عصر کرد

آخرين مطالب

الهی تب نکنی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - آن روز که عکس دخترش را با لباس سفید پرستاری در صفحه شخصی‌اش گذاشت و زیرش نوشت: «الهی تب کنم پرستارم تو باشی» فکر نمی‌کرد، روزی برسد که تب کردن به کابوس فرزند دلبندش تبدیل شود.

مادر اما این روزها نگران است، از تب کردن دخترش، تب کردن دیگران، از اینکه کسی بگوید تب دارد، نگران است، همه تلاشش را می‌کند تا دخترش نفهمد دلش آشوب است ولی خوب می‌داند که سهم دخترش در مقابله با این ویروس باید بیشتر از دیگران باشد پس دعایش این است دیگران هم در این جنگ سهیم باشند تا بار روی شانه‌های نحیفش دلبندش کمتر شود.
همین دیروز بود که دخترش جوان پرستار جوان به خانه برگشت و بغض در گلویش داشت و مادر این حال دخترش را پای خستگی از کار زیاد گذاشت اما نمی‌دانست که چند دقیقه قبل راننده تاکسی به خاطر اینکه او پرستار فلان بیمارستان است که بیماران کرونایی در آن بستری هستند مجبورش کرده بود از خودرو پیاده شود.
مسافران هم معترض بودند همان‌هایی که اگر کارشان به بیمارستان بیافتد، همین پرستار نخواهد پرسید که بیماری آنها چیست و با جان و دل به آنان خدمت خواهد کرد.
برخلاف همه کارمندانی که مرخصی می‌روند و با خانواده دور سفره هفت سین می نشینند؛ کادر درمان نوروز سال آینده مرخصی ندارند، پرستاران امسال آماده باش هستند خیلی ها می‌گویند: به آنها مدافعان سلامت یا رزمندگان سفیدپوش نگویید، اما چه بخواهیم چه نخواهیم در خط مقدم سلامت هستند و نوع رفتارمان با خودمان نشان می‌دهد که هیچکس به فکر این سربازان بی دفاع نیست.
چالش رقص‌هایشان برای همه سوال شد، بعضی‌ها دست به سرزنش زدند و بعضی‌ها هم خوش‌شان آمد؛ این رقص شروع ماجرا بود و با گسترش شیوع کرونا هیچکس دلش رقصی چنین میانه میدان آرزو نکرد، بعدترها معلوم شد بیشتر آنهایی که در چالش رقص بودند از پرستاران و کادر درمان نبودند و آنهایی که در کارگاه‌های تولید ماسک و لباس و مواد ضدعفونی کار می کنند، رقص بهتری داشتند.
خسته اما پرتلاش
می‌گوید: همکاران من در حالی در حال خدمت رسانی هستند که اضافه کار و معوقات آنان 16 ماه تاخیر دارد ولی با همه اینها با شیوع کرونا همه موظف به اضافه کار هستیم.
خستگی از صدایش می بارد و ادامه می‌دهد: به مردم بگویید در خانه بمانند، آنها نه به ماسک و دستکش احتیاجی ندارند، همین که در خانه باشند بزرگترین کمک به ماست تا کارمان کمتر شود، نگرانی ما تنها در بیمارستان نیست، خانواده هایمان هم مضطرب هستند هم نگران ما و هم نگران خودشان.
این حرفش یعنی حتی در خانه هم تنها هستند، وضعیت آنان خیلی بدتر از مردم عادی است، با کوچکترین سهل انگاری ناقل بیماری می شوند، کافی است هنگام خستگی شدید ناخواسته دستش را به صورتش بکشد، مثل بیشتر ما ...
اگر چه خانواده هایشان هم همه تلاش‌شان را می کنند تا شرایط را هنگام ورودش به خانه عادی جلوه بدهند اما می داند که ته دلشان این چیزی نیست که نشان می دهند.
همکاری تعریف می کرد که همسر آقایی از دوستان، پرستار است و این روزها حال و روز خوشی ندارد، می گفت همسری که مامنی برای آرامش بوده، این روزها خودش را از من و بچه ها دور می‌گیرد.
پرستاران بخش های دیگر هم به پرستاران و کادر درمان بخش کرونا نزدیک نمی شوند، یکی می‌گفت: آن روز برای تعویض لباس به بخش دیگری رفتم، با وجود اینکه همه ملاحظات را هم به کار گرفتم، اما نگرانی از چهره همکارانم هویدا بود، این روزها خیلی تنها شده ایم، خودمان شده ایم سنگ صبور بیماران اما سنگ صبوری نداریم.
این روزها ارتباطشان با خانواده و عزیزانشان تصویری شده، تصویری که حتی لمس آن هم برایشان شاید غیرممکن باشد، هر پرستاری 8 تا 12 ساعت لباس های ایزوله‌ای بر تن دارد که تحمل آن شاید برای نیم ساعت غیرممکن باشد، لباس هایی که راه نفوذی حتی برای هوا ندارند.
در کنار همه این خستگی ها ناامید نیستند و با جان و دل به بیماران خدمت می کنند، یکی می گوید: شده ام سنگ صبور و پای درد دل مریض ها می نشینم، آنها این روزها ملاقاتی هم ندارند و در اتاق دربسته دلتنگ می‌شوند، یک دعا، برای رفع همه خستگی هایمان کافی است.

عصر کرد


جهادگران در راه خدا
همان روزهای اول که کرونا حضورش در ایران را علنی کرد و کادر درمان به مبارزه با آن پرداختند، از آنجا که هر ویروس و بیماری جدیدی دلهره هایی با خود دارد، اینها هم از این دلهره و دغدغه بی نصیب نبودند و وقتی فکر و ذهن درگیر شود، خستگی جسمانی هم بیشتر نمود پیدا می کند اما در همان روزهای اول رهبر انقلاب در پیامی از پزشــکان و پرســتاران و مجموعه دست اندرکاران پزشــکی در مواجهه و مبارزه با این بیماری‌ صمیمانه قدردانی کردند.
چند روز بعد از آن و 13 اسفند هم رهبر معظم انقلاب که به رسم هر ساله، به مناسبت روز درختکاری، 2 اصله نهال میوه غرس کردند، برخلاف سال‌های قبل، که محتوای بیانات ایشان بعد از کاشت نهال، مرتبط با مناسبت آن روز و اهمیت مسأله محیط زیست بود، تنها به بیان یک جمله در این باره اکتفا کرده و مجددا به موضوع اتفاق جاری کشور، یعنی بیماری موسوم به کرونا پرداختند.
بیانات رهبر انقلاب اگر چه در مجموع 11 دقیقه بیشــتر نبود، اما درس ها و نکته های فراوانی داشت، رهبر انقلاب، یک هفته قبل از آن هم صرفا برای خدا قوت به عوامل درمانی کشور، پیامی تصویری منتشر کردند، اما به سبب مجاهدت شبانه روزی این قشر باز هم از آنان قدردانی کردند.
بالاترین مقام دینی و سیاسی کشــور، پرستاران را قدر دانسته و به آن لقب «جهاد فی سبیل الله» دادند: «پزشکان، پرستاران، بقیه عوامل حقیقتا در حال جهاد فی سبیل الله هستند؛ این کار درمانی که امروز این ها می کنند جهاد فی ســبیل الله اســت و ارزش خیلی بالایی دارد؛ لازم می دانم از خانواده های این عزیزان هم تشکر کنم، همسرانشان، فرزندانشان و پدر مادرهایشان که تحمل می کنند این سختی را، بعضی از این عزیزان روزها، شب های متوالی به منازل خودشان سر نمی زنند و مشغول کار هستند، کار شبانه روزی در واقع می کنند، خانواده ها تحمل می کنند، صبر می کنند، از آنها هم من عمیقا متشکرم».
21 نفر از کادر درمان گرفتار کرونا
اینها، یکی از 200 نفر از کادر درمانی بیمارستان توحید هستند که شب و روزشان یکی شده و ما بی خیال همه آنها، نه در خانه می مانیم و نه به توصیه هایشان توجهی داریم.
در کردستان 11 هزار نیرو فعالیت دارد که پنج هزار نفر آنان از کادر درمان هستند و حالا حدود نیمی از آنها یعنی 2 هزار و 300 نفر، این روزها برای درمان بیماران کرونایی تلاش می‌کنند، در جلسه ستاد مدیریت بحران 20 اسفند در استانداری کردستان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: 2١ نفر از کارکنان مراکز درمانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و اکنون این افراد برای 14 روز به قرنطینه خانگی رفته‌اند بنابراین این میزان از نیروها در بخش خدمات رسانی ما کم شده است.
دکتر هومن قصری گفت: 9 نفر در سقز، هفت نفر در بانه، 2 نفر در بیجار، قروه، دهگلان و کامیاران هم هر کدام یک نفر از کادر درمانی آنها درگیر بیماری کرونا هستند.
وی با بیان اینکه کادر درمان به لحاظ روحی هم این روزها با دیدن مرگ و میر بیماران، دچار فرسایش می شوند، اضافه کرد: تحمل لباس های ایزوله و ماسک های محکم، شرایط را برای کادر درمان خیلی سخت کرده است، اما با تمام اینها، آنها با همه وجود برای خدمت به بیماران تلاش می کنند.
با این فرض که کادر درمان خسته و یا بیمار شوند، یا نه ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شود، تنها باید یک سوال از خودمان داشته باشیم، آیا زندگی برای‌مان آنقدر ارزش ندارد که برای زنده ماندن و برداشتن باری از خستگی های پرستاران چند روزی در خانه بمانیم؟
برای جایگزینی یک پرستار بیش از چهار و برای پزشک بیش از هشت سال زمان لازم است و ما با نماندن در خانه، زمان را برای تخصص بیشتر کادر درمان طولانی‌تر می‌کنیم.
جنگی تمام عیار
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان این روزها را مصداق جنگی تمام عیار می‌داند که کرونا نه خانه به خانه، که چهره به چهره می‌چرخد و قربانیان خود را انتخاب می‌کند.
دکتر فرزین رضاعی با بیان اینکه پزشکان و کادر درمان بیشتر از بقیه در معرض ابتلا هستند گفت: 46 درصد بیماری در محیط های بیمارستانی مبتلا می‌شوند و اینجاست که اهمیت کار پزشکان و پرستاران و خطری که آنان به جان خردیه اند مشخص می‌شود.
وی از پزشکی گفت که همسرش مبتلا به بیماری بوده و حالا مطبش برای رعایت حال بیماران بسته شده است و این یعنی کرونا به هیچکس رحم نمی‌کند.
کرونای بی توجهی
چند روز قبل عکسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پایش نوشته بود: سنندج، شهری که مردمش کرونا را جدی نگرفته‌اند.
خیابان ها مثل همیشه شلوغ و پررفت و آمد است و گویی حرفها، هشدارها و توصیه ها برایشان کارساز نبوده، همهمه خرید عید به راه است، بعضی ها انگار از همه اخبار کرونا بی خبر هستند یا شاید هنوز باورشان نشده که خطر از بیخ گوش هم گذشته و نزدیکتر از آن شده است.
در کنار همه بی توجهی‌ها، مردم یکی از روستاهای سنندج نشان دادند که درک و فکرشان بسیار عمیق است.
اهالی روستای باینچوب روستایشان را قرنطینه کردند و راهش را با ماشین آلات کشاورزی بستند تا نه کسی وارد شود و نه کسی از آن خارج شود.
روستایی با 843 نفر جمعیت، که یک نفر را مسوول خریدهایشان از شهر کرده اند تا افراد کمتری به تجمعات بروند و آنهایی هم که قبل از کرونا از روستا رفته‌اند برای بازگشت باید تاییدیه سلامت از شبکه بهداشت و درمان داشته باشند.
چه خوب می‌شود اگر همه مثل اهالی این روستا سلامتی خود و دیگران برای‌مان مهم باشد.
این روزها کادر درمان در برابر همه نگرانی ها ایستاده اند، به جای این که مقابلشان باشیم، کنارشان بایستیم تا کرونا را شکست دهیم.
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه) 31 نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کردستان اضافه شدند و اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای 165 نفر از افراد بستری به بیماری کرونا قطعی است.
آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با 65 نفر، بانه 35 نفر، سنندج 22 نفر، کامیاران پنج نفر، قروه 12 نفر، مریوان پنج نفر، دیواندره هشت نفر، بیجار 10 نفر، دهگلان 2 نفر و سروآباد یک نفر است که بیش از 21 درصد نسبت به روز گذشته افزایش دارد.
تاکنون 407 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، 165 نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش 211 نفر نیز منفی بوده و جواب آزمایش افراد باقی مانده نیز هنوز مشخص نشده است.
2 بیمار نیز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در 24 ساعت گذشته جانباختند و تعداد فوتی ها به 16 نفر از ابتدا تا امروز در استان کردستان رسید که از این تعداد 9 نفر در سقز، 2 نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، سه نفر در قروه و یک نفر هم در بانه فوت کردند ضمن اینکه چند نفر دیگر هم در این مدت جانباختند که جواب آزمایش همه آنها منفی بوده است.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.
ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری 30 بهمن ماه در قم شناسایی شد.
کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و 53مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به 14 هزار و 991 نفر رسید.
از بین بیماران جدید شناسایی شده، 129 نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کرونا در کشور تا امروز(26 اسفند 98) به 853 نفر رسید.
تا کنون چهار هزار و 996 نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی صحنه درگیری مزاحمین نوامیس در محله نازی آباد (عکس)

همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

پاری‌ سن ژرمن از پنالتی هم شانس نیاورد (عکس)

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است

پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید

فال انبیا فردا چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه

آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است

شب ماند و او دیگر نیامد

آزمون: رابطه‌ام با تمام بازیکنان رم خوب است

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

بارسلونا به دنبال ستاره جنجالی یونایتد

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران

واکنش شاه‌حسینی به احکام کمیته انضباطی

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

پاری سن ژرمن 0-0 دورتموند؛ نیمه اول

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس!