عصر کرد

آخرين مطالب

گام‌های استوار مردم بانه در مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بدنبال شیوع ویروس کرونا در کشور مجموعه دستگاه‌های اجرایی با همکاری مردم خیر شهرستان بانه برای مقابله با شیوع این ویروس گام‌های استواری برداشتند که این اقدامات باعث شده اهالی ان دیار تاکنون از خطر ابتلا به این ویروس در امان باشند.

شیوع ویروس کرونا میهمان ناخوانده چینی ها این روزها دامن گیر مردم ایران حتی شهرها و روستاهای دور افتاده کشور شده و تعدادی از مردم در 28 استان کشور را درگیر کرده و 987 نفر مبتلا شده و 54 نفر نیز تا ظهر یکشنبه 11 اسفند بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.
مردم استان کردستان نیز از خطر ابتلا به این ویروس در امان نبوده و براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آزمایش هشت نفر از بیماران تاکنون مثبت بوده و حدود 50 نفر نیز بخاطر مشکوک بودن در بیمارستان ها تحت نظر هستند ضمن اینکه یک نفر نیز جان خود را از دست داده که هنوز علت دقیق مرگ او که از اهالی شهرستان سقز است، مشخص نشده هر چند او از بیماران مبتلا به کرونا بوده است.
شهرستان بانه از مهمترین شهرهای مهمان پذیر استان کردستان هر سال در روزهای پایانی اسفند خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده میکند اما امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا بخش زیادی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی و مردم برای مقابله با این ویروس معطوف شده است.
لزوم رعایت نکات بهداشتی برای رانندگان
یک راننده اژانس   گفت: با توجه به اینکه احتمال ابتلا به ویروس کرونا زیاد شده موظف هستیم نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنیم.
ادریس طاهری با بیان اینکه رانندگان مانند پرسنل بیمارستان ارتباط مستقیمی به افراد دارند، افزود: مواد ضدعفونی کننده همراه خود دارم و هر 2 ساعت یک بار صندلی و دستگیرهای خودرو را ضد عفونی می‌کنم تا هم سلامت خود و هم آرامش خاطر مسافرین را فراهم کنم.
وی اظهار داشت: در هنگام کار از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده می کنم با توجه به اینکه دسترسی به این اقلام برای ما مشکل است درخواست می‌کنم مسوولان ناوگان حمل و نقل عمومی در این زمینه کمک کنند چرا که ما بیشترین ارتباط را با شهروندان داریم و احتمال ابتلای به بیماری در بین رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی زیاد است.
شب نشینی‌ها ممنوع
یک بانوی خانه دار  گفت: مردم بانه به شب نشینی و مهمانی ها شبانه عادت دارند اما در ایام اخیر بدلیل شیوع ویروس کرونا برای پیشگیری از انتشار این ویروس همه شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها را برای خود ممنوع کردیم حتی فامیل‌های نزدیک هم با هم رفت و آمد ندارند.
رابعه کریمیان با بیان اینکه این روزها تلفنی از حال اقوام و بستگان با خبر می‌شویم، افزود: تمام نکات بهداشتی را در منزل رعایت می‌کنیم و با وجود افزایش قیمت اقلام بهداشتی برای پیشگیری مجبوریم به هر قیمتی تهیه کرده و استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: نوعی خود قرنطینه در منازل بسیاری از اهالی شهر حاکم است و تنها مواقع ضروری از منزل خارج می‌شویم و هنگام بازگشت ضمن شستشوی کامل دست ها، البسه خود را تعویض و دیگر وسایل را ضد عفونی می‌کنیم.

عصر کرد


بازار سیاه اقلام پیشگیری از کرونا
مسوول یک داروخانه در بانه هم می‌گوید: اقلام پیشگیری از ویروس کرونا وارد بازار سیاه شده و بدست دلالان می‌چرخد ماسک در هیچکدام از داروخانه ها موجود نیست و برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و دستکش هم با مشکل مواجه هستیم.
سعداله سحرخیز با بیان اینکه تهیه ماسک حتی برای پرسنل داورخانه سخت است، افزود: هیچکدام از داروخانه ها نمی‌توانند بیش از 10 کارتون ماسک ذخیره کنند اما شرکت‌های توزیع کننده ماسک ذخیره زیادی دارند که به نظر می‌رسد این اقلام توسط افراد خاص که به آسانی به آن دسترسی دارند خریداری و وارد بازار سیاه می شود.
وی با اشاره به وجود دلالان اقلام بهداشتی از جمله ماسک و دستکش در بازار اظهار داشت: برخی از افراد برای خرید ماسک با قیمت چند برابر به ما مراجعه می‌کنند که با توجه به اینکه فاکتور خرید رسمی ارائه نمی‌دهند از خرید این اقلام معذوریم.
سحرخیز ادامه داد: آخرین قیمت ماسک فیلتر دارد 6 هزار تومان بود که الان به 27 هزار تومان افزایش یافته که با توجه به اینکه نمی‌توانیم به این قیمت به مردم بفروشیم لذا خرید هم نمی‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 500 نفر برای تهیه ماسک به داورخانه مراجعه می‌کنند، گفت: قیمت دستکش همچنان ثابت مانده ولی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده با مشکل مواجه هستیم و روزانه تعداد محدودی محلول با سهمیه توزیع می شود که در زمان محدودی به فروش می‌رسد.
وی با بیان اینکه بدلیل تجربه سال‌های گذشته تاکنون به بحران کمبود اقلام پیشگیری از بیماری های ویروسی مواجه نشدیم، افزود: این بحران همه گیر و کمبود این اقلام جهانی شده و حتی کشورهای پیشرفته نیز با کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی کننده در بازار مواجه هستند.
اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های اجرایی بانه
سرپرست فرمانداری بانه  با بیان اینکه تاکنون موارد مثبتی از ابتلا به بیماری کرونا مشاهده و گزارش نشده است، گفت: گام‌های مهمی در مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام شده و همه دستگاه های اجرایی اقدامات پیشگیرانه خود را در راستای وظایفی که دارند، انجام می‌دهند.
محمد امین زاده افزود: نصب بنرهای در مورد اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا، ارائه نکات بهداشتی از طریق مراکز بهداشتی به مردم آماده سازی بخشی از بیمارستان رازی برای مواقع ضروری و اطلاع رسانی از طریق پیامک به مردم از جمله اقداماتی است که در راستای پیشگیری از ویروس کرونا انجام شده است.
وی اظهار داشت: برگزاری تمام تجمعات از جمله مراسم ها، نمایشگاه ها، نماز جمعه و جماعت، مراسم ترحیم و عزاداری و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و همچنین در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا ملاقات عمومی بیماران در بیمارستان‌های رازی و صلاح الدین ممنوع است.
امین زاده ادامه داد: در روستاها نیز از طریق دهیاران اطلاع رسانی شده و آموزش های لازم برای رعایت نکات بهداشتی با همکاری خانه های بهداشت و دهیاران به روستانشینان ارائه شده است.
وی با بیان اینکه ضدعفونی مکان‌های عمومی در دستور کار ستاد مقابله با ویروس کرونا قرار گرفته است، یادآور شد: در جایگاه‌های سوخت، سوختگیری توسط متصدیان انجام می‌شود همچنین دستگاه‌های خود پرداز بانک‌ها نیز به صورت مستمر ضدعفونی می‌شوند.
سرپرست فرمانداری شهرستان بانه اضافه کرد: اماکن عمومی شهرستان شامل قلیان سراها، قهوه خانه ها، تالارهای عروسی، سالن همایش و مراسم عمومی، باشگاه ها و استخرهای شنا از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت نانوایی ها، رستوران ها و سالن های غذا خوری ضروری است دستورات لازم مبنی بر رعایت تمام نکات بهداشتی به این واحدها ابلاغ شده ضمن اینکه نظارت دقیقی بر فعالیت شان داریم و با متخلفین به شدت برخورد می‌شود.
سپرست فرمانداری بانه تاکید کرد: با همت خیرین شهرستان 100 میلیون ریال ملزومات بهداشتی برای پرسنل بیمارستان ویژه بخش کرونا خریداری و اهدا شده است.
امین زاده به وجود فعالیت افرادی که منازل خود را به صورت شبانه اجاره می‌دهند نیز اشاره کرد و افزود: پلمب خانه های استیجاری غیر مجاز در دستور کار قرار گرفته به آنهایی هم که با مجوز اداره میراث فرهنگی منازل خود را اجاره می‌دهند ملزم به رعایت نکات بهداشتی شده‌اند.
آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور 978 نفر است که 175 نفر ظرف روزهای گذشته بهبود یافته و 54 نفر هم فوت کرده‌اند.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید-19» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون 75 هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان 2 هزار و 663 تن را گرفته است.
این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا 2 هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.
تاکنون 6 نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.
کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمن می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان نیست.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/110298/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد