عصر کرد

آخرين مطالب

گرم بگیریم، نابود می‌شود سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مردم هنوز درگیر انتخابات دوم اسفند بودند و داشتند مشارکت‌شان را مزه مزه می‌کردند که خبرهای تلخ شروع شد، سوغات چینی‌ها به ایران رسید و 2 شهروند قمی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

با انتشار این خبر، همه تصاویر ووهان مثل فیلم سینمایی از پرده چشم تک تک‌مان عبور کرد آن هم به سرعت، یعنی نفر بعدی کیست؟ استان بعدی ماییم؟ کاش در فلان جمع شلوغ نرفته بودیم، ای وای آن روز از مقابل درب بیمارستان عبور کردم، جواب آزمایشم ایرادی نداشت کاش هیچ‌وقت برای جوابش به آزمایشگاه نمی‌رفتم، هفته قبل عروسی بودم، من را چرا نمی‌گویی برای دیدن دخترم به تهران رفتم، آنجا هم که فاصله‌ای با قم ندارد...
ترس به جان همه افتاد، از هم فاصله گرفتند، خیلی‌ها ترجیح دادند در خانه بمانند، دیگر از مهمانی‌های شبانه شب‌های سرد زمستان خبری نبود، کرونا خانواده‌ها را از هم جدا کرد، همه تلفنی جویای حال هم بودند و هزینه مکالمات تلفنی چقدر افزایش یافت.
شهرها خلوت شدند و رفت و آمد کم شد، دیگر از شلوغی و بازی بچه مدرسه‌ای‌ها خبری نبود، هنگامی که از مدرسه برمی‌گشتند و ظهر کم‌رمق زمستان با هیاهوی آنان گرم می‌شد اما این روزها مدارس تعطیل خبری از شور و هیجان بچه‌ها نیست.
داروخانه ها این روزها شلوغ ترین اماکنی بودند که می شد همه رقم آدمی را آنجا دید، رفته رفته آنها هم خلوت شدند و جایش رفت و آمدها و سوال و جواب‌ها را یک نوشته گرفت: ماسک، ژل ضدعفونی، ماسک، دستکشت و الکل نداریم، سوال نکنید... یعنی تنها جایی که می‌شد کلامی را آنجا شنید هم دست رد به سینه مشتریانش زد.
من با شما دست نمی‌دهم چون دوستتان دارم، این نوشته‌ای است که این روزها بر سر درب مغازه ها و داخل بسیاری از اماکن اداری نقش بسته، همان‌هایی که بعضی هایشان باعث شدند ماسک و ژل ضدعفونی کمیاب و بعدها نایاب شود و جمله دوست‌تان دارم این روزهایشان چقدر بیشتر به چشم می‌آید، البته کاش این جمله بر دل هم می‌نشست.
خیلی ها صفحات اجتماعی خود را پر از مطالب طنز کردند، یکی نوشت آدم سیب خورد آمدیم اینجا، حالا چینی ها خفاش خوردند و باید برگردیم همونجا، بعضی هایشان دکتر شدند و توصیه های پزشکی را در حجم انبوه منتشر کردند، توصیه هایی که باعث شد قیمت میوه و ادویه در بازار بالا برود.
بازار خرافات هم داغ داغ است، از مویی به اندازه مژه چشم لای قرآن که اگر در آب بیاندازند، شفابخش است و انجام برخی وردهای جادویی که کرونا را دور و کور می کند، در این میان شبکه های معاند هم همیشه آتش بیار معرکه هستند تا آبی بر آتش، رفتند سراغ سوژه هایی که مرغ پخته را هم به خنده می‌اندازد.
از عکسی از یکی از روحانیون عراق در محفظه شیشه ای در زمان حمله داعش به این کشور گرفته، تا بیاناتی از مرحوم آیت الله بهجت که درباره کرونا، داشته‌اند، در میان همه استرس ها و دغدغه های کرونایی شدن، بعضی ها رفتند سراغ خط مقدم این جنگ بهداشتی.
از رزمندگانی نوشتند که لباس سفید بر تن دارند و به آنان لقب مدافعان سلامت دادند، مدافعانی که بعضی هایشان به این بیماری مبتلا شدند.
هرچه که باشد، کرونا اگر چه ویروس ریزی است اما باعث شد تا قدر ثانیه های باهم بودنمان را بیشتر بدانیم، کرونا به ما آموخت که در سایه باهم بودن است که هر می‌توان بر هر دردی غلبه کرد.
کرونا هم می گذرد و می رود، همین که با سرما آمد و با گرما رفتنی خواهد شد، نشان می‌دهد که تنها در سایه باهم بودن و یکرنگ بودن است که می‌توان بر همه سختی ها غلبه کرد، کرونا که چیزی نیست.
شست و شوی دست‌ها نقش 70 درصدی در پیشگیری از کرونا دارد
یک مقام بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شست و شوی مکرر دست‌ها تا 70 درصد از ابتلا به ویروس کووید 19 یا کرونا پیشگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه مردم باید بدون توجه به شایعات و دوری از فضای استرس‌زا با تقویت سیستم ایمنی خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، افزود: شست و شوی مکرر دست‌ها، اجتناب از حضور در مکان‌های پرتردد، خودداری از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند، پرهیز از لمس چشم و صورت خود به ویژه با دست‌های استریل نشده، استفاده از دستمال در زمان سرفه و عطسه از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 یا کرونا به شمار می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه سطوحی که فرد به طور مرتب با آن در تماس است باید ضد عفونی شود، اظهار داشت: برای این اقدام بطور حتم نباید از مواد ضد عفونی کننده خاص استفاده کرد بلکه می‌توان از مواد سفیدکننده که در هر منزلی یافت می‌شود به میزان یک پنجم لیوان مخلوط در آب استفاده کرد.
کروناویروس‌ نخستین‌بار در سال 1965 کشف شد و مطالعه روی آن به‌طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.
این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) 2019 در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
تاکنون 22 نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در کشورمان جان خود را از دست داده‌اند و تعداد مبتلایان نیز به 141 نفر رسیده و 20 استان کشور نیز درگیر این ویروس هستند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان سنندج مشارکت های مردمی بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/110059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا