عصر کرد

آخرين مطالب

80 هزار واحد صنفی زیر فشار تبعات کرونا؛

کمر خمیده اصناف کردستان زیر بار کرونا/خبری از حمایت دولت نیست! مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – روزهای کرونایی در استان کردستان در حالی ادامه دارد که شماری از اصناف و بازاریان کردستان بیش از 50 روز است کسب و کار خود را تعطیل کرده و با ضرر و زیان مالی شدید مواجه شده‌اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: داستان کرونا همچنان ادامه دارد و روزانه به صورت میانگین بیش از 20 کردستانی به این بیماری مبتلا می‌شود و به همین دلیل تعطیلی بازار و اصناف در استان کردستان همچنان پابرجا است.
از روزهای نخست اسفند ماه سال گذشته و با اوج گرفتن شمار مبتلایان به ویروس کرونا ، تعدادی از اصناف و بازاریان در استان کردستان قبل از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا کسب و کارهای خود را تعطیل کردند و عده‌ای دیگر نیز در روزهای بعد مجبور به این کار شدند.
بازار و اصناف کردستان روزها است که تعطیل هستند و البته شماری از آنها که در روزهای تعطیلی هم می‌توانستند فعالیت داشته باشند، به دلیل عدم حضور مردم در معابر عمومی عملاً درآمدی نداشته و بازار به صورت تمام و کمال تعطیل بود.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان هم اکنون بیش از 60 هزار واحد صنفی در این استان مجوز فعالیت دارند و به همین دلیل بخش اصلی اقتصاد در کردستان را به خود اختصاص می‌دهند.
در حالی آمارهای رسمی حاکی از فعالیت بیش از 60 هزار واحد صنفی است ولی در کنار این مهم باید به این نکته هم اشاره کرد که هزاران واحد صنفی دیگر در استان کردستان فعالیت می‌کنند که برای این فعالیت خود هیچ گونه مجوزی از سازمان‌های مسئول دریافت نکرده‌اند و توجه به این نکته نشان می‌دهد که شاید بالغ بر 80 هزار واحد صنفی در این استان فعالیت داشته باشند.
نگاهی به جمعیت استان کردستان و یک مقایسه تقریبی نشان می‌دهد بخش زیادی از درآمد خانواده‌های کردستانی از محل فعالیت‌های صنفی تأمین می‌شود و به همین دلیل با وضعیت تعطیلی به وجود آمده، زندگی این افراد با چالش‌های جدی مواجه شده است.
.نکته نگران کننده‌تر ماجرا اینجا است که واحدهای صنفی کل فعالیت‌های اقتصادی خود را در 20 روز پایان سال متمرکز می‌کنند و حال این 20 روز پایانی سال نیز تعطیل بوده و کمر آنها زیر بار بدهی‌ها حسابی خمیده شده است
اصناف توان ادامه فعالیت را ندارند
یکی از فعالان اصناف کردستان که در حوزه رستوران فعالیت دارد، به خبرنگار مهر گفت: واحد صنفی ما به هیچ عنوان تعطیل نشد و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانستیم حتی در روزهای تعطیل فعالیت داشته باشیم ولی متأسفانه به دلیل تعطیلی بازار، مشتری و مراجعه کننده‌ای نداشتیم.
وی ادامه داد: به صورت معمول در طول روزهای عادی روزانه بالغ بر 300 پرس غذا طبخ کرده و به مشتری تحویل می‌دادیم ولی متأسفانه در روزهای ابتدایی اسفند ماه به بعد این آمار کاهش یافت تا جایی که در هفته پایان اسفند ماه این میزان به 30 تا 40 پرس رسید.
این فعال صنفی کردستان با اشاره به فعالیت نزدیک به 15 نفر نیرو در این واحد، افزود: به دلیل نداشتن مشتری از 26 اسفند ماه تاکنون فعالیت خود را تعطیل کرده‌ایم و در حالی که به روزهای پایانی ماه نزدیک می‌شویم، تکلیف پرداخت حقوق نیروها مشخص نیست و منبعی برای تأمین این وجه ندارم.
وی با اشاره به اینکه وعده داده شده دولت قرار است از واحدهای صنفی حمایت کند، گفت: وعده‌های مختلفی داده شده ولی متأسفانه هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملیاتی نشده است و ما تکلیف ادامه فعالیت خود را نیز نمی‌دانیم و نکته نگران کننده تر ادامه این وضعیت است که هر چند شاید تعطیلی واحد ما به صورت کامل لغو شود ولی نکته اینجا است که احتمال مراجعه مردم و خرید غذا در روزهای آینده کاهش پیدا خواهد کرد.
این فعال صنفی در کردستان ادامه داد: فعلاً چشم‌انداز مناسبی برای ادامه فعالیت تمامی واحدهای صنفی در کردستان وجود ندارد و البته با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان در روزهای نخستین اردیبهشت ماه، شماری از اصناف کردستان یک ماه دیگر با کاهش شدید مشتری و بازار مصرف مواجه می‌شوند.
متضرر شدن اصناف در جریان فراگیری ویروس کرونا
رئیس اتاق اصناف سنندج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت اصناف در استان کردستان به‌ویژه مرکز این استان، گفت: واقعیت این است که تعطیلی اصناف در کردستان و البته دیگر مناطق کشور همچنان در حال افزایش است و به همین دلیل اصناف یکی از بحرانی‌ترین ایام خود را سپری می‌کنند.

عصر کرد


فرهاد عزت پور با اشاره به زمان اصلی فروش اصناف در روزهای پایانی سال، افزود: در سال جاری و به دلیل ورود ویروس کرونا اصناف این مقطع طلایی برای فعالیت خود را از دست دادند و به همین دلیل آنها با ضرر و زیان جدی مواجه شدند.
وی با اشاره به اینکه باید اصناف را مهمترین قشر متضرر شده از ورود ویروس کرونا به کشور عنوان کرد، افزود: در جریان ورود کرونا ، اصناف با بیشترین ضرر و زیان مالی مواجه شدند و این وضعیت تأثیر مخربی بر فعالیت‌های اصناف بر جای گذاشت.
رئیس اتاق اصناف سنندج عنوان کرد: هر چند تاکنون وعده‌های مختلفی در خصوص احتمال حمایت‌های دولت از اصناف متضرر در جریان ورود ویروس کرونا به استان کردستان مطرح شده ولی متأسفانه تا این لحظه هیچ خبری در این زمینه منتشر نشده است.
وی خواستار حمایت از اصناف به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم شد و افزود: اصناف و بازاریان در هر شرایطی با حفظ وحدت و همدلی در تمامی عرصه‌ها حضور داشته و در جریان ورود ویروس کرونا هم آنها همراه با سایر اقشار جامعه و با هدف حفظ سلامتی مردم، فعالیت‌های خود را متوقف کردند و انتظار می‌رود زمینه برای حمایت از این قشر نیز فراهم شود.
پیگیری برای حمایت از اصناف و بازاریان ادامه دارد
در کنار ضرر و زیان مالی متوجه اصناف و بازاریان، مدیران و مسئولان متولی امر در استان کردستان نیز از پیگیری‌های صورت گرفته در راستای حمایت‌های دولت از این قشر خبر می‌دهند که البته تا این لحظه این وعده‌ها در حد یک حرف باقی مانده و خبری از عملیاتی شدن آنها در میان نیست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در آخرین اظهار نظر خود در خصوص وضعیت کمک‌های دولت به اصناف در این استان، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای خود را در خصوص کمک‌های دولت به اصناف از طریق استانداری کردستان ارائه کرده است.
محمد دره وزمی افزود: واقعیت این است که اصناف در استان کردستان با ورود ویروس کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و به همین دلیل ما در بسته‌های مختلفی روش‌های حمایت‌ها از این قشر را ارائه کرده‌ایم و البته موضوع را به صورت ویژه مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
در حالی مسئولان دولتی از ارائه بسته‌ها و پیگیری آنها برای افزایش حمایت‌های دولت از اصناف خبر می‌دهند که این قشر زیر بار کرونا کمر راست نکرده و متأسفانه همچنان چشم‌انداز مشخصی برای ادامه فعالیت‌های آنها وجود ندارد.
تدوین بسته‌های تشویقی و حمایتی از اصناف و بازاریان کردستان و همچنین تلاش در راستای جبران بخشی از ضرر و زیان این قشر برای ادامه فعالیت آنها یکی از نیازهای لازم و ضروری به شمار می‌رود و به همین دلیل انتظار این است که مسئولان در این بخش با عمل به وعده‌های خود زمینه برای تحقق این خواسته و مطالبه به حق این قشر را عملیاتی و اجرایی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/115044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد