عصر کرد

آخرين مطالب

طعم خوش مشارکت سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - با آغاز رای‌گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شور و شوقی وصف نانشدنی جای جای ایران اسلامی را دربرگرفته و در این میان شور و حال رای‌اولی ها وصف نانشدنی است، حال خوشی که ناشی از طعم خوش مشارکت است.

امروز جای جای ایران اسلامی اعم از شهر و روستا رنگ انتخاب به خود گرفته و ازهر محله و جلوی و هر مسجد و مدرسه‌ای که گذرمی‌کنی جمعیتی را می‌بینی که شناسنامه بدست در صف‌هایی طولانی پشت سرهم قرار گرفته و آمده‌اند سرنوشت استان و کشور خود را رقم بزنند.
در این روز سرنوشت‌ساز مردم سراسر کشور با حضور پرشور و آگاهانه خود به جهانیان نشان می‌دهند که تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان نه تنها هیچ اثری بر اراده این ملت ندارد بلکه آنان را با عزمی راسخ‌تر از گذشته به صحنه می‌کشاند.
از ساعات اولیه صبح امروز که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور آغاز شده است، مردم شهرها و روستاهای استان کردستان نیز با عزمی راسخ در شعب اخذ رای حاضر شده‌اند.
در میان این صف‌های طولانی شور و اشتیاق نوجوانان 18 ساله‌ای که می‌خواهند برای نخستین بار در سرنوشت کشور و مملکت خود مشارکت داشته باشند بیش ازهر چیزی جلب توجه می‌کند و از اینکه انگشت‌هایشان برای یک تصمیم بزرگ رنگی شده سراز پا نمی‌شناسند.
این نوجوانان 18 ساله که تا دیروز دست در دست والدین خود در محل‌های اخذ رای حاضر می‌شدند و آرزو داشتند روزی انگشت‌هایشان به استامپ انتخاب آغشته شود امروز آمده‌اند که خود طعم خوش مشارکت را بچشند، مشارکتی که به تعیین سرنوشت یک کشور گره خورده است.
قطعا هر رای این نوجوانان به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور دارد و همچون تیری زهرآلود قلب دشمن را نشانه می‌گیرد، ضمن اینکه به خود می‌بالند که از این پس حق انتخاب دارند و در میان خالقان حماسه قرار گرفته‌اند.
طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران 18 سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای بدهند، بر این اساس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، متولدین 2 اسفند 80 به قبل می توانند رای دهند.
آخرین کسانی که در انتخابات خرداد 96 توانستند در رای گیری مشارکت داشته باشند متولدین 22 خرداد 1378 به قبل بودند، بنابراین متولدین 22 خرداد 1378 الی متولدین 2 اسفند 1380 رای اولی های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می‌شوند.
ساناز یکی از رای‌اولی‌هایی است که با چند نفر ازهمسن و سالانش در یکی از شعب اخذ رای حضور پیدا کرده و از اینکه می‌تواند در این انتخابات مشارکت داشته باشد بسیار خوشحال است و با شوق می‌گوید: دیروز تولدم بود و 18 سالم تمام شد و از این بابت خیلی خوشحالم.
پریا یکی دیگر از رای‌اولی هایی است که هنگام خروج از شعب اخذ رای او را می بینم مدام به مهری که در شناسنامه‌اش زده شده نگاه می‌کند از او در مورد حسی که دارد می‌پرسم، جواب می‌دهد، همیشه در زمان انتخابات دوست داشتم من هم بتوانم شرکت کنم و به کاندیدای مورد نظرم رای دهم و امروز خیلی خوشحال هستم.
وی با بیان اینکه رای دادن و شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گفت: دشمنان ما همواره در صدد ضربه زدن به کشور هستند بنابراین ما می‌توانیم با حضور خود در پای صندوق‌های اخذ رای آنان را از توطئه‌هایشان پشیمان کنیم.
یکی دیگر از رای اولی ها که دانشجوی رشته حقوق یکی از دانشگاه های کردستان است در رابطه با حضور خود در محل اخذ رای اظهار داشت: به عنوان فردی که در این جامعه زندگی می کنیم سهمی در این کشور داریم و باید در صحنه‌های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.
آرزو کریمی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از کاندیدای مورد نظر خود دارد گفت: انتظار می‌رود افرادی که به عنوان نماینده موارد مجلس می‌شوند، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند، مشکلات مردم را رفع کنند و با دادن وعده‌های الکی و پوچ اعتماد مردم را از بین نبرند.
سارا محمدی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان سنندج است و امسال برای نخستین بار می‌خواهد در تعیین سرنوشت مملکت خود مشارکت داشته باشد نیز افزود: از اینکه به این درجه از بلوغ رشدی و فکری رسیده‌ام که حق انتخاب داشته باشم و سهم خود را در جامعه ادا کنم خوشحالم.
وی یادآور شد: اگر نمایندگان به شعارها و وعده‌هایی که در زمان تبلیغات به مردم می‌دهند عمل کرده و منافع مردم را بر منافع خود ترجیح دهند، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه رفع خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با بیان اینکه حضور در یک عرصه سیاسی و اجتماعی وظیفه فردی و اجتماعی هر فردی در جامعه است، گفت: شرکت در انتخابات نوعی تمرین دموکراسی است و دانش‌آموزان بارها در دوران مدرسه تمرین دموکراسی و انتخاباتی داشته‌اند.
رشید قربانی افزود: برگزاری انتخابات‌های درون مدرسه‌ای مقدمه‌ای برای ورود به مشارکت در یک تصمیم بزرگ سیاسی ملی است، و حضور رای‌اولی‌ها در پای صندوق‌های اخذ رای بسیار حائز اهمیت بوده و در سرنوشت ملی و بین‌المللی کشور تاثیرگذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: همواره خرد جمعی بر تصمیم‌های انفرادی ارجحیت دارد و هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، انتخاب شایسته و تصمیم گیری‌های موثری تر برای آینده کشور گرفته می‌شود.
یک هزار و 234 شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای مردم این استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده که 529 شعبه آن شهری، 705 مورد از این تعداد شعبه روستایی و از مجموع کل شعب اخذ رای، 632 شعبه ثابت و 602 شعبه هم سیار است.
استان کردستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر جمعیت است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در 10 شهرستان، 32 شهر، 31 بخش، 86 دهستان، حدود یک هزار و 700 روستا ساکن هستند که ترکیب جمعیتی آن شامل 29 درصد ساکنان روستایی و 71 درصد ساکنان شهری است.
طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان در این استان کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد 58 هزار و 240 نفر رای اولی هستند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره 2 نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.
جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نماینده خود برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.
94 کاندیدا شامل 86 مرد و هشت زن در استان کردستان برای کسب 6 کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی کردستان مجلس یازدهم سنندج
پروندهٔ خبری
گام ششم، روز انتخابات انتخابات مجلس در کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109581/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود

تیک آف تماشایی هواپیما در هوای بارانی کرمانشاه + فیلم

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!

کریمی: فدراسیون باعث شد از کورس قهرمانی جا بمانیم

هادی محمدی: امید عالیشاه نباید آنطور می‌زد!

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

توزیع 500 بسته پوشاک در بین فقرا و نیازمندان کردستانی

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

باقری: گل استقلال خوزستان خطا بود

صداقت: تیم ذوب آهن موقعیت های زیادی داشت

رامین رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من هستند

صحبتهای گئورگی گولسیانی در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان:

سعید صادقی بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

زنده: همراه با تحولات ناگهانی در استقلال

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نتایج بازی های هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال

جدول لیگ برتر؛ توقف بالانشینان و تداوم صدرنشینی استقلال

تأثیر تیم داوری در بی‌کیفیت شدن دیدار پرسپولیس و سپاهان

ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی