عصر کرد

آخرين مطالب

انتظارها برای 630 واگن مترو 2 سال دیگر ادامه دارد

نخستین محموله از چین سال 1401 وارد کشور می شود شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهرنوشت: طبق قرارداد وزارت کشور با چین، 23 ماه بعد از گشایش اعتبار اسنادی نخستین محموله از 630 دستگاه واگن‌ سال 1401 وارد کشور خواهد شد. 

به گزارش شهرنوشت ، مناقصه بین‌المللی تأمین 630 دستگاه واگن مترو تهران با استفاده از منابع مالی فاینانس توسط وزارت کشور در اوایل سال 1396 آغاز شد. کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های واگن سازی تهران و دو شرکت چینی همکار است. در اواخر اسفندماه 1396 وزارت کشور کنسرسیوم مذکور را برنده مناقصه اعلام کرد .
پس از نزدیک به یک سال، در نهایت قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن در تاریخ 23 دی ماه 1397 از طرف وزارت کشور به شرکت واگن سازی تهران و شرکای خارجی ابلاغ شد. کنسرسیوم یاد شده در نظر دارد عمق بومی سازی واگن‌های مترو را در این قرارداد به 55 درصد برساند. کارفرمایی و تأمین منابع مالی این پروژه برعهده شهرداری تهران نیست بلکه بهره برداری نهایی با شرکت مترو تهران است .
در همین رابطه؛ علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با شهرنوشت، درباره وضعیت جاری پروژه 630 دستگاه واگن، توضیح داد: کارفرمای 630 دستگاه واگن، وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها است و شهرداری تهران به عنوان بهره بردار نهایی خواهد بود.
او با بیان اینکه از لحاظ قانونی شهرداری تهران جایگاه قانونی برای کارفرمایی پروژه ندارد و تنها اقدام پیگیری برای به سرانجام رسیدن است ، افزود: این قرارداد با هزینه دولت منعقد شده و قرار است که شرکت واگن سازی تهران و شرکای چینی ساخت واگن‌ها را برعهده بگیرند.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره یکی از مشکلات مراحل آخر پروژه، بیان کرد: آخرین مشکل پروژه مربوط به بانک عامل بود. وزارت کشور با بانک شهر به عنوان بانک عامل تفاهم کرده بود اما در ترتیبات قانونی سایناشور، بانک شهر در لیست بانک‌های ایرانی معرفی شده به سایناشور قرار نداشت. بنابراین وزارت کشور با بانک کشاورزی تفاهم دوباره‌ای منعقد کرد تا با سایناشور همکاری کند اما در واقع همچنان بانک شهر، بانک عامل است.
امام در پاسخ به این سوال که متولی گشایش اعتبار اسنادی (LC) کدام بانک است، گفت: سرپرست گشایش اعتبار اسنادی 630 دستگاه واگن، بانک کشاورزی است. هماهنگی‌‌های میان بانک شهر و کشاورزی بیش از 9 ماه به طول انجامید تا درنهایت در اسفندماه 1398 به تفاهم رسیدند. همچنین در 25 فروردین ماه سال جاری بانک مرکزی، بانک کشاورزی را طی یک نامه به سایناشور معرفی کرد .
او با اعلام اینکه 630 دستگاه واگن طی سه مرحله وارد شبکه مدار بهره برداری مترو تهران خواهد شد، یادآور شد: در قرارداد پیش بینی شده که سهم داخلی سازی این پروژه به 55 درصد برسد اما سهم داخلی سازی در مرحله اولی که قطعات از چین به ایران خواهد آمد کمتر از 55 درصد خواهد بود.
امام درباره زمان ورود واگن‌ها به ایران، توضیح داد: براساس شرایط قرارداد و وضعیت موجود، مرحله اول واگن‌ها زودتر از دو سال آینده وارد ایران نخواهد شد؛ بنابراین پیش بینی می‌شود گروه اول واگن‌ها در سال 1401 وارد کشور شود .
او در پاسخ به اینکه علت دیر رسیدن واگن‌ها چیست، بیان کرد: دیر رسیدن واگن‌ها دو علت دارد. نخست؛ فرآیند بروکراسی در چین بسیار پیچیده و طولانی‌تر از ایران است. از زمانی‌که چین اقدام به بررسی نامه بانک مرکزی کند حداکثر شش ماه طول خواهد کشید . علت دوم مربوط به باز شدن اسناد اعتبار اسنادی است. در قرارداد ذکر شده از زمانی‌که اعتبار استادی گشوده شود، قرارداد وارد فاز عملیاتی خواهد شد. طبق قرارداد وزارت کشور با چین، 23 ماه بعد از گشایش اعتبار اسنادی اولین محموله واگن‌ها وارد کشور خواهد شد.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/115372/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری