عصر کرد

آخرين مطالب

سهم هنرمندان سقزی در مقابله با کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ویروس کرونا سوژه خوبی برای هنرمندان و فیلم سازان شد تا تولیدات خود را به سمت آن سوق دهند و در خیابان‌های خلوت کرونا را در لنز دوربین‌ها جستجو کنند.

شهرستان سقز از اوایل شیوع کرونا شاهد آمار بالای مبتلایان به این ویروس کشنده بود و در میان شهرستان های غرب کشور رکورددار مبتلا به کرونا و وضعیت نامناسب را داشت و خیلی نگذشت که آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس هم افزایش یافت و همه جوانب زندگی روزمره مردم را تحت شعاع قرار داد.
در این میان کسانی بودند کمبودهای لوازم بهداشتی و مواد غذایی را شدیدا بین مردم کم درآمد و ضعیف جامعه احساس کردند و با تشکیل کمیپن های مردمی به جنگ کرونا و وضعیت بد مردم رفتند و خیلی زود کمک‌های نقدی و غیر نقدی زیادی را جمع آوری و بین افراد نیازمند تقسیم کردند.
در بحبوحه کرونا، هنرمندان سقز همانند سایر اقشار جامعه آستین همت را بالا زدند و به میدان نبرد با کرونا رفتند و در همان اوایل کمپین هنرمندان را برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه تشکیل دادند، جدا از این کمپین، هنرمندان و اهالی هنر سقز در فضای مجازی هشدارها و توصیه های پزشکی را به مردم یادآوری می‌کردند و از آنها می خواستند به کمیپن های در خانه بمانیم، پایبند باشند.
بعد از راهنمایی و یادآوری توصیه بهداشتی به مردم، هنرمندان به فکر تولید فیلم کوتاه، کمدی، طنز و استندآپ کمدی و برنامه‌های دیگری افتادند و یکسری از آنها با تهیه و ساخت فیلم کوتاه شروع بکار کردند و در کوچه و خیابان های سوت و کور سقز بساط فیلمبرداری را پهن و در فضای خلوت و بدون نفس، ایده‌های خود را پیاده کردند.
فیلمسازان و تئاتری های سقزی همچون علیرضا اسماعیلی و ادریس دلارامی توانستند در این روزهای کرونایی دو فیلم کوتاه «ته‌نیا ماچیک» و «ده مامک» را تهیه و تولید کنند.
این دو فیلم کوتاه از روزهای سخت کرونا در سقز و از دست دادن عزیزان به دلیل ابتلای به این بیماری و حال و هوای شهر بعد از ماندن مردم در خانه می گوید و خاطرات تلخ روزهای گذشته را تداعی می‌کند.
تعدادی دیگر از بازیگران سال‌های گذشته هم در حرکتی بزرگ پا به میدان تهیه برنامه‌های طنز و کمدی گذاشتند و با جمع آوری هنرمندان کمدین سقزی توانستند مجموعه‌ای از هنرمندان شاخص را کنار هم بچینند و در برنامه «شبکه آنتی ویروس» ایفای نقش کنند، این برنامه هر شب راس ساعت 21 مهمان سقزی‌ها شد و آیتم های طنز آن در فضای مجازی پخش و با استقبال عموم مردم هم همراه شد.
هنرمندان سقزی همچنین در طول روزهای کرونایی، چندین جشنواره با عناوین هنر در خانه، استندآپ کمدی و پانتومیم، مسابقه عکس به استقبال مردم در خانه رفتند و شهروندان هم با علاقه خاصی در این جشنواره ها شرکت کردند و علاوه بر سرگرمی و شور و هیجان، با هم به رقابت پرداختند.
فیلم کوتاه ته‌نیا ماچیک اکران شد

عصر کرد


نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ته‌نیا ماچیک در این ارتباط گفت: از اوایل شیوع کرونا در سقز کمپین هنرمندان را برای مقابله با ویروس کرونا در قالب هنری تشکیل دادیم و ما هم به عنوان وظیفه هنری رسالت خود را می‌خواستیم انجام دهیم و پا به پای مردم در کمپین‌های مردمی و ضدعفونی کردن کوچه و خیابان ها شرکت می‌کردیم.
علیرضا اسماعیلی با بیان اینکه در طول این مدت جشنواره‌های همچون داستان نویسی، استندآپ کمدی، عکاسی، مستند و فیلم‌های کوتاه را تهیه و اجرا کردیم، افزود: می‌خواستیم از طریق زبان هنر وضعیت و خطرناک بودن ویروس کرونا را به شهروندان اطلاع دهیم تا آنها هم در برابر خود و جامعه بی تفاوت نباشند.
وی با اشاره به اینکه یک مستند هفت قسمتی را در همین خصوص تهیه و در فضای مجازی پخش کردیم، گفت: فیلم کوتاه ته نیا ماچیک با 9 دقیقه در آرامستان روستای آیچی سقز بمدت چهار روز فیلمبرداری شد و بعد از تدوین در فضای مجازی شهرستان اکران شد.
اسماعیلی اضافه کرد: فیلم کوتاه ته نیا ماچیک حاصل تلاش دسته جمعی تعدادی از هنرمندان سقزی است که بصورت خودجوش و بدون پشتوانه مالی از هیچ ارگانی تهیه و تولید شد.
نویسنده و گارکردان این فیلم گفت: هنرمندان برای تهیه فیلم نیاز به حمایت و بودجه تعیین شده از سوی مسوولان دارند و اگر قرار بر این است بودجه به مجموعه ای اختصاص یابد بهتر است همه هنرمندان را در نظر بگیرند و این بودجه به همه آنها اختصاص داده شود.
ده‌مامک ، نفس های بریده را به نمایش گذاشت

عصر کرد


فیلم کوتاه ده مامک به نویسندگی و کارگردانی ادریس دلارامی در پنج دقیقه و با بازی سونیا فاروقی در خیابان های خلوت سقز فیلمبرادری و بعد از ساخت در فضای مجازی پخش شد.
فیلم حس و حال روزهای کرونایی و نقش ماسک در قطع زنجیره انتقال کرونا را در این برهه زمانی به مخاطبان نشان داد.
نویسنده و کارگردان فیلم ده‌مامک (ماسک) در این ارتباط گفت: این فیلم کوتاه در پنج دقیقه با بازی سونیا فاروقی در خیابان های شهر فیلمبرادری شد و تا حدودی توانستیم با امکانات محدود، حال و روز و وضعیت کرونا را در شهرستان به تصویر بکشیم.
ادریس دلارامی با بیان اینکه از طرف جامعه هنرمندان و از طریق هنر در جلوگیری از شیوع کرونا سهیم شدیم، تاکید کرد: هدف ما نشان دادن وضعیت و جو کرونا و خطرات آن در میان مردم است که بازخورد خوبی در جامعه داشت.
وی یادآور شد: وظیفه همه ماست که درباره اتفاقات و رویدادهای مختلف جامعه نقش داشته و به عنوان هنرمند هر چه در توان داشتیم برای پیشگیری از شیوع کرونا انجام دادیم و همواره در راه حفظ سلامت مردم در صف اول قرار خواهیم گرفت.
دلارامی در خصوص فیلم کوتاه ده مامک گفت: این فیلم کوتاه مستند داستانی از وضعیت کنونی سقز است تا بتوانیم از این طریق راهکارها و توصیه های بهداشتی کادر بهداشت و درمان را به گوش مردم برسانیم تا با همدلی کرونا را از پا دربیاوریم.
فیلم های کوتاه ته‌نیا ماچیک و ده‌مامک کار هر دو کارگردان سقزی علیرضا اسماعیلی و ادریس دلارامی در فضای مجازی شهرستان سقز، بیشتر شهرهای کُردنشین و رسانه های اقلیم کردستان عراق نیز پخش شد و استقبال خوبی به همراه داشت.
36 آیتم شبکه آنتی ویروس پخش شد

عصر کرد


تهیه کننده شبکه آنتی ویروس نیز در این ارتباط گفت: برنامه آنتی ویروس با محوریت آشنایی بیشتر مردم با مسایل و مشکلات روزمره و آگاهی بخشی در مورد این ویروس از روزهای اول کار خود را شروع کرد و از این طریق شیوه های آموزشی و راهکارها و مشکلات را با زبان طنز به خانه ها برد.
احمد رشیدی افزود: با توجه به وسعت خبرهای ویروس کرونا و اینکه هر روز خبری ناخوشایند از طریق فضای مجازی به تک تک افراد سرایت و باعث دلهره و نگرانی مردم می شد، این فضا احتیاج به آرام سازی داشت که با همدلی دوستان و همفکری، ایده راه اندازی مجموعه طنز شبکه آنتی ویروس کلید خورد.
وی یادآور شد: فیلم توسط هنرمند فاخر سقزی حامد جوشنی که جمعی از هنرمندان شهرستان همچون ابراهیم روز فراخ، امید فرامرزی، نازیلا امینی، ساریه امینی، هاوری رضایی، وریا شاکری، غریبه حسن پور، چند بازیگر خردسال و همکاران پر تلاش را دور هم جمع کرده بود، کارگردانی شد.
وی با بیان اینکه همه آیتم‌ها با رعایت مسایل بهداشتی فیلمبرداری شده است، افزود: تاکنون ما توانسته ایم در کمتر از یک ماه 36 آیتم شامل برنامه های رادیو گله یی، نمایش طنز، گزارش خیابانی، مصاحبه، گفتگو و مسابقه را تولید و در فضای مجازی پخش کنیم.
رشیدی با اشاره به اینکه برای تهیه این مجموعه، سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان و شهرستان سقز، حوزه هنری و فرماندار ویژه سقز بعنوان رییس ستاد مبارزه با کرونا همکاری کردند، تاکید کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما تولید کارهای پرمحتوا و آموزشی برای شهروندان بود و کانون تبلیغاتی پویان حامی مالی بود و کار از سوی پایگاه خبری هاواری کوردستان منتشر شده است.
تهیه کننده شبکه آنتی ویروس سقز اظهار داشت: در تولید این برنامه بیشتر از 15 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکار هستند و به امید خدا در ماه رمضان و ماه های آینده هم برنامه های دیگری تولید و در فضای مجازی پخش خواهیم کرد.
برنامه‌های شبکه آنتی ویروس مجموعه طنز و کمدی همراه با هنرمندان کمدین سقزی از همان روزهای اول به دل مردم نشست و خیلی زود مردم از این مجموعه استقبال کردند، به گفته عوامل اجرای این برنامه بازخورد عالی داشته و هم اکنون در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود.
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر جمعه پنجم اردیبهشت در مجموع 88 هزار و 194 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 93 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به 5574 نفر رسید
سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان فیلم کوتاه سقز
پروندهٔ خبری
سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/116698/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر