عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان در هفته‌ای که گذشت گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استان کردستان در هفته‌ای که گذشت (19 تا 25 بهمن) رویدادهای خبری زیادی را پشت سرگذاشت از جمله سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان و افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های دهه فجر، آغاز اجرای طرح رصد شیوع کم توانی در کردستان، بارش برف و باران و مسدود شدن راه‌های ارتباطی، برگزاری نشست‌های خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، اسکان بیش از یک هزار نفر گرفتار برف در پایگاه‌های امداد هلال احمر و کشف محموله 54 هزار لیتری سوخت قاچاق در سقز و برگزاری راهپیمایی 22 بهمن و جشن سالگرد پیروزی انقلاب اشاره کرد.

رویدادهای خبری روز شنبه:
از مهمترین خبرهای روز شنبه 19 بهمن سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کردستان و افتتاح چند طرح و واحد تولیدی در شهرستان‌های سقز و بانه بود، افتتاح و بهره‌برداری از کارخانه تولید لوازم خانگی شرکت آیریا ونداد کسری با سرمایه در گردش 20 میلیون یورو در سقز یکی از طرح‌ها بود.
رضا رحمانی در مراسم بهره برداری از این کارخانه گفت: حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در دستور کار ما قرار دارد و اگر سرمایه گذار و تولید کننده‌ای بطور جدی اهل کار و تولید باشند بدون هیچ منتی از او حمایت خواهیم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص درخواست مدیرعامل کارخانه لوازم خانگی سقز مبنی حمایت لازم برای توسعه این واحد تولیدی با واگذاری زمین افزود: در خصوص زمین مشخص شده برای توسعه این واحد که اختصاص به بنیاد مستعضفان دارد حاضر به تشکیل جلسه با مسوولان بنیاد هستیم تا اقدامات لازم در این رابطه انجام شود.
وی یادآور ‌شد: برای ایجاد واحد تولیدی و صنعتی هیچ گونه مشکلی در استان کردستان در بحث تامین زمین و اختصاص آن به سرمایه گذاران وجود ندارد و آنها از این بابت نگرانی نداشته باشند چون دولت به خوبی از آنان در این بخش حمایت می‌کند.
واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی یکی دیگر از طرح‌هایی بود که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سقز به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل و سرمایه گذار این واحد تولیدی در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: در این واحد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی تولید می‌شود و ظرفیت تولید سالانه آن 300 تُن محصول است ولی اکنون با ظرفیت 200 تُن در سال فعالیت خود را شروع کرده است.
یک واحد تولید لامپ‌های کم مصرف در بانه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به بهره برداری رسید.
رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بانه عصر شنبه در آیین افتتاح این واحد تولیدی گفت: واحد تولید لامپ‌های کم مصرف تک تاب در سال 97 فعالیت خود را با 30 نفر اشتغالزایی آغاز کرد که با توسعه این واحد برای 105 نفر اشتغالزایی ایجاد شد.
بایزید حسینی افزود: برای احداث این واحد تولیدی 110 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که روزانه 25 هزار لامپ در آن تولید شود و عملیات اجرایی فاز دوم آن نیز با افق 200 شغل مستقیم در حال اجرا است که در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری می رسد.
140 میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بانه اختصاص یافت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود همچنین از منطقه ویژه اقتصادی بانه بازدید کرد و گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه اختصاص داده شد.
رضا رحمانی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای راه‌اندازی فاز اول منطقه اقتصادی بانه اختصاص یافت تا زیرساخت‌های آن برای سرمایه‌گذاری آماده شود.
بهمن مرادنیا استاندار کردستان نیز در این بازدید گفت: برای افتتاح فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه در سفر رییس جمهور به استان نیاز به 140 میلیارد ریال اعتبار داریم که امیدواریم با تخصیص آن این مهم تحقق یابد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: فعالیت اجرایی در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه به پایان رسیده و با سفر رییس جمهوری به کردستان در آینده فاز نخست آن با 35 هکتار مساحت به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد دره‌وزمی در جریان بازید وزیر صنعت، معدن و تجارت از منطقه ویژه اقتصادی بانه با دعوت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بانه فرصت مهمی برای اشتغال و تولید فراهم کرده که تاکنون تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران برای دریافت زمین اقدام کرده‌اند.
سه بازارچه موقت غیررسمی در کردستان بازگشایی شد
بازارچه موقت غیررسمی در مناطق مرزی استان کردستان عصر شنبه در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و جمعی از مسوولان این استان بازگشایی شد.
رضا رحمانی در حاشیه بازدید از مرز سیرانبند بانه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه توجە ویژە بە تجارت در مرزها داریم و سیاست دولت کمک بە بهبود معیشت و زندگی مرزنشینان است، اظهار داشت: عمده دلیل این سفر ما به استان کردستان، بازگشایی این سه بازارچه و رونمایی از سایت ثبت آماری کالاها در این بازارچه‌ها است.
وی با بیان اینکه پیشتر روال این بود که کالاها در این بازارچه‌ها باید ثبت سفارش می‌شدند، افزود: مسوولان استان و فعالان منطقه گزارش دادند که ثبت سفارش در بازارچه‌ها امکان‌پذیر نیست و پیشنهاد ثبت آماری برای رفع ئمشکلات ارائه دادند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از طرف وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و کشور این پیشنهاد مطرح شد که مورد استقبال دولت قرار گرفت و شخص رییس جمهوری هم از آن حمایت کردند.
رحمانی با اشاره به اینکه مصوبه قبلی اصلاح شد و از امروز به طور پایلوت در سیرانبند فعالیت شروع می‌شود، اضافه کرد: همزمان بازارچه‌های مرزی مله خورد سروآباد و خانم شیخان مریوان نیز بازگشایی می‌شود ضمن اینکه خروج تجمیعی برخی اقلام هم مجاز اعلام شده است.
فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه در سفر رییس جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد
استاندار کردستان گفت: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه در سفر آینده رییس جمهوری به این استان به بهره برداری می‌رسد و عملیات اجرایی فاز دوم این مجموعه نیز در هفته دولت سال 99 آغاز می‌شود.
بهمن مرادنیا شامگاه شنبه در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازارچه سیرانبند و منطقه ویژه اقتصادی بانه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با همت وزیر صنعت، معدن و تجارت 140 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه اختصاص یافته است.
وی ضمن تقدیر از پیگیری‌های مجموعه دولت برای بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی و اصلاح مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی افزود: بازارچه سیرانبند بانه ظرفیت خوبی برای صادرات و واردات کالا دارد و فعالیت بازارچه های مرزهای کردستان نیز برای کشور ضروری است.
مرادنیا با اشاره به رشد 126 درصدی صادرات در بازارچه سیرانبند گفت: با توجه به اینکه مرزهای کردستان در شرایط فعلی تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور دارند نیاز به توسعه زیرساخت دارند.
طرح رصد شیوع کم توانی در کردستان آغاز شد
طرح رصد شیوع و علل انواع کم‌توانی (معلولیت) های جامعه هدف بهزیستی روز شنبه با حضور معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در کردستان آغاز شد.
طرح شیوع شناسی انواع کم توانی یا معلولیت در سازمان بهزیستی کشور از سال گذشته بصورت آزمایشی در سه استان کشور شامل خراسان رضوی، گلستان و خوزستان اجرا شد و امسال نیز این طرح به هفت استان دیگر شامل کردستان، اردبیل، خراسان جنوبی، ایلام، سمنان، بوشهر و مازندران تعمیم یافت.
سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح که در راستای کاهش شیوع معلولیت در مناطق مختلف شهری و روستایی استان‌های مورد نظر اجرا می‌شود، کارگاه‌هایی را برای پرسشگران و پزشکان مجری طرح اجرا می‌کند.
در همین راستا کارگاه آموزشی 2 روزه طرح بررسی شیوع انواع کم‌توانی(معلولیت) های جامعه هدف بهزیستی استان کردستان و ایجاد سامانه رصد کم توانی، روز شنبه با حضور 50 نفر از پزشکان و پرسشگران طرح در سنندج برگزار شد.
سازمان بهزیستی بدنبال کاهش معلولیت‌ها است
معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور در این کارگاه با بیان اینکه سازمان بهزیستی بدنبال کالهش معلولیت‌ها است، اظهار داشت: طرح شیوع شناسی انواع معلولیت‌ها با پرسشگری از افراد جامعه به شکل نمونه گیری انجام می‌شود و پرسشگرها در شهر و روستا به درب منازل مراجعه کرده و پرسش‌های مطرح شده را از آنان می‌پرسند.
شبنم جهانشاد افزود: براساس اجرای این طرح قرار است کسانی که دچار کم‌توانی هستند پس از مشخص شدن از طریق پرسشگری، به پزشکانی که تخصص کافی و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، مراجعه کنند و از نظر علت شناسی ژنتیک یا اکتسابی بودن و تایید آسیب، مورد بررسی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه تمام کارهای این طرح به بخش غیردولتی واگذار شده و پزشکان هم از این بخش انتخاب شده‌اند گفت: تمام اطلاعات بدست آمده در نرم‌افزاری با عنوان سامانه رصد وارد و ثبت خواهد شد.
30 دانشگاه برتر کشور در ایجاد اشتغال با کمیته امداد مشارکت می‌کنند
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام(ره) کشور در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه‌های کردستان گفت: با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید دانشگاهی در علمی کردن اشتغال برای محرومان، این نهاد با اساتید 30 دانشگاه کشور نشست‌های هم‌اندیشی برگزار و از نظرات، راهکارها و مشارکت آنها استفاده می‌کند.
حجت‌الله عبدالملکی اظهار داشت: از آغاز فعالیت کمیته امداد، زمینه خودکفایی 700 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد فراهم شده که با خروج این جمعیت، سالانه 2 هزار و 100 میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی این نهاد ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: تنها در سال 97 بیش از پنج‌ هزار و 500 میلیارد تومان درآمد از محل طرح‌های اشتغال جاری و تحت نظارت به خانواده های محروم در قالب مستمری و کمک معیشت پرداختی به خانواده ها زیر پوشش تزریق شده است.
2 نفر در تصادف رانندگی جاده سقز - بانه کشته شدند
فرمانده پلیس راه انتظامی کردستان از وقوع یک فقره تصادف رانندگی در جاده سقز به بانه میان 2 دستگاه خودرو خبر داد و گفت: در این حادثه 2 نفر کشته و سه نفر نیز مصدوم شدند.
سرهنگ عیسی گوهری اظهار داشت: راننده خودروی سواری پژو که از بانه به سمت سقز در حرکت بود پس از ترمز گرفتن به دلیل لغزندگی جاده کنترل خود را از دست داد و با پاترول در سمت مقابل برخورد کرد.
وی با اشاره به شرایط جوی و بارش باران و برف در جاده‌های استان کردستان افزود: در این حادثه 2 نفر از سرنشینان این خودروها کشته شده و سه نفر نیز مصدوم شدند که توسط نیروهای امدادی برای سیر مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شدند.
باد شدید با سرعت 96 کیلومتر بیجار را درنوردید
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: باد شدید با سرعت 96 کیلومتر در ساعت طی شبانه روز گذشته شهر بیجار را درنوردید.
علی پناهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با استقرار یک سامانه بارشی بر سطح منطقه از روز گذشته در آسمان کردستان بارش برف و وزش باد قابل ملاحظه ترین وضعیت جوی است که در بامداد امروز سرعت باد در بیجار به 96 کیلومر در ساعت رسید اما احتمال می‌رود در مناطق مرتفع سرعت آن بیش از این سرعت ثبت شده باشد.
وی افزود: در این مدت سرعت باد در بابارشانی بیجار 86 کیلومتر و آویهنگ سنندج 51 کیلومتر بود که پس از شهر بیجار بیشترین میزان وزش باد در استان کردستان را داشته‌اند.
30 نقطه در سنندج برای تبلیغات انتخابات مجلس تعیین شد
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج گفت: در راستای جلوگیری از آشفتگی بصری در شهر بویژه در ایام تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و جلوگیری از تضعیف حقوق کاندیداها، 30 نقطه از شهر برای انجام تبلیغ داوطلبان در این دوره جانمایی شد.
شرمین شریفی افزود: میدان انقلاب، پل فردوسی ، میدان آزادی، جنب بیمارستان بعثت، میدان گاز، میدان لشکر، میدان قانع بهاران در 2 نقطه، میدان برهان عالی جنب مسجد قبا، دانشگاه کردستان، میدان نبوت، میدان سهروردی، میدان کاوه (کانی کوزله) ایستگاه عباس آباد، فرجه، چهار راه انقلاب و بلوار 28 دی (استادیوم ملک نیا) از جمله مکان‌های تعیین شده برای تبلیغ کاندیداهای انتخابات مجلدر شهر سنندج است.
وی همچنین محله اسلام‌آباد، میدان کارگر، پارک شانو، سه راه ادب، میدان حجاب، پارک آی تی، نایسر، گلشن جنب مدرسه استقلال، میدان کوهنورد، میدان 4.19 بهاران، ناحیه منفصل شهری ننله، چهار راه آبیدر و ناحیه منفصل شهری حسن آباد را از دیگر نقاط تعیین شده برای تبلیغات کاندیداها اعلام کرد.
برف راه ارتباطی 178 روستای کردستان را مسدود کرد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: بارش سنگین برف و کولاک امروز (شنبه 19 بهمن) در مناطق مختلف این استان راه ارتباطی 178 روستا را مسدود کرده است.
رامبد نوذری اظهار داشت: راه این تعداد روستا در 6 شهرستان‌ بدلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید امروز موجب قطعی ارتباط آنها شده است.
وی اضافه کرد: بیشترین راه‌های روستایی مسدود شده در شهرستان دیواندره با 90 آبادی است و در سنندج و بانه هر کدام راه 30 روستا، در سقز 20 روستا و در بیجار راه هشت روستا را مسدود کرده است.
چهار محور ارتباطی کردستان بدلیل بارش برف مسدود است
رییس پلیس راه کردستان گفت: چهار محور ارتباطی بین شهری این استان به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید و کاهش دید رانندگان از ساعتی پیش مسدود شده است.
سرهنگ عیسی گوهری اظهار داشت: این محورها شامل ایرانخواه - تکاب، دیواندره - سقز، سقز - مریوان و هورامان - سروآباد است.
وی با بیان اینکه محور هورامان - سروآباد در محدوده گردنه ژالانه از ساعت 15 مسدود شده است، یادآور شد: پلیس راه ساعتی پیش سه محور دیگر را به علت شدت کولاک برای افزایش ایمنی مسدود اعلام کرد.
عملیات ساخت سینما استقلال سقز آغاز شد
عملیات ساخت پردیس سینما استقلال سقز با حضور استاندار کردستان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل حوزه هنری انقلاب اسلامی و فرماندار ویژه سقز در این شهر آغاز شد.
عملیات ساخت پردیس سینمایی استقلال سقز همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با اعتبار 35 میلیارد ریال با سه سالن در مجموع 524 صندلی آغاز شد و مجری این طرح موسسه فرهنگی بهمن سبز است که با همکاری آموزش و پرورش و فرمانداری ویژه سقز اجرا می‌شود.
رویدادهای خبری روز یکشنبه:
155 روستای شهرستان سنندج به شبکه سراسری گاز متصل شدند
مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: بعد از افتتاح طرح‌های گازرسانی دهه فجر مجموع روستاهای دار ای شبکه کاز در شهرستان سنندج به 155 روستا رسید تا معادل 90 درصد جمعیت روستایی این شهرستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند باشند.
احمد فعله‌گری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 100 درصد جمعیت شهری شهرستان سنندج به شبکه سراسری گاز متصل بوده و مشکلی از لحاظ افت فشار نیز برای این مشترکان وجود ندارد.
وی به بهره‌مندی یک هزار و 307 روستای استان از نعمت گاز طبیعی اشاره کرد و افزود: با گازدار شدن این روستاها، سالیانه به طور متوسط 10 میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی می‌شود.
کولاک شدید مانع بازگشایی راه‌های ارتباطی کردستان شد
رییس مرکز مدیریت راه‌های کردستان گفت: برف و کولاک تردد در محورهای شمالی و نیمه‌غربی استان را با مشکل مواجه کرده و این شرایط نا مساعد جوی مانع از بازگشایی چهار مسیر اصلی شده است.
دانش زندی روز یکشنبه در گفت و گویی از عصر دیروز مسیرهای ارتباطی سقز - دیواندره، مریوان‌ - سقز، سروآباد -‌ اورامان و ایرنخواه ‌به تکاب بدلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید مسدود است، اظهار داشت: برغم تلاش راهداران این وضعیت کماکان در این مسیرها ادامه دارد و این جاده‌ها تا اطلاع ثانوی مسدود است.
وی با اشاره با مسدود بودن راه ارتباطی 178 روستا در سطح استان کردستان نیز یادآور شد: راهداران تاکنون 985 کیلومتر باند در محورهای روستایی را با استفاده از 48 دستگاه ماشین آلات و 60 راهدار برفروبی کرده و عملیات بازگشایی این مسیرها نیز از بامداد امروز آغاز شده است.
بیش از یک هزار نفر گرفتار برف در پایگاه‌های امداد کردستان اسکان یافتند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان گفت: شامگاه شنبه یک هزار و 102 نفر از مسافران در راه مانده در محورهای شمالی استان که گرفتار برف و کولاک شدید شده بودند با کمک امدادگران در پایگاه‌های امداد و نجات این جمعیت اسکان داده شدند.
محمدباقر محمدی روز یکشنبه  اظهار داشت: این تعداد مسافر در محورهای مواصلاتی دیواندره - سقز، سقز به بانه و دیواندره به بیجار گرفتار برف و کولاک شده بودند که توسط امدادگران در مناطق امن اسکان یافتند.
وی با بیان اینکه در این مدت به یک هزار و 187 حادثه دیده نیز امدادرسانی شد، افزود: بیش از 20 خودرو کمک‌دار و 20 تیم تخصصی امداد و نجات و 10 تیم پشتیبان به حادثه‌دیدگان و در راه ماندگان طی 24 ساعت گذشته خدمات امدادی ارائه دادند.
حمله به پایگاه عین الاسد ابرقدرتی آمریکا را درهم شکست
نماینده ولی فقیه در کردستان روز یکشنبه در آیین یادواره شهدای ارتش در سنندج گفت: حمله تلافی جویانه و انتقام سخت نیروهای مسلح کشورمان به پایگاه عین الاسد که پس از شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت، ابرقدرتی آمریکا را درهم شکست.
آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی اظهار داشت: شهادت سردار سلیمانی و واکنش ایران در نهایت موجب نمود بیشتر قدرت کشورمان و افزایش قدرت جبهه مقاومت شد.
وی با اشاره به اینکه قدرت جنگ الکترونیک در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است لذا همه موشک‌های ایران به دقت به هدف خورد و آمریکا هم نتوانست مانع آنها شود، اضافه کرد: شهدا وقتی شهید می‌شوند توانایی و اثرگذاری بیشتری پیدا می‌کنند و شهادت سردار سلیمانی هم تاثیرات مهمی در ابعاد مختلف داشت.
نوجوانان کردستانی درد دل‌هایشان را به اتحادیه پست جهانی بفرستند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با اشاره به اینکه موضوع مسابقه نامه‌نگاری ویژه نوجوانان درسال 2020 از سوی دفتر بین‌الملل اتحادیه پستی جهانی اعلام شده است، گفت: نوجوانان کردستانی می‌توانند درد دل‌های خود را در قالب نامه برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند.
سهیلا شیخی روز یکشنبه  اظهار داشت: چهل و نهمین مسابقه نامه‌نگاری ویژه نوجوانان در سال 2020 با موضوع «برای یک فرد بزرگسال پیامی درباره جهانی که در آن زندگی می‌ کنیم بنویسید» برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه به منظور برگزاری هر چه بهتراین مسابقه فرهنگی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اداره کل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری و اداره پست با هم همکاری دارند، اضافه کرد: نوجوانان دارای حداکثر 15 سال می‌توانند در این مسابقه به رقابت پرداخته و از جوایر ارزشمند آن بهره‌مند شوند.
210 میلیارد ریال طرح بهداشتی درمانی در کردستان به بهره‌برداری رسید
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام دهه مبارک فجر 15 پروژه بهداشتی درمانی با صرف هزینه 210 میلیارد ریال در سطح استان به بهره‌برداری رسید.
فرزین رضاعی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این پروژه ها شامل هشت مورد خانه سلامت، 2 پایگاه سلامت شهری، یک پایگاه ماموریت‌های جاده‌ای، یک مرکز مشاوره ازدواج، یک پایگاه بهداشتی، یک مرکز دیالیز در بیمارستان سروآباد و بخش انکولوژی بیمارستان توحید سنندج بود ...
وی با بیان اینکه تجهیز و راه‌اندازی اورژانس بیمارستان بوعلی مریوان را از دیگر پروژه‌های بهداشتی - درمانی دهه فجر اعلام کرد و گفت: بیشترین اعتبار هزینه شده برای این پروژه به مبلغ 180 میلیارد ریال بوده است.
یک زمین خوار در مریوان دستگیر شد
فرمانده انتظامی کردستان گفت: پلیس آگاهی مریوان در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی موفق به کشف یک فقره زمین خواری در مناطق روستایی شهرستان شدند.
سردار علی آزادی اضافه کرد: با بررسی‌های میدانی و نقشه‌های هوایی و همکاری نماینده منابع طبیعی مشخص شد یک هزار و 300 متر مربع از اراضی ملی در منطقه درگاه شیخان به تصرف غیرقانونی در آمده است.
وی افزود: با انجام تحقیقات فرد زمین خوار شناسایی و با هماهنگی مراجع قضایی دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شد که با ارائه شواهد فرد متهم چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت، ضمن اینکه ارزش زمین تصرف شده بنابر نظر کارشناسان حدود یک میلیارد و 300 میلیون ریال برآورد شده است.
35 واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی کردستان واگذار شد
همزمان با اجرای آیین واگذاری یک‌هزار و 673 واحد مسکونی به معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی کشور، 35 واحد مسکونی نیز به مددجویان تحت پوشش بهزیستی کردستان واگذار شد.
معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی بهزیستی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد واحد مسکونی همزمان با واگذاری یک هزار و 673 واحد مسکونی در سراسر کشور توسط معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس به خانوارهای دارای 2 معلول و مددجویان بهزیستی واگذار شد.
فرهاد عزیزی تاکید کرد: 23 واحد از این تعداد برای خانوارهای دارای 2 معلول به بالا و 12 واحد نیز برای سایر مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان احداث شده و به مناسبت دهه مبارک فجر امروز به آنان تحویل شد.
پایانه صادراتی میوه در کردستان تاسیس می‌شود
مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این سازمان به منظور توسعه فعالیت‌های صادراتی اقدام به تاسیس پایانه صادراتی تخصصی میوه در مریوان می‌کند.
پیمان اسکندری با بیان اینکه توسعه صادرات کشاورزی از برنامه‌های این سازمان این اظهار داشت : این پایانه به عنوان سومین پایانه تخصصی صادرات میوه کشور در شهرستان مریوان تاسیس می‌شود و فعالیت‌هایی همچون بسته‌بندی، سورتینگ و سلامت محصول فعالیت خواهد داشت.
وی افزود: همچنین مقرر شده تعاون روستایی مریوان به عنوان نماینده این سازمان در اقلیم کردستان عراق اقدام به تاسیس دفتر برای سهولت صادرات انواع محصولات کشاورزی از ایران به این منطقه کند.
80 طرح کشاورزی و آبخیزداری در سروآباد افتتاح شد
همزمان با نهمین روز از دهه فجر 80 طرح کشاورزی و آبخیزداری که با صرف 130 میلیارد ریال احداث شده به بهره‌برداری رسید.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد روز یکشنبه در حاشیه افتتاح این طرح‌ها با بیان اینکه در دهه فجر امسال 78 طرح بخش کشاورزی 100 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده افتتاح شد اظهار داشت: این طرح‌ها در بخش‌های دام، زراعت، باغبانی، اشتغال روستایی، زنبور عسل و آب و خاک (احداث استخر) احداث شده است.
محمد رحیمی افزود: گاوداری با ظرفیت 20 راس گاو شیرده و گوشتی در روستای قلعه جی و پرورش گوسفند داشتی با ظرفیت 50 راس در روستای قلعه گاه به نمادین از سایر طرح های بخش کشاورزی امروز افتتاح شد و بقیه طرح های نیز به صورت همزمان امروز در نهمین روز از دهه مبارک فجر در سطح شهر و روستاهای تابعه به بهره‌برداری رسید.
جشنواره ریگا سال آینده به صورت کشوری برگزار می‌شود
رییس دانشگاه علمی کاربردی کردستان گفت: جشنواره فیلم ریگا که امسال به صورت منطقه‌ای برگزار شد، از سال آینده به صورت کشوری برگزار می‌شود.
تیمور جوادی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جشنواره دو دوره به صورت استانی برگزار شد و با توجه به قابلیت‌های آن امسال تصمیم گرفته شد به صورت منطقه‌ای و با حضور هشت استان کشور در سنندج برگزار شود.
وی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره 26 و 27 بهمن برگزار می‌شود، افزود: استان کردستان به عنوان استانی فرهنگی شناخته شده و تلاش می‌کنیم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی سهمی در این زمینه داشته باشیم.
راه‌یاب ملل مریوان مغلوب خاتم اردکان شد
دیدار هفته پانزدهم لیگ برتر والیبال کشور بین تیم‌های راه‌یاب ملل مریوان و خاتم اردکان به میزبانی سالن 1200 نفری زاگرس مریوان برگزار شد ولی تیم میزبان که از حمایت هواداران پرشور خود بهره مند بود نتوانست از امتیاز میزبانی استفاده کند و در پایان با نتیجه سه بر یک مغلوب حریف نه چندان قدرتمند خود شد.
تیم راه‌یاب ملل مریوان در این بازی ست اول را با نتیجه 25 بر 23، ست دوم را با نتیجه 25 بر 22 و ست چهارم را نیز با نتیجه 28 بر 26 به میهمان خود واگذار کرد و تنها ست سوم را با نتیجه 26 بر 24 به نفع خود به پایان رسانید.
باند سارقان اینترنتی با کلاهبرداری یک میلیارد ریالی متلاشی شد
رئیس پلیس فتا استان کردستان گفت: اعضای یک باند چهار نفره سارقان اینترنتی که با ترفندهای مختلف، یک میلیارد ریال از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ مهدی دانش‌پور یادآور شد: این چهار نفر با طراحی سایت‌های جعلی با عنوان مختلف از جمله «صیغه یابی» فعالیت می‌کنند که با دستور قضایی شناسایی و دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به دادسرا اعزام شدند.
51 طرح کشاورزی در سقز به بهره‌برداری رسید
51 طرح کشاورزی با اعتبار 155 میلیارد ریال، همزمان با نهمین روز از دهه مبارک فجر، با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان و فرماندار و مسوولان سقز و کشاورزان منطقه در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
رویدادهای خبری روز دوشنبه:
برف و برودت هوا مدارس برخی شهرهای کردستان را تعطیل کرد
مدارس برخی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های استان کردستان به دلیل بارش برف، برودت هوا و لغزندگی معابر در نوبت صبح روز دوشنبه 21 بهمن از سوی آموزش و پرورش تعطیل اعلام شد.
براساس اعلام روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهرها و روستاهای شهرستان بانه در نوبت صبح تعطیل شده و مراکز پیش دبستانی، مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهری و روستایی شهرستان مریوان نیز با یک ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند ضمن اینکه مدارس منطقه کوماسی، سرشیو و جانوره این شهرستان تعطیل است.
مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی سطح شهر و تمام مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی روستاهای شهرستان سنندج نیز در نوبت صبح بدلیل بارش برف و برودت هوا تعطیل اعلام شده است.
60 دستگاه اتوبوس برای انتقال راهپیمایان سنندجی اختصاص یافت
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج گفت: 60 دستگاه اتوبوس برای جابجایی و انتقال شرکت کنندگان در راهپیمایی 22 بهمن، در مسیرهای منتهی به محل برگزاری این مراسم در سنندج اختصاص یافت.
امیر جمشیدنژاد روز دوشنبه اظهار داشت: از این تعداد اتوبوس، 30 دستگاه در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی، میدان انقلاب و ناصر خسرو مستقر بوده و راهپیمایان را در مسیرهای مختلف جابجا می‌کنند.
وی اضافه کرد: همچنین، 1357 دانش آموز در روز 22 بهمن سرود جمهموری اسلامی را اجرا می‌کنند که 30 دستگاه از این اتوبوس‌ها برای جابجایی این تعداد دانش آموزان اختصاص پیدا کرده است.
5 نقطه در شهر دیواندره برای تبلیغات انتخابات تعیین شد
شهردار دیواندره از تعیین 5 نقطه در این شهر برای انجام تبلیغات داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: امیدواریم داوطلبان و هوادارانشان فقط از این اماکن برای انجام تبلیغات استفاده کنند.
محمد محمودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مکان های تعیین شده شامل میدان امام جنب مجتمع فرهنگی هنری، میدان دایک جنب جهاد کشاورزی و جنب دانشگاه علمی کاربردی است و به غیر از این مکان ها، چسباندن عکس و تبلیغات در سایر نقاط ممنوع و ضمن جمع آوری آنها مراتب تخلف به مجاری قانونی اعلام می‌شود.
اتاق بازرگانی حلبچه در پروژه راه آهن سنندج به سلیمانیه سرمایه‌گذاری کند
استاندار کردستان بە رییس اتاق بازرگانی حلبچە و نمایندگان شرکت سرمایە‌گذاری قەیوان در این استان اقلیم کردستان عراق پیشنهاد کرد در پروژە احداث راە آهن سنندج بە سلیمانیە سرمایەگذاری کنند.
بهمن مرادنیا روز دوشنبه در دیدار رییس اتاق بازرگانی حلبچە و نمایندگان شرکت قەیوان با بیان اینکه قەیوان از جملە شرکت‌های توانمند در بخش سرمایە‌گذاری است، اظهار داشت: توجه این شرکت به سرمایه گذاری در راه آهن با توجە بە توجیە اقتصادی و نقش راە آهن در ایجاد توسعە پایدار بسیار حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: تا پایان این دولت راە آهن سراسری بە سنندج می‌رسد و در صورت تمایل مدیران شرکت قەیوان در کمترین زمان موافقت وزارت راە و شهرسازی را برای ادامه مسیر به سمت استان سلیمانه اخذ خواهیم کرد.
اولین پلی‌کلینیک تخصصی ژنتیک در کردستان به بهره‌برداری رسید
همزمان با دهمین روز از دهه مبارک فجر اولین پلی‌کلینیک تخصصی ژنتیک استان کردستان روز دوشنبه در مراسمی با حضور جمعی از مسوولان در سنندج به بهره‌برداری رسید.


این مرکز در راستای انجام طرح‌های شناسایی اختلالات ژنتیکی مددجویان سازمان بهزیستی و همچنین طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در افراد 15 تا 25 سال ویژه مدارس و دانشگاه‌ها و افراد دارای ریسک بالا راه اندازی شده، افراد دارای اختلالات ژنتیکی به این مراکز مشاوره ژنتیک دارای مجوز از سازمان ارجاع داده می‌شود.
قروه سبز شد
مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: با اتصال روستای داشبلاغ در شرقی ترین نقطه کردستان، تمام روستاهای قروه از نعمت گاز بهره‌مند شده و این شهرستان به لحاظ مصرف انرژی پاک کاملا سبز شد.
احمد فعله‌گری روز دوشنبه در مراسم بهره برداری از 14 طرح صنعتی و روستایی شهرستان قروه اظهار داشت: با گازرسانی به روستاهای استان ضمن تامین انرژی برای ساکنان و کمک به صنایع در مهار آلاینده های زیست محیطی شاهد کاهش مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها نیز هستیم.
زرینه سردترین شهر ایران
معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان گفت: زرینه از توابع شهرستان دیواندره با ثبت 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین شهر ایران در شبانه روز گذشته بود.
علی پناهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شهر زرینه در 24 ساعت گذشته در دمای شبانه با ثبت منفی 20 درجه و در دمای روزانه با ثبت منفی 10 درجه سردترین نقطه کشور بود، اظهار داشت: پس از زرینه، چالداران با 18 درجه سانتی‌گراد دومین شهر سرد کشور شد.
وی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته در استان کردستان بعد از زرینه، سقز با 14 درجه سانتیگراد زیر صفر و سراب شهرک با 12 درجه سانتی‌گراد زیر صفر دیگر مناطق سرد بودند و سلین با 10 درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین نقطه استان بود.
مشترکان کردستانی در مصرف گاز رکورد زدند
مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: مشترکان گاز در این استان در شبانه‌روز گذشته برای اولین بار، 15 میلیون و 386 هزار مترمکعب گاز طبیعی مصرف کردند که یک رکورد بی‌سابقه است.
احمد فعله‌گری عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اولین بار از زمان فعالیت این شرکت در کردستان (30 سال) روز یکشنبه 20 بهمن، رکورد بیشترین مصرف گاز توسط مشترکان با احتساب مصرف نیروگاه سنندج ثبت شد.
وی با اشاره به اینکه مشترکان استان بدون احتساب نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج در شبانه‌روز گذشته 11 میلیون و 470 هزار مترمکعب گاز طبیعی مصرف کردند، افزود: در این مدت مصرف گاز نیروگاه سنندج سه میلیون و 916 هزار مترمکعب بود.
پنج طرح آموزشی و کشاورزی در بانه به بهره‌برداری رسید
بهره‌برداری از سه واحد آموزشی با 21 کلاس درس شامل مدرسه شاه حسینی، مدرسه غیر دولتی رویش و مدرسه کوخ شیخ الاسلام، یک واحد گاوداری 500 راسی و یک واحد گلخانه تولید خیار در آخرین روز دهه مبارک فجر با حضور معاون سیاسی استاندار کردستان و جمعی از مسوولان محلی در شهرستان بانه آغاز شد.
رییس آموزش و پرورش بانه عصر دوشنبه در آیین افتتاح طرح‌های آموزشی گفت: مدرسه 9 کلاسه شاه حسینی به همت خیر مدرسه ساز در زمینی به مساحت چهار هزار و 300 متر مربع و زیربنای یک هزار 380 متر مربع با ظرفیت 430 دانش آموز و هزینه کرد 30 میلیارد ریال احداث شده است.
محموله زغال قاچاق در مریوان توقیف شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان از کشف و توقیف یک محموله زغال قاچاق به وزن تقریبی 2 هزار و 800 کیلوگرم از یک دستگاه وانت تویوتا خبر داد.
شاهرخ محمودی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی گزارش همیاران طبیعت مبنی بر تردد یکدستگاه وانت تویوتا حامل زغال چوب در محور ارتباطی حوزه گاران نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به همراه ماموران پلیس آگاهی به محل اعزام شدند.
وی اضافه کرد: ماموران با مشاهده خودروی وانت دستور توقف داده و در بازرسی از آن 70 کیسه زغال قاچاق به وزن 2 هزار و 800 کیلوگرم که از قطع و سوزاندن چوب درختان جنگلی منطقه تولید شده و روانه بازار بود، کشف و ضبط شد.
بانگ الله اکبر در کردستان طنین انداز شد
شامگاه دوشنبه 21 بهمن همزمان با سراسر کشور و در آستانه جشن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بانگ الله اکبر در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان کردستان طنین انداز شد.
اقشار مختلف مردم همزمان با دیگر هموطنان شان در جای جای ایران اسلامی امشب راس ساعت 21 در پاسخ به ندای تاریخی امام راحل (ره) و در آستانه طلیعه جشن انقلاب فریاد الله اکبر سر داده و با حضور در پشت بام منازل و مساجد یاد و خاطره دوران شکوهمند قیام علیه رژیم طاغوت را گرامی داشتند.
رویدادهای خبری روز سه‌شنبه:
از مهمترین رویدادهای خبری روز سه‌شنبه گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن بود.
آغاز جشن یک رنگی در کردستان
راهپیمایی 22 بهمن در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با سراسر ایران اسلامی در شهرها، بخش‌ها و برخی روستاهای استان کردستان روز سه‌شنبه با حضور انبوه مردمی که یکصدا و یک رنگ انقلاب خود را از مرز چهل سالگی عبور دادند، آغاز شد.
راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در کردستان با گردهمایی هزاران نفر از عاشقان انقلاب اسلامی از میادین مختلف شهرهای استان با حضور اقشار مختلف مردم، دانش آموزان و دانشجویان، مسوولان، روحانیان اهل سنت و اهل تشیع، نیروهای نظامی و انتظامی، اصناف و بازاریان، کارمندان و کارکنان نهادها در حال برگزاری است.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل در حال حرکت از مسیرهای تعیین شده به سمت محل‌های تجمع هستند تا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و 5400 شهید کردستان در دوران دفاع مقدس، حماسه‌ای دیگر از حضور مخلصانه شان در چهل و یکمین سالروز عمر پر برکت انقلاب اسلامی در پهنه زمین خلق کنند.
گام دوم انقلاب با حضور مردم توفنده خواهد بود
نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم با این مشارکت حداکثری خود حرکت انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب را توفنده‌تر از قبل کردند.
آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی روز سه‌شنبه در راهپیمایی 22 بهمن سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم ایران اسلامی هر سال در این روز عاشقانه و مخلصانه به صحنه می‌آیند و قدرت اسلام و مسلمین را به رخ جهانیان می‌کشانند.
وی اضافه کرد: امروز در چهل و یکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم و مردم استان کردستان همپای دیگر هموطنانشان در سراسر ایران اسلامی علی‌رغم تهدیدهای مختلف علیه جمهوری اسلامی به صحنه آمدند و از آرمان‌های انقلابی که خود بانی آن هستند، دفاع کردند.
امروز به برکت انقلاب، ملت‌های منطقه نیز برابر آمریکا ایستاده‌اند
رییس جامعه المصطفی العالمیه قم گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی و شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی ، ملت‌های منطقه نیز علیه سیاست های خصمانه آمریکای جنایتکار متحدانه موضع گرفته‌ و ایستاده‌اند.
حجت‌الاسلام علی عباسی روز سه‌شنبه در جمع راهپیمایان 22 بهمن سنندج اظهار داشت: به برکت خون شهید سلیمانی، ملت‌های منطقه با افتخار و اتحاد در برابر آمریکا ایستاده‌اند که نمونه آن تصویب قانون توسط مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور است.
وی اضافه کرد: امروز ملت ایران و منطقه بدنبال این هستند که بهای خون شهید سلیمانی و دیگر مجاهدان راه مقاومت را از دشمنان بگیرند که ریشه‌کن کردن حضور بیگانگان در منطقه مهمترین کاری است که بزودی اتفاق خواهد افتاد.
استاندار کردستان:‌ مردم با حضور خود موجب ناامیدی دشمنان شدند
استاندار کردستان روز سه‌شنبه در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دشمنان خواب‌های زیادی می‌بینند اما مردم خواب و خیال همه آنها را با حضور خود نقش برآب و آنها را ناامید می‌کنند.
بهمن مرادنیا با بیان اینکه این حضور گسترده نشان داد مردم برغم مشکلات اقتصادی همچنان پای انقلاب، نظام و آرمان های آن ایستاده اند، افزود: امروز همه از هر قشری آمدند تا ثابت کنند جدایی بین ملت و انقلاب وجود ندارد و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه میان ملت و نظام در اراده و ت صمیم مردم اثری ندارد.
وی یادآور شد: کمتر از 10 روز دیگر باید منتشر خلق حماسه ای باشکوه و حضور حداکثری مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شیم که اطیمنان داریم مردم مثل امروز در دوم اسفند نیز مشارکت بالای سیاسی خود را در پای صندوق های رای به نمایش می گذارند.
راه ارتباطی 90 روستای کردستان مسدود است
مدیر مرکز مدیریت راه‌های راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با تلاش راهداران کردستان در شبانه روز گذشته تعداد راه‌های روستایی مسدود این شهرستان از حدود 300 مورد اکنون به 90 آبادی رسیده است.
دانش زندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته در این استان راه ارتباطی 300 روستا بر اثر بارش برف و شدت کولاک مسدود شده بود که راهداران تاکنون راه ارتباطی 210 آبادی را بازگشایی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: 188 نفر از راهداران در این مدت حدود 2 هزار کیلومتر از راه‌های روستایی را برف روبی و تیغ زنی کرده و هم اکنون نیز برای بازگشایی راه 90 روستای باقی مانده در این مسیرها مستقر هستند.
کردستان میزبان جشن بین‌المللی نوروز شد
استاندار کردستان عصر سه‌شنبه در اولین جلسه ستاد برنامه‌ریزی برگزاری جشن نوروز کردستان با اشاره به اینکه ایران از سوی یونسکو به عنوان دبیرخانه دائمی این جشن معرفی شده است، اظهار داشت: در اواسط اسفندماه 98، جشن بین المللی نوروز با حضور مهمانانی از سایر کشورهای برگزار کننده نوروز و سفرای تعدادی دیگر از کشورهای جهان در سنندج برگزار می‌شود.
بهمن مرادنیا با تاکید بر اهمیت این مراسم برای کردستان، اضافه کرد: جشن بین المللی نوروز هم از بُعد ملی حائز اهمیت است و هم فرصت مناسبی است تا آرامش و امنیت موجود در کردستان، توسعه استان را به ارمغان آورد.
سرما دانش آموزان کردستان را خانه نشین کرد
روابط عمومی آموزش و پرورش استان کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام مقاطع تحصیلی و پیش‌دبستانی شهری و روستایی سراسر استان فردا (چهارشنبه) به علت کاهش شدید دما و یخبندان تعطیل است.
در این اطلاعیه آمده است طبق اعلام هواشناسی کردستان آسمان این استان روز چهارشنبه شاهد افت محسوس دما و در برخی نقاط بارش‌های پراکنده خواهد بود که به همین دلیل با پیشنهاد آموزش و پرورش، تصمیم مدیریت بحران و موافقت استاندار کردستان فردا چهارشنبه تمام مقاطع تحصیلی شهری و روستایی این استان تعطیل اعلام می‌شود.
پلیس راه استان نیز با اشاره به وجود کولاک در برخی محورهای استان توصیه کرد: مردم از سفرهای غیر ضروری در محورهای بین شهری به ویژه فرعی و روستایی خودداری کنند و در صورت ضرورت علاوه به همراه داشتن زنجیر چرخ حتما به تعداد مسافران پتو و برخی مواد خوراکی نیز به همراه داشته باشند.
رویدادهای خبری روز چهارشنبه:
راه ارتباطی 27 روستای کردستان باز شد
معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با وجود تلاش چند روزه راهداران از دیروز تاکنون راه ارتباطی 27 روستا باز شد ولی همچنان راه ارتباطی 63 روستای این استان بر اثر شدت کولاک برف مسدود است.
رامبد نوذری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه های مسدود در این روستاها شامل 30 روستا در بانه، 25 روستا در دیواندره، چهار روستا در سقز، سه روستا در بیجار و یک روستا در سنندج است.
وی با اشاره به اینکه بارش برف از شامگاه جمعه هفته گذشته در این استان آغاز و تا روز دوشنبه نیز ادامه داشت، افزود: از ابتدای آغاز بارش برف تاکنون برخی نقاط استان شاهد کولاک شدید بود که این پدیده در هفته جاری بارها موجب مسدود شدن محورهای اصلی، فرعی و روستایی شد.
350 کارتن خواب در گرمخانه شهرداری سنندج اسکان یافتند
مدیر اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج از زمان راه‌اندازی این گرمخانه (اول دی امسال) تاکنون 350 کارتن خواب و متکدی در این مکان اسکان داده شدند.
صلاح‌الدین وکیلی با بیان اینکه هرشب 40 نفر از افراد بی سرپناه در این گرمخانه اسکان داده می‌شوند، گفت: با توجه به برودت هوا در این فصل از سال اکیپ جمع‌آوری افراد بی‌سرپناه در سطح شهر نسبت به جمع آوری و انتقال این افراد به گرمخانه اقدام می کند، ضمن اینکه تمام اطلاعات افراد بی سرپناه پس از حضور در گرمخانه در سامانه آسیب دیدگان اجتماعی ثبت خواهد شد.
صلاحیت 11 داوطلب نمایندگی دیگر در استان کردستان تایید شد
رییس ستاد انتخابات کردستان گفت: طبق اعلام نظر شورای نگهبان و براساس بررسی‌های انجام شده، صلاحیت 11 داوطلب دیگر در حوزه‌های پنجگانه این استان تایید شد که با این تعداد آمار نهایی کاندیداهای این استان در گوی انتخاب مردم به عدد 126 نفر رسید.
حسین خوش اقبال روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌های داوطلبان، اظهار داشت: در این مرحله شورای نگهبان به اعتراض 15 داوطلب رسیدگی کرد که از این تعداد، 11 داوطلب در پنج حوزه انتخابیه شامل چهار نفر در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره، سه نفر در حوزه انتخابیه سقز و بانه، سه نفر در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد و یک نفر در حوزه انتخابیه بیجار تایید شدند.
وی تاکید کرد: صلاحیت چهار نفر شامل یک نفر در حوزه انتخابیه سنندج، یک نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان، یک نفر در حوزه انتخابیه سقز و بانه و یک نفر در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد از سوی شورای نگهبان برای حضور در انتخابات تایید نشد.
خوش اقبال تعداد صلاحیت شدگان نهایی در حوزه های مختلف انتخابیه این استان را شامل 43 نفر در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره، 14 نفر در حوزه انتخابیه بانه و سقز، 17 نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان، 20 نفر در مریوان و سروآباد و 32 نفر در بیجار اعلام کرد که در مجموع 126 نفر هستند.
دوازدهمین نمایشگاه کشوری لوازم خانگی در کردستان برپا شد
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کردستان گفت: روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه از 21 بهمن برپا شده است، اظهار داشت: علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 15 تا 21 از این نمایشگاه دیدن کنند.
علیرضا فروتن با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه لوازم خانگی در 45 غرفه در این محل برپا شده است، اضافه کرد: واحدهای تولیدی و نمایندگی شرکت‌های تولید لوازم خانگی داخلی و خارجی از استان‌های تهران، اصفهان، کردستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و زنجان در این نمایشگاه حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد محصولات عرضه شده در این نمایشگاه از تولیدات داخلی است، افزود: تولیدات داخلی عرضه شده در این نمایشگاه با تخفیف 15 تا 20 درصد به فروش می رسند.
استاندار کردستان: خانەهای حمایتی بهزیستی در همە شهرها احداث شود
استاندار کردستان گفت: ساخت خانه‌های حمایتی بهزیستی در همه شهرستان‌های استان برای حمایت از این قشر ضروری است و باید در دستور کار این نهاد خدماتی و حمایتی قرار گیرد.
بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در بازدید از خانه حمایتی سالمندان و سرای سالمندان سنندج اظهار داشت: ایجاد خانه‌های حمایتی برای سالمندان امری لازم است بنابراین ضروری است این طرح در همه شهرستان‌های استان اجرا شود.
وی اضافه کرد: در صورت لزوم زمین مورد نیاز برای احداث خانه های حمایتی را به صورت رایگان به بهزیستی واگذار می‌کنیم تا این نهاد بتواند این بناها را با هزینه کمتر احداث و اختیار این اقشار قرار دهد.
264 نقطه شهری برای تبلیغات کاندیداها در کردستان جانمایی شد
رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کردستان گفت: 264 نقطه شهری برای انجام تبلیغات کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان جانمایی و در نظر گرفته شده است.
علی مفاخری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات لازم برای ساماندهی نحوه تبلیغات کاندیداها در این دوره از انتخابات به عمل آمده است.
نتیجه آزمایش بیمار مشکوک به کرونا در کردستان منفی بود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طبق گزارش‌ها نتیجه نهایی آزمایش فرد مشکوک به کرونا در استان منفی بوده و به دلیل اینکه ناقل این بیماری نبود از بیمارستان ترخیص شد.
ابراهیم قادری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس نتیجه نهایی آزمایش بیماری که چند روز پیش در بیمارستان توحید سنندج بستری بوده و مشکوک به ویروس کرونا بود بصورت قطعی منفی بود.
رویدادهای خبری روز پنجشنبه:
تبلیغات داوطلبان انتخابات در کردستان آغاز شد
همزمان با سراسر کشور 126 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کردستان تبلیغات خود را آغار کردند تا مردم هفته بعد 6 منتخب خود را راهی بهارستان کنند.
طبق ماده ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 40 آئین نامه اجرایی آن، فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ 24 بهمن آغاز شده و در ساعت هشت صبح یکم اسفند یعنی 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می‌یابد.
رییس ستاد انتخابات کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون 126 نامزد نمایندگی مجلس این استان در پنج حوزه انتخابیه می‌توانند طبق آیین نامه انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در محافل مختلف برنامه‌های کاری خود را به صمع و ننظر مردم برسانند.
شهردار سقز معرفی شد
بختیار علیزاده با 4 رأی موافق از اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار جدید شهر سقز انتخاب شد.
شهرداری سقز بعد از استیضاح چیا صالحی بابامیری، به صورت سرپرست بمدت 2 ماه کارهای اداری این نهاد خدماتی انجام شد و بعد از چند جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و معرفی چندین کاندیدا برای پست شهرداری، در نهایت سه نفر(بختیار علیزاده، ایوب علیزاده، افشین عزیزی) به عنوان گزینه تصدی شهردار به صحن شورای اسلامی شهر راه یافتند.
در جلسه شورای اسلامی شهر، افشین عزیزی، بختیار علیزاده و ایوب علیزاده سه گزینه تصدی پست شهرداری به ارائه برنامه های خود پرداختند که در نهایت بختیار علیزاده با 4 رأی در مقابل ایوب علیزاده با 3 رأی به عنوان شهردار سقز انتخاب شد و افشین عزیزی قبل از رأی‌گیری انصراف داد.
برف برخی محورهای کردستان را فرا گرفته است
رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: بارش برف برخی نقاط این استان را فرا گرفته و تردد در این محورها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
دانش زندی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: محورهای منهی به مریوان از جمله مریوان - سقز و مریوان - سروآباد و سروآباد - هورامان از جمله محورهای استان هستند که در حال حاضر بارش برف در آنها تردد را با زنجیر چرخ امکان پذیر کرده است.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون راه ارتباطی 81 روستا در استان به دلیل تداوم کولاک مسدود است اضافه کرد: بیشتر این روستاها در شهرستان های سقر، دیواندره و بیجار قرار دارند و نیروهای راهداری در حال بازگشایی این مسیرها هستند.
14هزار نفر از فیلم‌های جشنواره فجر در سینما بهمن سنندج دیدن کردند
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: 14 هزار نفر از 18 فیلم اکران شده سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر در سینما بهمن سنندج استقبال کردند.
عبید رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا 18 فیلم سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 15 تا 21 بهمن در سینما بهمن سنندج اکران شد، اظهار داشت: 13 فیلم بخش نگاه نو و سودای سیمرغ در 22 سانس و پنج فیلم حوزه کودک و نوجوان هم در پنج سانس اکران شدند.
وی با اشاره به اینکه استقبال مطلوبی از اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره در سنندج شد، اضافه کرد: در هفت روز اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر 14 هزار نفر در سینما بهمن سنندج به تماشای آن نشستند و فیلم «درخت گردو» ساخته محمد حسین مهدویان هم بیشترین مخاطب را در این سینما به خود اختصاص داد.
بانوان شاغل کردستانی روز شنبه 2ساعت زودتر به خانه می‌روند
اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت روز زن بانوان شاغل کردستانی روز شنبه 26 بهمن 2 ساعت زودتر به خانه می‌روند.
در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به پیگیری و پیشنهاد دفتر امور بانوان و خانواده استانداری کردستان و اجرای دستور استاندار و به منظور بهره‌مندی بانوان شاغل ادارات استان، ساعت پایان کار ادارات برای کلیه بانوان شاغل در روز شنبه 26 بهمن ساعت 12 و 30 دقیقه اعلام می‌شود.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و منابع استانداری کردستان منصوب شد
استاندار کردستان در حکمی خالد جعفری را به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری منصوب کرد.
بهمن مرادنیا در این حکم خطاب به خالد جعفری آورده است: با عنایت به موافقت دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و با توجه به تعهد، تجربه و سوابق ارزشمند جنابعالی در حوزه اقتصادی، شما را به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان منصوب می‌نمایم.
مدیر مرکز مدیریت راه‌های راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: محور سقز - بانه به علت بارش برف و احتمال ریزش بهمن مسدود شد.
محور سقز - بانه مسدود شد
دانش زندی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محور به دلیل بدلیل بارش برف، کولاک شدید، احتمال خطر ریزش بهمن و حفظ امنیت کاربران جاده‌ای تا اطلاع بعدی مسدود ست.
وی اضافه کرد: محور سقز - مریوان در محدوده گردنه توت سرخان و تیژ تیژ گاران بارش خفیف و کولاک شدید موجب شده تردد فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر باشد.
مدیر مرکز مدیریت راه‌های راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان افزود: محورهای دیواندره - سقز، دیواندره – بیجار وبیجار – تکاب، سنندج - همدان محدوده گردنه داشبلاغ و محور قروه - سنقر به علت شدت کولاک تردد تنها با زنجیر امکان‌پذیر است.
رویدادهای خبری روز جمعه:
تردد خودروهای سنگین درجاده دیواندره به سقز ممنوع است
رییس مرکز مدیریت راه‌های ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: با توجه به بارش برف و کولاک شدید و برای حفظ ایمنی، تردد خودروهای سنگین در جاده دیواندره به سقز ممنوع اعلام شد.
دانش زندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از جاده:های منتهی به شهرستان سقز از جمله سقز - بانه، سقز - دیواندره شاهد وزش شدید باد و کولاک است که به علت ایمنی مترددان جاده تردد انواع کامیون و خودروهای باری در جاده دیواندره به سقز ممنوع شده است.
وی همچنین از بازگشایی محور سقز - مریوان خبر داد و افزود: این محور روز گذشته به علت شدت کولاک برای افزایش ایمنی سفرها بسته شد و از ورود خودروها به این مسیر ممانعت بعمل آمد.
رییس مرکز مدیریت راه های زاهدی، حمل و نقل جاده ای کردستان اضافه کرد: هم اکنون راه ارتباطی 53 روستای استان نیز به دلیل کولاک مسدود شده که راهداران برای بازگشایی این مسیرها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
حضور مردم در انتخابات تثبیت کننده امنیت و دفاع از وطن است
امام جمعه موقت سنندج گفت: حضور مردم در صحنه‌های مختلف دفاع از نظام همچون راهپیمایی و انتخابات در راستای تثبیت امنیت و دفاع از آب و خاک و وطن بسیار موثر است.



ماموستا سیداحسن حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سنندج اظهار داشت: کُردستانی‌ها با غیرت کُردانه خود در راهپیمایی 22 بهمن حضوری پرشور داشتند و به امید خدا در انتخابات هم که آزمون دوم است حضور حداکثری خواهند داشت.
وی افزود: مردم در انتخابات افراد اصلح را برگزینند و نامزدهای انتخابات هم در طول تبلیغات اصراف نکرده و یکدیگر را تخریب نکنند و هر کدام که انتخاب شدند در خانه ملت به مردم خدمت کنند.
ماموستا حسینی ضمن تسلیت اربعین سردار سلیمانی اضافه کرد: این شهید والامقام کسی بود که هم در زمان حیاتش منشا امنیت و خیر و برکت بود و هم شهادتش باعث وحدت و انسجام ملی شد.
وچان کردستان برابر مهمان سیرجانی خود شکست خورد
هفته هفدهم رقابت‌های فوتبال لیگ برتر بانوان باشگاه‌های کشور با بازی تیم وچان کردستان و شهرداری سیرجان دنبال شد و تیم سیرجانی موفق به شکست میزبان خود شد.
دیدار حساس این دو تیم روز جمعه در ورزشگاه ملک‌نیای سنندج برگزار شد، وچانی‌ها از پس تیم سیرجان که نیم فصل دوم را هماهنگ تر آغاز کرده بود، بر نیامدند و دومین شکست خود را پذیرفتند.
هلال احمر به هفت روستای محاصره در برف دیواندره امدادرسانی کرد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان از محاصره هفت روستای شهرستان دیواندره در برف خبر داد و گفت: امروز برای کمک به اهالی این روستاها، از طریق یک فروند بالگرد، 250 بسته مواد غذایی 72 ساعته و سه هزار قرص نان ارسال شد.
محمدباقر محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل بارش برف و وجود کولاک، راه‌های ارتباطی این هفت روستا مسدود است، بنابراین تصمیم گرفته شد از طریق هوایی مواد غذایی ساکنان این روستاها تامین شود.
کولاک راه ارتباطی 80 روستای کردستان را مسدود کرد
رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: به دلیل وزش باد و وقوع کولاک‌های پی‌درپی، در حال حاضر راه ارتباطی حدود 80 روستای استان مسدود است.
دانش زندی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اغلب این روستاها در شهرستان‌های دیواندره و بانه قرار دارند که به دلیل کولاک مسدود شده است.
وی اضافه کرد: با وجود تلاش عوامل راهداری، به محض بازگشایی راه‌های روستایی، وزش باد و وقوع کولاک شدید باعث مسدود شدن مقطعی این راه‌ها می‌شود اما تلاش راهداران برای باز کردن محورها همچنان ادامه دارد.
برچسب‌ها
کردستان تارنماهای خبری سنندج جمهوری اسلامی بهمن مرادنیا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/108070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین