عصر کرد

آخرين مطالب

/کردستان زیباست/

گوشه هایی از بهشت برین را اینجا ببینید+عکس فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و تولد دوباره طبیعت، مردم شهرنشینی که از دود و دم شهرها به تنگ آمده‌اند دست به دامن طبیعت سرسبز بهاری شده تا بلکه بتواننداین دمی را در پناه طبیعت سرسبزی که خدا به بشر ارزانی داشته بیاسایند.

این گزارش شما را با گوشه‌ای از بهشت برین طبیعت کردستان آشنا می کند که از زیبایی طبیعی و خدادادی بسیاری برخوردار است و با جان گرفتن دوباره طبیعت، دوستداران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.
چهل چشمه، یکی از زیباترین مناطق بکر و طبیعی کردستان است که با طبیعت زیبا و بی‌نظیر خود همواره مامن امنی برای دوستداران طبیعت بوده‌است.
این طبیعت بکر و مجموعه کوه زیبای چهل چشمه در کردستان در مرز بین شهرستان دیواندره و سقز با حدود 20 قله با حداکثر ارتفاع 3000 متر واقع شده که برای رسیدن به آن باید پیاده مسیرهای متعدد و طولانی را طی کرد و این مسیر زیبا همواره مورد توجه کوهنوردان واقع شده است.

عصر کرد


به طور دقیق منطقه چهل چشمه از طرف شرق به شهرستان دیواندره، از طرف شمال شرق به روستای بست، از طرف شمال به جاده ماشین رو دیواندره-سقز، از طرف شمال غرب به روستای اسحاق آباد، از طرف غرب به روستای بسطام و جاده ماشین رو مریوان-سقز و از طرف جنوب غرب با فاصله زیادی به دریاچه معروف زریوار می‌رسد که با این وجود می‌توان گفت چهل چشمه حد فاصل شهرهای سنندج، مریوان، سقز و دیواندره است.
قله شاه‌نشین به عنوان یکی از بلندترین و مرتفع‌ترین قله‌های کوه چهل چشمه شناخته شده که به دلیل ارتفاع و سردسیری بودن آن در تمام طول سال پوشیده از برف است.
با قدم گذاشتن به طبیعت زیبا و افسونگر چهل چشمه تا چشم کار می‌کند زیبایی و سرسبزی بی‌نظیری است که لحظه به لحظه آرامش را به وجود آدمی تزریق می‌کند و برای لمس آنهمه زیبایی نیازی به بینایی بصری نیست کافی است چشمانتان را ببندید و گوش به آوای طبیعت بسپارید تا به عظمت و شکوه و زیبایی این طبیعت خدادادی پی ببرید.

عصر کرد


وزش نسیم خنک بهاری، صدای پرندگان، صدای چشمه‌های جاری و ساری، آبشارهای روان و بوی گیاهان خوش‌بوی طبیعی همان چیزی است که روح را جلا داده و روح خسته آدمی را از هیاهو و جنجال شهر جانی دوباره می‌بخشد.
با نگاه کردن به هرگوشه این بهشت برین زیبایی بی حد و حصری نهفته که می‌توان به عظمت و بزرگی خدایی که این طبیعت زیبا را به آدمی ارزانی داشته پی برد.
یکی از زیبایی‌های منطقه چهل چشمه وجود رودخانه‌های زیبا و پر آبی است که خدا به این منطقه ارزانی داشته تا رهگذران با نشستن در کنار این رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبا روح خود را سیقل داده و به آرامشی وصف‌ناپذیر دست یابند.
از رودخانه‌های موجود در چهل چشمه می‌توان به سیروان، خوڕخوڕە، قزل اوزن اشاره کرد که از جمله مهم‌ترین رودخانه‌های واقع در کوه چهل چشمه هستند.
چهل چشمه، علاوه بر زیبایی‌های ذکر شده معدن گیاهان دارویی و طبیعی ایران است که بیش از صد گونه گیاهی از جمله سولان یا گل پامچال، کاشمه، لووشه، پسل یا کول، سموور، ریواس، منی، سووره بنه، گونی، کنیوال، پیچک، برزا، سنوبر، قیتران، بنفشه، سالمه و... را در خود جای داده که یکی از منابع مهم گیاهان دارویی کشور است.

عصر کرد


با گذر از مسیر این طبیعت بکر و زیبا می‌توانید شاهد وجود حیواناتی از جمله خرس، روباه، گراز، گرگ، انواع مارها، خرگوش، کبک کوهی و ... بود که در برخی موارد نیز می‌تواند مایه ترس رهگذرانی باشد که به این طبیعت زیبا و سرسبز کوه چهل چشمه روی می‌آورند.
چهل چشمه تنها یک کوه نیست بلکه مجموعه‌ای از کوه‌هایی با 20 قله می‌باشد که از جمله آن‌ها شاه‌نشین، دالاش، دوبرا، کوه سلطان ئه‌خزه‌ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی و کوه کل‌کوژ هر کدام با ارتفاعی متفاوت را می‌توان نام برد.
چهل چشمه یکی از مناطق برف‌گیر و سردسیر کردستان است که در تمام طول سال پوشیده از برف است و حتی تا اواخر بهار نیز امکان ریزش برف و وقوع بهمن نیز در آن وجود دارد و بهترین زمان برای صعود اواخر فصل بهار و اوایل تابستان است و این زمانی است که طبیعت به طور کامل رخ می‌نماید و با زیبایی‌های بی حد و حصر خود برای گردشگران و رهگذران دلبری می‌کند.
از روستاهای اطراف کوه چهل‌چشمه می‌توان به اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان اشاره کرد که برای فتح چهل چشمه بیشتر از مسیرهای اسحاق‌آباد، بست و درهوان استفاده می‌شود.

عصر کرد


در بین این سه مسیر، بیشتر گردشگران و کوهنوردان طرفدار فتح کوه چهل چشمه از طریق روستای بست هستند زیرا به دلیل وجود پناهگاهی در نزدیکی آن کوهنوردان می‌توانند بعد از طی کردن یک مسیر طولانی در بین کوه و در و دشت دمی در آن بیاسایند و نوشیدنی داغی میل کرده و یا شب را در آن‌جا بمانند و از آسمان پاک و پر ستاره این منطقه زیبا لذت ببرند.
طبیعت زیبا و افسون‌گر چهل چشمه یکی از مناطق زیبای زاگرس به شمار می‌رود که با وجود زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد متاسفانه به دلیل دور دست بودن آن از دید گردشگران پنهان مانده و تعداد انگشت‌شماری از دوستداران طبیعت به دیدار این طبیعت زیبا و سرسبز نائل آمده‌اند.
اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که با فرارسیدن فصل بهار خود را به دامن طبیعت می‌سپارید سری به طبیعت بکر و زیبای چهل چشمه بزنید تا با گوشه‌ای از بهشت برین کردستان آشنا شوید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری