عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان 98 در آئینه مهر؛

صف طولانی تغییرات مدیریتی در کردستان/کنگره شهدای استان برگزار شد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- کردستان در سال 98 شاهد رویدادهای مختلفی بود که یکی از مهم‌ترین مسائل این استان در سال گذشته را باید صف طولانی تغییرات مدیریتی و همچنین سرپرستی در فرمانداری‌های عنوان کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رویدادها و تحولات مهمی در سال 98 در کردستان رخ داد، علاوه بر اینکه چندین اتفاق مهم در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری در این استان روی داد که چندین رخداد تلخ و ناگوار هم فضای این استان را تحت تأثیر خود قرار داد.
کردستان در سال گذشته در حوزه تغییرات مدیریتی نیز سال عجیبی را پشت سر گذاشت تا جایی که در یک مقطع 50 درصد از فرمانداری‌های این استان به‌وسیله سرپرست اداره می‌شد و البته در نهایت داستان سرپرستی در ادارات و سازمان‌های دولتی این استان تا پایان سال به اوج خود هم رسید.
نوروز 98 در کردستان با برگزاری جشن‌های نوروزی در میان حضور و استقبال گسترده مردم و البته حضور مسافران نوروزی آغاز شد و در این میان تصویرهای جالبی از برگزاری جشن‌های نوروز این استان در شبکه‌های مختلف خبری و رسانه‌ای ملی و بین‌المللی منتشر شد.
در حالی که کردستانی‌ها سرگرم برگزاری جشن‌های نوروزی بودند که داستان سیلاب در این استان هم همزمان با شماری دیگر از استان‌های کشور شروع شد و متأسفانه خسارت‌های گسترده‌ای را نیز به دنبال داشت.
خسارت سه هزار میلیارد ریالی سیل در کردستان
حجم خسارت‌های وارده به کردستان تنها در بخش کشاورزی به بالای سه هزار میلیارد ریال رسید و البته در کنار این مهم، به بخشی از زیرساخت‌های استان در حوزه‌های راه و شرکت‌های خدمت رسان نیز خسارت‌های جدی وارد کرد.
برگزاری کنگره 5400 شهید استان کردستان بعد از سال‌ها برنامه ریزی در سال 98 جنبه واقعیت به خود گرفت و مراسم پایانی این کنگره در سال 98 و با حضور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سنندج برگزار شد.

عصر کرد


در جریان برگزاری کنگره شهدای کردستان که نزدیک به پنج سال طول کشید، هزاران برنامه در سطح شهرستانی و استانی برگزار شد و سپس در روز آخر مراسم پایانی این کنگره در سالن شش هزار نفره شهر سنندج برگزار گردید.
سفر مسئولان مختلف به استان کردستان در سال 98 روی بورس قرار داشت و شمار زیادی از مدیران و مسئولان کشوری از رئیس قوه گرفته تا وزیر و رئیس سازمان راهی کردستان شده و ضمن دیدار با مردم این استان وعده‌های مختلفی در راستای کمک به توسعه و پیشرفت کردستان را مطرح کردند.
رئیس قوه قضائیه از جمله مهمترین مسئولان کشوری بود که سال گذشته در سفری یک روزه مهمان کردستانی‌ها شد و ضمن حضور در چندین برنامه و مراسم با اقشار مختلف مردم نیز دیدار و گفتگو کرد.
معاونین رئیس جمهور، چندین وزیر، ده‌ها رئیس سازمان و … از دیگر مدیران و مسئولان کشوری بودند که سال گذشته راهی استان کردستان شده و هر کدام در حوزه کاری مشخصی روند خدمت رسانی به مردم این استان را بررسی کرده و در راستای رفع مشکلات و کمبودهای این استان تصمیماتی را اتخاذ کردند.
کردستان در سال گذشته شاهد برگزاری چندین رویداد مهم در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری بود و به دلیل برگزاری این رویدادها بود که پای بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر این کشور و حتی کشورهای دیگر نیز به کردستان باز شد.
کنگره مشاهیر کردستان بعد از چندین بار تعویق بالاخره برگزار شد و شماری از چهره‌های برجسته کردزبان از سراسر کشور و حتی کشورهای اطراف به مدت دو روز در سنندج گردهم آمدند.
کنگره مشاهیر کرد در حالی برگزار شد که حاشیه‌های آن پر رنگ تر از متن بود که از آن جمله می‌توان به عدم حضور چهره‌های شاخص استان در مراسم پایانی، برجسته کردن مسائل سیاسی پیرامون آن، مشخص نبودن محل تأمین هزینه‌های میلیاردی برگزاری آن و در نهایت توهین به اهالی رسانه و برخورد نا مناسب با آنها را نام برد.
جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در سنندج برگزار شد
جشنواره بین المللی دف نوای رحمت نهمین دوره خود را نیز در میان حضور و استقبال گسترده علاقمندان به هنر عرفانی دف در سنندج سپری کرد و با برگزاری مراسم‌های جنبی به مدت سه روز شمار زیادی از مردم سنندج را در پردیس سینمایی بهمن این شهر دور هم جمع کرد.

عصر کرد


یکی از بخش‌های قابل توجه برگزاری این جشنواره بین المللی حضور گروه‌های منتخب موسیقی اقوام و همچنین برگزاری تجمع بزرگ دف نوازان در پارک استقلال سنندج بود که این دو اتفاق هم با برگزاری این جشنواره با استقبال قابل توجه مردمی همراه شد.
برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم طی سالهای اخیر به یکی از رویدادهای مهم در استان کردستان تبدیل شده است و سال 98 نیز این جشنواره نزدیک به یک هفته در شهر مرزی مریوان برگزار شد.
کردستان در سال گذشته با یک اتفاق خوب هنری دیگر نیز همراه بود و بعد از چندین ماه تلاش، بالاخره به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو مورد پذیرش قرار گرفت و قرار است که در پروسه‌ای چهارساله این شهر مورد ارزیابی‌های مجدد در راستای اعطای این عنوان مهم قرار گیرد.
مرگ تلخ کولبران در کردستان ادامه دارد
کردستان در سال گذشته بار دیگر در حوزه حوادث تلخ هم برای چند روزی در صدر اخبار مهم ملی و بین المللی قرار گرفت و باز هم داستان کولبری در این استان سوژه مردم و رسانه‌ها شد.
مرگ تلخ کولبران در کردستان در سال 98 باز هم ورق خورد و دو جوان مریوانی در حادثه‌ای تلخ با گرفتار شدن در برف، جان خود را از دست دادند و البته جدای از این حادثه چندین حادثه تلخ دیگر نیز برای کولبران در استان کردستان روی داد.
بعد از این داستان بود که مسئولان کشوری و استانی برای ارسال پیام‌های تسلیت وقوع این حادثه از هم سبقت گرفتند ولی بعد از گذشت یکی دو روز دوباره آب‌ها از آسیاب افتاد و کولبران همچنان در شرایط نامناسب و بدی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
جدای از این موضوع داستان تغییرات مدیریتی در کردستان در سالی که گذشت با حواشی متعددی مواجه شد به گونه‌ای که در یک مقطع زمانی نیمی از فرمانداری‌های استان کردستان با سرپرست مدیریت می‌شد که البته این رویه در حال حاضر هم همچنان ادامه دارد.
فرمانداری شهرستان‌های قروه ، بانه، مریوان، سروآباد و در نهایت دهگلان به وسیله سرپرست اداره می‌شد و البته متأسفانه علیرغم برگزاری انتخابات همچنان داستان سرپرست در شماری از شهرستان‌های استان کردستان همچنان ادامه دارد.
تغییر و تحولات مهم مدیریتی کردستان در سال 98
در کنار این مهم وضعیت ادارات و سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر در سال گذشته هم دستخوش تغییر و تحولات جدی شد، تا جایی که بعد از بازداشت مدیرکل سابق میراث فرهنگی و در نهایت برکناری وی، این اداره کل مهم به وسیله سرپرست اداره می‌شود.
در میان ادارات و سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر، این بار نوبت به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید تا بعد از داستان استعفا یا برکناری جلال قلعه شاخانی، نوبت به عبید رستمی برسد تا این اداره کل هم با سرپرست اداره شود.
در حالی که چند روزی به پایان سال 98 نمانده بود که مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان فعالیت در این نهاد را رها کرد و به عضویت هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درامد تا باز هم یکی دیگر از ادارات متولی فرهنگ در کردستان هم صاحب سرپرست شود.
البته داستان تغییرات مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم ادامه پیدا کرد و بعد از چند ماه فعالیت یوسفی نژاد به عنوان سرپرست، این بار نوبت به فرزین رضاعی رسید تا وی سرپرست شده و بعد از یکی دو ماه به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان منصوب شود.
حسین فیروزی معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری، همه کاره دولتی‌های کردستان و نفر اول در تغییر و تحولات مدیریتی کردستان در زمان دولت روحانی، در ماه‌های پایانی سال 98 به عنوان معاون سازمان فنی و حرفه‌ای کشور منصوب شد و خالد جعفری به عنوان سرپرست این معاونت در استانداری کردستان معرفی شد.
بعد از رفتن خالد جعفری از جهاد کشاورزی کردستان این بار نوبت به فرید سپری رسید تا در روزهای پایانی سال 98 به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان منصوب و معرفی شود.
در سال گذشته همچنین مدیرکل زندان‌های استان کردستان هم تغییر کرد و البته باید اساسی‌ترین تغییر در استان را به نام فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان و صدا و سیمای مرکز این استان ثبت کرد.
سردار سید صادق حسینی در غیره منتظره ترین رویداد سال 98 جایگزین سردار محمدحسین رجبی شد و فرماندهی سپاه بیت المقدس کردستان را عهده دار شد و در کنار این مهم جعفر عبدالملکی به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان منصوب شد و جای ابوالقاسم امان الهی را گرفت.
اولین بانوی کردستانی نماینده مجلس شد
در اسفند ماه هم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و از میان شش نماینده قبلی تنها مهدی فرشادان از حوزه انتخابیه سنندج موفق شد برای دومین بار رأی مردم را کسب کرده و راهی بهارستان شود.
در شهرستان‌های سقز و بانه بهزاد رحیمی، در شهرستان‌های قروه و دهگلان پرویز اوسطی، در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد شیوا قاسمی پور به عنوان منتخب مردم راهی مجلس شورای اسلامی شدند و قرار است تکلیف شهرستان بیجار در دور دوم مشخص شود.
همزمان با دیگر نقاط کشور کرونا هم در ماه پایانی سال کردستان را فرا گرفت و تا روزهای پایانی سال بیش از 200 نفر را مبتلا و باعث مرگ 20 نفر شده است که البته بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیک حضور این ویروس در کردستان را باید در میانه‌های فروردین ماه سال 99 مشاهده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/111843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

تحقق 106 درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان

ایجاد 833 اشتغال خانگی با اعتبار 940 هزار میلیون ریال

فعالیت مستمر 65 تیم نظارتی پلیس راه در محور‌های مواصلاتی

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

13 هزار مترمکعب به ظرفیت مخازن آب شهری کردستان اضافه شد

کریدور شمال - جنوب در محدوده استان کردستان دارای عقب‌ماندگی تاریخی است

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم

پروژه 700 میلیون یورویی بن‌سلمان در فوتبال روی هوا

لمپارد: پدرم من را به پارک برد و مجبورم کرد فوتبال بازی کنم

مرد یخی و سرشاخ با یک پدیده برای رسیدن به پاریس

کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود

آغاز جدال بسکتبال شهرداری گرگان برای فتح غرب آسیا از فردا