارجه، مجددا اعلام کرد که به حمله به چنین مناطقی پا فشاری می کند، بر همین اساس به نظر می رسد که آمریکا به نقض متعدد و مکرر حقوق بین الملل علاقه زیادی پیدا کرده است و این جای تاسف دارد.
به گفته حاتمی، مهمترین عامل در رابطه با انگیزه ترامپ برای به شهادت رساندن مستقیم فرمانده پایان بخشی به داعش، نقش پررنگ سردار سلیمانی در منطقه بود، چرا که سردار سلیمانی چهره ای بود که با تصمیات سرنوشت ساز و اقدامات نظامی اثر گذار، گوی میدان نقش آفرینی ژئوپولتیکی را از آمریکا ربوده بود و بنابراین آمریکا تصمیم قبلی گرفته بود که وی را به صورت بزدلانه و نه در کارزار به شهادت برساند.
وی ادامه‌داد: از طرف دیگر مشکلات داخلی ترامپ در زمینه استیضاح وی، در چارچوب تصمیم گیری آمریکا بسیار موثر بود، آمریکا با این اقدام غیر قانونی خود به دنبال فرافکنی و توجه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به شهادت سردار سلیمانی بود که امید است با جایگاه خاصی که آن شهید والا مقام دارد اهداف آمریکا با مشکلات جدی روبرو شود.
این استاد دانشگاه در رابطه با این موضوع که چرا آمریکا بعد از شهادت سردار سلیمانی به ایران پیغام مذاکره داد، تشریح کرد: علت این است که آمریکا تصور می کند که می تواند بعد از شهادت سردار سلیمانی تنش زدایی کند، اما اشتباه است و آمریکا درک خاصی از فرهنگ شهادت طلبی در ایران اسلامی ندارد و به همین خاطر اقدام به طرح چنین موضوع مضحکی می کند.
وی افزود: مردم یک صدا سردار سلیمانی را بدرقه کردند و اساسا مقامات سیاسی جمهوری اسلامی امکان چنین مذاکره ای را فراهم نمی دیدند و اکنون نیز به هیچ عنوان فراهم نخواهند دید.
به اعتقاد حاتمی، مردمی و در میدان بودن و همیشه در صف مجاهدین راه خدا بودن از عوامل اصلی محبوبیت سردار سلیمانی است. همچنین وی هیچگاه در اتاق فرماندهی نمی‌ماند تا فقط نیروها وارد میدان کارزار شوند و این شاخص شهیدانی چون زین الدین و باکری است که خودشان هم همراه با دوستان و همرزمان در میدان نبرد بودند.
این استاد دانشگاه، عنوان کرد: علاقه وی به ولایت فقیه، حضور در صحنه های حساس دیپلماتیک و کمک به حل مشکلات ملت در زمینه های مختلف جایگاه خاصی را بین مردم برای سردار سلیمانی ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: نکته قابل تامل اینجاست که سردار سلیمانی بعد از شهادت خود بیشتر در میان مردم شناسانده می‌شود، چون راضی نبود آنچه که وجود دارد بیان شود و تبدیل به چهره ای رسانه‌ای شود، بنابراین کسی که خون و جان و مال خودش را در راه خدا می گذارد، طبیعتا خداوند هم او را در قلوب مسلمین وارد خواهد کرد.
حاتمی افزود: اما از نظر حقوق بین الملی اقدام ایالات متحده با هیچ کدام از قواعد الزام آور حقوق بین الملل منطبق نیست، زیرا ما با ایالات متحده آمریکا در حال جنگ نبودیم که یکی از نیروهای بلند پایه نظامی ما را به شهادت برساند بنابراین از این لحاظ ایالات متحده آمریکا اقدام به نقض مصونیت قضایی مقام بلند پایه نظامی ما کرده است.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا با این کار خود حق حیات را که طبق قانون صراحتا به رسمیت شناخته شده است را نقض کرده و در اظهارات خود به دفاع مشروع استناد کرده است، این در حالی است که دفاع مشروع در مورد سردار سلیمانی قابل استناد نیست، زیرا بر اساس حقوق بین الملل مصوب در منشور ملل متحد، تهدید نظامی برای حمله کفایت نمی‌کند بلکه حتما باید طرف مقابل حمله مسلحانه کند تا بتواند با پاسخ و دفاع طرف مورد هدف قرار گرفته شود.
به گفته این استاد دانشگاه، هیچ سندی مبتنی بر حمله نظامی ما به آمریکا وجود ندارد و حتی آمریکا به تهدید قریب الوقوع توسط سردار سلیمانی استناد کرده است که توییت "جان بولتن" در این زمینه ادعای آمریکا را رد می کند چون وی صراحتا به این مطلب که ترور شهید سلیمانی از قبل برنامه ریزی شده بود اشاره کرده و این یعنی علت شهادت سردار، برنامه ریزی آتی وی برای حمله به نیروهای آمریکایی نبوده است بلکه برنامه ریزی های قبلی توسط آمریکا برای ترور ایشان صورت گرفته بود.
وی تصریح کرد: آمریکا حتی توافق نامه امنیتی با عراق را هم نقض کرده است که در بند 3 آن آمریکا صراحتا موظف به رعایت مقررات و قوانین بین المللی و عرف های حاکم بر حقوق بین الملل شده است، به همین دلیل وقتی که آمریکا اقدام به چنین حمله‌ای می کند آن قواعد نقض شده است.
حاتمی ادامه داد: از سوی دیگر در بند دوم ماده چهار موافقت امنیتی سال 2008 ، در صورتی آمریکا می تواند اقدام به حمله نظامی کند که کمیته هماهنگی عملیات نظامی متشکل از اعضای عراقی و آمریکایی، مجوز چنین حمله‌ای را صادر کنند که چنین مجوزی هرگز صادر نشده است.
وی گفت: در حال حاضر می‌توان چنین اظهار کرد که آمریکا با توجه به مصوبه پارلمان عراق، باید از عراق خارج شود و در غیر این صورت حضور آمریکا در عراق جنبه تجاوز نظامی پیدا خواهد کرد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این در حالی است که در صورت درخواست عراق از ایران، ایران هم می تواند به خارج کردن آمریکا از عراق اقدام کند.
وی در پایان یادآور شد: نکته‌ای که به عنوان راهکار حقوقی می تواند مورد نظر باشد، راجع به شورای حقوق بشر، مجمع عمومی و صلیب سرخ است که همگی باید به مسئله شهادت سردار سلیمانی به طور جدی بپردازند و امید است ایران اسلامی با اقدامات و تدابیر لازم پاسخی دندان شکن به آمریکا بدهد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/102994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد