عصر کرد

آخرين مطالب

شرکت‌های پخش مواد غذایی و دارویی شناسنامه‌دار شوند سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر جلوگیری از قاچاق محصولات سلامت‌محور، خواستار شناسنامه دار کردن شرکت‌های پخش و توزیع مواد غذایی و دارویی در این استان شد.

عطاالله حیدری روز سه‌شنبه در کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق محصولات سلامت محور اظهار داشت: یکی از بحث‌های مهم شیوه زندگی، توجه به تغذیه سالم است که ما تقریبا در اکثر فعالیت‌ها اولویت خود را بر بحث دارو قرار داده و غذا را فراموش کرده‌ایم اما باید تلاش شود با توجه به شرایط حاکم بر کشور به این مقوله نیز بیشتر توجه کرده و زمینه دسترسی مردم به تغذیه سالم را فراهم کرد.
وی افزود: در این زمینه باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود و اگر آنها خود بتوانند انتخاب کرده و در خرید محصولات داشتن مجوزهای بهداشتی را مدنظر قرار دهند کار دستگاه‌های متولی و نظارتی هم آسان‌تر خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: لازم است، ارزش افزوده‌ای برای افرادی که از راه‌های مجاز این محصولات را وارد کرده و مجوزهای لازم را در عرضه محصولات خود اخذ می‌کنند در نظر گرفته شود تا از این طریق هزینه‌های آنان جبران شده و مشوقی هم برای ورود سایر افراد به این مقوله باشد.
وی با بیان اینکه در بحث دارو و مواد غذایی با دوگانگی روبرو هستیم، گفت: امروزه با توجه به تحریم‌ها در زمینه برخی اقلام دارویی با مشکل مواجه هستیم و برخی داروها یا وارد نمی‌شود یا در واردات آن مشکلاتی وجود دارد، بنابراین افرادی که نیازمند آن داروها هستند ناچارند به چرخه‌های غیررسمی متوسل شوند و راه دیگری هم ندارند.
حیدری اضافه کرد: در راستای رفع و یا کاهش این مشکلات تمام شرکت‌های توزیع و پخش مواد غذایی و دارویی را شناسنامه‌دار کرده و این شرکت‌ها را به سمتی سوق داد که به داخل مجموعه‌های رسمی وارد شوند.
وی یادآور شد: در بحث ملزومات پزشکی نیز با رصدهایی که در سطح استان و کشور انجام شده، ملزوماتی مشاهده می‌شود که منشاء تولید آن مشخص نیست اما به وفور مصرف می‌شود لذا باید این مشکلات را که یک روزه بوجود نیامده‌اند را به تدریج و قدم و به قدم و با کمک همدیگر و همراهی مردم حل کرد.
شکل گیری قاچاق معکوس در کردستان
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر و با توجه به گزارش‌های مرزبانی و سایر نهادها، شاهد شکل‌گیری قاچاق معکوس در اقلام مختلف دارویی در استان هستیم.
علی خداویسی افزود: در این زمینه اگر رصد و کنترل سیستمی ازسوی علوم پزشکی انجام شود، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد چرا که کالاها آن اندازه حجیم نیست که توسط دستگاه‌های الکترونیکی گمرکات تشخیص داده شود
وی یادآور شد: در زمینه مباحث آرایشی و بهداشتی نیز 70 درصد اقدامات پیشگیرانه است و در این زمینه‌های فعالیتی که آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های می‌توانند انجام دهند از عهده هیچ نهاد دیگری بر نمی‌آید.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان همچنین به داروخانه‌هایی که در بحث قاچاق کالا و اقلام تقلبی فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: تعداد این داروخانه در سطح استان بسیار کم و ناچیز است و فقط در سطح شهر سنندج یک یا 2 مورد وجود دارد که در صورت تداوم در جلسه آینده معرفی خواهند شد.
وی اضافه کرد: در بحث اقلام آرایشی، بهداشتی و سیار محصولات سلامت‌محور در استان کردستان هیچگونه اقلامی به مزایده و یا منقاصه گذاشته نشده تا به فروش برسد وانتظار می‌رود اگر مواردی مشاهده شد آن را به ما اطلاع دهند.
خداویسی اظهار داشت: در زمینه کشفیات نیز در نهایت 10 درصد اقلام کشف و 90 درصد عرضه و رد می‌شود لذا ما نمی‌توانیم روی این 10 درصد مانور بدهیم و باید تلاش کنیم مبادی ورودی را به صورت جدی‌تر کنترل کنیم.
کشف 655 راس دام زنده قاچاق
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: از اول امسال تا پایان آذر، 655 راس دام زنده شامل 558 راس دام سبک و 97 راس دام سنگین قاچاق تلقی شده و پس از ارجاع به کشتارگاه صنعتی دام استان از طریق مزایده به فروش رسیده است.
محمد سهراب کاکیان به رصد و پایش منظم و روزانه وضعیت توزیع نهاده‌های وارداتی کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و افزود: در این زمینه 231 گزارش میدانی در قالب فرم‌های مربوطه به وزارتخانه ارسال و 10 پرونده تخلفاتی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شده است.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیز سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی راه‌اندازی شده و تمام امور مربوط به خرید و فروش نهاده‌ها از طریق این سامانه انجام خواهد شد.
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان، انجام 355 مورد بازدید از مراکز عرضه کود و سموم کشاورزی در قالب 71 گشت مشترک قاچاق در شهرستان‌های استان و جلوگیری از خروج غیرقانونی 25 محموله صادراتی گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به ارزش وزنی 490تن از مرزهای گمرکی باشماق و سیرانبند را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.
نماینده اداره کل ورزش و جوانان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به وجود 450 باشگاه ورزشی فعال در استان گفت: در بازدیدهای انجام شده به 110 باشگاه در خصوص تخلفات تذکر رسمی و درج در پرونده داده شده و 21 باشگاه نیز پلمب شدند که پس از مهلت یک تا 2 ماه برای رفع مشکل، مجدد بازگشایی شدند.
محمدصالح عبداللهی افزود: از تعداد موارد پلمب شده سه مورد بخاطر فروش مواد نیروزا بود که در این زمینه کلاس‌های تئوری برای باشگاه‌ها گذاشته شده و تلاش می‌شود این موارد کاهش یابد.
برچسب‌ها
سازمان غذا و دارو کردستان کالای قاچاق بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/103612/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست