عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان و پدیده‌های دور یازدهم مجلس سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بسیاری از مردم استان کردستان در حالی دوم اسفند همپای هموطنان خود در پای صندوق‌های رای حاضر شدند که در گزینش منتخبان خود از بین 94 داوطلب نمایندگی مجلس شورای، علاوه بر حضور خود شگفتی‌ها و پدیده‌های مختلفی را رقم زدند.

281 نفر از مردم کردستان از احزاب، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و تشکل‌های مختلف مردمی و مستقل در مهلت 6 روزه ثبت نام از 10 تا 16 آذر برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که از این بین در نهایت با انصراف 71 نفر و رد و عدم احراز صلاحیت 116 نفر، 94 نفر شامل 86 داوطلب مرد و هشت زن در گوی داوری مردم برای ورود به مجلس شورای اسلامی قرار گرفتند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 کرسی در مجلس شورای اسلامی است که در انتخابات دوم اسفند تکلیف پنج کرسی‌ شامل 2 کرسی حوزه سنندج، کامیاران و دیواندره، یک کرسی سقز و بانه، یک کرسی قروه و دهگلان و یک کرسی مریوان و سروآباد مشخص شد اما تکلیف کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه بیجار به علت عدم کسب آرای لازم از سوی کاندیداها به دور دوم یعنی 29 فروردین 1399 موکول شد.
در این انتخابات 388 هزار و 337 نفر از کمتر از یک میلیون و 200 نفر واجدان شرایط رای دادن در استان کردستان در انتخابات شرکت کردند که 353 هزار و 425 فقره از آرای شمارش شده صحیح شناخته شد.

عصر کرد

عنوان: سید مهدی فرشادان منتخب مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تنها منتخبی که تکرار شد
در جریان ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هر 6 نماینده دور دهم ثبت نام کرده بودند که 2 تن از آنان شامل نمایندگان حوزه انتخابیه قروه و دهگلان و حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد موفق ب عبور از تایید صلاحیت هیات نظارت استانی و شورای نگهبان نشدند اما چهار تن دیگر شامل 2 نفر از نمایندگان حوزه های انتخبیه سنندج، دیواندره، کامیاران، حوزه بیجار و حوزه سقز و بانه به مرحله داوری مردم راه یافتند.
از بین این چهار تن سید مهدی فرشادان دیگر منتخب مردم حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره تنها فردی بود که در این دوره از سوی مردم انتخاب شد و با 35 هزار و 716 رای نخستین بیشترین آرا را در حوزه انتخابیه به خود اختصاص داد.
فرشادان متولد سال 1353 در محله بردشت سنندج و دارای مدرک پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده و سوابقی همچون مدیر کل بهزیستی کردستان، رییس سازمان نظام پزشکی مریوان، مدیر شبکه بهداشت و درمان مریوان، مدیر، معاون و پزشک کاروان‌های حج عمره و تمتع، رییس دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی کردستان، رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین استان را در کارنامه کاری خود دارد.
همچنین وی در چهار ساله نمایندگی خود در دور دهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، گروه دوستی چک، اسلواکی، لهستان، بورکینافاسو و نیجر و فراکسیون‌هایی همچون اشتغال و تولید، ایثارگران، توسعه روستایی، توسعه صادرات، خانواده، مرزنشینان، مناطق کمتر توسعه یافته، میراث فرهنگی، گردشگری و مناطق آزاد و وحدت و تقریب مذاهب اسلامی عضویت داشته است.

عصر کرد

عنوان: محسن فتحی منتخب مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی جوانگرایی، در کانون توجه مردم حوزه انتخابیه مرکز کردستان
سنندج، کامیاران و دیواندره با 684 هزار نفر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین حوزه انتخابیه استان کردستان است که در مجلس شورای اسلامی از 2 کرسی برخوردار است مردم این حوزه یکی از این کرسی‌ها را به یک جوان 32 ساله پزشک دارو ساز سپردند.
محسن فتحی متولد 1366 در کامیاران دانش آموخته رشته دکترا حرفه‌ای داروسازی و دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی است که با 32 هزار و 518 رای پس از سید مهدی فرشادان منتخب مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده است.
فتحی علاوه بر اینکه یکی از جوانترین نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است بلکه جوان‌ترین منتخبان نمایندگان ادوار این استان از مجلس اول تاکنون نیز هست و به گفته خودش هشت سال سابقه کار در رشته تحصیلی خود یعنی داروسازی در یکی از بیمارستان‌های سنندج دارد.
وی تلاش برای توسعه حوزه بهداشت و درمان کشور، استان و حوزه انتخابیه به ویژه مناطق محروم آن را مهمترین برنامه کاری خود اعلام کرد و افزود: همدلی و اتحاد بین نمایندگان مردم کردستان، پیگیری منافع مردم استان در مجلس و سطح ملی، دست‌یابی به جایگاه واقعی نمایندگان همان قانوگذاری از دیگر برنامه‌های من است.

عصر کرد


مسن‌ترین نماینده کردستان
پنج منتخب استان کردستان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از میانگین سنی 39 سال برخوردار هستند که در این بین بهزاد رحیمی منتخب حوزه انتخابیه 385 هزار نفری سقز و بانه با 46 سال مسن ترین نماینده مردم کردستان در مجلس یازدهم خواهد بود.
رحیمی متولد 1352 بوده که 27 سال در سنگر تعلیم و تربیت سابقه کاری داشته و توانسته با کسب 34 هزار و 439 رای از 83 هزار و 513 رای صحیح حوزه انتخابیه موفق به راهیابی به دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شد.
وی در سابقه 27 ساله معلمی خود رییس اداره بازرگانی بانه و مدیرعامل شرکت تعاونی اعتبار فرهنگیان بانه را در کارنامه کاری دارد و مهمترین هدف خود در دوران نمایندگی را تلاش برای توسعه ایران، حوزه انتخابیه سقز و بانه و استان کردستان اعلام کرده است.

عصر کرد

عنوان: شیوا قاسمی پور منتخب مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم پدیده‌ای از جنس زنان
شاید بتوان گفت که مردم استان کردستان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخاب‌های خود 2 پدیده را رقم زدند که نخستین و پر توجه ترین آن انتخاب شیوا قاسم پور منتخب مردم 240 هزار نفری مریوان و سروآباد به عنوان نخستین بانوی راه یافته از استان کردستان به مجلس شورای اسلامی بود.
قاسمی پور متولد 1359 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی ساوه و دانشجوی دکترا این رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج است که یکی از هشت بانوی داوطلب استان کردستان و تک بانوی داوطلب حوزه انتخابیه خود برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود.
قاسمی پور در این رقابت تنها با اختلاف 33 رای از عثمان باقدم رقیب انتخاباتی‌اش پیروز میدان شد و 12 رقیب خود را پشت سر گذاشت و امسال دوازدهمین سال تجربه خود در کسوت معلمی را می‌گذارند و پس از این باید به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه خود و بانوان استان کردستان و ایران زمین در امر خطیر قانونگذاری انجام وظیفه کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین هدف خود در دوران چهار ساله نمایندگی را توجه به مشکلات مردم اعلام کرد و افزود: سعی می‌کنم در رسالت نمایندگی ابتدا مشکلات و چالش‌های پیش روی مردم را ببینم بعد در تدوین قوانین تصمیم گیری کنم.

عصر کرد


نماینده‌ای از جنس کشاورزان
27 درصد ارزش ناخالص داخلی استان یک میلیون و 603 هزار نفری کردستان وابسته به بخش کشاورزی است از این رو انتظار می‌رفت یک نماینده‌ای که در این حوزه متخصص باشد به عنوان منتخب یکی از پنج حوزه انتخابیه وارد مجلس شود و با اشرافیک کامل مطالبات این حوزه را پیگیری کند.
این مهم بدست مردم قروه و دهگلان به تحقق پیوست و پرویز اوسطی که از کارمندان و مدیران جهاد کشاوزی توانست با کسب 17 هزار و 169 رای از 67 هزار و 59 رای صحیح حوزه انتخابیه قدم به مجلس شورای اسلامی بگذارد.
اوسطی متولد 1353 بوده و کارشناس ارش مهندسی کشاورزی با گرایش گیاه‌پزشکی است و مدیریت جهاد کشاورزی قروه و معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری این شهرستان را در کارنامه کاری خود دارد و از مدیران نمونه جشنواره شهید رجایی است.
وی در خصوص برنامه کاری خود به خبرنگار ایرنا گفت: 15 حوزه راهبری با 50 هدف طبق نیاز حوزه انتخابیه را تدوین کرده ام تا با اتکا به مشاوره نخبگان حوزه با هر گرایش سیاسی بتوانم در مجلس شورای علاوه بر انجام وظایف قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای آن به اهداف خود را اجرایی کنم.
استان کردستان دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که تنها 10 درصد از این میزان آبی بوده و بقیه آن به صورت دیم است هرچند در دولت تدبیر و امید گام‌های مهمی برای افزایش این سهم برداشته شد و حقابه 96 هزار هکتار از سدهای استان تامین شده اما مطالباتی همچون افزایش سطح اراضی آبی، توسعه صنایع فرآوری کشاورزی، توسعه صادرات بخش کشاورزی از جمله انتظارات مردم کردستان از نمایندگان منتخب خود برای توسعه این بخش است.

عصر کرد


مستقل از هر حزب
پنج منتخب چهار حوزه انتخابیه استان کردستان شامل سید مهدی فرشادان، محسن فتحی، شیوا قاسمی‌پور، پرویز اوسطی و بهزاد رحیمی که تکلیف آنان در دوم اسفند ماه مشخص شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گرایش‌های سیاسی خود را مستقل اعلام کرده اند.
اما حجت الاسلام محمد سادات رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کردستان پیشتر در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها پرویز اوسطی را کاندیدای مورد حمایت این ائتلاف در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان و بهزاد رحیمیرا نامزد مورد حمایت این ائتلاف در حوزه انتخابیه سقز و بانه معرفی کرده بود.

عصر کرد


محبوب ترین منتخب
با مراجعه به نسبت آرای صحیح و درصد آرای منتخبان حوزه انتخابیه می توان گفت که بهزاد رحیمی منتخب حوزه انتخابیه سقز و بانه با 41.2 درصد شامل 34 هزار و 439 رای از 83 هزار و 513 رای صحیح به عنوان محبوب‌ترین انتخاب در دوم اسفند قرار گرفته است.
سید مهدی فرشادان با 28 درصد شامل 35 هزار و 716 رای از 127 هزار و 838 رای صحیح حوزه انتخابیه و پرویز اوسطی با 25.7 درصد شامل 17 هزار و 169 رای از 67 هزار و 59 رای صحیح حوزه انتخابیه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.
محسن فتحی 25.5 درصد شامل 32 هزار و 518 رای از 127 هزار و 838 رای صحیح حوزه انتخابیه و شیوا قاسمی پور با 22.6 درصد شامل هشت هزار و 528 رای از 37 هزار و 751 رای صحیح حوزه انتخابیه در رتبه های چهارم و پنج قرار گرفته‌اند.

عصر کرد


بیجار در انتظار 29 فروردین
بر اساس نتایج شمارش آراء حوزه انتخابیه شهرستان بیجار 37 هزار و 274 رای صحیح داشت که حمدالله کریمی (نماینده فعلی) با کسب 6 هزار و 847 رای و علیرضا زندیان با پنج هزار و 834 رای نتوانستند آرای لازم را کسب کنند در نتیجه انتخابات در این حوزه به مرحله دوم کشیده شد.
بیجار به عنوان تنها حوزه تک شهرستانی استان کردستان در مرحله اول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارای 27 کاندیدا بود که مردم روز گذشته جمعه دوم اسفند همزمان با سراسر کشور با حضور در 112 شعب اخذ رای در انتخابات شرکت کردند.
بر اساس ماده 9 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان اکثریت حداقل یک پنجم (20 درصد) آرای صحیح حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد.
دست‌اندرکاران انتخابات برای جمع آوری آرای مردم این استان یک هزار و 234 شعبه پیش بینی کردند که 529 مورد از این شعبات شهری و 705 مورد نیز روستایی بود.
نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی شامل سید مهدی فرشادان و سید احسن علوی در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران، محسن بیگلری در حوزه انتخابیه سقز و بانه، علی‌محمد مرادی در حوزه قروه و دهگلان، منصور مرادی در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد و حمدالله کریمی در حوزه انتخابیه بیجار بودند.
برچسب‌ها
مجلس شورای اسلامی کردستان مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
گام هفتم، اعلام نتایج انتخابات انتخابات مجلس در کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/109873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند