عصر کرد

آخرين مطالب

شهردار منطقه 20 در گفتگو با شهرنوشت؛

زندگی به محله قدیمی نفرآباد باز می گردد/تاکید بر اجرای پروژه های زیست محیطی شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهرنوشت؛ شهردار منطقه 20 در گفتگو با شهرنوشت درباره آخرین وضعیت طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم، مشارکت بانوان در اداره شهر، تمرکز بر احداث بوستان های شهری و... سخن گفت.

سابقه و قدمت 6000 ساله شهر ری و وجود اماکن و عناصر با ارزش تاریخی و همچنین جذب زوار حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ویژگی‌های بسیار بارز و خاص تاریخی ـ مذهبی به این منطقه بخشیده و آن را نسبت به سایر مناطق تهران، مجزا و متفاوت ساخته است.
گفتگو با فرهاد افشار شهردار منطقه 20 را در ادامه می خوانید.
• در بحث توسعه حرم حضرت عبدالعظیم در محلات جنوبی مشکلاتی به وجود آمد که باعث اعتراض بسیاری از مردم محله نفرآباد شد. آیا این مشکلات حل شده است؟
رویکردی که در گذشته در ارتباط با ساماندهی فضای شهری وجود داشت به نوعی وابسته به تمکن بالای مجموعه مدیریت شهری بود و به نوعی با این نگاه که عرصه های فرسوده می بایست در ابتدای امر، تملک و بعد از آن پروژه برایش تعریف و در نهایت توسط شهرداری اجرا شود، شکل گیری شده بود. یکی از مواضع بسیار مهم در منطقه 20 زمین های پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است که حدود 15 هکتار از آن تحت عنوان محله نفرآباد مشهور است که طرح موضعی خاصی برای آن تعریف شده بود. بازنگری در مورد این طرح انجام شده و در ارتباط با سازمان فضایی و ساختار این طرح اتفاقات خوبی افتاده و تصمیمات خوبی گرفته شد و کلیه الزامات این 15 هکتار در کنار طرح موضعی حرم حضرت عبدالعظیم که حدود 200 هکتار است تعریف شد و امیدواریم حداکثر ظرف یک ماه آینده مصوبه کمیسیون ماده 5 در این زمینه تاییدیه ای باشد برای اینکه این پهنه و این قسمت از شهر از بلاتکلیفی خارج شود. ظرف یک سال گذشته بالغ بر 15 جلسه کارشناسی در مورد آن تشکیل شده و دو مشاور روی این زمینه کار کردند که ان شاالله در کوتاه مدت بحث صدور پروانه نیز اجرایی خواهد شد. الان در حال صدور دستور نقشه هستیم و حدود 5 دستور نقشه صادر شده و از اهالی دعوت کردیم که بحث درخواست ها را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انجام دهند.
• چرا اجرا و پیگیری برای حل مسکن های ساکنین محله اینقدر طول کشیده است؟
مسئله ای که باعث اطاله کار شده الگوی ساخت مسکن در این محله است. با توجه به مجاورتی که این محل با آستان حرم حضرت عبدالعظیم دارد مدیران ارشد حوزه شهرسازی تاکید خاصی داشتند که الگوی خاصی در احداث مسکن در این محله تعریف شود که پیمانکاری را به خدمت گرفتند و بعد از صدور دستور نقشه این پیمانکار با توجه به ابعاد زمینی که برای ساخت لحاظ شده به صورت مجانی و بدون دریافت هزینه در حال طراحی نما و معماری ساختمان ها است. امیدواریم که ظرف ماه های آینده بتوانیم پروانه های زیادی را در این محل صادر و برگشت زندگی به این محله قدیمی و تاریخی که استخوان بندی خاص خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از محله های واجد هویت در پیرامون حرم شناخته می شود را شاهد باشیم.
• تعداد بالای بانوان در میان منتخبین شورایار محله نفرآباد از مواردی است که این محله را بر سر زبان ها انداخت. در این دوره چه دلایلی باعث روی آوردن مردم به بانوان به عنوان شورایار شد؟
از زمانی که توفیق خدمت در این منطقه را پیدا کردم یکی از مباحث اصلی که دنبال شده ساماندهی زمین های پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم است. همان طور که گفته شد استخوان بندی تاریخی و وجود المان های خاص در محله برگشت جمعیت به محله را توجیه پذیر می کند. در این مسیر حضور خانم نصیری به عنوان شخصیتی که عرق محلی خاصی داشتند و تولیت تکیه نفرآباد را به عهده داشتند تسریع کننده قضایا و تشدید کننده انگیزه ما برای حضور بود.
• مردم معمولا از شهرداری بویژه در دوره مدیریت اسبق، پروژه های بزرگ عمرانی و ساخت و سازهای عمده را می دیدند که در این دوره شاهد تغییر رویکرد بوده ایم؛ یعنی توجه به زیست پذیرتر کردن شهر و شهر دوستدار کودکان، معلولان و.... آیا این تغییر نگاه و رویکرد بازخورد مثبتی از طرف مردم داشته است؟
شاید آن طور که باید و شاید روی فعالیت های عمرانی که در سطح محدوده انجام داده ایم تبلیغ نکردیم ولی در جلساتی که با نماینده و معتمدین مردم در هفته های گذشته برگزار شده بعضی از نمایندگان و شورایارها با ابراز تشکر، بستری که در اشل یک به یک، مشکلات مردم را در شهر حل می کند را به عنوان یک از دستاوردهای خوب مدیریت شهری فعلی مطرح کردند. البته در اشل کلان هم بحث تامین سرانه ها و اسناد بالا دستی که پروژه های بزرگ را تعریف می کند در جای خود حائز اهمیت است و مدیریت شهری فعلی نیز اهتمام ویژه ای روی این مسائل دارد کما اینکه زیرگذر گیشا جزو پروژه هایی است که با این شکل در حال اجرا است. همچنین دسترسی های فرامنطقه ای که نمونه اش در دو هفته گذشته در منطقه 15 افتتاح شد جزو مواردی هستند که مربوط به منطقه و محله خاصی نیستند و باید در سطح کلان شهر تهران به آن پرداخته شود. در اشل محلی هم با توجه به محدودیت ها، نوع نگاهی که در راستای بحث مشارکت مردمی در انجام پروژه های شهری و مدیریت شهری وجود دارد می تواند رضایتمندی را در شهر ایجاد کند که در این زمینه اتفاقات خوبی در منطقه رقم زده شد. تعدادی از دوربرگردان هایی که احداث کردیم از جمله دوربرگردان «ابن بابویه» یا دسترسی شمال به جنوب خیابان «میثم» از جمله کارهایی است که به همین نحو در اشل محلی مشکلات مردم محله را مرتفع کرد.
• در میان پروژه هایی که در منطقه 20 اخیرا به بهره برداری رسید، تعداد زیادی بوستان مشاهده می شود؛ وضعیت فضای سبز در منطقه در حال حاضر چگونه است.
یکی از دغدغه های مهمی که امروزه مدیران شهری با آن مواجه هستند؛ پایین بودن کیفیت محیط زیست و به ویژه آلودگی صوتی و هوا است. هر چند که امروز بحث آلودگی هوا فراتر از کلیمای تهران است و باید ماکرو کلیما در شکل کشوری را مدیریت کنیم کما اینکه چند روز پیش پهنه آلودگی از غربی ترین نقطه کشور تا تهران امتداد داشت. با توجه به این مسائل بحث توسعه فضای سبز آیتم کوچکی از عواملی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد.علاوه بر این کارکرد دوگانه بوستان ها نیز در منطقه حائز اهمیت است یعنی فضای تفرجی در دسترس، نیاز به توسعه دارد و این اتفاق با افتتاح بوستان ها انجام خواهد شد.
• به عنوان سوال آخر، حدود یک ماه قبل، 40 پروژه با حدود 60 میلیارد تومان اعتبار در منطقه افتتاح شد، لطفا به عنوان سوال اول درباره این پروژه ها و تحقق شعارهای مدیریت شهری در دوره جدید بگویید.
این پروژه‌ها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک شهری از قبیل احداث بوستان و فضای سبز، فضاهای ورزشی، تعریض معابر و اقدامات ترافیکی، پیاده‌روسازی، احداث پل‌های عابر پیاده، پروژه‌های زیرساختی مسیل‌ها، زیباسازی شهری و پروژه‌های مشارکتی بااعتباری بالغ‌بر 63 میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسید. پایانه و پارک‌سوار جوانمرد قصاب با مساحت 5 هزار و 500 مترمربع به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه پهنه جنوب شهر تهران به‌منظور ساماندهی ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی در نزدیکی ایستگاه مترو جوانمرد قصاب در دو بخش پایانه و پارک‌سوار احداث ‌شده است. پارک سوار جوانمرد از پروژه های بسیار مهم منطقه است البته این پروژه از دو ماه گذشته عملیاتی شده و فاز یک آن قابل بهره برداری است. در فاز دوم آن شاهد تکمیل ساختمان بخش شرقی ترمینال خواهیم بود که علاوه بر پشتیبانی از مسافرین در محل و ارائه خدمات به راننده ها و مسافرین، استقرار مجموعه مدیریتی تاکسیرانی و اتوبوسرانی در آن نیز مکمل خدمات منطقه 20 در این زمینه خواهد بود. در ابتدای راه اندازی خط یک مترو ایستگاه شهر ری که جایگاه ایستگاه محلی داشت با کارکرد فرامنطقه ای نقش آفرینی کرده بود که این مسئله باعث شده بود محل قرارگیری این ایستگاه بار بسیار سنگینی از نظر ترافیک و مسائل محیط زیستی وارد کند. با راه اندازی این ترمینال و ایجاد بستری برای حضور خطوط تاکسیرانی فراشهری و خطوط اتوبوسی که از قسمت جنوب غربی شهرستان مسافرین را به خط مترو می رساندند ایستگاه پایانی خط یک به نام ایستگاه شهر ری، کارکرد محلی خود را پیدا کند و دغدغه ای که مردم مجاور ایستگاه در ارتباط با مسائل محیط زیستی و ایمنی داشتند مرتفع شود. ساخت مجتمع ایستگاهی در مجاورت ایستگاه متروی جوانمرد که در کنار این ترمینال واقع شده می تواند خدمات خوبی برای کسانی که از مترو استفاده می کنند، ارائه دهد.
فاز نخست شهربازی خانواده در مساحت 3 هکتار، بوستان‌های توسکا به مساحت 79 هزار مترمربع، مینیاتور به مساحت 12 هزار مترمربع، زنبق به مساحت 4500 مترمربع و پارک بانوان با امکانات دوچرخه‌سواری و تجهیزات بدن‌سازی به بهره‌برداری رسیدند که با افتتاح این پروژه‌ها سرانه فضای سبز در منطقه 20 از 16٫97 به 17٫59 مترمربع افزایش پیدا کرد، اولین «خیابان کامل»، احداث بلوار شهید فدایی در ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم حسنی (ع)، اصلاح گذر در خیابان امام حسین (ع)، تعریض خیابان شهید غیبی، بازگشایی معبر شهید صفر نعیمی در ضلع جنوب حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، اصلاحات هندسی در خیابان‌های شهید یوسفی نژاد و میثم شمالی و اجرای دیوار صوتی بزرگراه شهید کریمی و...

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/103673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر خوانی دختر شیرین زبان

واکنش احساسی نادال پس از حذف در بارسلونا

بهترین بازیکنان هفته لیگ قهرمانان؛ یوفا گاف بزرگی داد!

مانوئل نویر بهترین دروازه تاریخ لیگ قهرمانان شد

گلایه های جواد خیابانی از وضعیت ساخت استادیوم جدید

جواد خیابانی: واگذاری و خصوصی سازی باشگاه ها یعنی رئال مادرید

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

پیش‌بینی برداشت بیش از 70 هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

تجهیز 105 میلیارد ریالی حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در کردستان

معرفی 5 معلم کردستانی به مرحله نهایی انتخاب معلمان نمونه

شورای فرهنگی در ادارات کردستان تشکیل شود

همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند

قهرمانی نمایندگان مریوان در رقابت‌های فوتسال نونهالان و نوجوانان

انجام 5 میلیون و 800 هزار تست آزمایشگاهی در کردستان

کرمانشاه فردا بارانی است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

فرماندار: مشکل 5 تعاونی مسکن در سقز برطرف شد

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

صعود ملی‌پوش کایاک ایران به فینال قهرمانی آسیا قایقرانی

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

تمرین پدافندی و رزمایش؛ علت شنیده شدن صدای تیراندازی در سرپل‌ذهاب

زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم

عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است

تبریک دانش آموزان رباط کریمی به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی + فیلم

هوای کرمانشاه تحت تاثیر امواجی ناپایدار

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای امیدافزایی در کردستان

سوم اردیبهشت ماه، زمان آغاز اعزام کردستانی ها به حج عمره

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

کمک 1000 میلیارد ریالی خیران برای مدرسه‌سازی در کردستان

احتمال آتش‌سوزی در مراتع به‌دلیل غنی‌شدن پوشش گیاهی منطقه

آغاز رژه روز ارتش در کرمانشاه به‌صورت پیاده و موتوری

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در کرمانشاه

بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه فردا رایگان است

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

پیش‌بینی افزایش برداشت 20 درصدی گندم در گیلانغرب

علت صدای مهیب در سرپل‌ذهاب اعلام شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی