عصر کرد

آخرين مطالب

رمان گوره‌شار حکایت ایام کرونا را بازگو می‌کند سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - انتشاراتی خانی سقز در اولین روزهای سال 99، کتاب‌ رمان گوره‌شار اثر سیدقادر هدایتی، اشعار سترانی تاسه اثر ژاله سفی‌یاری و چند کتاب دیگر را به چاپ رساند.

مدیر انتشارات خانی سقز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال 98 تعداد 38 کتاب را در این انتشاراتی چاپ و منتشر کردیم که 7 کتاب برای قبل از عید آماده و هم اکنون چاپ و در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.
آزاد حسنی با بیان اینکه تهیه کتاب در کتابخانه ها به دلیل شیوع کرونا، سخت و تا حدودی امکان پذیر نیست، افزود: شهروندان سقزی می‌توانند برای تهیه و مطالعه کتاب از طریق شماره تلفن های 08736308402 و 09187771585 درخواست خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت کتاب را به منزل آنان ارسال کنیم.
وی اضافه کرد: اگر علاقمندان به کتاب در شهرهای همجوار یا هر شهر دیگری باشند از طریق پست کتاب مورد نظر را برای آنها می فرستیم تا مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی در این روزها از بین نرود و همچنان پا برجا باشد.
حسنی به جدیدترین کتاب های چاپ شده در انتشارات خانی سقز اشاره کرد و گفت: کتاب های قولولولوو اثر سراج بناگر، که‌س خوی بو ته‌رک ناکری اثر صلاح محمدی، دیوانی نالی بازنگری ملاخدری احمدی و شاویس میکاییلی و سترانی تاسه اثر ژاله سافی‌یاری جدیدترین کتاب های منتشر شده است.
مدیر انتشارات خانی به مردم توصیه کرد، در این ایام که ماندن در خانه تنها راه برای جنگیدن با ویروس کرونا است، وقت خود را به مطالعه اختصاص دهند چون شیرین ترین یار هر انسان کتاب است و چه بهتر از این فرصت که در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم.
علیرغم شیوع ویروس کرونا، فعالیت روشنفکران و نویسندگان متوقف نشده و کماکان کتاب های خواندنی به چاپ می رسانند و یکی از این کتاب ها، کتاب گوره‌شار آخرین اثر نویسنده کُرد سیدقادر هدایتی که جدیدا منتشر و هم‌اکنون در دسترس علاقمندان به کتاب است، در این ایام رومان گوره‌شار می تواند علاقمندان به کتاب را سرگرم کند.

عصر کرد


کتاب «گوره‌شار» در 208 صفحه، از چهار بخش و به چهار روز روایت می کند، کسی که رومان را می خواند(وه‌گیر) در طول آن چهار روز همه زندگی خود و اطراف و الان و گذشته را از دریچه تفکرش با شیوه‌ای جدید بیان می‌کند.
بازگو و جمله بندی کردن کتاب «گوره‌شار» طبیعی و رئال نیست، جمله بندی آن در بعضی مواقع متفاوت و جدید و حتی در بسیاری از جملات صدا و لحن دو یا سه کاراکتر شنیده و تلاش زیادی برای جمله بندی نو در آن انجام شده است.
این رمان تقریبا با وضعیت و شرایط کنونی بیمارستان ها و بیماران همخوانی دارد و می تواند برای خواننده جذاب و خواندنی باشد، از طرفی هم رومان گوره‌شار پر از ارجاع به رومان، فیلم، موسیقی و شوخی به شعر شاعران است.
طبق گفته کارشناسان ادبیات کردی، بزرگترین کاری که نویسنده این رمان انجام داده است ارتباط فرم و متن رمان با دیالکتیک است، فرم متن را بوجودمی آورد و متن فرم را به وجود می آورد که این ویژگی موضوعی جالب و هیجان انگیز و تحلیلی است.
به دلیل اینکه کتاب گوره‌شار، از لحاظ زمانی، در لحظه و حال اتفاق می افتد و بسیار نزدیک است، بنابراین بسیاری از مصیبت ها و گرفتاری ها، درد و نارحتی های اجتماعی و سیاسی کنونی انسان کُرد را بخوبی نشان می‌دهد.
سید قادر هدایتی پیش تر 5 کتاب: ده‌نگی نوخته، توقی عه‌زازیل، گابور، به‌ردیک له به‌ردیک، نه، سری کوردی و گورانی فورم را به چاپ رسانده است، که بیشتر اثار وی دو یا سه بار چاپ و در مناطق کُردنشین ایران و اقلیم کردستان عراق هم فروش خوبی داشته است که کتاب توقی عه‌زازیل و بخصوص کتاب گابور، بیش از حد مطالعه و یادداشت های زیادی از آن استخراج شده است.

عصر کرد


کتاب شعر «سترانی تاسه» اثر ژاله سفی‌یاری هم در 106 صفحه، اشعار بسیار زیبا و دلنشینی دارد و برای علاقمندان به مطالعه می تواند در این ایام مفید واقع شود.
ژاله سفی یاری نویسنده سقزی در این ارتباط گفت: چندین سال است که در حوزه شعر فعالیت و چندین شعر را سروده ام ولی اثر سترانی تاسه اولین کتاب چاپ شده بنده محسوب می شود و در آینده نزدیک هم دومین کتاب را به چاپ خواهم رساند.
سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
برچسب‌ها
کردستان شعر کتاب سقز کتابخوانی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی

دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 50 روستای کرمانشاه

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست