عصر کرد

آخرين مطالب

سنگینی بار کرونا بر دوش مواد شوینده اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مواد شوینده دومین انتخاب مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی جدید کرونا یا همان کووید19 است که این روزها در اثر غیبت مواد ضدعفونی کننده شاهد هجوم مصرف کنندگان برای تهیه این اقلام در فروشگاه‌ها و مراکز خرید است تا در خانه‌ها کرونا کشان راه بیندازند.

30 بهمن 1398 بود که ابتلا پنج شهروند قمی به ویروس کرونا (کووید19) تایید شد و در 10 اسفند یعنی 11 روز 495 نفر را در 24 استان کشور درگیر خود کرده بلای جان 34 تن شده است اما 73 نفر از این افراد سلامتی خود را در نبرد با کرونا به دست آورده و 388 نفر بستری شده در بیمارستان‌ها نیز در حال جنگ با این بیماری نو پدید هستند.
کردستان نیز تا قبل از ظهر پنجشنبه هشتم بهمن ماه جز استان‌های پاک از کرونا بود اما ظهر همان‌روز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر مثبت بودن ابتلای سه نفر در این استان را مخابره کرد و تا ظهر شنبه 10 بهمن نیز تعداد بیماران این ویروش در استان به هشت تن رسید.
طی 11 روز گذشته مردم به واسطه اینکه خطر را بیخ گوش خود احساس می‌کنند استرس‌ها و دل‌نگرانی‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند و کمبود برخی اقلام بهداشتی مانند الکل برای ضدعفونی، دست‌کش و ماسک برای پیشگیری از ابتلا این استرس‌ها و نگرانی‌ها تشدید کرده است و هرچند مسوولان تدابیری را برای رفع این کمبودها انجام داده‌اند اما در مراکز عرضه چندان برای مردم مشهود نیست.
هر چند خیلی‌ها بر این باورند که فرهنگ هجوم مردم برای خرید بیش از حد نیاز کالایی یکی از دلایل کمبود این اقلام بهداشتی است هر از چندگاهی از گوشه کنار شهرها خبر از کشف انبارهای احتکار شده ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی کننده به گوش می‌رسد تا اینجا هم نقش دلالان و سودجویان در برهم ریختن آرامش جامعه برملا شود.
هنوز زخم کمبود این اقلام در بین مشکلات و چالش‌های جامعه کمی التیام نبخشیده بود که صدای همهمه مردم از داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی به سمت سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها نقل مکان کرده تا مردمی که در پستوی خانه‌هایشان عادت به انبار برخی اقلام دارند ولع خرید خود را ارضا کنند.
سفید کننده (وایتکس)، دستمال کاغذی، جرم گیر، سرکه سفید و مایع دست‌شویی از جمله کالاهایی است که پس از دستکش، ماسک، الکل و ژل ضدعفونی کننده چند روزی است که به شمار دغدغه‌های مردم به ویژه مردم کردستانی‌ها اضافه شده و آنان در تکاپوی خرید و تهیه این کالاها برای ضدعفونی و گندزدایی خانه‌ها لوازم خود هستند.
کردستان تا هشتم بهمن وضعیتی نسبتا آرامی را داشت اما به گفته برخی مسوولان شیف فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های این استان روز پنجشنبه پس از اعلام مثبت بودن ابتلای یک کردستانی به این بیماری بر تعداد خریداران محصولات شوینده در این استان به ویژه سنندج اضافه شده است و همه بدون استثنا در خرید خود یکی از کالاهای شوینده را خریداری کرده‌اند.

عصر کرد

عکس آرشیوی است شاید تمام شود
با حضور در سطح شهر می‌توان دریافت که حضور مردم در فروشگاه‌ها برای خرید محصولات مختلف کم نیست و لحظه به لحظه شاهد رفت و آمد در داخل این اماکن هستیم؛ یکی از شهروندان سنندجی که به همراه همسر خود در فروشگاه رفاه حضور یافته به خبرنگار نگار ایرنا گفت: عادت داریم به صورت ماهانه برای خرید به مراکز خرید مراجعه کنیم اما در 10 روز گذشته دومین باری است که برای خرید اقدام کرده ایم.
می‌خریم تا در خانه داشته باشیم، شاید تمام شُد
این بانو با بیان اینکه در دفعه قبلی برخی کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت و سایر اقلام خوراکی را خرید کرده بودیم اظهار داشت: اما این بار مهمترین هدف از مراجعه به فروشگاه خرید مواد شوینده از جمله سفید کننده است.
در سبد خرید این افراد چند بطری سفید کننده، جرم گیر و مایع دستشویی پیش از آنکه با آنان هم صحبت شوم توجهم را جلب کرده بود و از آنان علت خرید قلمی این کالا را پرسیدم که گفتند: می‌خریم تا در خانه داشته باشیم، شاید تمام شود.
سلامت خانواده‌ام مهمترین مساله است
در یکی از شعبات فروشگاه کورش نیز جمعیتی را می‌بینم که آنان نیز در کنار سایر اقلام، مواد شوینده را به تعداد زیادی خریداری کرده اند و که مرد خود را احمد معرفی می کند و در پاسخ سئوال اینکه دلیل خرید این اقلام به تعداد گفت: قطعا برای همه مردم سلامتی خانواده‌شان مهمترین مساله‌ای است که می‌تواند آنان را وادار به خرید برخی اقلام کند.
وی اضافه کرد: ترسی از تمام شدن یا کمبود آنها در بازار و فروشگاه‌ها ندارم چراکه معتقدم امروز به واسطه بسیاری از امکانات تجهیزات دیر یا زود ارزان یا گران به دست مصرف کننده می‌رسد اما ما می‌خریم چون احتمال اینکه روزهای آینده وضع بدتر شود نتوانیم به بیرون بیاییم نیز وجود دارد.
افسوس می‌خورم که فرهنگی هستم و ناچارم برخی اقلام را به تعداد بخرم
وی گفت: افسوس می‌خورم که فرهنگی هستم و در گرانی اقلامی مانند برنج و تخم و مرغ دانش آموزان را همیشه به اینکه بتوانند در خانواده‌ها بر فرهنگ عدم خرید کالاها به مقدار زیاد از مصرف چند ماهه تاکید کنند تشویق کرده‌ام در خصوص بیماری کرونا هرچه در خانه فکر کردم دیدم مسوولان نیز بر قرنطینه تاکید دارند.
این فرهنگی اضافه کرد: فراهم بودن اقلام و کالاهای مختلف شرط اول قرنطینه شدن در خانه است پس به ناچار برای تامین سلامت خانواده‌ام هم شده باید برخی اقلام را به تعداد بخریم.

عصر کرد


مواد شوینده در صدر خریدها
سیروان یک فروشنده‌ در یکی از تعاونی مصرف‌های سنندج است که می‌گوید: در سه روز گذشته به ویژه امروز جمعه مواد شویند در صدر خریدهایی بوده که مصرف کنندگان آن را خریداری کرده اند.
وی با بیان اینکه قبلا به طور متوسط در هر 2 هفته یک‌بار از توزیع کنندگان برای اقلام بهداشتی سفارش می‌دادیم اما امروز خریدهای روز سه شنبه و چهارشنبه را تمام کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: شرکت‌های توزیع نیز در 10 روز گذشته سه تا چهار روز پس از اعلام سفارش کالاهای شوینده و بهداشتی را تحویل می‌دهند این درحالی است که پیشتر این زمان حداکثر 2 روز بود.
زمزمه گرانی مواد شوینده سرداده می‌شود
ایرج از صاحبان یک سوپر مارکت در سنندج است که در خصوص وضعیت خرید مواد شوینده گفت: خرید مواد شوینده ا سوی مردم به حدی افزایش پیدا کرده که در یک روز به اندازه سه تا چهار روز چند مدت پیش را به فروش می‌رسانیم.
وی اضافه کرد: در کنار افزایش خرید (تقاضا) از میزان موجودی مغازه و به تبع آن عرضه از سوی شرکت‌ها نیز کاسته شده و اکنون تامین مایع دست شویی و سفید کننده به یکی از درد سرهای این صنف تبدیل شده است.
ایرج گفت: همچنین برخی شرکت‌ها با توجه به قرارگیری در آخر سال هنگام تماس با آنها برای سفارش کالا علاوه بر اعلام چند روزه برای تامین کالاهای مورد نیاز زمزمه افزایش قیمت‌ها در بعد از عید نیز از سوی آنان سر داده می‌شود.
وی اظهار داشت: امروز با یکی از ماموران فروش یکی از کارخانه‌ها تماس گرفتم که اعلام کرد بعد از 20 تا 30 درصد گران می‌شود.

عصر کرد


فاکتورهای صادره خرید مواد شوینده 2 تا سه برابر شده است
عارف از بازاریاب‌های یک شرکت توزیع در کردستان نیز گفت: در چند شهرستان استان شامل سنندج و کامیاران اقدام به بازاریابی برای کالاهای شرکت توزیع می‌کنم که در هفته گذشته فاکتورهای صادر شده برای مواد شوینده در این 2 شهرستان 2 تا سه برابر شده است.
سفید کننده و مایع دستشویی در صدر قرار گرفته و پس از آن دستمال کاغذی، دستمال مرتوب، صابون دست، جرم گیر و بعضا سرکه سفید است
وی اضافه کرد: اما امروز هرچه تماس داشته‌ام سفارش تامین مواد بهداشتی و شوینده بود که سفید کننده و مایع دستشویی در صدر قرار گرفته و پس از آن دستمال کاغذی، دستمال مرتوب، صابون دست، جرم گیر و بعضا سرکه سفید است.
وی در خصوص افزایش مدت زمان سفارش و تحویل کالا به واحدهای صنفی نیز گفت: در این روند شرکت‌های تولید کننده ابتدا با کالای مورد نظر را در اختیار شرکت توزیع قرار دهند سپس این شرکت آن را به دست فروشگاه یا واحد صنفی برساند.
عارف یادآور شد: هم اکنون به دلیل افزایش تقاضای این محصولات برخی از واحدهای تولیدی علی رغم افزایش ظرفیت تولید قادر به تامین میزان تقاضا نیستند و این مساله مهمترین دلیل افزایش فاصله زمان سفارش و توزیع است.
وی افزود: با وجود اینکه این شرکت در انبارهای خود نیاز مصرف مشتری‌های خود برای چند مدت دیگر را انبار کرده است اما تعداد زیاد درخواست ها از دیگر دلایل ایجاد فاصه بین زمان سفارش تا زمان تحویل است.
عارف با بیان اینکه این شرکت توزیع قیمت محصولات خود را افزایش نداده است، گفت: واحدهای تولیدی همکار این شرکت نیز تا کنون تصمیمی بر افزایش قیمت‌ها نداشته‌اند اما با توجه به سابقه 10 ساله ام در بازاریابی افزایش قیمت برخی اقلام در انتهای سال یا ابتدای آن معمول است.

عصر کرد

همه چه چیزی می‌خرند؟
اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تامین کالاهای پر مصرف روند دیگری را به نسبت سوپرمارکت‌ها دارند، مدیر شیفت فروشگاه رفاه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این فروشگاه به دلیل اینکه کالاهای خود را به صورت متمرکز از انبار مرکزی در تهران تامین می‌کند مشکلی در تهیه کالاهای مورد نیاز مصرف کننده ندارد.
برخی از خریداران هنگام مراجعه می‌پرسند همه چه چیز را می‌خرند؟
وی اضافه کرد: همچنین این فروشگاه هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداشته و علاوه بر آن محصولات خود را با تخفیف 10 تا 40 درصدی ارایه می‌کند این تخفیف‌ها برای مواد شوینده هم اکنون بین 10 تا 25 درصد است.
این مدیر شیفت در خصوص افزایش تقاضای محصولات شوینده و بهداشتی نیز اظهار داشت: پیشتر بخش فروش این محصولات این شعبه روزانه یک بار شارژ می‌شد اما در چند روز گذشته این روند به 2 مورد در روز رسیده و روز جمعه این اقدام برای 3 بار تکرار شد.
مدیر شیف یکی از شعب فروشگاه‌های کورش نیز روایت‌های مشابهی از تامین، فروش، تخفیف و عدم افزایش قیمت داشت با این تفاوت که برخی از خریداران هنگام مراجعه می‌پرسند همه چه چیزی را بیشتر می‌خرند؟

عصر کرد


مشکلی در تامین مواد شوینده در استان وجود ندارد
رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طبق بررسی های ستاد تنظیم بازار تا این لحظه مشکل کمبود مواد شوینده که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند وجود ندارد.
فرزاد سردارزاده یادآور شد: تمامی واحدهای تولیدی و توزیع استان نیز در جلسه روز پنجشنبه تنظیم بازار استان اعلام کردند که به اندازه کافی مواد شوینده در استان موجود است و مشکلی برای جذب ندارند و علاوه بر آن بسیاری از شرکت‌ها این اقلام را در انبارهای خود دپو و میزان آن را به ستاد تنظیم بازار استان اعلام کرده اند.
وی افزود: ممکن است در این بین نیز برخی از این وضعیت برای افزایش قیمت سود استفاده کنند اما با توجه به اینکه محصولات شوینده از سوی مبدا برچسب قیمت می‌خورد بنابر این برای آنچه که در بازار موجود است هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است.
تا کنون سازمان حمایت از مصرف کنندگان اجازه افزایش قیمتی را به تولیدکنندگان نداده است
رییس اداره نظارت بر اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در خصوص افزایش قیمت محصولات تولید جدید که هنوز وارد بازار نشده اند نیز گفت: تا کنون سازمان حمایت از مصرف کنندگان اجازه افزایش قیمتی را به تولیدکنندگان نداده و ستاد تنظیم بازار استان به واحدهای فعال کردستان اجازه افزایش قیمت‌ها را بدون داشتن مجوز را نخواهد داد اما برای واحدهای تولیدی خارج از استان عملا قادر به هیچ کاری نیست.
مردم خود ناظر اصناف باشند
سردارزاده با بیان اینکه این سازمان طرح نظارت خود بر بازار را از 1 اسفند 1398 آغاز و تا 15 فروردین 1399 ادامه می‌دهد افزود: در این طرح علاوه بر بازرسان سازمان، اتحادیه‌های صنفی نیز همکار سازمان در نظارت ها هستند.
وی یادآور شد: با توجه گسترش شیوع ویروس کرونا دستگاه های عضو ستاد تنظیم بازار همچون تعزیرات حکومتی، علوم پزشکی، فرمانداری‌ها نیز با این سازمان همکاری دارند و اداره کل آموزش و پرورش نیز به منظور تشدید این نظارت‌ها اعلام همکاری کرده اند.
سردارزاده گفت: سامانه 124 با توجه به وضعیت فعلی جامعه در سه شیف حتی روزهای تعطیل در تمامی شهرستان ها آماده دریافت گزارشات مردمی است و انتظار می رود افراد جامعه خود ناظر اصلی بر بازار باشند تا این سازمان در جلوگیری از بروز تخلفات موفق تر عمل کند.

عصر کرد


مدیریت مصرف لازمه پیشگیری از ابتلا است
مردم مواد شوینده را برای استفاده ضد عفونی و گندزدایی در خانه خریداری می‌کنند که عدم آشنایی با استفاده از این مواد امکان دارد بروز برخی بیماری‌های دیگر را افزایش دهد که عضو هیات علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مدیریت صحیح مصرف مواد شوینده لازمه موفقیت در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا است.
مردم در صورتی که با ساخت صحیح محلول‌های صد عفونی و گند زدا آشنا باشند در نتیجه به تعداد کمتری می خرند و علاوه بر جلوگیری از حیف و میل افراد بیشتری می توانند از کالاهای موجود در بازار بهره مند شوند
شادیه محمدی افزود: با وجود اینکه می توان از یک بطری سفید کننده چند بطری ضد عفونی کننده سطوح درست کرد افزود: مردم در صورتی که با ساخت صحیح محلول‌های صد عفونی و گند زدا آشنا باشند در نتیجه به تعداد کمتری می خرند و علاوه بر جلوگیری از حیف و میل افراد بیشتری می توانند از کالاهای موجود در بازار بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: برای ساخت محلول سطوح با آلودگی کم همانند دست‌ها و وسایل شخصی نسبت سفید کننده باید یک به 99 باشد یعنی 10 سی سی وایتکس با 990 سی سی آب سرد مخلوط شود.
متخصص بهداشت و مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستاناضافه کرد: محلول ویژه سطوح با آلودگی متوسط مانند دستگیره، میله راه‌پله، دکمه آسانسور، پشتی صندلی‌ها و فرمان خودرو نسبت سفید کننده باید یک به 49 باشد یعنی 20 سی سی وایتکس با 980 سی سی آب سرد مخلوط شود.
وی یادآور شد: در ضد عفونی و گندزدایی تمامی سطوح ابتدا باید نظافت و سپس اقدام به ضد عفونی و گندزدایی شود و باید توجه داشت در گند زدایی سطح‌ها به جز دست‌ها باید 10 دقیقه منظر ماند تا محلول با دمای طبیعی خود خشک شود.
همه یکی نیستند
هر چند با این 2 خانواده نمی‌توان فرهنگ و رفتار مردم یک استان را زیر سوال برد یا توجیه کرد اما می‌توان گفت که ترس از ویروس کرونا یا (کووید19) و هجمه روانی ناشی از آن در برخی مواقع اجازه فرهنگ و رفتار صحیح را نمی‌دهد و باید راهی مقابل جامعه از سوی متولیان قرار بگیرد تا همه برای رسیدن به یک هدف یک دست باشند.
وضعیت تامین و توزیع مواد شوینده هم اکنون به وخامت وضعیت مواد ضد عفونی کننده نرسیده از این رو به دلیل اینکه استفاده از آن راحت، آسان، کم خطر، همه گیر است باید تدبیری محکم و آینده نگر اندیشیده شود تا امکان حضور بیشتر مردم در داخل خانه‌ها تا فروکش شدن تب کرونا فراهم شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/110221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی