عصر کرد

آخرين مطالب

فراق، سهم یک مهاجر در مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - همه سال را به امید چند روز تعطیلی عید بودند تا به زادگاهشان برگشته و با خویشان و آشنایان دیداری تازه کنند اما این دیدار بدلیل حضور مهمان ناخوانده‌ای به‌نام کرونا در نوروز 1399 برایشان میسر نیست و باید به دوران پسا کرونا دل خوش کنند.

سال تحویل 1399 آخرین نوروز از قرن 14 شمسی است که گرفتار ویروس کرونا شده، ویروسی که خود توان راه رفتن ندارد اما در صورت آمد و شد انسان‌ها به راحتی می‌تواند مسیر شیوع خود را ادامه دهد و بسرعت گسترش یابد به عبارتی همه دانشمندان داخلی و خارجی و حتی نهادهای بین المللی از جمله بهداشت جهانی متفق القول هستند که این ویروس در شرایطی قادر به حرکت است که ارتباط انسانی با دیگری شکل بگیرد.
در این بین افراد بی شماری‌ هستند که به واسطه شغل و موقعیت‌های اجتماعی خود از زادگاه‌شان مهاجرت کرده و هم اکنون دور از خانه و محل تولد خود زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها با توجه به قرار گیری در روزهای آخر سال در تدارک بازگشت برای تجدید دیدار با خانواده هستند.
نوروز برای بسیاری از مهاجران همیشه بهانه‌ای برای بازگشت بوده تا بتوانند به بهانه دید و بازدیدهای عید بسیاری از مشکلات خود را در خانه بگذارند و برای چند روز از محل سکونت به محل زادگاه خود مسافرت کنند پدر، مادر، خواهر و برادر و سایر بستگان را که در آنجا سکونت دارند، ببینند و روحیه تازه کنند.
نخستین سهم یک مهاجری که از شهر و زادگاه خود به شهر دیگری کوچ کرده است حذف سفر از برنامه نوروز 1399 است هرچند بعضی هنوز هم اعتقادی به آن ندارند.
اکنون که ویروس کرونا طبق گفته بهداشت جهانی به یک بیماری پاندمی (همه‌گیری جهانی) تبدیل شده و بدون شک این وضعیت در کشور ما نیز دست کمی از بسیاری از کشورهای جهان ندارد باید گفت: نخستین سهم یک مهاجر که از شهر و زادگاه خود به شهر دیگری کوچ کرده حذف سفر از برنامه نوروز 1399 است هر چند بعضی هنوز هم اعتقادی به آن ندارند.
امروز که کشور با بحران کرونا رو به رو شده باید تمام احاد هر یک با تغییر برنامه مسافرت و زندگی و رعایت قوانین بهداشتی و همچنین با رسیدگی به حل مسایل و مشکلات همسایگان و آشنایان باید تلاش کنیم زنجیره شیوع کرونا را قطع کنیم.
برخی افراد جامعه در پی هشدارهای بهداشتی در صدد هستند که سهم خود در جامعه برای مقابله با کرونا را ایفا کنند که افراد مهاجر یکی از مهمترین این افراد هستند چرا که پیوستن آنان به پویش در خانه بمانیم خود مهمترین حرکت به سمت مسوولیت پذیری این افراد در مشارکت اجتماعی علیه این ویروس است.

عصر کرد


نوروز امسال فرزندانم را نخواهم دید
پدری در یکی از روستاهای کامیاران با بیان اینکه 2 تن از فرزندانم در تهران ساکن هستند، گفت: چند روز پیش که با تلفن جویای حال‌مان بودند گفتند امسال عید نمی توانند پیش ما باشند و قرار شد نوروز را از طریق تلفن با هم جشن بگیریم.
دوری از فرزندانم برایم سخت است ولی سلامتی آنها از هر دلتنگی برایم با ارزش‌تر و مقدم تر است چراکه می‌خواهم نوروزهای دیگری را نیز در کنارشان باشم.
کاک فتح‌الله اظهار کرد: دوری از فرزندانم برایم سخت است ولی سلامتی آنها از هر دلتنگی برایم با ارزش‌تر و مقدم تر است چرا که می‌خواهم نوروزهای دیگری را نیز در کنارشان باشم.
همسر این مرد هم گفت: پسر جوان‌تر و مجردم که در جنوب کشور کار می‌کند گفته که به هر قیمتی شده می‌آیم و چند روز دیگر راهی می‌شود هر چه گفتم نیاید قبول نکرد.
تهمینه با بیان اینکه چند روزی است که از خانه بیرون نرفته ام، اضافه کرد: چشم انتظار فرزندانم هستم تا از درخانه بیایند و در آغوش بگیرم‌شان و اما می‌دانم تا وقتی کرونا نرفته آنان نیز نمی‌آیند.
وی خطاب به همه اقشار افزود: تو را به خدا بیرون نیایید تا با حفظ سلامتی خود و دیگران بتوانیم بار دیگر عزیزان مان را ببینیم.
دلتنگی امانم را بریده اما نمی‌روم
دختر کردستانی که به اقتضای شغل خود در مرکز استان ساکن است و با وجود اینکه با والدین خود کمتر از 100 کیلومتر فاصله دارد در پاسخ به سووالم که عید کجایی گفت: در خانه می‌مانم و تنهایی سال 1399 را آغاز می کنم اما قلبم در کنار پدر و مادر پیرم هست.
وی اظهار داشت: نمی توانم ریسک کنم با وجود اینکه هم اکنون هیچ علایمی از بیماری ندارم اما با توجه به دوره نهان 14 روزه ابتلا به ویروس کرونا چه تضمینی است که بگویم ناقل آن نیستم؟
دوری را تحمل می‌کنم تا بتوانم در بهاری بی دغدغه پدر و مادرم را عاشقانه‌تر به آغوش بکشم.
وی با بیان اینکه بیماری قلبی مادرم باعث شده تا پا بر روی دلم بگذارم، اضافه کرد: دوری را تحمل می‌کنم تا بتوانم در بهار بی دغدغه پدر و مادرم را عاشقانه‌تر به آغوش بکشم.
کرونا آغوشم را برای عزیزانم تنگ کرد
اهل یکی از استان‌های غرب کشور و ساکن شهر سنندج است 400 کیلومتر با زادگاهش فاصله دارد و می‌گوید که این روزها ارتباط تلفنی تنها ابزاری است که فاصله بین او و خانواده‌اش را کم می‌کند اما می‌داند شنیدن کی بود مانند دیدن، ولی با وجود اینکه چند ماهی است خانواده خود را ندیده این عید هم قصد ندارد آنها را ببیند.
او می گوید هر چند مردها دلتنگی خود را زیاد بروز نمی دهند اما دلم واقعا تنگ است و ویروس کرونا امسال آغوشم را نیز نسبت به خانواده‌ام تنگ تر کرده است.
از طرفی مسافرت به برخی استان‌ها از جمله مازندران، گلستان، گیلان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، هرمزگان، اصفهان، خراسان رضوی، قم، فارس، یزد، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، زنجان، کرمان، سمنان، کردستان، بندر گناوه، منطقه آزاد ارس - منطقه آزاد ماکو و سیستان و بلوچستان بدلیل شیوع ویروس کرونا از سوی مسوولان این استان‌ها ممنوع اعلام شده که این مساله خود باعث شد مردم ایران در سال 1399 نوروزی متفاوت را سپری کنند چرا که این ویروس خیلی زودتر از تمام مسافران و مهاجران در نقاط مختلف کشور جا خوش کرده است.
مسوولان بهترین راه برای کنترل بیماری کرونا را سفر نکردن و ماندن در خانه می‌دانند و محدودیت‌ها عدم پذیرش مسافران به گونه‌ای برنامه ریزی شده که حتی در برخی از شهرها و استان ها تردد به داخل شهرها نیز امکان پذیر نخواهد بود.

عصر کرد


کردستان امسال پذیرای مهمانان نوروزی نخواهد بود
استاندار کردستان نیز پیشتر گفته است: به منظور تامین سلامت و جلوگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا در زمینه پذیرش مهمانان نوروزی هیچ برنامه‌ای نداریم و پذیرای مسافران نخواهیم بود.
بهمن مرادنیا با بیان اینکه اظهار داشت: مردم کردستان، مهمانواز و مهمان دوست هستند ولی به دلیل شرایط موجود برای تعطیلات نوروز سال جدید قادر به پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی نخواهند بود و برای تعطیلات نوروز سال آینده اجازه برپایی چادر و یا اقامت در پارک ها و مناطق گردشگر پذیر به هیچ کسی داده نمی‌شود
وی افزود: هرچند توصیه می کنیم در خانه بمانند و از تردد بی مورد و غیرضروری پرهیز کنند، چرا که مهمترین رکن در کنترل و ریشه کنی این بیماری، مشارکت آنها و رعایت بهداشت فردی و عمومی است و افرادی هم که در تعطیلات نوروز نزد خانواده و بستگان خود برمی‌گردند باید مراقب باشند.
کرونا نیز دیریا زود مانند هم نوعان خود از جمله ابولا و سارس روزی در برابر علم پزشکی زانو خواهد زد و دیگر جامعه ترسی از آن نخواهد داشت اما آنچه که مهم تلقی می شود این است که هر شخص به نوبه خود در مسیر جلوگیری از شیوع این بیماری گام بردارد تا علاوه بر کمک به عرصه پزشکی برای تحقیق در خصوص یافتن واکسن آن، دست اندرکاران را برای کنترل این بیماری یاری کنند تا در بهار 1399 کمتر شاهد از دست دادن عزیزان خود به علت ابتلا به بیماری کرونا باشیم.
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) 27 نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کردستان اضافه شدند و اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای 134 نفر از افراد بستری به بیماری کرونا قطعی است.
آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با 48 نفر، بانه 33 نفر، سنندج 20 نفر، کامیاران پنج نفر، قروه 11 نفر، مریوان 2 نفر، دیواندره 6 نفر، بیجار 6 نفر، دهگلان 2 نفر و سروآباد یک نفر است که بیش از 25 درصد نسبت به روز گذشته افزایش دارد.
تاکنون 362 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، 134 نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش 202 نفر نیز منفی بوده و جواب آزمایش افراد باقی مانده نیز هنوز مشخص نشده است.
چهار بیمار نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در 24 ساعت گذشته جانباختند و تعداد فوتی ها به 14 نفر از ابتدا تا امروز در استان کردستان رسید که از این تعداد هشت نفر در سقز، 2 نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، 2 نفر در قروه و یک نفر هم در بانه فوت کردند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباختند که جواب آزمایش همه آنها منفی بوده است.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
از ظهر شنبه 24 تا ظهر یکشنبه 25 اسفند و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، یک هزار و 209 مورد بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به 13 هزار و 938 نفر افزایش یافت.
تاکنون چهار هزار و 590 نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 113 نفر از مبتلایان جدید به این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به 724 مورد رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان مشارکت های مردمی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی