عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان روی ریل توسعه قرار دارد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کردستان به عنوان استانی که روی ریل توسعه قرار گرفته می‌تواند صنعتی شود ولی برای تحقق این مطالبه مهم نیاز به همکاری و همفکری بخش خصوصی و دولت دارد.

محمد دره وزمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بانه اظهار داشت: ایجاد کارگاهها و کارخانههای تولیدی و ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف باعث رونق و توسعه شده و امید به توسعه کردستان را بیشتر کرده و این استان مرزی را روی ریل توسعه و پیشرفت قرار داده است.
وی با بیان اینکه علاوه بر ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر اعلام آمادگی کردند، برای آماده سازی فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه 200 میلیارد ریال هزینه شده و تمام زیرساخت‌های این منطقه اکنون آماده است.
دره وزمی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بانه می‌تواند به یکی از مناطق نمونه کشور تبدیل شود، افزود: یکی از دلایل عدم بهره برداری از فاز اول این منطقه اینکه باید پروانه بهره برداری منطقه ویژه آزاد - تجاری باشد که این مشکل نیز حل شده و زمین‌های منطقه آماده واگذاری به متقاضیان است.
وی تاکید کرد: در شرایط تحریمی کشور هر کسی که به تولید محصولات صادرات محور روی بیاورید مورد حمایت قرار گرفته و موفق می‌شود و افرادی که اکنون به تولید روی آورده‌اند قبلا در بازار فعالیت کرده و نیازها را می‌شناسند.
بازگشایی بازارچه های موقت مرزی
وی به بازگشایی بازارچه‌های موقت مرزی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: بحث بازگشایی بازارچه موقت از مرداد سال 96 در هیات وزیران مصوب شد که به موجب این مصوبه معابر کولبری مسدود و در چهار استان مرزی بازارچه‌های موقت غیر رسمی تعریف شد تا مرزنشینان به جای معابر کولبری از این طریق مبادلات کالا انجام دهند.
دره وزمی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی، سه بازارچه در کردستان تعریف شد، گفت: بازارچه خانم شیخان در مریوان، مله خورد در سروآباد و سیرانبند در بانه برای مبادلات مرزی مشخص شده و بازارچه سیف سقز نیز بر اساس این مصوبه احیا خواهد شد.
وی اضافه کرد: مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود که با تلاش و پیگیری‌های مسوولان استانی آغاز مبادلات مرزی در کردستان اجرایی و بازارچه سیرانبند به عنوان نقطه آغاز مبادلات مرزی انتخاب شد.
دره وزمی یادآور شد: 21 هزار و 197 خانوار با جمعیت 70 هزار و 353 نفر در استان کردستان از مزایای دفترچه‌های پیله وری بهره مند هستند که تجار بومی از تسهیلاتی که در اختیار مرزنشین است استفاده و سود حاصل از واردات را به حساب مرزنشین واریز می‌کند.
از اصلاح تا اجرا
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه اهداف از اجرای این مصوبه حمایت و دستیابی مرزنشینان به فرصت‌های مرز است، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه در سال 96 قرار شد به هر خانوار ساکن در شعاع 20 کیلومتری مرز، در ماه پنج میلیون ریال حاصل از سود تخفیفات گمرکی پرداخت شود که با انتقادهای زیادی روبه رو شد.
وی افزود: در سال 97 مصوبه طرح ساماندهی مبادلات مرزی اصلاح شد و بر اساس این اصلاحات قرار شد به جای سرپرست خانوار به چهار نفر از افراد خانوار سود بازرگانی پرداخت شود که به ازای هر نفر هفت میلیون ریال و به هر خانوار چهار نفره 28 میلیون ریال بود.
دره وزمی یادآور شد: در دی ماه سال گذشته قرار شد یک هزار و 620 قلم کالا برای واردات از طریق بازارچه‌های موقت با تخفیف سود بازرگانی مجوز صادر شود و واردات 100 قلم کالای با 819 تعرفه ممنوع الورود نیز برای آزادی عمل بیشتر مرزنشینان آزاد شد.
وی با بیان اینکه بیشترین پیگیرهای برای اصلاح و طرح های پیشنهادی برای اصلاح این مصوبه توسط مسوولان کردستان انجام شد، ادامه داد: با توجه به اینکه امکان ثبت سفارش برای مرزنشینان وجود نداشت در راستای اصلاحات، ثبت سفارش حذف و کالاهای وارداتی را ثبت آماری می‌کنند.
دره وزمی با بیان اینکه دلیل عدم اجرای این در روزهای اخیر ارتباطی به نبود زیرساخت های و دفترچه‌های پیله وری ندارد، اضافه کرد: از 2 هفته قبل اجرای این مصوبه مهمترین محور کار سازمان صمت قرار گرفت و سامانه های جامع تجارت تعریف و به گمرک وصل شد و ارز نیز به آن تخصیص داده شد به این منظور تیمی از سازمان صمت در مرز سیرانبند بانه مستقر شد.
برخورداری بازارچه از 20 درصد تخفیف سود بازرگانی
وی گفت: برخورداری بازارچه سیرانبند از 10 درصد تخفیف سود بازرگانی مهمترین اتفاقی بود که در اصلاح مصوبه ساماندهی مبادلات مرزی اجرا شد که قبلا بازارچه‌های مرزی کردستان از این تخفیفات محروم بودند.
دره وزمی افزود: مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌های کشور از خارج تامین می‌شود در اصلاح این مصوبه مواد اولیه و قطعات نیز برای واردات اضافه شد و با اجرای این مصوبه تجار و تولیدکنندگان می توانند مواد اولیه و قطعات یدکی نیز وارد کنند.
وی اظهار داشت: برای واردات 100 قلم کالا اجازه خروج تجمیعی گرفته نشده اما برای واردات مواد اولیه و قطعات یدکی اجازه خروج تجمیعی گرفته شد و تجار و تولیدکنندگان می توانند به صورت تجمیعی کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنند.
دره وزمی با اشاره به مزایای اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی یادآور شد: رونق بازار شهرهای مرزی، ایجاد اشتغال، تامین درآمد مرزنشینان، پایداری امنیت در مرزها، جلوگیری از مهاجرت و مهاجرت معکوس به روستاهای مرزی، ایجاد امنیت پایدار، افزایش صادرات، اقتصاد پایدار و رونق تولید از جمله مزایای اجرای طرح مبادلات مرزی است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: هدف از اجرای این مصوبه کمک به معیشت مرزنشینان است و برای جلوگیری از انحرفات در اجرای این مصوبه، شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حساسیت بسیار موارد را کنترل میکند.
وی افزود: مرزهای بانه و مریوان 2 فرصت مهم برای استان کردستان و کشور است که اگر این فرصت ها استفاده نکنیم از دست می روند لذا باید شرایط فعالیت برای تجار و بازرگانان در شهرهای مرزی فراهم شود و این شهرها را به عنوان یک مرکز تجاری معرفی کنیم و مطمئن هستیم رونق در این 2 شهر ایجاد خواهد شد.
دره وزمی با بیان اینکه نقشه و مشخصات چهار بانده شدن جاده بانه - بوئین - سیرانبند تهیه شده و در اولویت برنامه استانداری کردستان و راه شهرسازی قرار دارد، اضافه کرد: محوطه سازی و مبلمان فضای بیرونی بازارچه سیرانبند نیز مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.
واردات در مقابل صادرات لازمه فعالیت مرزنشینان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: یکی مهمترین الزامات فعالیت مرزنشینان صادرات در مقابل واردات است در واقع باید صادرات بیشتر باشد چون افزایش صادرات به منزله رونق تولید داخلی است.
وی با اشاره به ایجاد واحد تولیدی لامپ کم مصرف در بانه گفت: باید تلاش کنیم کالاهایی که در گذشته از معابر کولبری وارد می‌شد در داخل تولید و به جای اینکه کالای خارجی را در داخل بفروشیم قطعات را وارد و کالا را مونتاژ کنیم.
دره وزمی بانه را قطب تولید لامپ و تجهیزات روشنایی کشور معرفی کرد و یادآور شد: روند مونتاژ با ایجاد سه واحد تولیدی انواع لامپ‌های کم مصرف در این شهرستان شکل گرفته که واحدهای تولیدی در زمینه مونتاژ فعالیت دارند و جزء بهترین واحدهای تولیدی کشور هستند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
برچسب‌ها
کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت مرزنشینان توسعه صادرات بانه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی