عصر کرد

آخرين مطالب

فضا؛ مهمترین مساله دستفروشان تهرانی است

رسمیت بخشی به دستفروشی؛ راهکار حل معضل دستفروشان شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهرنوشت: یک جامعه‌شناس، تغییر رویکرد دولت و شهرداری به پدیده دستفروشی و به رسمیت شناختن آنها، ایجاد فضا برای کسب و کار و تشکیل اتحادیه از سوی خود دستفروشان را سبب جلوگیری از بروز مشکلات معیشتی در شرایطی مانند شیوع ویروس کرونا می‌داند.

حسین ایمانی‌جاجرمی، در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت بر لزوم پذیرش دستفروشی به عنوان شغل رسمی تاکید کرد، چرا که به گفته او؛ شناسنامه دار شدن و تشکیل اتحادیه از سوی دستفروشان، سبب می‌شود در مواقع ضروری مانند دروان شیوع ویروس کرونا اگر قرار است کمک به آنان شود، مشخص شود چه کسانی دستفروش واقعی هستند و کدام نیازمندترند.
او معتقد است: به دلیل اینکه همواره در ایران صورت مساله پاک شده، هم اکنون مشکلات بروز کرده و خود را نشان داده است. بنابراین باید رویکردها چه از سوی دولت و چه شهرداری نسبت به دستفروشی تغییر کند و به رسمیت شناخته شود. شهرداری هم باید فضای شهری مناسب برای دستفروشان مشخص کند.
حسین ایمانی‌جاجرمی به کمک مالی شهرداری تهران به دستفروشان هم اشاره کرد و گفت: دادن بسته‌های حمایتی در شرایط شیوع ویروس کرونا خوب اما مقطعی و برای دو، سه روز مناسب است، درواقع باید راهکار عملی برای گذاردن این دوران به دستفروشان ارایه شود. از طرف دیگر هم شهرداری به دلیل محدودیت منابع مالی به تنهایی نمی‌تواند بار ساماندهی و حمایت از این گروه را به دوش بکشد.
فضا؛ مشکل اصلی دستفروشی در تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بر این باور است که شهرداری می‌تواند برای دستفروشان فضایی ایجاد کند، البته مشکلی اصلی این است که در شهر فضایی برای کار آنان پیش بینی نشده، این در شرایطی است که در کشورهای اروپایی دستفروشان فضاهای اشتراکی دارند و مثلا صبح‌ها غذا فروشان و بعد از ظهر ها لباس فروش‌ها در آن فضا کار می‌کنند.
این جامعه شناس با بیان اینکه در جامعه مدرن دولت باید با تشکل‌ها طرف باشد، گفت: کمک‌های شهرداری و ایجاد فضا برای دستفروشان به معنی سلب مسئولیت از این گروه نیست، بلکه خود آنان هم باید اتحادیه تشکیل دهند و باتوجه به نوع خدماتی که ارایه می‌کند با اصناف در ارتباط باشند. با این حال در کشور ما، همیشه خواسته شده این گروه از جامعه در حالت توده‌ای ،گمنام و بی نام نشان بمانند اما باید کمک کرد تا آنها سازماندهی شوند و این کار سبب مسئولیت پذیری‌شان هم می‌شود.
به گفته ایمانی‌جاجرمی؛ زمانی که دستفروشی به رسمیت شناخته شود، افراد باید نسبت به کار خود پاسخگو باشند؛ مانند پاسخگویی در برابر پرهیز از ریختن زباله یا برخی تجمعات. درواقع این افراد باید مسئولیت کارهایشان را قبول کنند.
وقتی شغل سیاه به رسمیت شناخته شد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تجربه سازمان‌های بین‌المللی درباره چگونگی مواجهه با دستفروشان اشاره کرد و گفت: سازمان بین‌المللی کار و سازمان‌هایی که در حوزه توسعه کار فعالیت دارند، چند سال است که اقتصاد غیر رسمی را که در شهر بوده به رسمیت شناخته و سیاست‌های خود را تغییر دادند.
ایمانی‌جاجرمی با بیان اینکه در گذشته دستفروشی به عنوان مشاغل پارازیتی، انگلی و سیاه شناخته شد، توضیح داد: واقیعت این است که همه آنان را به عنوان حتی کارآفرین اجتماعی به رسمیت شناختند، چرا که به نوعی در حال ارایه خدمات هستند؛ اما شرایط اقتصادی آنها به گونه ای نیست که مغازه‌ای اجاره کنند و مالیات های سنگین بدهند.
این جامعه‌شناس معتقد است: متناسب با این تغییرات سیاست‌های مدیریت شهری باید تغییر کند یا حتی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید قبول کند که کارهایی مانند دستفروش به عنوان به مشاغل کم هزینه به رسمیت شناخته شود.
او در پاسخ به این پرسش که چه عاملی مانع از به رسمیت شناختن دستفروشان در ایران شده است، توضیح داد: به دلیل همان نگاه قدیم سیاست و رویکرد به دستفروشان، نگاه‌ها به روز نشده است و همچنان آنها به عنوان مشاغل مزاحم شناخته می‌شوند. البته به اندازه ای هم البته باید به شهرداری یا دولت حق داد اما؛ قبول این کار مزایای بسیار زیادی هم دارد.
بر اساس این گزارش پیشتر در اسفند سال 1398 و فروردین امسال، از سوی شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، به بیش از 6 هزار دستفروش در تهران کمک مالی شد، اما تعداد زیادی از دستفروشان به دلیل شناسایی نشدن از سوی شهرداری، از این کمک محروم و نسبت به این موضوع معترض شدند.
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/115524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد