عصر کرد

آخرين مطالب

یک کرسی و هزار سودا مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - قانونگذاری و نظارت 2 وظیفه مهم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن طبق قانون است اما داوطلبان حضور در بهارستان در حاشیه این وظایف هزار سودای مدیریتی و سیاسی در سر دارند تا بتوانند از طریق رای مردم خود را به کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه برسانند.

انتخابات یک همایش سیاسی و فرصت مردمی برای تعیین سرنوشت یک کشور با اتکا به رای و نظر عمومی است که در طول بیش از چهار دهه‌ از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران به کرات برگزار شده و ملت ایران بطور میانگین در هر سال شاهد برگزاری یک انتخابات بوده‌اند.
مردم ایران اسلامی بویژه استان فرهنگی و انقلابی کردستان در این ایام نه تنها با حضور گسترده در انتخابات سهم خود از اقتدار انقلاب و تعیین سرنوشت کشور را ایفا کرده‌اند بلکه در مکتبی سیاسی نیز خود درس‌های مختلفی فرا گرفته و با استفاده از این تجارب، آماده انتخاب نمایندگان برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌شوند.
108 داوطلب راه یافته به گردونه تبلیغات انتخاباتی در پنج حوزه انتخابیه این استان نیز خود را در معرض سنجش مردم قرار داده‌اند تا با اتکای به این آرای مردمی یکی از 6 کرسی نمایندگی این استان در مجلس شورای اسلامی را برای چهار سال پیش رو تصاحب کنند.
قاعدتا اهداف یک نماینده مجلس باید بر اساس وظایف قانونی آن یعنی قانون گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قوانین باشد اما گویی این وظایف از نظر بسیاری افراد که با اعتماد مردم روانه بهارستان می‌شوند کمی دِمُده شده و فرصتی برای جبران آرزوهای دست نیافته گذشته‌شان شده است.
برخی داوطلبان در گوشه و کنار حوزه‌های انتخابیه با عناوین مختلف از مدت‌ها پیش حضور یافته و هم اکنون نیز در کسوت داوطلبی اقدام به ارایه برنامه‎های خود می‌کنند تا در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو با پیگیری‌هایی که انجام خواهند داد به آنها جامه عمل بپوشانند.

عصر کرد


دیواری کوتاهتر از دولت نیست
رفع مشکلات بیکاری، توسعه اقتصادی، ارتقای معیشت مرزنشینان، ارتقای سطح خدمات زیرساخت با چاشنی نقد عملکرد دولت جمهوری اسلامی از وعده‌های نامزدها است.
یکی از مقاصد این داوطلبان حضور در روستاهای استان است و رفع مشکلات بیکاری، توسعه اقتصاد، ارتقای معیشت مرزنشینان، ارتقای سطح خدمات زیرساختی با چاشنی نقد عملکرد دولت جمهوری اسلامی و گاهی در صورتی که نماینده نباشند انتقاد از منتخب دوره قبل و اگر یادشان رفت اصلاح قوانین و قانون گذاری از وعده و وعیدهایی بی پایاه و اساس که هرگز عملی نمی‌شوند در مقابل مردم سر می‌دهند.
این تنها یک سوی ماجراست بُعد بعدی شامل چهره‌های شناخته شده مردمی است که همراه داوطلبان به این نقطه و آن نقطه سفر می‌کنند تا از شهرت‌ خود برای داوطلب نقش رای جمع کنی را بازی کنند که فردا روزی یا صاحب عنوانی شوند یا به بهانه‎ اشتغال و توسعه کارآفرینی تسهیلات یا امتیازی از طریق نماینده از آن خود کنند.
این مسافران جاده‌های روستایی که با قسم و آیه و عهد بستن‌های یک روزه بدنبال آرای بیشتری هستند در ابتدای کار چهره خود را موجه جلوه می‌دهند و با چاشنی نقد عملکرد گذشتگان دیواری کوتاه تر از دولت پیدا نکرده تا خود را بر سر آن آوار کنند.
مردم بارها دیده اند افرادی که از دیگری برای بالا رفتن استفاده کنند همین فرداها از رای آنان به عنوان پله‌ای برای بالا رفتن خود نیز استفاده می‌کنند مردم به لطف خدمات چهل ساله نظام جمهوری اسلامی با اندیشه‌ای ژرف می‌دانند یک نماینده تنها در 2 مقوله قانون‌گذاری و نظارت اختیاراتی دارند و طبیعتا این به منزله آن است که آنها اختیارات اجرایی ندارند.
اما با این حال برخی نامزدهای انتخاباتی از انجام یک سری اقدامات اجرایی سخن می‌گویند که پس از ورود به مجلس برای تحقق آن وعده خود چاره‌ای جز متوسل شدن به بخش‌های اجرایی کشور ندارد و باید با قدرت چانه زنی بتواند ابتدا در کمیسیون‌های مختلف از جمله تلفیق بودجه برای حوزه انتخابیه اعتباری منظور کنند تا دولت به عنوان قوه مجریه این برنامه‌ها را اجرا کند.
داوطلبان پس از ورود به مجلس برای تحقق وعده خود چاره‌ای جز متوسل شدن به بخش‌های اجرایی کشور ندارند
اما باز بعضی از که گویی به علت سرشلوغی‌ها در دوره تصدی از فرصت کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی بی نصیب ماندند و به‌جای چانه زنی به دنبال اعمال فشار به دستگاه‌های اجرایی بودند ولی کاری از پیش نبردند.

عصر کرد


اهمیت انتخابات نباید دستمایه دادن وعده‌های غیر معمول شود
رییس ستاد انتخابات کردستان با اشاره به اینکه هدف از انتخابات به غیر از انتخاب افراد برای اجرا یا قانونگذاری هدف بالاتر برای وحدت ملی و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در دنیاست، اظهار داشت: امروز بیشتر از هر تجمعی میزان مشارکت در ا نتخابات مدنظر است و دنیا روی آن حساب باز می‌کند.
حسین خوش اقبال افزود: اما این اهمیت نباید دستمایه برخی افراد برای دادن وعده‌هایی غیر عملی شود تا در آینده منجر به کاهش اعتماد مردمی نسبت به مجموعه نظام جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف باشد.
وی با بیان اینکه دادن وعده‌های غیر قابل عملی شدن از سوی کاندیداها در اصل زیر ذره بین بردن خود آنان است، اضافه کرد: انتظار می‌رود این افراد در میتینگ‌های تبلیغاتی به دنبال معرفی توانمندی‌های خود باشند، زیرا مردم برنامه‌های آنان را رصد خواهند کرد.
داوطلبان در میتینگ‌های تبلیغاتی به دنبال معرفی توانمندی‌های خود باشند، زیرا مردم برنامه‌های آنان را رصد خواهند کرد.
رییس ستاد انتخابات استان کردستان گفت: همچنین داوطلبان باید همراه با نقد منصفانه و بدون تخریب دیگران برنامه کاری خود را به مخاطبان خود اعلام کنند و انتظار می‌رود در نقد دولت و حاکمیت را نیز بدون سیاه نمایی انجام دهند.
وی همچنین بر پرهیز از هرگونه تشنج آفرینی در بین طرفداران و خود نامزدهای انتخابات را تاکید کرد و یادآور شد: آنچه که دشمنان از انتخابات واهمه دارد آرامش و اتحاد آحاد مختلف مردم در کاروزار انتخابات است.
خوش اقبال با بیان اینکه طبق قانون مدیران اجرایی و کارکنان ادارات در حمایت از نامزد خاص در انتخابات مجلس شورای اسلامی ممنوعیت دارند و با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: بی طرفی در انتخابات، امانتداری و صیانت از رای مردم از مهمترین اولویت هاست و مجریان انتخابات باید همه توان خود را برای برگزاری سلامت و امنیت انتخابات به کار گیرند.

عصر کرد


کاندیدای قانون مدار مصون از هر گونه تخلف است
رییس کل دادگستری کردستان هم گفت: تاکنون چهار فقره گزارش و تخلف انتخاباتی به ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی ارسال شده که توسط شعب ویژه در حال رسیدگی است و پس از تحقیقات و طی شدن مراحل دادرسی احکام مربوطه در خصوص این پرونده‌ها صادر خواهد شد.
محمدرضا مترقب با بیان اینکه در ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی با حضور اعضای ستاد، راهکارهای مناسب برای جلوگیری از جرایم و تخلفات تدوین می‌شود، اضافه کرد: بعضی از راهکارها در این ستاد به صورت روتین از مرکز و برخی دیگر به صورت راهکارهای بومی در استان با محوریت رعایت قانون و دستورالعمل‌ها تدوین می‌شود.
وی با اشاره اینکه هر کاندیدایی که نسبت به رعایت قوانین و راهکارها اقدام کند مطمئنا مصون از جرایم و تخلف خواهد بود، افزود: مقررات مربوط به انتخابات یک امر تکلیفی است که توسط قانونگذار تدوین شده و همه آحاد مردم و د اوطلبان ملزم به رعایت آن هستند.
رییس کل دادگستری کردستان تاکید کرد: رعایت این قوانین و مقررات تعیین کننده میزان عدالت انتخاباتی است و توصیه به کاندیداها و حامیان آنها رعایت مقررات قانونی و ایجاد یک شور و نشاط برای برگزاری انتخاباتی سالم است.
رعایت قوانین و مقررات تعیین کننده میزان عدالت انتخاباتی است و توصیه به کاندیداها و حامیان آنها رعایت مقررات قانونی و ایجاد یک شور و نشاط برای برگزاری انتخاباتی سالم است.
رییس هیات بازرسی انتخابات کردستان نیز در این ارتباط گفت: با توجه به صدها مورد گزارش تخلفات انتخاباتی به این هیات در استان تنها یک مورد موثر شناخته شد که مورد پیگیری قانونی قرار گرفته است.
شهرام ملکی نیز در این ارتباط با بیان اینکه این هیات در این دوره از ابتدای آغاز انتخابات فعالیت خود را آغاز کرده است افزود: تا کنون گزارشات مختلفی از تخلفات نامزدهای انتخاباتی به این نمایندگی های این هیات در 10 شهرستان استان ارسال شده است.
وی اظهار داشت: این هیات با اتکا به گزارش‌های مردمی و افراد امین خود در جامعه تمامی فعالیت‌های نامزدها را در سه مرحله قبل، حین و بعد از انتخابات را رصد کرده و تخلفاتی که در فرایند انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاثیر گذار باشند را بدون اغماض بررسی و با متخلفان برخورد خواهد کرد.
ملکی یادآور شد: تاکنون یک مورد از تخلفات موثر شناخته شده و متخلفان به مراجع ذی‌صلاح معرفی شده اند البته هیات بازرسی برای روز انتخابات در هر شهرستان یک بازرس ویژه و برای حداکثر سه صندوق اخذ رای یک بازرس تعیین کرده تا بر کل فرآینده انتخابات نظارت داشته باشند.
وی تاکید کرد: علاوه بر این ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان زیر نظر دستگاه قضایی تشکیل شده که در راستای پیشگیری از وقوع جرم در مسائل انتخابات فعالیت می‌کند و هر آنچه که لازم است برای اینکه منجر به تشکیل پرونده در قوه قضاییه نشود، یادآوری شده است.
رییس هیات بازرسی انتخابات کردستان افزود: هیات بازرسی در تمام شهرستان‌ها مستقر در فرمانداری ها با شماره تماس های مشخص هرگونه تخلفات احتمالی را رصد و پیگیری می کنند تا به نتیجه برسانند.
ملکی یادآور شد: از عموم مردم استان تقاضا داریم اگر به موردی خلاف قانون برخورد کردند آن را سریعا به هیات مرکزی بازرسی مستقر در استانداری با شماره تماس 33163842 اطلاع رسانی کنند.
وی اضافه کرد: انتظار می رود که انتخاباتی پر شور و نشاط با حضور حداکثری مردم استان برگزار شود و مردم بتوانند از میان نامزدهای تایید شده یازدهمین دوره مجلس اصلح ترین را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند.
صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه مرحله توسط هیات اجرایی، نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بررسی شد و در نهایت از 281 داوطلب ثبت نام کرده 57 نفر انصراف دادند و 108 نفر نیز برای حضور در انتخابات باقی ماندند و 116 نفر نیز توسط مراجع قنونی رد صلاحیت شدند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره 2 نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.
جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نماینده خود برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/108352/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند