عصر کرد

آخرين مطالب

فراز و فرود کردستان در سالی که گذشت سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استان کردستان سال 1398 را با سیل ویرانگر فروردین آغاز کرد و با برگزاری رویدادهایی همچون کنگره ملی 5400 شهید گلگون کفن کردستان، کنگره بین المللی مشاهیر کُرد، تئاتر خیابانی مریوان، انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی، ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو آلام خود را تسلی بخشید اما در نهایت سال را با تب کرونا به 1399 گره زد.

استان کردستان سال 98 را با برپایی جشن‌های نوروز را در اقصی نقاط خود آغاز کرد که بزرگترین آن با عنوان دومین جشن بزرگ مردمی نوروز به عنوان یکی از ماندگارترین مراسم های فرهنگی ویژه شب عید با حضور اقشار مختلف مردم مناطق کُردنشین جمعی از گردشگران بلغارستانی و اقلیم کردستان در سنندج برگزار شد.
این جشن‌ها تا دومین روز از بهار 1398 در برخی روستاهای کردستان برگزار می‌شد اما از سومین روز به علت وقوع سیل در برخی استان‌های کشور کنسل شد تا ابراز همدردی کُردها با مردم سیل زده استان‌های مختلف از جمله لرستان و گلستان بار دیگر معنا پیدا کند.
اما فروردین سال گذشته کردستان همانند بسیاری از استان‌های کشور در نیمه اول در 2 نوبت شامل سه تا 6 و 10 تا 13 این ماه، شاهد بارش های متناوب باران و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها بود که به صورت میانگین حدود 84 میلی متر بارندگی در این استان ثبت شد.
این استان در این بارش‌ها شاهد بروز خسارت‌هایی بر اثر جاری شدن سیل بود به طوری که سیلاب ناشی از بارندگی‌های این ماه سه هزار و 650 میلیارد ریال به زیرساخت ها و بهره برداران بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
این بارش‌های سیل آسا همچنین موجب آسیب دیدگی 999 واحد مسکونی در استان شد که 876 واحد آن تخریب و نیازمند بازسازی کامل بود، همچنین 740 میلیارد و 200 میلیون ریال به زیرساخت‌های راه در سه بخش شامل راه ها، پل ها و ساختمان های راهداری، راه های ارتباطی اصلی و فرعی استان خسارت وارد کرد.
همچنین در هفته اول اردیبهشت سال قبل برخی نقاط کردستان در ردیف سردترین های مناطق کشور قرار داشتند بطوریکه روز یکشنبه اول اردیبهشت شهرستان دهگلان با دمای منفی 6 درجه زیر صفر به عنوان سردترین و دوشنبه نیز دومین نقطه سرد کشور بابارشانی از توابع بیجار با سه درجه زیر صفر بود.
در مجموع با احتساب خسارت‌های سیلاب فروردین و سرمازدگی اردیبهشت سه هزار و 74 میلیارد و 136 میلیون ریال به بخش کشاورزی کردستان خسارت وارد شد که شامل یک هزار و 990 میلیارد و 203 میلیون ریال به علت سرمازدگی و یک هزار و 83 میلیارد و 203 میلیون ریال نیز بر اثر بروز سیلاب است.
در اثر این بلایای طبیعی 109 هزار و 969 هکتار از اراضی زراعی به میزان 506 میلیارد و 76 میلیون ریال و 9 هزار و 991 هکتار از باغات به میزان یک هزار و 596 میلیارد و 452 میلیون ریال بهره برداران خسارت دیدند، دیگر خسارت های وارد شده به کشاورزان در اثر سیلاب و سرمازدگی این استان شامل تلف شدن 535 راس دام به ارزش 11 میلیارد و 550 میلیون ریال بود.
سیلاب به برخی زیرساخت های کشاورزی استان نیز 960 میلیارد و 58 میلیون ریال در بخش های آبزی پروری، جاده های بین مزارع، سیستم آبیاری تخت فشار، کانال ها و لوله های انتقال آب، بندها و سازه های آبخیزداری و صنایع کشاورزی خسارت وارد کرده بود.

عصر کرد


حضور یک رییس قوه و پنج معاون رییس جمهوری در کردستان
استان کردستان در سال گذشته شاهد حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه و پنج تن از معاونان رییس جمهوری شامل محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهور در امور بانوان و خانواده، عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و جمشید انصاری معاون رییس جمهوری و رییس سازان اداری و استخدامی کشور بود.
همچنین وزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، کشور، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی از دیگر مسوولانی بودند که به منظور بررسی چالش‌های پیش روی کردستان در سال 98 به این استان سفر کردند.

عصر کرد

انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی
اولین رویداد رسمی انتخاباتی کردستان در 22 اردیبهشت سال قبل با معرفی هشت نفر از مدیران استان به عنوان اعضای ستاد انتخابات از سوی بهمن مرادنیا استاندار رقم خورد تا فعالیت‌های انتخاباتی به شکل منسجمی آغاز شود.
طبق تقویم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 10 تا 16 خرداد 98 فرصت مشمولان ماده 29 قانون انتخابات بود تا از سمت های مدیریتی خود استعفا دهند که در این مهلت قانونی طبق اعلام ستاد انتخابات کردستان 11 نفر در حوزه های پنجگانه انتخابیه این استان از سمت خود استعفا دادند.
281 نفر از مردم کردستان از احزاب، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی و تشکل‌های مختلف مردمی و مستقل در مهلت 6 روزه ثبت نام از 10 تا 16 آذر برای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داوطلب شدند که از این بین در نهایت با انصراف 71 نفر و رد و عدم احراز صلاحیت 116 نفر، 94 نفر شامل 86 داوطلب مرد و هشت زن در گوی داوری مردم برای ورود به مجلس شورای اسلامی قرار گرفتند.
استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و 6 کرسی در مجلس شورای اسلامی است که در انتخابات دوم اسفند تکلیف پنج کرسی‌ شامل 2 کرسی حوزه سنندج، کامیاران و دیواندره، یک کرسی سقز و بانه، یک کرسی قروه و دهگلان و یک کرسی مریوان و سروآباد مشخص شد اما تکلیف کرسی نمایندگی حوزه انتخابیه بیجار به علت عدم کسب آرای لازم از سوی کاندیداها به دور دوم موکول شد.
در این انتخابات 388 هزار و 337 نفر از کمتر از یک میلیون و 200 نفر واجدان شرایط رای دادن در استان کردستان در انتخابات شرکت کردند که 353 هزار و 425 فقره از آرای شمارش شده صحیح شناخته شد.
سید مهدی فرشادان منتخب مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تنها منتخبی بود که در این رقاب تکرار شد محسن فتحی دیگر منتخب مردم سنندج، کامیاران و دیواندره با 32 سال سن جوان ترین منتخب مردم استان در پنج منتخب استان کردستان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از میانگین سنی 39 سال برخوردار هستند که در این بین بهزاد رحیمی منتخب حوزه انتخابیه 385 هزار نفری سقز و بانه با 46 سال مسن ترین نماینده مردم کردستان در مجلس یازدهم خواهد بود.
شاید بتوان گفت که مردم استان کردستان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخاب‌های خود 2 پدیده را رقم زدند که نخستین و پر توجه ترین آن انتخاب شیوا قاسم پور منتخب مردم 240 هزار نفری مریوان و سروآباد به عنوان نخستین بانوی راه یافته از استان کردستان به مجلس شورای اسلامی بود.

عصر کرد


پرواز 5400 کبوتر از بام کردستان
برگزاری کنگره ملی 5400 شهید گلگون کفن کردستان از دیگر رویدادهای مهم این استان در بهار سال گذشته بود که پنج سال برای برای تجلیل از 5400 فداکار بزرگ سرزمین فداکاری‌های بزرگ و مجاهدت های خاموش برنامه ریزی شده بود و با برگزاری پیش کنگره‌های مختلف از جمله 25 اجلاسیه شهدا شهرستان‌ها، یادواره شهدای فرهنگی، روحانیان و دانشجویان قدم در مسیر نهایی گذاشت.
این کنگره ملی 30 خرداد در محل سالن 6 هزار نفری مجموعه ورزشی 22 گولان سنندج با حضور سردار حسن سلامی فرمانده کل سپاه، جمعی از مردم و بسیجیان، مسوولان استانی، کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در منطقه و مهمانانی از 22 استان کشور برگزار شد.
در این کنگره تمبر یادبود 5400 شهید استان کردستان رونمایی شد و به امضای حسن سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان رسید.
تألیف 25 کتاب در حوزه جهاد و شهادت و چاپ بیش از 60 جلد کتاب خاطرات و زندگینامه شهیدان پیشمرگه کُرد مسلمان، دانشجو، دانش آموز، فرهنگی و سایر اقشار و واگذاری جهیزیه به نورعروسان نیازمند و اجرای طرح‌های محرومیت زدایی از دیگر برنامه‌های مقدماتی این کنگره ملی بود.

عصر کرد


غافلگیری کردستانی ها با موج بی سابقه مسافران
تعطیلات نیمه خرداد 1398 (عید فطر) باعث شد تعداد زیادی از هموطنان از نقاط مختلف کشور، استان کردستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند که از آمارها و ظواهر امر به نظر می رسد مسافران بیشتری نسبت به سال های قبل از شهرهای مختلف به این استان آمده و کردستانی ها را غافلگیر کرده بودند.
این حجم مسافر در کردستان به ویژه در مرکز استان موجب شده اماکن اقامتی و اسکان (هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مهمانپذیرها و مهمانسرای ادارات) پر از مسافر شود و تعداد زیادی از گردشگران نیز به دنبال یافتن مکانی برای اقامت شب خود بودند.
در این بین برخی پارک‌های داخل شهرها بویژه در سنندج، مریوان و بانه به محلی برای اسکان و استقرار مسافران و گردشگران تبدیل شد و در ساعاتی از روز و یا شب ترافیک سنگین در برخی از خیابان‌ها بویژه در هسته مرکزی این شهرها وجود داشت.

عصر کرد


اختتامیه جشنواره و نمایشگاه رسانه های کردی روز سه شنبه 10 اردیبهشت با حضور استاندار کردستان، فرشادان نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره وکامیاران در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، مدیر کل دفتر مطالعات رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع دیگری از مسئولان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج‌ برگزار شد.
آیدین آلتای روزنامه نگار کرد ترکیه ، صادق محمد غریب استاد دانشگاه اربیل کردستان عراق ، دکتر هیرش رسول استاد دانشگاه سلیمانیه هم از مهمانان خارجی این اختتامیه بودند.
این جشنواره که برای اولین بار در کردستان برگزار شد برگزیدگانی در بخش‌های مختلف شامل بخش کردی و فارسی در رشته‌های خبر، گزارش، تیتر، یادداشت، سرمقاله، مصاحبه، عکس، آرایی و گرافیک، طنز و کاریکاتور داشت.
در این دوره جشنواره از استان کردستان 590 اثر از 124 شرکت کننده، از آذربایجان غربی 102 اثر از 31 شرکت کننده، ایلام 42 اثر از 14 شرکت کننده، کرمانشاه 122 اثر از 32 شرکت کننده، تهران 13 اثر و از استان سمنان نیز یک اثر ارسال شده بود.

عصر کرد


جمع مستان
سنندج به بهانه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد در 11 تیر 1398 میزبان جمع مستانه‌ی مشاهیر و مفاخر کُرد بود که هر کدام از آنها به نوعی این مستی را در زمینه های علمی، فرهنگی و هنری به حد اعلا رسانده اند؛ این افراد که شمار آنان به بیش از 30 تن از هنرمندان کُرد ساکن در اقصی نقاط جهان می‌شد به بهانه نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کُرد گرد هم آمدند.
مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی مشاهیر کُرد با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار کردستان، آیت الله حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و جمعی از مسوولان داخلی و خارجی و نام‌آورانی همچون «مظهر خالقی» شهرام ناظری، صدیق تعریف و… در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.
30 نفر از مشاهیر کُرد از جمله مظهر خالقی، کیهان کلهر ، شهرام ناظری، لطیف هلمت، میکائیل اصلان، قطب الدین صادقی، نزند بگیخانی، بیژن ذوالفقارنسب، کلیم الله توحدی، انوار قره داغی، عثمان هورامی، هادی ضیاءالدینی، کیانوش رستمی، محمدعلی سلطانی، عزیز شاهرخ، اسعد شیخ الاسلامی، مجتبی شمسی پور، بختیار علی، محمدعلی قره داغی، بیژن کامکار، معصومعلی معصومی، عطا نهایی، علی اکبر مرادی، بیژن نامدار زنگنه، امیر نصرت الله معین وزیری، کوردستان موکریانی، عزالدین مصطفی رسول، آزاد نجار و علی اشرف نوبتی به این کنگره دعوت شده بودند.
برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و کتاب کُردی و برگزاری شب شعر و کنسرت موسیقی، برگزاری کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی، اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه ، رونمایی از سردیس 30 تن از مشاهیر کرد در کوه آبیدر از برنامه‌های جانبی کنگره بین المللی مشاهیر کرد بود.

عصر کرد


بازگشت «مظهر» موسیقی کُرد پس از 38 سال به ایران
ورود «مظهر خالقی» هنرمند پرآوازه کُرد عصر دوشنبه 10 تیر از راه مرز باشماق مریوان به داخل کشور پس از 38 سال شاید یکی از رویدادهای فرهنگی این استان بود که در سال گذشته به بهانه حضور وی در کنگره بین المللی مشاهیر کُرد به وقوع پیوست.
شماری از هنرمندان و استادان شاخص کُرد در حوزه‌های مختلف که در جای جای دنیا سکونت دارند و در زمینه فعالیتشان درخشیدند به این کنگره دعوت شده بودند تا علاوه بر اینکه به بیشتر مردم شناسانده شوند از آنان هم تجلیل به عمل آید.
مظهر خالقی که سال 1317 خورشیدی در سنندج چشم به جهان گشود، باجناق مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق است و پس از 38 سال به زادگاهش سنندج بازگشت.
خالقی از همان نوجوانی به یادگیری موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کردی پرداخت. نخستین اجرای ضبط شده استاد خالقی متعلق به دهه 30 است که در رادیو سنندج و به زبان فارسی اجرا شد.

عصر کرد


نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت
نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی دف نوای رحمت نکوداشت استاد محمدجلیل عندلیبی روز جمعه 25 مرداد با معرفی برترین ها در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.
جشنواره دف نوای رحمت به عنوان صحنه ای برای نمایش همدلی، وحدت، مهربانی و همگرایی امت اسلامی در بخش های مختلف بخش تک نوازی بانوان و آقایان، گروه نوازی و مولودی خوانی برگزار و برترین های خود را معرفی کرده بود.

عصر کرد


جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شهریور سال گذشته در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی اول تا پنج شهریور در شهرستان مریوان برگزار شد.
این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار شد.
جشنواره کردس سقز، داستان کردی بانه، پرژه کامیاران از دیگر جشنواره‌هایی بودند که سال قبل طبق تقویم هنری استان برگزار شد.

عصر کرد

عکس تزئینی است ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو
10 آبان سال گذشته با اعلام یونسکو اسامی شهرهایی که به شبکه خلاق ملحق شدند اعلام شد که در این میان سنندج نیز به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده است.
شهردار سنندج پس اعلام سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر در این دوره پیگیری جهت ثبت جهانی سنندج بعنوان شهر خلاق موسیقی بود که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از پتانسیل و نظر هنرمندان و صنعتگران پروپوزال این طرح آماده و به دفتر یونسکو در فرانسه ارسال شد.
حشمت اله صیدی با بیان اینکه در راستای رصد برنامه‌های فرهنگی سایتی به 2 زبان فارسی و انگلیسی طراحی شد و تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آن بارگذاری شد، اضافه کرد: مقرر شد در ماه نوامبر، یونسکو شهرهایی که پتانسیل لازم جهت ملحق شدن به شبکه شهرهای خلاق جهانی دارند را اعلام کند.
صیدی افزود: انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی یکی از مهمترین رویداهای مهم فرهنگی است که در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و جذب گردشگر در آینده تاثیر بسزایی خواهد داشت.
تاکنون در ایران شهرهای اصفهان بعنوان شهر خلاق صنایع دستی و رشت به عنوان شهرخلاق غذا ثبت جهانی شده است.

عصر کرد


پاییز، بهار رویدادهای علمی بزرگ کردستان
در فصل پاییز سنندج با برگزاری رویدادهایی همچون همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن، همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن، اولین همایش بین‌المللی ورزش و توسعه پایدار و اولین کنفرانس بین المللی گردشگری توسعه: چالش ها و راهبردها به عنوان شهر رویدادهای ملی و بین‌المللی کشور شد.
همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن در غرب و شمال غرب کشور به میزبانی سنندج با حضور استان‌های همدان، کردستان، آذربایجان غربی، سمنان و کاشان که از مهمترین مناطق کشور در زمینه عصر آهن به شمار می روند برگزار شد.
همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن در غرب و شمال غرب کشور، با حضور هیاتی از بزرگترین کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد که در آن 45 مقاله ارایه و این مقالان در 600 صفحه به چاپ رسید.
گروه تربیت بدنی دانشگاه کردستان با مشارکت دانشگاه سلیمانی اقلیم کردستان عراق ، اولین همایش بین‌المللی ورزش و توسعه پایدار را در پاییز سال گذشته برگزار کردند که 50 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود.
اولین کنفرانس بین المللی گردشگری توسعه: چالش ها و راهبردها 10 و 11 آبان توسط گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان و دانشگاه پلی تکنیک اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
این کنفرانس در جنبه علمی برگزار ‌شد و قطب علمی گردشگری ایران، دانشگاه علامه تهران برای برگزاری آن مشارکت کرد.

عصر کرد


کولبران در صدر اخبار
آزاد و فرهاد خسروی 2 برادر کولبر مریوانی که در واپسین روزهای فصل پاییز (26 آذر) بر اثر گرفتاری در برف جان خود را از دست دادند و اخبار اولین هفته دی ماه در استان کردستان به سمت این حادثه و مرگ تلخ این 2 برادر معطوف کرد و شنبه 30 آذر بسیاری از مسوولان کشوری و لشگری با صدور پیام هایی این حادثه را به خانواده این دو جانباخته و مردم کردستان تسلیت گفتند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی ربیعی سخنگوی دولت از جمله مسوولان کشوری بودند که در پیام هایی جداگانه این حادثه را تسلیت گفتند و با صدور دستورهایی به استاندار کردستان خواستار رسیدگی به جوانب مختلف این حادثه و معیشت خانواده جانباختگان شدند.
جهانگیری در پیام خود این حادثه تلخ را به خانواده زحمتکش و داغدار آنان و مردم شریف مریوان تسلیت گفته و از استاندار کردستان خواسته بود سریعا برای رسیدگی به وضعیت معیشتی این خانواده نجیب اقدام و نتیجه را به اطلاع افکار عمومی برساند.
رحمانی فضلی نیز در پیام خود ضمن اعلام تسلیت به خانواده محترم این دو برادر و سایر هموطنان کُرد گفته بود، مقتضی است با همکاری استانداری کردستان و سایر استان های درگیر با پدیده نامطلوب کولبری با توجه به امکانات و بضاعت سرزمینی غرب کشور به ویژه در ایجاد صنایع کشاورزی به صورت خانواده محور به منظور اشتغال پایدار و مولد، بررسی های لازم و کارشناسی صورت گرفته و راهکارهای عملیاتی و سریع و سهل الوصول، جهت ارائه به دستگاه های ذیربط تهیه شود.
استانداری کردستان نیز متشکل از دستگاه های متولی در راستای اجرای دستور معاون اول رییس جمهوری و وزیر کشور کمیته ای را به منظور رسیدگی به معیشت خانواده جانباختگان و پیگیری رسیدگی به معیشت مرزنشینان در هفته گذشته تشکیل داد و در نخستین گام به مشکلات مالی این خانواده رسیدگی کردند.
اما این تنها حادثه روی داده برای کولبران این استان نبود بلکه در 12 بهمن نیز 23 کولبر در منطقه میشیاو سرشیو گرفتار کولاک و بارش شدید برف شدند که در اولین عملیات جست و جو 20 نفر از آنها سالم نجات پیدا کردند و یک نفر هم بعلت سرما جان باخت و دو نفر باقی مانده هم در روستای (هه‌ل‌بر) اقلیم کردستان عراق پیدا شدند.
این 2 رویداد به گونه ای در صدر اخبارقرار گرفته بود که مسوولان دولتی را بر آن داشت تا دوباره بحث کولبران را بر سر میز تصمیم گیری خود بگذارند که از جمله این اقدامات می توان به هیات دولت اشاره کرد که در یک جلسه خود بخشی از تصمیماتش را به سمت رفع مشکلات کولبری اختصاص داد و اینگونه مقرر کرد کالاها در بازارچه های مرزی با سهولت بیشتری وارد کشور شوند.

عصر کرد


دروازه‌بان وچان کردستان رکورد کلین شیت در ایران را شکست
زهرا خواجوی دروازه‌بان تیم وچان کردستان در رقابت های فصل لیگ برتر فوتبال بانوان با بسته نگه داشتن دروازه اش در 953 دقیقه رکورد کلین شیت در کشور را شکست.
خواجوی دروازه‌بان تیم وچان کردستان است که روز جمعه ششم دی در دیدار پایانی تیمش در رقابت های نیم فصل برابر شهرداری بم قرار گرفت تا دقیقه 53 دروازه خود را بسته نگه داشت تا رکورد مهمی در فوتبال زنان و مردان کشور به نام خود ثبت کند.
خواجوی با بسته نگه داشتن دروازه اش در 10 بازی گذشته نیم فصل لیگ برتر به دنبال شکستن رکورد پیام نیازمند بو د که همانروز در دقیقه ٥٠ بازی حساس و پایانی نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در مقابل شهرداری بم گل خورد اما توانست دروازه خود را در ٩٥3 دقیقه بسته نگه دارد.

عصر کرد


میزبانی سنندج برای اردوی آمادگی تیم‌های ملی پهلوانی چهار کشور
ایران به عنوان مدعی اصلی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و معدن اصلی ترویج، آموزش و گسترش آن شناخته می‌شود و در این راستا شهر بجنورد امسال میزبان مسابقات جهانی است و سنندج نیز در اواخر دی به عنوان میزبان برپایی اردوی آمادگی تیم ملی کشورمان و چهار کشور دیگر تعیین شد.
ورزشکاران چهار کشور تانزانیا، بنگلادش، هند و جمهوری آذربایجان با حضور در سنندج از تجربه و دانایی مربیان کردستانی برای کسب آمادگی بیشتر مسابقات جهانی 28 دی امسال بجنورد بهره ‌بردند.
همچنین استان کردستان در سالی گذشته میزبان مسابقات مختلف کشوری بوده که از جمله آن می توان به دوومیدانی نابینایان نوجوانان و جوانان، جام حذفی والیبال نشسته منطقه 6 کشور، بسکتبال سه نفره بانوان زیر 23 سال کشور، مسابقات قهرمانی کشور پرس سینه، بسکتبال قهرمانی منطقه‌ای کشور، مسابقات تنیس روی میز نوجوانان و جوانان، رقابت‌های یک روزه تکواندو سبک هیانگ (ITF) انتخابی تیم ملی جوانان و بزرگسالان کشور اشاره کرد.

عصر کرد


آغاز عملیات ساخت ایستگاه راه‌آهن سنندج - همدان
عملیات ساخت ایستگاه راه‌آهن سنندج 29 دی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار کردستان و برخی دیگر از مسئولین استان آغاز شد؛ مساحت زمین این ایستگاه 51 هکتار است که مساحت ساختمان‌های آن 10 هزار مترمربع و مساحت ساختمان اصلی چهار هزار متر مربع است که در 2 طبقه احداث می‌شود.
مساحت سالن اصلی مسافر این ایستگاه 2 هزار و 100 متر مربع بوده و هزینه کلی ساخت این ایستگاه در مجموع یک هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
به گفته بهمن مرادنیا استاندار کردستان، راه آهن همدان به سنندج به عنوان یک خواسته مهم مردم استان با تامین اعتبارات لازم تا پایان سال 99 به بهره برداری خواهد رسید و طبق برآوردها و تامین اعتبار انجام شده راه آهن همدان به سنندج تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.
راه آهن سنندج همدان امسال سه هزار و 700 میلیارد ریال و سال آینده هم سه هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار دارد.

عصر کرد


تب کرونا
کرونا ویروس چندماهی است سفری به وسعت تمام جهان آغاز کرده و حدود 40 روز از ورود آن به کشور سپری شده و تا کنون 20 هزار و 610 نفر به آن مبتلا شده اند که هفت هزار و 735 نفر در نبرد با آن پیروز شده و یک هزار و 556 نفر نیز جانشان را از دست داده اند.
کردستان نیز تا قبل از ظهر پنجشنبه هشتم بهمن ماه جز استان‌های پاک از کرونا بود اما ظهر همان‌روز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر مثبت بودن ابتلای یک نفر در این استان را مخابره کرد و تا امروز یکشنبه سوم فروردین 1399 نیز تعداد بیماران این ویروس به 222 تن رسیده است.
تاکنون و از مجموع 642 آزمایش انجام شده 222 مورد در استان کردستان به طور قطعی مبتلا به کرونا هستند و 342 مورد هم منفی بوده است.
آمار تفکیک شهرستان‌های استان در ابتلای قطعی به کرونا در سقز 84 نفر، بانه48 نفر، سنندج 37 نفر، کامیاران 9 نفر، قروه 13 نفر، مریوان 6 نفر، دیواندره هشت، بیجار 14 نفر، دهگلان 2 نفر و سروآباد یک نفر است.
از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تاکنون 25 نفر جان خود را از دست داده که بیشترین آن مربوط به شهرستان سقز با 12 مورد است و تاکنون 93 بیمار نیز پس از درمان و کسب بهبودی کامل و گذراندن دوران قرنطینه از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
این بیماری علاوه بر اینکه موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی استان شده بود باعث شد جشنواره‌های مختلف، مسابقات و مراکز گردشگری و تفریحی استان را به تعطیلی بکشاند.

عصر کرد


لغو برگزاری جشن بین‌المللی نوروز در کردستان
ایران از سوی یونسکو به عنوان دبیرخانه این جشن معرفی شد و قرار بود از 23 تا 25 اسفند ماه 98، جشن بین المللی نوروز با حضور مهمانانی از کشورهای حوزه نوروز و سفرای تعدادی دیگر از کشورها 23 اسفند به میزبانی سنندج برگزار شود اما این جشن در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا لغو شد.
به گفته بهمن مرادنیا استاندار کردستان، از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری این جشن آغاز شد و مقدمات حضور نمایندگان کشورهای حوزه نوروز با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و وزارت امور خارجه انجام شده بود.
وی با اشاره به اینکه سنندج 10 آبان‌ ماه امسال به عنوان شهر خلاق موسیقی در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد، افزود: قرار بود در این جشن نمایندگانی از شهرهای خلاق ثبت شده در یونسکو هم شرکت داشته باشند که بدلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع در این استان این مراسم لغو شد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان مجلس یازدهم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کوه آبیدر کردستان عراق

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

«دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود

پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر

«سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد

لحظه‌شماری بایرن؛ شاید این ستاره به رئال برسد

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در کردستان

نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در استان کردستان

چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم

کشف 30 میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه

ازسرگیری صادرات نفت کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد

پرداخت 18 میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و فرهنگی در سنندج دستگیر شدند

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود