عصر کرد

آخرين مطالب

بار شیشه و کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - عزیز جان سلام، مادرت قلم برای نوشتن نامه‌ای به دست گرفته تا در این روزهای نامهربان کرونایی برایت بگوید چگونه در تمنای وصال دردانه‌اش بغض می‌شکند از جور این زمانه.

فرزند به دنیا نیامده‌ام، اکنون که چند ماهی از مهمانی تو در وجودم می‌گذرد نزدیک 600 هزار نفر در 199 کشور دنیا از جمله کشور ما درگیر بیماری کشنده‌ای به اسم کرونا یا همان کووید 19 شده‌اند که اگر بخواهم تاریخ دقیق ورود آن به ایران را برایت بنویسم باید به 30 بهمن 1398 برگردم.
از آنجا که دوست دارم در حد توانم شرح مفصلی از این بیماری برایت بدهم پس خالی از لطف نیست که بدانی مجامع بین‌المللی منشا شیوع این بیماری را کشور چین می‌دانند و این مساله موجب اعتراضاتی از سوی مقامات چینی نیز شد که در جهت رعایت عدم قضاوت زود هنگام باید گفت این بیماری برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد، همانطور که در ایران برای اولین بار در استان قم به ثبت رسید.
تا زمان نگراش این نامه این بیماری 2 هزار و 517 هموطن را که تعداد انگشت شمار آن از کادر درمانی و پزشکان بیمارستان‌ها بودند را به کام مرگ کشانده و 35 هزار و 408 نفر را مبتلا کرده اما خوشبختانه تاکنون 11 هزار و 679 مبتلا نیز در نبرد با این ویروس پیروز شده‌اند.
آنچه مسبب نگرانی است سخنان مسوولان وزرات بهداشت در این خصوص است که می‌گویند روند این بیماری در کشور فعلا سیر صعودی دارد و در صورت عدم خانه نشینی مردم بخصوص 2 هفته آینده از اولین ماه سال 1399 باید منتظر آمارهای نگران کننده‌تری باشیم.
من و تو هم اکنون در کردستان سرزمین کوه‌ها، دشت‌ها و چشمه‌های خروشان زندگی می‌کنیم همان جایی که فصل بهارش سرشار از قلم زیبای خداست اما صد افسوس که امسال نمی توان از این زیبایی بهره ببرد چرا که این استان نیز همانند سایر نقاط کشور با 348 مبتلا، 48 جانباخته و 103 بهبود یافته درگیر ویروس کرونا است.
ار آمارها که بگذریم به حال و هوای مادری می‌رسیم که به قول قدیمی‌ها بارش شیشه است، عزیز جان این شیشه که توباشی در این روزهای سخت به گفته پزشکان بیشتر از سایر اقشار جامعه باید مراقب حالش بود.
دلهره و ترس بیشتر می‌شود هرچند به گفته پزشکان استرس و اضطراب برای من و تو مانند سم است اما چه کنم که این روزها انگار هیچ چیز سرجایش نیست
دلهره دارم و هر روز که سپری می‌شود با شنیدن آمارها و بی توجهی برخی از مردم نسبت به هشدارهای بهداشتی، این دلهره و ترس بیشتر می‌شود هر چند به گفته پزشکان استرس و اضطراب برای من و تو مانند سم است اما چه کنم که این روزها انگار هیچ چیز سرجایش نیست.
من و تو امسال نتوانستیم لحظه تحویل سال را در کنار مادربرزگ‌ها و پدربزرگ‌هایت باشیم چرا که با آمدن کرونا سفر نیز ممنوع شد تا آنکه عازم سفر نمی‌شود تبدیل به پای کرونا برای گسترش شیوع ابتلای آن نباشد تا این عزیزان را در بهار پسا بحران این بیماری دوباره به آغوش بکشیم.
تعطیلات را در خانه ماندیم اما همچنان ترس همراهمان بود؛ تصمیم گرفتم برای غلبه بر ترسم به سراغ علم و تجربه بروم و از پزشک معتمدم کمک بگیرم.
برای دیدن وی باید راهی درمانگاه می‌شدم جایی که همه علم پزشکی می‌گوید مراجعه بی دلیل به آنجا خطر ابتلا را بیشتر می‌کند اما به گمانم بی دلیل نرفتم.
با وجود اینکه تا کنون موردی از انتقال این ویروس به جنین گزارش نشده است اما مادران باردار باید بیشتر از سایر افراد این ویروس را جدی‌ بگیرند
این پزشک معتمد دانش آموخته زنان و زایمان و عشرت عباسی نام دارد پس آنکه از دلهره‌هایم را شنید، گفت: با وجود اینکه تاکنون موردی از انتقال این ویروس به جنین گزارش نشده اما مادران باردار باید بیشتر از سایر افراد این ویروس را جدی‌ بگیرند.

عصر کرد


کرونا منتظر شرایط مساعد است
وی افزود: براساس نتایج پزشکی سیستم ایمنی بدن مادر باردار به صورت طبیعی به علت اتوایمیون (التهاب طولانی مدت کبد) تا حدودی تضعیف می‌شود و ویروس کرونا نیز منتظر این شرایط است که سیستم ایمنی بدن توانایی دفاع کردن نداشته باشد تا به سهولت آن را درگیر کند.
عباسی اضافه کرد: از دیگر دلایل خطرناک بودن ویروس کرونا برای مادران باردار اینکه هر چه دوران بارداری به پیش می‌رود شکم مادر بزرگتر شده با هدایت دستگاه ریوی به سمت بالا حجم باقی مانده هوای بدن کم می‌شود.
وی گفت: ویروس کرونا بسیار مشتاق ورود به نقاطی از بدن است که خون رسانی و اکسیژن رسانی در آن انجام می‌شود و مادر بادار نیز با تغییراتی که در دستگاه ریوی او ایجاد می‌شود ویروس را به قسمت تحتانی ریه خود می‌کشاند.
این ماما تاکید کرد: در این صورت اکسیژن رسانی و خون رسانی به قسمت تحتانی ریه عادی نبوده و علاوه تاثیرات حادتر ویروس کرونا، شرایط برای رشد باکتری‌های دیگر نیز فراهم است و در این وضعیت مادر دچار پنومونی (عفونت حاد ریوی) و یک سری عوارض دیگر نیز می‌شود.
عباسی با بیان اینکه یکی از علایم مهم کرونا وجود تب شدید در بیمار است، اظهار داشت: تب به هر دلیلی که باشد برای مادر باردار بسیار مضر و خطرناک است چرا که موجب سقط جنین می‌شود.
وی یادآور شد: سرفه نیز از دیگر علائم این ویروس بوده که موجب پارگی کیسه آب و سقط جنین می‌ شود و پس مادرانی که در سه ماه اول بارداری هستند در صورت داشتن تب و سرفه به هر دلیلی خطر سقط جنین در آنان بالا است.

عصر کرد


بیش از اندازه نگران نباشید
عباسی با بیان اینکه مادران باردار نیاز نیست که بیش از اندازه نگران باشند و به خودشان استرس وارد کنند، گفت: رعایت نکات بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود کافی است و در کنار رعایت این نکات، به اصل در خانه ماندن، حفظ آرامش، عدم رفتن به مهمانی و تجمعات نیز پایبند باشنند.

عصر کرد


حواستان به دست‌هایتان باشد
چه با دستکش یا بدون آن اگر دست به قسمت‌های مخاطی مانند چشم، بینی و دهان برخورد کند موجب آلودگی می‌شود
وی در خصوص استفاده از دستکش و ایجاد حساسیت های پوستی نیز افزود: دستکش موجب می‌شود ویروس به دست منتقل نشود اما باید توجه داشت چه با دستکش یا بدون آن اگر دست به قسمت‌های مخاطی مانند چشم، بینی و دهان برخورد کند موجب آلودگی می‌شود.
این ماما تاکید کرد: عوض کردن دستکش‌ها هر ساعت حتما انجام شود و از زدن الکل یا سایر ضدعفونی کننده‌ها به دستکش که موجب فاسد شدن آن می‌شود خودداری کرد.
عباسی با بیان اینکه راه‌های پیشگیری از این بیماری اصلا سخت، وقت گیر و اضطراب‌زا نیست، یادآور شد: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون طبق اصول 6 مرحله‌ای و 20 ثانیه‌ای از دیگر مواردی است که نه تنها مادران باردار بلکه تمامی افراد باید به آن توجه کنند.
نوزاد را از شیر محروم نکنید
عباسی توصیه‌هایی به مادران شیرده نیز داشت و گفت: براساس بررسی های انجام شده این مادران می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی به بچه هایشان شیر بدهند و هیچ مشکلی در این خصوص برای بچه ایجاد نمی‌شود.
وی افزود: هرچند اختلاف نظرهایی در این ارتباط وجود دارد اما بیشتر محققان بزرگ معتقدند شیر مادر مهم ترین منبع تغذیه نوزاد است و مادر نباید فرزندش را از آن محروم کند.
این ماما اضافه کرد: مراقبان سیستم مراقبتی بهداشت و درمان کشور نیز در این شرایط به صورت آنلاین و غیر حضوری با مادران باردار در ارتباط هستند در این خصوص نگرانی وجود ندارد.
سه مادر باردار در بیمارستان بعثت بستری هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان نیز در ارتباط با اتبلای ماداران باردار در این استان به ویروس کرونا اظهار داشت: هم اکنون سه مادر باردار مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا بستری هستند و تا کنون نتیجه تست آنان اعلام نشده است.
دکتر فرزین رضاعی افزود: چندی پیش نی یک مادر باردار مشکوک به ابتلای این ویروس در یکی از بیمارستان های استان بستری شده بود اما با منفی شدن تست وی از بیمارستان ترخیص و هم اکنون در منزل تحت نظر پزشکان و مراقبان سلامت است.
وی اضافه کرد: مراقبان سلامت خانه‌ها و مراکز بهداشت استان موظف شده اند در کنار ارایه خدمات حضوری مادران باردار پر خطر را نیز به صورت تلفنی و سایر روش‌های غیر حضوری مرتب زیر نظر داشته باشند.
رضاعی یادآور شد: بهترین راه در امان ماندن این مادر و سایر افراد خانواده از ابتلا به ویروس کرونا ماندن در خانه و عمل به توصیه‌های بهداشتی است.
دردانه‌ام در فرهنگ ما ایرانی‌ها مادر مامن آرامش و امنیت خانه است باید در این شرایط پا از سرزمین ترس و اضطراب بیرون کشد تا علاوه بر اینکه کشتی زندگیش را به ساحل امن برساند خود نیز به سلامت از این طوفان عبور کند.
براساس آخرین آمار تا ظهر روز جمعه هشتم فروردین 771 نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که 348 نمونه مثبت و 406 نمونه هم منفی بوده و جواب آزمایش 17 نفر نیز هنوز مشخص نشده است.
آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در استان به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز 122 نفر، بانه 71 نفر، سنندج 74 نفر، کامیاران 11 نفر، قروه 25 نفر، مریوان هشت نفر، دیواندره 13 نفر، بیجار 18 نفر، دهگلان چهار نفر و سروآباد 2 نفر است.
از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تاکنون 48 نفر جان خود را از دست داده‌اند که شامل 18 نفر در شهرستان سقز، هشت نفر بانه، پنج نفر در سنندج، هشت نفر در قروه، دیواندره سه نفر و مریوان، بیجار و کامیاران هر کدام 2 نفر است.
تاکنون 32 هزار و 332 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، 2 هزار و 378 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و 11 هزار و 133 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان بارداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد