عصر کرد

آخرين مطالب

فداکار؛ همچون عمورحیم مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نجاتگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر شبانه روزی در سرما و گرما جان مسافران، در راه ماندگان و خودروهای گرفتار در برف و کولاک را نجات می دهند چرا که درس فداکاری و از خودگذشتگی را از مامه ره‌حه (عمو رحیم) آموخته‌اند.

در روزگاران قدیم، مامه ره حه یا عمو رحیم و پسرانش زمانی که برف و کولاک شدید در ارتفاعات گردنه خان بانه همه جا را فرا می‌گرفت به یاری در راه ماندگان و بیماران نیازمند می‌شتافتند و با تمام نیرو و توان خود راه را برای آنان باز می‌کردند یا اینکه از در راه ماندگان و افراد گرفتار برف در منزل خود پذیرایی می‌کردند.
داستان‌های زیادی درباره کمک‌های انسان دوستانه مامه ره حه (عمو رحیم) شنیده شده و نزد عامه مردم شهرستان بانه او به عنوان نماد صبر، استقامت، فداکاری و یاری رسان شناخته می‌شود و اکنون این اسطوره فداکاری الگوی برای نجاتگران جمعیت هلال احمر شده تا جای خالی‌اش را در یاری رساندن به در راه ماندگان پر کنند.
جمعیت هلال احمر شهرستان بانه بیش از سه هزار داوطلب دارد که 33 نفر از این دواطلبان دوره‌های امداد جاده‌ای را طی کرده و به عنوان نجاتگر در پایگاه مستقر در گردنه خان به صورت شبانه روزی فعالیت دارند و تاکنون جان بسیاری از انسان ها را از مرگ نجات داده و گره بسیاری از مشکلات را در این مسیر سخت و ناهموار باز کردند، این اقدامات مانند فداکاری‌ و از خودگذشتگی‌های بدون چشمداشت مامه ره حه یا عمو رحیم و پسرانش است.
روحیه نجاتگری
یکی از نجاتگران جمعیت هلال احمر بانه که 13 سال سابقه دواطلبی دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پدرم یکی از دواطلبان هلال احمر است و همیشه مرا با خود به برنامه‌ها و مراسم مختلف مرتبط با فعالیت های هلال احمر می‌برد و من نیز از همان ابتدا به عضویت و کار در این نهاد بشر دوستانه علاقمند شدم.
آریز شاکری با اشاره به اینکه روحیه داوطلبی از همان ابتدا در وجود خودم احساس کردم، افزود: در 13 سال اخیر بدون وقفه به فعالیت خودم ادامه داده و بسیاری از دوره‌های تخصصی امداد و نجات را نیز گذرانده‌ام.
وی اظهار داشت: با توجه همدلی و حس همکاری که در مجموعه وجود دارد سختی کار و کمبود امکانات هیچگاه احساس نمی‌شود و اکنون نجاتگر سه هستم و امیدوارم بتوانم مراحل بعدی را نیز طی کنم.
شاکری یکی از مشکلات پایگاه را خاموشی‌های مدوام برق در مسیر عبوری گردنه خان اعلام کرد و افزود: این مشکل با راه اندازی موتور برق اضطراری تا حدود زیادی حل شده است.



خوشحالی بعد از نجات جان انسان ها
یکی دیگر از نجاتگران جمعیت هلال احمر بانه که 17 سال سابقه فعالیت امداد جاده‌ای دارد به خبرنگار ایرنا گفت: علاقه ام به خدمت و فعالیت‌های بشر دوستانه باعث شده که با وجود سختی‌ها و مشقت‌های بسیار به فعالیت در جمعیت ادامه دهم چون آرامشم را در خدمت به مردم میبینم.
فرهاد رستمی با اشاره به اینکه هر ماه 10 روز در گردنه خان کیشک است، افزود: به عنوان نجاتگر یک، مربی امداد و کمک‌های اولیه، مربی مخاطرات مین کمیته ایروی کردستان و مدرس آموزش‌های امداد جاده‌ای فعالیت می‌کنم.
وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه فعالیت ما در گذشته وجود داشت تاکنون نتوانسته‌ام به مرحله ایثار برسم و امیداورم که فضای برای آموزش این دوره نیز برایم فراهم شود.
رستمی خوشحالی بعد از نجات جان همنوع را عامل مهمی برای ادامه کار دانست و یادآور شد: داوطلبان جمعیت هلال احمر در همه بحران ها حضوری فعال دارند و با علاقه و پشتکار گاهی با به خطر انداختن جان خود برای نجات دیگر انسان ها تلاش می‌کنند و مهمترین هدف شان کمک به همنوع و اقدامات بشر دوستانه است.
وی ادامه داد: پایگاه امداد و نجات گردنه خان در همه فصول سال فعال است و نجاتگران داوطلب حضور دارند و طبق دستوالعمل سازمان شیفت های کاری نجاتگران چرخشی تغییر می‌کند.
این نجاتگر اضافه کرد: با توجه به اینکه در مسیر جاده سورین و جاده بانه - سردشت روزانه شاهد تصادفات و حوادث ناگوار رانندگی زیادی هستیم ایجاد پایگاه امداد و نجات در این مسیرها ضروری است.
رستمی با اشاره اینکه در رشته امداد سوانح تحصیل می‌کند، گفت: هیچکدام از همکاران نجاتگر حقوق ثابت و بیمه تکمیلی ندارند و تنها در روزهای کاری از بیمه حوادث برخوردار می شوند و حق الزحمه ای به عنوان هزینه رفت و آمد هم به ایشان پرداخت می‌شود.
سه هزار نفر در بانه دواطلب جمعیت هلال احمر هستند
رئیس جمعیت هلال احمر بانه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از داوطلبان دوره‌های تخصصی را طی کردند البته آخرین درجه دوره تخصصی دواطلبان ایثار است.
اسماعیل رحیمی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر بانه سه هزار داوطلب دارد، افزود: 33 نفر نجاتگر فعال در قالب سه تیم شامل نجاتگر یک، 2 و سه در پایگاه امداد و نجات گردنه خان بانه فعالیت می کنند که تاکنون جان بسیاری از انسان ها را در حوادث رانندگی و برف و کولاک از مرگ نجات دادند.
وی اظهار داشت: تمام نیروهای نجاتگر که در گردنه خان فعالیت دارند دوره آموزشی تخصصی امداد در جاده را طی کرده و در تمام صحنه های تصادف حضوری فعال داشته و به مصدومان امداد رسانی می‌کنند.
رحیمی با بیان اینکه تیم های نجاتگر جاده ای بیشتر جوانان دانشجو هستند، یادآور شد: با توجه به قوانین جمعیت هلال احمر، هر نجاتگر در ماه باید 10 روز در گردنه حضور داشته باشد و در این فاصله زمانی از بیمه حوادث بهره مند و ماهیانه حق الزحمه نیز به آنها پرداخت می‌شود.
وی نبود شغل پایدار را یکی از مشکلات نیروهای امداد اعلام کرد و گفت: هم اکنون در شهرستان بانه 2 پایگاه امدادی گردنه خان و پایگاه موقت در سازمان با یک آمبولانس و چهار نجاتگر فعال است و نجاتگران مستقر در این پایگاه‌ها در فصل زمستان به مسافرین و در راه ماندگان کمک رسانی می‌کنند.
رئیس جمعیت هلال احمر بانه با اشاره به الگو پذیری نجاتگران جمعیت هلال احمر از مامه ره حه تاکید کرد د: نجاتگران ما در گردنه سخت و برفگیر خان نقش مامه ره حه و پسرانش را به روش دیگر بر عهده گرفته و جای خالی این اسطوره نجات بخش در این مسیر را پر کرده‌اند.
رحیمی گفت: پایگاه امداد و نجات گردنه خان بانه چهار سوئیت با همه امکانات دارد که در صورت نیاز مسافرین و در راه ماندگان به صورت موقت در این پایگاه اسکان داده می‌شوند و خدمات اولیه پزشکی نیز به آنها ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه برخی از نجاتگران بانه بیش از 20 سال فعالیت دارند، ادامه داد: امسال پایگاه امداد و نجات گردنه خان بانه در بین 570 پایگاه رتبه سوم کشوری و رتبه نخست استانی را در امداد رسانی به هموطنان کسب کرد.
این مسئول داوطلبین خیر را مهمترین بازوی اجرایی جمعیت هلال احمر معرفی کرد و اظهار داشت: 100 داوطلب خیر با جمعیت هلال احمر همکاری دارند و همه امکانات امدادی توسط داوطلبین خیر تامین شده و تاکنون سه خودروی امدادی اهدا کرده و در همه اقدامات خیرخواهانه حضور فعال و مستمر دارند.
رحیمی با بیان اینکه برای ایجاد یک پایگاه امدادی در جاده بانه - سردشت برنامه ریزی شده که با مشخص شدن زمین از طرف اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مقدمات برای عملیات اجرایی آغاز می‌شود، گفت: امسال یک هزار و 500 بسته غذایی به هلال احمر شهرستان اختصاص یافته که تاکنون 300 بسته آن بین مسافرین و در راه ماندگان توزیع شده است.



مامه ره حه (عمو رحیم) در سال 1256 در روستای سونج در دامنه گردنه خان به دنیا آمد وی در جوانی از بدنی قوی و نیرومند همچنین عزمی راسخ و شخصیتی سرشار از خدمت به همنوع برخوردار بود، این ویژگی ها باعث شد مامه ره حه به اسطوره به یادماندنی در بانه تبدیل شود.
شهرداری بانه با همکاری موسسه توسعه آشتی در سال 96 به منظور تجلیل از ایثار و از خودگذشتگی مامه ره حه که لی خان، مجسمه اش را در ورودی به تونل خان در مسیر ارتباطی بانه به سقز نصب کرد.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/104488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارشی از بزرگداشت سعدی در ترکمنستان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

گل پنجم ایران به بحرین توسط سعید احمدعباسی

ترکیب سیتی - چلسی؛ نیمه نهایی در حد فینال

حسینی و علی کریمی از لیست خط خوردند

پدیده چلسی: خدایا، به ارلینگ هالند رسیده‌ام!

میلاد محمدی با انگیزه در بازی شماره 9

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

عبور سخت شاگردان شمسایی از سد بحرین؛ صعود دلهره‌آور فوتسال ایران

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته

دلیل حرکت جنجالی دانیال اسماعیلی‌فر در آبادان

اداراتِ دارای پروژه حفاری، نباید موجب نارضایتی مردم شوند

مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان کردستان (عکس)

رئیس جدید هیئت تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم هزار دف کردستان (عکس)

برپایی محفل انس با قرآن کریم درسنندج به شکرانه «وعده صادق»

موانع و مشکلات اجرای نهضت ملی مسکن در کردستان برطرف می‌شود

20 هزار میلیارد ریال حقوق دولتی ِ معادن استان کردستان

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پشت صحنه «نون خ 5» به‌زودی روی آنتن می‌رود

دستگیری باند حرفه‌ای جعل اسناد و مدارک در کنگاور

جمع آوری 107 مدرسه کانکسی کرمانشاه تا مهرماه 1403

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت (ویدیو)

فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند

هیچ‌گونه مشکلی در اوج پیک مصرف آب و برق نداریم

برداشت محصول باقلا از مزارع سرپل‌ذهاب آغاز شد

تصادف تیبا و پژو 6 کشته و مصدوم بر جا گذاشت

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

جام برترین‌های دارت کشور در سنندج برگزار شد

مسابقات لیگ باشگاهای سپک تاکرا کشور در سنندج آغاز شد

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم