عصر کرد

آخرين مطالب

همگام با انتخابات یازدهم در کردستان سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - 22 اردیبهشت امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کردستان به صورت رسمی با معرفی اعضای ستاد انتخابات آغاز شد و هم اکنون پس از حدود 10 ماه کمتر 24 ساعت برای اتمام این همایش سیاسی باقی مانده است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به ایستگاه اصلی خود یعنی گزینش داوطلبان از سوی مردم و راهیابی 6 نفر به بهارستان به عنوان نماینده مردم کردستان در پنج حوزه انتخابیه رسید که حدود 10 ماه از آغاز فعالیت ستاد انتخابات، رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشتیم.
اولین رویداد رسمی انتخاباتی کردستان در 22 اردیبهشت امسال با معرفی هشت نفر از مدیران استان به عنوان اعضای ستاد انتخابات از سوی بهمن مرادنیا استاندار رقم خورد تا فعالیت‌های انتخاباتی به شکل منسجمی آغاز شود.
طبق تقویم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 10 تا 16 خرداد فرصت مشمولان ماده 29 قانون انتخابات بود تا از سمت های مدیریتی خود استعفا دهند که در این مهلت قانونی طبق اعلام ستاد انتخابات کردستان 11 نفر در حوزه های پنجگانه انتخابیه این استان از سمت خود استعفا دادند.
انتخاب یک هزار و 300 دیدبان قضایی
قوه قضاییه یکی از بازوهای نظام جمهوری اسلامی در برگزاری انتخابات سالم است که دادگستری کردستان در 30 مهر ماه شعب ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی را تشکیل داد و بررسی‌های خود به منظور رصد تخلفات داوطلبان از همان زمان به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد.
همچنین دادگستری کل کردستان در این راستا یک هزار و 300 نفر از دیده‌بان‌های مردمی را برای رصد تخلفات انتخاب کرد و در قالب دوره های آموزشی مختلف فعالیت‌های خود را در راستای رصد این تخلفات آغاز کردند.
مشارکت 20 هزار نفری در برگزاری روند انتخابات
در نهایت پیش از آغاز نام نویسی داوطلبان ستاد انتخابات استان 20 هزار نفر از کارمندان، فرهنگیان، معتمدان محلی و نمایندگان نهادهای انقلابی در قالب عوامل اجرایی در این استان برای انجام امور مربوط به انتخابات از جمله ثبت نام داوطلبان تا زمان رای گیری ساماندهی شدند.

عصر کرد


شکوهی که داوطلبانش 31 درصد رشد یافتند
ثبت نام از داوطلبان برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز شنبه 10 آذر آغاز و تا جمعه 16 این ماه ادامه داشت که در این مدت 281 نفر از احزاب، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و تشکل‌های مختلف مردمی و مستقل برای حضور در رقابت‌های انتخابات در پنج حوزه انتخابیه این استان نام نویسی کردند.
در این مرحله تعداد داوطلبان ثبت نام کننده برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان نسبت به 213 نفر مجلس دهم 68 نفر شامل 31 درصد افزایش یافت.
همچنین در این دوره از انتخابات 29 نفر از داوطبان را زنان تشکیل می‌دادند که مشارکت بانوان در این دوره نیز نسبت به 21 نفر ثبت نامی دوره قبل، 33.33 درصد رشد داشت و نسبت مردان نیز از 192 نفر دوره قبل با 68 نفر رشد 35 درصد افزایش داشت و به 252 نفر رسید.
مدرک تحصیلی داوطلبان این دوره از انتخابات شامل 17 نفر دانش‌آموخته کارشناسی، 221 نفر دانش آموخته کارشناسی ارشد، 38 نفر دانش آموخته دکترا و پنج نفر نیز دانش آموخته علوم حوزوی بود.
نسبت تعداد داوطلبان ثبت نام کننده به هر کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این دوره در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره 47 نفر، حوزه انتخابیه بیجار 50 نفر، حوزه انتخابیه قروه و دهگلان 42 نفر، حوزه انتخابیه سقز و بانه 37 نفر و حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد نیز 55 نفر بود.
آغاز انصرافی‌ها
دوشنبه 18 آذر 1398 یعنی یک روز پس از اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان یک نفر از حوزه انتخابیه بیجار آغازگر انصرافی‌های داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد که این افراد در روز برگزاری انتخابات به 71 نفر رسیده است.
تاکنون 35 نفر قبل از اتمام بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات اجرایی، هشت نفر قبل از اتمام بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت استانی، 2 نفر قبل از اتمام بررسی صلاحیت هیات مرکزی نظارت (شورای نگهبان) و 25 نفر نیز پس از اعلام صلاحیت‌ها و در زمان تبلیغات از ادامه روند انتخابات انصراف خود را از حضور در این عرصه اعلام کردند.
آغاز رسمی فعالیت هیات بازرسی
23 آذر فعالیت رسمی هیات بازرسی انتخابات استان کردستان آغاز و با استقرار این هیات در 10 فرمانداری استان گزارش‌های مختلف مردم و داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را دریافت کرد.
هم اکنون نیز هیات بازرسی انتخابات شهرستان‌ها در فرمانداری‌ها و هیات استان نیز با شماره تلفن 33163842 و آدرس الکترونیکی bazrasi@ostan-kd.ir آماده دریافت تمام گزارشات مردمی و داوطلبان است.
احراز صلاحیت 224 داوطلب کردستانی
هیات‌های اجرایی در مهلت 10 روزه خود صلاحیت 281 داوطلب کردستانی را بررسی و در نهایت در 27 آذر تعداد احراز صلاحیت شدگان از سوی ستاد انتخابات استان کردستان 224 داوطلب اعلام شد.
هیات‌های اجرایی در مدت زمان بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت 22 نفر از داوطلبان را احراز نکردند که این افراد شامل چهار نفر در حوزه انتخابیه بیجار، 10 نفر در حوزه انتخابیه سقز و بانه، پنج نفر در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران و سه نفر در حوزه انتخابیه قروه بودند ضمن اینکه صلاحیت تمام داوطلبان حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد تایید شده بود.
98 داوطلب از فیلتر نظارت و بازرسی عبور کردند
22 دی زمان اعلام تایید صلاحیت‌ داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان بود که این دفتر تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده را در استان کردستان 98 نفر اعلام کرد که در این مرحله 103 نفر رد صلاحیت شدند و صلاحیت 37 دیگر نیز احراز نشد.
در این مرحله تعداد تایید صلاحیت شدگان در حوزه های پنجگانه شامل 34 نفر در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، 28 نفر در حوزه انتخابیه بیجار، 9 نفر در حوزه انتخابیه سقز و بانه، 13 نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان و 14 نفر در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد بود.
چهار تخلف انتخاباتی در کردستان ثبت شد
12 بهمن اولین باری بود که مسوولان دستگاه قضایی آماری از گزارش‌ها و تخلفات انتخاباتی را اعلام کردند که به گفته محمدرضا مترقب رییس کل دادگستری استان کردستان تا آن زمان چهار فقره گزارش و تخلف انتخاباتی به ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی ارسال شده که در حال رسیدگی است.
این تخلفات به حوزه‌های مربوطه توسط شعب ویژه ارسال شده و پس از تحقیقات و طی شدن مراحل دادرسی احکام مربوطه در خصوص این پرونده‌ها صادر خواهد شد.
افزایش تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده کردستان به 115 نفر
12 بهمن نیز مهلت اعلام تایید صلاحیت‌ داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای مرکزی نظارت بود که طبق اعلام شورای مرکزی نظارت بر انتخابات و براساس بررسی‌های انجام شده تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شدگان از 98 نفر قبلی به 115 نفر رسید.
به عبارتی در روند این انتخابات 281 داوطلب در این استان برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند که هیات اجرایی صلاحیت 224 نفر را تایید کرد، هیات نظارت استان این تعداد را به 98 نفر کاهش داد و هیات مرکزی نظارت نیز در آخرین مرحله بررسی صلاحیت های تایید شده را به 115 نفر رساند.
اعتراض‌ها کارساز شد
طبق تقویم انتخابات داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند از 12 تا 14 بهمن به مدت سه روز نسبت به اعلام نتیجه صلاحیت‌شان به شورای نگهبان اعتراض کنند که در این مرحله از بین شکایت کنندگان 11 نفر توانستند تایید صلاحیت خود را بگیرند.
با تایید این افراد تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده در حوزه های پنجگانه استان کردستان به عدد 126 رسید که شامل 43 نفر در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره، 14 نفر در حوزه انتخابیه بانه و سقز، 17 نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان، 20 نفر در مریوان و سروآباد و 32 نفر در بیجار بودند.

عصر کرد


تعیین 264 نقطه شهری برای تبلیغات کاندیداها در کردستان
طبق ماده ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 40 آئین نامه اجرایی آن، فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای تایید صلاحیت شده از بامداد روز پنجشنبه مورخ 24 بهمن آغاز و در ساعت هشت صبح یکم اسفند یعنی 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان ‌یافت.
دستگاه های متولی از جمله شهرداری‌های استان برای رعایت حقوق شهروندی و حفاظت از سیما و منظر شهری 264 نقطه شهری برای انجام تبلیغات کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفتند.
هر چند داوطلبان مجلس شورای اسلامی در برخی شهرها به علت زیاده خواهی خود و یا هوادران در آخرین روزهای تبلیغات در محل های خارج از نقاط جانمایی شده تبلیغات خود را انجام دادند اما به علت فراگیری استفاده از فضای مجازی تبلیغات در سطح شهرها کمرنگ بود.
این مکان ها شامل در شهر سنندج 30 نقطه، در سقز 130 نقطه، در مریوان 6 نقطه، در قروه 40 نقطه، در بیجار 20 نقطه، در دیواندره 6 نقطه، در کامیاران 15 نقطه، در دهگلان 16 نقطه و در بانه 11 نقطه در اختیار ستاد کاندیداها قرار گرفته بود.
آغاز تبلیغات داوطلبان
همزمان با سراسر کشور 126 داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کردستان تبلیغات خود را آغار کردند تا مردم با با شناختی کامل کاندیدای اصلح خود را در دوم اسفند سال جاری انتخاب و روانه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کنند.

عصر کرد


پیش‌بینی یک هزار و 234 شعبه اخذ رای
ستاد انتخابات استان کردستان یک هزار و 234 شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای مردم این استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده است.
از این تعداد 529 شعبه شهری و 705 مورد نیبز شعبه روستایی بوده که از مجموع کل شعب اخذ رای، 632 شعبه ثابت و 602 شعبه هم سیار است.
هم اکنون صندوق های این شعبه ها به عوامل اجرایی تحویل داده شده و آنان نیز موظف هستند روند جمع آوری آرای مردم را از ساعت هشت صبح تا 18 بعد از ظهر امروز جمعه جمع اوری کنند.
95 نفر در گوی داوری مردم
در نهایت پس از انصراف 71 داوطلب و رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت 116 نفر هم اکنون 94 کاندیدا شامل 86 مرد و هشت زن در استان کردستان برای کسب 6 کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند تا امروز جمعه دوم اسفند همزمان با سراسر کشور، مردم کردستان در پنج حوزه انتخابیه 6 تن از داوطلبان را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند.
طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان در این استان کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 58 هزار و 240 نفر رای اولی هستند، دست‌اندرکاران انتخابات برای جمع آوری آرای مردم این استان یک هزار و 234 شعبه پیش بینی کرده‌اند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره 2 نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.
استان کردستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر جمعیت است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان، حدود یک هزار و 700 روستا ساکن هستند که ترکیب جمعیتی آن شامل 29 درصد ساکنان روستایی و 71 درصد ساکنان شهری است.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی کردستان شورای نگهبان حقوق شهروندی دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
گام ششم، روز انتخابات انتخابات مجلس در کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل