عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

زنان کردستانی در سودای صندلی بهارستان سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نیمی از صندلی‌های بهارستان روزی از آن بانوان سرزمین‌مان که 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده‌اند، خواهد شد البته تحقق این رویا در گرو حمایت، همراهی و ارتقای سطح آگاهی زنان جامعه برای انتخابات نماینده‌ای از جنس خودشان است.

هر فرد واجد شرایط رای دادن در کارزار انتخابات نقش موثری در برگزاری باشکوه آن دارد و در این بین بانوان که حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تاثیر فراوانی در نتیجه انتخابات با آرای ریخته شده به صندوق‌های رای دارند و جامعه زنان کردستانی که در 10 دوره گذشته هیچ نماینده‌ای از جنس خودشان نداشته اند اینک منتظرند شاید دوره یازدهم رویایشان تحقق یابد.
به منظور بررسی تاثیر بانوان در انتخابات و دلیل مشارکت اندک این قشر در کاندیدا شدن میزگردی را با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان، رییس جمعیت بانوان فرهیخته استان، یکی از بانوان عضو جمنا و یکی از بانوان مدرس دانشگاه‌های کردستان برگزار کردیم.
آنچه در این میزگرد بیشتر به آن پرداخته شد حول این محور بود که زنان نباید سهم خود را در حد مشارکت پای صندوق‌های رای در نظر بگیرند بلکه باید نماینده‌ای را به مجلس بفرستند که دلسوزانه پیگیر مطالبات زنان و تحول در حوزه زنان باشد.
عدم آگاهی و سطح پایین سواد قشر زنان همیشه موجب شده رای آنها به نفع مردان باشد و زنان داوطلب از رفتن به مجلس باز بمانند و تا زمانی که بانوان از داوطلبان زن حمایت نکنند هیچ زنی از کردستان راهی مجلس نمی‌شود هم از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این میزگرد بود.

عصر کرد

عنوان: لیلا آژیر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان انتخابات فرصتی برای بیان خواسته‌ها ومطالبات زنان است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در این میزگرد اظهار داشت: از زمانی که زنان در ایران حق رای بدست آوردند تا سال 42 که توانستند اولین نماینده زن را به مجلس بفرستند، تحولات زیادی در کشور اتفاق افتاد.
لیلا آژیر با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضا برای حضور سیاسی زنان بازتر و آماده تر شد، افزود: از مجلس اول تا سوم در هر دوره چهار نماینده زن حضور داشتند ولی در مجلس دهم تعداد زنان راه یافته به بهارستان به 17 نفر رسید که این اتفاق بسیار مبارکی برای جامعه زنان بود.
وی با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین شاخص هر نظام دموکراتیک مبتنی بر اراده مردم است، گفت: براساس نگرش دموکراتیک تمام افراد جامعه بدون در نظر داشتن جنسیت، موقعیت اجتماعی، یا نژاد و دین و هر شرایط دیگری که دارند، باید در این واقعه مهم سیاسی شرکت کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان اضافه کرد: نیمی از پیکره جامعه را زنان تشکیل می دهند که نقش مهمی در زندگی خانوادگی و اجتماعی ایفا می‌کنند و به تبع حضور آنها در سرنوشت سیاسی کشور هم بسیار تاثیرگذار است.
آژیر با اشاره به اینکه انتخابات فرصت خوبی برای بیان خواسته‌ها و مطالبات زنان در زمینه‌های حقوقی و سیاسی است، یادآور شد: زنان می‌توانند در این فرصت خواستار تغییر وضعیت و بهبود شرایط حاکم بر سرنوشت خودشان در جامعه شوند.
وی تاکید کرد: زنان بر نگرش و رفتار سایر اعضای خانواده خود تاثیرگذار هستند و اگر به این نقش خود آگاه باشند می‌توانند تاثیری در مشارکت‌های سیاسی و انتخابات آگاهانه نیز داشته باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان با بیان اینکه مشارکت زنان در انتخابات نباید فقط به پای صندوق‌های رای خلاصه شود، گفت: زنان باید در تصمیم گیری و فرآیندهای تصمیم سازی، اجرا و ارزشیابی و همچنین منافع خود نقش ایفا کنند.
نقش آفرینی زنان در تصمیم‌گیری‌های کشور با شرکت در انتخابات
مدرس دانشگاه و کارشناس امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان هم در این میزگرد گفت: از آنجا که بانوان می‌توانند دیگر اعضای خانواده را هم به مشارکت فعال در انتخابات تشویق کنند نقش بسیار تاثیرگذاری در این رویداد مهم دارند.
آلا شهسواری افزود: باید به زنان ما ثابت شود که حضورشان در انتخابات یعنی نقش آفرینی در تصمیم‌گیری‌های کشور و اینگونه این قشر نسبت به تاثیرگذاری خود آگاه‌تر می‌شوند.
وی اضافه کرد: احزاب، تشکل‌ها و نهادهای اجتماعی برای بالا بردن سطح مشارکت زنان دارای ظرفیت‌های قوی هستند که باید به نحو احسن از آنها استفاده کرد ضمن اینکه ما زنان نقش مهمی در هدایت جامعه داریم و می‌توانیم با راهنمایی و هدایت همسر و فرزندانمان به انتخاب افراد اصلح برای حضور در مجلس کمک کنیم.
وی یادآور شد: به گفته امام خمینی (ره) زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اول را داشتند بلکه در تداوم و تثبیت انقلاب هم حرف نخست را زدند و این سخن نشان از جایگاه مهم زنان در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
شهسواری با بیان اینکه اعتماد مردم نسبت به مجلس تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: رسانه نقش مهم و تاثیرگذاری در جلب اعتماد عمومی دارد و باید به آحاد مردم اطلاع‌رسانی شود که یک رای به صندوق انداختن سرنوشت کشور را تغییر می‌دهد.
رفتن بانوی کردستانی به بهارستان در گرو حمایت زنان است
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان یادآور شد: زنانی که تصمیم به نامزد شدن در انتخابات می‌گیرند برای اینکه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و به آنها برچسب ضعیف بودن را نزنند مجبور می‌شوند مردانه حرف بزنند، رفتار کنند و تصمیم بگیرند.
فاطمه سهرابی اضافه کرد: چنین زنی چون می‌خواهد ادای مردان را درآورد دیگر برای ارتباط برقرار کردن با هم جنس‌ها خود دچار مشکل می‌شود، بانوان نماینده در مجلس شورای اسلامی هم باید مثل دیگر نمایندگان مردم حرف بزنند و بجنگند و اگر اینگونه نباشد کسی سخنان آنها را نمی‌شنود.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان گفت: جو مردانه‌ای که در چنین مجالسی ایجاد شده اجازه نمی‌دهد بانویی با روح لطیف زنانه خود به آن ورود پیدا کند و ادامه کار دهد لذا مجبور می‌شود خود را علی‌رغم میل باطنی تغییر دهد البته معتقدم تا زمانی که بانوان از داوطلبان زن حمایت نکنند هیچ زنی از کردستان راهی مجلس نمی‌شود.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان افزود: هر مردی هم که داوطلب انتخابات می‌شود ستاد بانوانی را تشکیل می‌دهد ولی وقتی چنین شخصی نماینده و منتخب مردم می‌شود تنها توجه و خدمتی که به این 50 درصد جمعیت جامعه می‌کند در گرفتن پست و مقامی برای مسوول ستاد بانوان ایام تبلیغاتش خلاصه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حضور اندک بانوان در مناصب‌ حساس و خاص مدیریتی و تصمیم گیری چند دلیل عمده دارد، گفت: نخستین دلیل آن این است که جامعه جنس ذکور را موفق‌تر می‌داند و موفقیت‌های آقایان را هم به عوامل فردی و دلیل موفقیت زنان را به عوامل محیطی و شانس نسبت داده می‌دهند.
سهرابی اضافه کرد: علت دیگر آن هم این است که زنان در بسیاری مواقع توانمندی‌های خود را باور ندارند و این دلایل باعث شده که خود زنی بانوان و عدم حمایت از طرف دیگر زنان جامعه شکل بگیرد و در استان‌های کمتر برخوردار مانند استان فرهنگی کردستان این مشارکت اندک در کاندیدا شدن ریشه در سنت و آداب منطقه دارد.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان با ابراز تاسف از اینکه جامعه جنس ذکور را موفق‌تر می‌داند، اظهار داشت: در استان کردستان شیرزنان موفق زیادی داریم که زیاد شناخته شده نیستند البته در چند سال اخیر ورود بانوان به مجلس شورای اسلامی نسبت به گذشته رشد پیدا کرده ولی هنوز پیش زمینه‌های لازم برای این مقصود در تمام شهرهای کشور خوب طراحی نشده است.
وی تاکید کرد: گاهی اوقات هم دیده می‌شود که از جذابیت‌های ظاهری زنان در تبلیغات انتخاباتی سوء استفاده می‌شود و این مشکلی برای عدم ورود موفق بانوان در این وادی است.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان گفت: براساس مطالعه‌ای که در استان کردستان انجام دادم خیلی از بانوان به توانمندی خود باوردارند ولی از ترس تخریب و هجمه‌های نابجای جامعه ترجیح می‌دهند در انتخابات داوطلب نشوند.
سهرابی یادآور شد: البته بانوانی هم هستند ترسی از تخریب ندارند ولی از توانمندی لازم برای حضور در عرصه سیاستگزاری برخوردارنیستند و یا اینکه به چشم یک گزینه شغلی به حضور در مجلس شورای اسلامی می‌نگرند و: یکی دیگر از مشکلات بانوان این است که برای اثبات توانمندی خود به جامعه باید بجنگند در حالیکه چنین مشکلی پیش روی مردان نیست.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان از دیگر دلایل مشارکت اندک بانوان در کاندیدا شدن را هزینه بالای تبلیغات انتخابات دانست و گفت: امروزه تبلیغات انتخابات برای زن‌ها بسیار بیشتر از مردان هزینه‌بردار است و کمتر بانویی هم چنین ریسکی را می‌پذیرد.
سهرابی اضافه کرد: تاکنون از کردستان بانویی به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده است علی‌رغم اینکه بانوان این استان همواره در انتخابات مشارکت پرشور داشتند و این مساله یک هشدار جدی است.
وی افزود: بسیاری از زنان ما معتقدند مردانی که به مجلس راه یافتند توانستند چه گام مثبتی بردارند تا زن‌ها هم بتوانند کار موثری انجام دهند.

عصر کرد

عنوان: فاطمه سهرابی رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان ترس از تخریب مانع از داوطلب شدن زنان در انتخابات مجلس می‌شود
مدرس دانشگاه و عضو جمنا کردستان نیز به دلایل مشارکت اندک زنان در انتخابات و کاندیدا شدن اشاره کرد و گفت: دو دسته از عوامل در شکل دادن وضعیت مشارکت سیاسی زنان از جمله در مجلس شورای اسلامی تاثیر گذارند.
سعیده گلابی افزود: یک دسته عوامل درونی هستند که بر طبق نتایج حاصل از تاثیرات این عوامل، زنان اساسا به مشارکت انفعالی تمایل دارند.
وی اضافه کرد: بنابراین از حضور در پای صندوق‌های رای و رای دادن استقبال می کنند، اما به کاندیدا شدن برای نمایندگی که مشارکت فعال محسوب می‌شود، کمتر گرایش دارند.
این مدرس دانشگاه و عضو جمنا کردستان اظهار داشت: اکثریت زنان تحصیل کرده توانایی و قابلیت نماینده شدن را از نظر خود دارا هستند اما تمایلی به کاندیدا شدن برای نمایندگی مجلس ندارند.
گلابی با اشاره به اینکه زنان شرکت در انتخابات را برای تاثیر گذاری بر فرآیندهای اجتماعی و سیاسی مهم می‌دانند و با شرکت در انتخابات به هر نحو ممکن موافق هستند، گفت: زنان ما به فعالیت در حوزه سیاست علاقه‌ای ندارند و اکثر تمایل به فعالیت در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی دارند.
عضو جمنا کردستان با اشاره به اینکه انتخابات نشان دهنده عزم و اقتدار ملت و حلال مشکلات بین‌المللی کشور است، گفت: انتخابات پرشور تضمین کننده امنیت کشور به واسطه ایجاد پشتوانه مردمی است ضمن اینکه ورود افکار جدید به چرخه تصمیم گیری کشور موجب ارائه روش‌های نو در راستای حل مشکلات و مسایل است.
وی با اشاره به اینکه بانوان ستون فقرات مستحکم بدنه خانواده هستند، افزود: زنان همواره به عنوان مشاور و راهنمای دیگر اعضای خانواده در تشویق آنها به شرکت در رویدادهای مختلف نقش موثری دارند.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: بانوان با توجه به سیستم فکری و ظرفیت وجودی که خداوند متعال در نهاد آنها قرار داده بسیار بهتر از آقایان جوانب امور را رصد کرده و با تیزبینی و جزیی نگری که دارند می‌توانند در انتخابی صحیح موفق باشند.
گلابی تاکید کرد: زنان با توجه به نقش مشاوره‌ای که در خانواده دارند می‌توانند دیگر افراد خانواده را نیز در انتخاب نماینده اصلح راهنمایی کنند.

عصر کرد

عنوان: سعید گلابی عضو جمنا در کردستان و مدرس دانشگاه بهترین شیوه تحقق خواسته‌های زنان مشارکت در انتخابات است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان اظهار داشت: زنان اگر خواهان تحول هستند، منطقی ترین، کم هزینه ترین و بهترین شیوه برای تحقق خواسته‌هایشان مشارکت در انتخابات است.
وی به نقش سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مدنی و سیاسی حوزه زنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: از آنجا که زنانی که در انتخابات شرکت می‌کنند تنها قشر باسواد و تحصیل کرده شهری نیستند و باید سهم تمامی زنان در نظر گرفته شود.
آژیر افزود: سازمان های مردم نهاد باید اهمیت حضور زنان در انتخابات را به زنان شهری و روستایی گوشزد کنند تا آگاهی آنها در خصوص این رویداد سرنوشت ساز افزایش یابد و بدانند از این طریق می‌توانند خواسته‌هایشان را دنبال کنند.
وی مشارکت در انتخابات را منجر به تحول اساسی در حوزه مطالبات و خواسته‌های زنان ذکر کرد و گفت: اگر خواهان تغییر وضعیت اشتغال و بهبود شرایط زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی بانوان در عرصه‌های مختلف به ویژه کارآفرینی هستیم، باید در انتخابات شرکت کنیم.
آژیر تاکید کرد: زنان مسائل بسیاری دارند که برای پرداختن به آن باید از مسیرهای قانونی، حقوقی، خانوادگی، فرهنگی عبورکرد و لازمه آن هم مساعدت و مشارکت زنان در تمام عرصه های سرنوشت ساز است و این روند یک حرکت تدریجی و آرام بوده و با هماهنگی و پییگری روزی به نتیجه خواهد رسید.
وی در خصوص شاخص‌ها و ملاک‌های انتخاب کاندیدای اصلح، یادآور شد: در این خصوص بانوان را ارجاع می دهیم به ملاک هایی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی جامعه ویژگی‌هایی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد صداقت، دوری از دروغ و وعده های پوچ، مدیریت و توانمندی، دلسوزی و ساده زیستی اعتقاد به نظام و روحیه سعه صدر و مشورت گیری و نگاه به مشارکت تمام مردم در تمام حوزه های انتخابیه صرف نظر از سلیقه‌های مذهبی، نژادی و قومی و قبیله ای است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت: زنان در انتخاب کاندیدا به یک نکته مهم توجه داشته باشند، فرستادن نماینده به مجلس که نه تنها به حوزه زنان علاقه‌مند بلکه اعتقاد داشته باشد و پیگیر مطالبات این قشر هم باشد.
آژیر اظهار داشت: بیشترین خواسته‌ای که به عنوان یک فعال مدنی و حوزه زنان از یک نماینده مجلس دارم پیگیری مطالبات حوزه زنان و تغییر یک سری از قوانین و مسائل حقوق و فرهنگی مرتبط با حوزه بانوان است و مطمئنم این بزرگترین درخواست بانوان در تمام حوزه‌های انتخابیه از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

عصر کرد

عنوان: آلا شهسواری مدرس دانشگاه رای زنان همیشه به نفع مردان بوده است
مدرس دانشگاه و کارشناس امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: مجلس شورای اسلامی هسته تصویب قانون در کشور است و در نقش گیری نظام به سوی یک نظام سالم یا فاسد تاثیربسزایی دارد.
شهسواری با اشاره به اینکه زنان با جمعیت 50 درصدی از جامعه دارای حق و حقوقی هستند، افزود: بانوان اگر پای صندوق‌های رای حاضر شوند می‌توانند حقوق خود را مطالبه کنند و در تعیین سرنوشت خود تاثیرگذار باشند.
وی اضافه کرد: انتخابات بهترین فرصتی است که زنان توسط آن بتوانند آرمان‌ها و خواسته‌هایشان را مطرح کنند تا به تغییر وضعیت و بهبود شرایط آنها بیانجامد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه زنان در تمامی انتخابات حضوری چشمگیر در پای صندوق‌های رای داشتند، یادآور شد: عدم آگاهی و سطح پایین سواد قشر زنان همیشه موجب شده رای آنها به نفع مردان باشد و زنان داوطلب از رفتن به مجلس بازمانند.
شهسواری اضافه کرد: ارتقای آگاهی و افزایش سطح شعور سیاسی زنان مستلزم وجود فعالان مدنی مدافع حقوق زنان است تا اینگونه بتوانند سهم رای که به صندوق انداختند را بگیرند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در حوزه بانوان استان وجود دارد، یادآور شد: چنانچه بانوان فرهیخته، فعالان فرهنگی و موسسات قرآنی و بانوان شاغل در ادارات استان باهم متحد باشند و موضع‌گیری و خواسته‌های مشترک خود را مطرح کنند شاهد تقویت بهبود شرایط زنان و افزایش آگاهی‌های این قشر محروم خواهیم بود.
کارشناس امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: زنان جامعه ما دچار مشکل تبعیت ذهنی و رفتاری از مردان شدند و اکثر آنها کورکورانه پای صندوق‌های رای می‌روند.
شهسواری اظهار داشت: بانوان ما اگر به دنبال پیگیری مطالبات و خواسته‌های خود و بهترشدن شرایط هستند باید در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی حضور پررنگ داشته باشند.
زنان نقش کلیدی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات دارند
وی با اشاره به اینکه مشارکت باید با آگاهی توام باشد، گفت: مشارکت بدون آگاهی در انتخابات باعث ضرر و زیان به جامعه می‌شود لذا در راستای افزایش سطح سواد سیاسی مردم به هر میزان کار شود نتیجه آن را در انتخاب فرد اصلح و اقدامات موثر آن خواهیم دید.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه شناخت فعلی اکثر مردم جامعه ما از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی سطحی و معمولا از طریق دوستان، فامیل و آشنایان است، اضافه کرد: در اینجا نقش رسانه پررنگ تر احساس می‌شود که باید بدون هرگونه غرضی و بی‌طرفانه و صادقانه مردم را در انتخاب درست کمک کند.
شهسواری یادآور شد: بانوان شرکت در انتخابات زیادی را در کارنامه خود دارند و همین باعث کسب تجربه در آن‌ها شده است بنابراین انتظار می‌رود ملاک‌ها و معیارهای خاص هم چون توازن حرف و عمل، توانایی، تجربه و تخصص، نماینده ملت باشند نه دولت، شجاع، شناخت نیازهای مردم، از قشر ضعیف و متوسط برگزیده شود، ناطق و پیگیر، دارای سوابق مدیریتی، خریدار رای نباشد، عادل باشد، مدنظر قرار دهند.
این مدرس دانشگاه افزود: تشکیل جلسات مناظره انتخاباتی راهی مطمئن برای شناخت نامزدها است باید سانسور را کنار بگذارند و ایده‌های انتخاباتی خود را با مردم در میان بگذارند تا آحاد جامعه در مورد نامزدها شناخت پیدا کنند.
شهسواری با اشاره به اینکه زنان نقش کلیدی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات دارند، تاکید کرد: زنان می‌توانند با انجام تحقیقات بررسی‌های لازم فرد اصلی را انتخاب و افراد خانواده را به حضور فعال در انتخابات تشویق کنند.
مشکل فرهنگی تیشه به ریشه فعالیت زنان در انتخابات می‌زند
وی در خصوص علت مشارکت اندک بانوان در کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در دوره دهم مجلس شورای اسلامی حضور بانوان رشد دوبرابری پیدا کرد اما هنوز این تعداد نسبت به مجالس دنیا بسیار کم و حدود 6 درصد است.
این مدرس دانشگاه‌های کردستان افزود: افزایش تعداد بانوان در مجلس فقط با خواست آنها امکان‌پذیر نیست و مردان هم باید به جایگاه زنان در مجلس کمک کنند.
شهسواری با ابراز گلایه از اینکه حق زنان در سطوح مدیریتی رعایت نمی‌شود، اضافه کرد: زمانی که زنان ما پست‌های مدیریتی بیشتری را در اختیار داشته باشند به جامعه معرفی می‌شوند.
وی اظهار داشت: هنوز تفکرات سنتی بر جامعه ما به ویژه در شهرهای کوچک حاکم است و جایگاه زن را فقط در خانه می‌شناسند و معتقدند که حضور زنان در هر عرصه‌ای به نقش مادری و همسری آنها لطمه وارد می‌کند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: همین تفکرات باعث شده بیشتر نمایندگان زن حاضر در مجلس شورای اسلامی از کلان شهرها هستند لذا ما باید به دنبال تغییر نگرش در جوامع کوچک باشیم.
شهسواری با بیان اینکه مشکل فرهنگی تیشه به ریشه فعالیت زنان در انتخابات می‌زند، یادآور شد: چنانچه تعداد بیشتری از زنان ما کاندیدای انتخابات شوند بی‌شک تعداد بیشتری از زنان در عرصه مجلس حضور پیدا خواهند کرد.
وی به شاخص‌ها و ویژگی‌های مطلوب نماینده خوب از نگاه بانوان اشاره کرد و گفت: بانوان باید از از نمایندگانی حمایت کنند که حقوق آنها را در اولویت قرار دهند چراکه اگر به حقوق زنان رسیدگی شود نگاه تبعیض جنسیتی نیز بتدریج از بین خواهد رفت و این باعث قوت قلب برای جمعیت 50 درصدی خواهد شد.
این مدرس دانشگاه افزود: نمایندگان باید از پشت زرق و برق‌های تبلیغات انتخاباتی بیرون بیایند و برنامه‌ها و اهدافشان را شفاف از طریق گفتمان و مناظره بیان کنند و خود را در مرحله محک بگذارند تا مردم تشخیص دهند کدامیک شایسته‌تر هستند.
شهسواری با بیان اینکه زنان ومردان باید با هم برای بهتر شدن جامعه تصمیم‌گیری کنند، اظهار داشت: وقتی 290 صندلی مجلس به طور متوازن از مردان و زنان تشکیل شود شاهد تصویب قوانین بهتری هم به نفع آقایان و بانوان خواهیم بود.
وی یادآور شد: در جامعه ما یک دوگانگی و تناقضی در حضور زنان بوجود آمده است به گونه‌ای که برای حذف زنان در عرصه‌های سیاسی تلاش می‌شود و از طرف دیگر این قشر را برای حضور و ثبت‌نام در انتخابات تشویق می‌کنند و این موضوع خود می‌تواند یکی از سدهای اصلی مشارکت سیاسی زنان باشد.

عصر کرد


بانوان از نمایندگان مردم در مجلس مطالبه‌گری نمی‌کنند
سهرابی گفت: چند درصد بانوان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه‌گر بودند، اصلا چه تعداد از بانوان ما آشنا به نحوه مطالبه‌گری هستند.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 30 انتخابات در کشورمان برگزار شده که بانوان همیشه حضور پررنگی در پای صندوق‌های رای داشتند ولی متاسفانه در کاندیدا شدن مشارکت آنها بسیار کم بوده است.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان اظهار داشت: افزایش آگاهی و بصیرت افزایی وایجاد حس مطالبه‌گری در بانوان وشناساندن زنان موفق در جامعه می‌تواند زمینه ساز حضور بانویی از کردستان در مجلس شورای اسلامی شود.
سهرابی با بیان اینکه برای نماینده شدن سه انگیزه اصلی شامل میل به قدرت، میل به ثروت و میل به خدمت وجود دارد، گفت: تعداد کمی هستند که انگیزه خدمت در آنها پررنگ‌تراست و این افراد هم کم‌تردیده می‌شوند.
وی به خواسته بانوان از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: چند نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی سند توسعه راهبردی در حوزه زنان را دارند و برنامه‌ای برای این قشر در نظر گرفتند.
رییس جمعیت بانوان فرهیخته کردستان یادآور شد: جای بسی تاسف است که بسیار از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی فقط زنان را گزینه خوبی برای رای دادن می‌دانند و بعد از انتخابات خواسته‌ها وانتظارات این قشر را به فراموشی می‌سپارند.
سهرابی افزود: به عنوان کوچکترین عضو جامعه زنان استان از تمام بانوان استان می‌خواهم اگر توانمندی‌های حضور در چنین جایگاهی را در خود می‌بینند ورود کنند.
وی اضافه کرد: امیدواریم زنان توانمند استان فرهنگی کردستان به مجلس راه یابند و مثمر ثمر واقع شوند و بتواند گامی موثر در توسعه و پیشرفت استان بردارند.
منویات رهبری در انتخاب کاندیدای مطلوب مدنظر بانوان است
گلابی به ویژگی‌های کاندیدای اصلح اشاره کرد و گفت: منویات رهبر معظم انقلاب در انتخاب یک کاندیدای مطلوب، به عنوان الگو و نقشه راه برای همه ایرانیان باید مدنظر قرار داده شود و بدون شک جامعه بانوان نیز که نیمی از ملت ایران را تشکیل داده‌اند باید این منویات را به عنوان معیارهای انتخاب نماینده اصلح مدنظر خود قرار دهند.
این مدرس دانشگاه و عضو جمنا کردستان یادآور شد: دخالت ندادن روابط دوستی، فامیلی و طایفه‌ای در انتخاب افراد از جمله این معیارها است.
گلابی اضافه کرد: همچنین تدین و اعتقاد نظری و عملی به اسلام، انقلاب، قانون اساسی و خط امام، صداقت و صمیمیت با مردم و دلسوزی برای مردم، طرف داری از مستضعفین، بهره‌مندی از فهم و درک و شعور سیاسی، بهره مندی از تخصص، تجربه و کارآمدی، پیگیری و مبارزه عملی با فساد، و برخورداری از روحیه شجاعت از دیگر معیارهای یک انتخاب اصلح است.
وی افزود: توجه به جایگاه حقوقی و اجتماعی بانوان در جامعه و فراهم آوردن بستری مناسب به منظور شکوفایی، پیشرفت و تعالی آنان در زمینه‌های مختلف، ایجاد فرصت‌های شغلی مخصوص بانوان، حمایت از بنیان خانواده از دیگر ویژگی‌های کاندیدای اصلح از نگاه بانوان است.
دوم اسفند امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در این دوره هم تعداد بانوانی که از استان کردستان کاندیدا شدند بسیار کم است به گونه‌ای که از 95 داوطلب باقی مانده برای انتخابات یازدهم مجلس 87 نفر مرد و تنها هشت نفر زن هستند با این وجود زنان امیدوارند در دوره های آینده با حمایت بیشتر و شناخته تر شدن توانایی‌هایشان بتوانند در کاندیدا شدن حضور گسترده‌تری داشته و صندلی‌ از مجلس را از آن خود کنند.
تعداد داوطلبان در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران 29 نفر، در حوزه انتخابیه بیجار 27 نفر، حوزه انتخابیه سقز و بانه 10 نفر، حوزه مریوان و سروآباد 14 نفر و حوزه قروه و دهگلان 15 نفر است.
استان کردستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر جمعیت است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان، حدود یک هزار و 700 روستا ساکن هستند که ترکیب جمعیتی آن شامل 29 درصد ساکنان روستایی و 71 درصد ساکنان شهری است.
طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان در این استان کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 58 هزار و 240 نفر رای اولی هستند، دست‌اندرکاران انتخابات برای جمع آوری آرای مردم این استان یک هزار و 245 شعبه پیش بینی کرده‌اند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره 2 نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.
جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نماینده خود برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.
برچسب‌ها
کردستان حقوق زنان انتخابات مجلس شورای اسلامی تبلیغات انتخاباتی
پروندهٔ خبری
انتخابات مجلس در کردستان گام دوم برای مجلس یازدهم

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109462/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر