عصر کرد

آخرين مطالب

حال خراب مردم بیجار از شایعات کرونایی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - هر روزی که می گذرد، خبرهای داغ و باور نکردنی از ابعاد کرونا آدمی را بیشتر به فکر فرو می‌برد که چگونه می‌توان از نام یک بیماری این همه گرانی، کمبود و احتکار را انتظار داشت، این شایعات حال مردم بیجار را خراب کرده است.

گزارشات متعدد و خبرهای متنوعی از ویروس کرونا در حال تولید و انتشار است اما شاید نکته‌ایی که باید به آن پرداخت، بیان موفقیت ها و توان علمی و پزشکی در کنترل و مدیریت شیوع بیماری است نه حاشیه هایی که موجب شده از خود این بیماری داغ تر و سوژه خبری تبدیل شود؛ هر چه هست این بیماری ویروسی، تنها یک نام جدید و ناشناخته است.
حال این روزها گویا تکرار گذشته است، بیماری ویروس کرونا آمده و به جای اینکه مردم دغدغه پیگیری اخبار کشف واکسن، بهبودی بیماران و کاهش ابتلا به آن باشند، بیشتر بدنبال اخباری هستند که از نبود لوازم بهداشتی در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها، گرانی بیش از حد ماسک و دستکش، احتکار این لوازم، برخورد و مجازات محتکران و مرگ چه تعداد انسان در دنیا است.
اگر این روزها به خیابان‌ها و میان مردم کوچه و بازار قدم بگذارید، بیشترین دغدغه فکری شان یافتن ماسک و دستکش، پیگیری اخباری از احتکار این لوازم، فتوای مراجع تقلید در برخورد با کسانی که شیوع بیماری را به عمد انجام می‌دهند، گرانی برخی از کالاهای اساسی مثل روغن، رب، مرغ و میوه است.
در کنار همه این حاشیه‌هایی که روز به روز به حجم آنها افزوده می شود، افزایش قیمت دخانیات هم یک حاشیه بی ربط است، با اینکه توصیه پزشکان به عدم استعمال قلیان به علت شیوع بیماری کرونا است، اما افزایش قیمت 70 تا 80 هزار ریالی هر بکس سیگار هیچ توجیهی ندارد.
بی ربطی گرانی در برخی از اجناس، مردم را کلافه می‌کند و ایشان انتظاری جزء ایجاد آرامش بازار توسط مسوولین و ارائه راهکاری مناسب برای برخورد با چنین حاشیه‌هایی ندارند.

عصر کرد


وقتی مردم قلیان نکشند، به سیگار روی می‌آورند
متصدی یک دکه عرضه دخانیات در بیجار می‌گوید: در چند روز گذشته که قیمت ارز افزایش یافته بود، دور از انتظار نبود که قیمت دخانیات هم افزایش داشته باشد اما از روز شنبه که قیمت ارز کاهش و ثابت شد، باز هم قیمت هر بکس سیگار افزایش 70 تا 80 هزار ریالی را تجربه کرد.
وی افزود: می‌توان یکی از دلایل گرانی دخانیات را تعطیلی قهوه خانه‌ها و توصیه پزشکی در خصوص عدم استعمال قلیان دانست چون افرادی که در گذشته به قلیان علاقه داشتند، این روزها استعمال سیگار را ترجیح می‌دهند.
او توضیح داد: با توجه به کنترل شدید مرزها، کاهش معاملات و همچنین شایعاتی که در خصوص مصرف مشروبات الکلی به عنوان ماده موثر در تقویت سطح ایمنی بدن برای مبارزه با کرونا در میان مردم دست بدست می‌شود، قیمت این ماده غیر مجاز نیز چند برابر افزایش یافته است.
متصدی این فروشگاه که الکل صنعتی و زغال هم عرضه می‌کند، می‌گوید: در کنار گران شدن دخانیات، قیمت الکل صنعتی و زغال هم افزایش داشته و به تازگی در فضای مجازی متوجه شدم که الکل صنعتی برای پوست انسان خطرناک است اما شاید بی اطلاعی عموم مردم، موجب شده از این نوع الکل به جای الکل سفید برای مصارف ضد عفونی و برخی خوراکی که مرگ آور است، استفاده کنند.
استفاده از الکل برای ضد عفونی، اما کدام الکل؟
الکلی یکی از مواد بهداشتی به حساب می آید که این روزها با توجه به نیاز مردم، کمبود قابل توجهی در داروخانه ها و مراکز عرضه مواد بهداشتی یافته است و در خبرهای ایام گذشته، عده‌ایی از هموطنان بر اثر مصرف الکل تقلبی مسموم شده برخی جان خود را از دست داده‌اند.
این سوال پیش می‌آید که چه نوع الکلی برای موارد بهداشتی می‌توان و کدام الکل را نمی‌توان در این خصوص مورد استفاده قرار داد.
یکی از مهمترین دلایلی که می‌توان به استفاده از الکل مورد توجه قرار دارد اینکه در بازار، 2 نوع الکل وجود دارد که یکی از آنها با رنگی زرد و به نام الکل صنعتی معروف است و مصرفی غیر آزمایشگاهی و غیر خوراکی و دیگری الکل سفید رنگی است که در تزریقات برای استریل محل تزریق و ضدعفونی کردن استفاده می‌شود.
عدم آگاهی مردم در مورد نوع الکل موجب شده بسیاری از عموم جامعه، الکل صنعتی را که در بیشتر اصناف، فروشگاه ها و عرضه کنندگان لوازم یکبار مصرف هم یافت می شود تهیه و به عنوان ماده ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار دهند که در این مورد بسیار خطرناک و مرگ افرین است.

عصر کرد


سرت بی کلاه نماند!
یکی از دوستانم امروز با من تماس گرفت و گفت: کجایی؟ سریع بیا فلان فروشگاه روغن بگیر، قیمت روغن چند روز دیگر گران می شود و کمیاب، بهت خبر دادم که سرت بی کلاه نماند.
از او پرسیدم چرا و چگونه خبردار شدی روغن گران می شود و شاید کمیاب؟
او افزود: نمی دانم، داشتم از مقابل فروشگاهی رد می‌شدم دیدم مردم زیادی روغن مایع چند لیتری بزرگ و رب گوجه فرنگی از فروشگاه می‌خرند از یکی پرسیدم چه خبر است، گفت روغن گران می شود تا تمام نشده چند تا بخر.
دوستم ادامه داد: حدود پنج بطری بزرگ روغن مایع را با تخفیف فروشگاهی حدود یک میلیون و 200 هزار ریال خریدم ولی متأسفانه رب تمام شده بود!
حرکت های جهادی در حوزه بهداشت محیط آغاز شد
سرعت انتشار بیماری ویروسی کرونا در جهان به گونه ایی است که نمی توان منتظر نشست و به امید اقدامات بهداشتی دولت نشست تا خبرهای خوب در این زمینه انتشار یابد.
یکی از فعالان اجتماعی می گوید: ما بچه مسجدی ها تصمیم گرفتیم شبانه حدود ساعت 22 تا 24 با استفاده از محلول رقیق شده واتیکس در قالب 2 تا سه تیم، معابر عمومی، عابر بانک ها، درب ورودی اماکن عمومی، بازار و باجه های تلفن عمومی را ضد عفونی کنیم.
حمید مبارک آبادی می‌گوید: ایستگاه صلواتی ضد عفونی تاکسی های درون شهری را در مقابل درب دبیرستان پسرانه صدرا با همیاری مدیر مدرسه راه اندازی کردیم و در طول روز تاکسی های شهر بیجار را با محلول رقیق شده واتیکس ضد عفونی می‌کنیم.
او می‌گوید: با جمع آوری مبالغی از دوستان و خیرین، توانستیم مقداری ماسک و دستکش نایلونی تهیه کنیم و آنها را به صورت رایگان در میان افراد مستضعف و مشاغلی که بیشترین ارتباط را با مردم دارند توزیع کردیم.

عصر کرد


خواهش می کنیم نوروز به بیجار سفر نکنید
فضای مجازی بیجار پر شده از پیام هایی که از بیجاری های مقیم سایر شهرهای کشور که همه سال در ایام نوروز به زادگاه خود باز می‌گردند و این موضوع در این وقت و زمان، موجب نگرانی بسیاری از خانواده و مسئولین شده خواسته اند امسال به بیجار نیایند.
با توجه به اینکه بیشترین مهاجرت هایی که از این دیار اتفاق افتاده متعلق به قشر جوان است که این ایام برای دیدار والدین خود که بیشتر مسن هستند به بیجار سفر می‌کنند و همین اتفاق می‌تواند بیشترین آسیب و شیوع بیماری را برای قشر آسیب پذیر کهن سال در پی داشته باشد.
با توجه به اعلامیه های ستاد بحران شهرستان، پیام های بهداشتی و تشویق عموم مردم به ماندن در خانه، چه در فضای مجازی و چه به صورت اطاعیه های صوتی در کوچه ها و خیابان ها، ولی مردم کمتر به این موضوع توجه دارند و هنوز این بیماری را جدی نگرفته اند.
هنوز خبری از ایجاد ایستگاه سلامت و تست کرونا در ورودی شهر نیست و با توجه به اینکه بیجار دروازه ورود به غرب کشور بخصوص استان کردستان از سمت همدان و زنجان است یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در این حوزه ایجاد اماکنی برای کنترل ورود مسافران است.
ورود و خروج کامیون های حامل مواد معدنی، مسافران و اتوبوس های بین شهری، توقف در کمربندی ها و محورهای خروجی بیجار برای تهیه چایی، آب جوش و یا دخانیات، یکی دیگر از مسائل مهم در این روزها به شمار می رود که باید به آن توجه کرد.

عصر کرد


تولید ماسک با مشارکت سپاه در بیجار
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیجار اظهار داشت: قرارگاه جهادی حضرت امام حسین (ع) با توجه به دغدغه عمومی مردم در خصوص کمبود ماسک، اقدام به راه اندازی 2 کارگاه تولیدی با استفاده از منابع داخلی و تجهیزات سپاه کرده و محصول تولیدی با مدیریت شبکه بهداشت و درمان در میان مردم توزیع خواهد شد.
سرهنگ سید مرتضی میرآقایی افزود: یکی از این کارگاه ها در محل آماد و پشتیبانی ناحیه مقاومت بسیج سپاه و دیگری با مشارکت بخش خصوصی در شهر تولید خود را با برش پارچه مناسب آغاز کردند و امیدواریم امروز اولین ماسک های تولیدی آماده توزیع شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر میزان تولید روزانه این دو واحد قابل محاسبه نیست ولی در صورت تامین مواد اولیه، می‌توانند حدود 20 تا 100 هزار عدد ماسک تولید و روانه بازار کنند البته یکی از مهمترین موانع در این خصوص، کمبود مواد اولیه است.
او یادآور شد: در حال حاضر هشت تا 10 نفر در این کارگاه ها مشغول به فعالیت هستند که با توجه به نیاز جدی مردم به ماسک، ظرفیت افزایش نفرات و دستگاه های مورد نظر دور از انتظار نیست.
سرهنگ میراقایی با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز به کار تولید ماسک، سفارش های متعددی از شهرهای همجوار و تهران برای ارسال تولیدی ها به سپاه بیجار اعلام شده است، گفت: انتظار زیادی از وزارت بهداشت نداریم که در خصوص توزیع عادلانه ماسک، مایع ضد عفونی و دستکش در شهرستان ها ورود کند.
وی اضافه کرد: ماسک های بهداشتی تولیدی این قرارگاه، دارای لایه ضد پُرز و قابل شستشو است و توزیع این ماسک ها با توجه به نیاز شهرستان و یا سایر شهرهای درگیر بیماری ویروسی کرونا در استان کردستان، به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیجار با بیان اینکه کیفیت و بهداشتی بودن این ماسک ها مورد تایید شبکه بهداشت و درمان شهرستان است، یادآور شد: تمام تلاش ها برای کاهش تقاضای مردم و ایجاد آرامش در جامعه است.
سرهنگ میرآقایی با تاکید دوباره بر اینکه ایجاد بار روانی مثبت و آرامش مردم دغدغه همه مسوولان است، اظهار داشت: کارگاه های تولیدی در محیط کاری کاملا بهداشتی و نوع ماسک تولیدی آن با استفاده از مواد بهداشتی مرغوب و دارای کیفیت بالایی است.
338 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، 107 نمونه مثبت و 190 نمونه منفی بوده و مابقی جواب آزمایش ها هنوز مشخص نیست.
آمار مبتلای قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با 42 نفر، بانه 23 نفر، سنندج 15 نفر، کامیاران پنج نفر، قروه 9 نفر، مریوان 2 نفر، دیواندره چهار نفر، بیجار چهار، دهگلان 2 و سروآباد یک نفر است.
تاکنون 10 بیمار نیز بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که از این تعداد هفت بیمار در سقز، یک بیمار در مریوان، یک بیمار در قروه و یک بیمار در بانه بودند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباخته اند که جواب آزمایش آنها منفی بوده است.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، یک هزار و 365 مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به12 هزار و 729 نفر افزایش یافت.
تاکنون چهار هزار و 339 نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده اند.
متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 97 نفر از مبتلایان جدید به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به 611 مورد رسید.
ویروس کرونا با نام رسمی کووید 19 از اوایل دی ماه در ووهان واقع در استان هوبی چین پدیدار شد و تاکنون علاوه 190 کشور جهان در تمامی قاره‌ها را تحت تاثیر قرار داده و 110 هزار و 416 نفر را مبتلا کرده است.
شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان بیجار بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111236/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل