عصر کرد

آخرين مطالب

تازه واردان بورس بخوانند گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان گفت:جمعیت قابل توجهی در کشور وجود دارد که هیچ شناختی از بازار بورس ندارند و فقط از شنیده ها و اخبار متوجه افزایش شاخص شده و می گویند ما نیز می توانیم در مدت چند ماه پولمان را چند برابر کنیم که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

حامد قادرزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اقتصاد دارای دو بازار پول و سرمایه است اظهار کرد: پول بازار اعتبارات کوتاه مدت و سرمایه بازار اعتبارات بلند مدت است.
وی افزود: رشد بازار بورس به دلیل شفافیت و نظام مالی مشخصی که دارد امری مطلوب است، به این معنی که اگر بازار سرمایه به صورت واقعی رشد یابد موجب رونق اقتصادی در کشور می شود. اما اینکه در حال حاضر افزایش شاخص بورس طی چندماه آن هم در شرایط رکود اقتصادی که در دنیا حاکم است و شاخص بورس منفی و کاهشی است، در ایران به بالای 800 هزار واحد می رسد جای سوال و تردید دارد.
این اقتصاددان در تشریح این تردید می گوید: در طول دو سه سال گذشته، در عرضه اولی ها که شرکت های دولتی و یا واحدهای بسیار بزرگی اقدام به عرضه سهام در بازار و تضمین آن می کنند، معمولا کسانی که عرضه اول را خریداری کرده اند منتفع شده اند و درصد سودی هم که برای آن ها تعیین می شود بالاتر از نرخ بازار پول و نرخ بانکی است، این امر رونق خاصی را به بازار بخشیده است و معمولا کسانی هستند که با مبلغ های خیلی کم وارد این بازار شده اند.
وی ادامه داد: اما آسیب پذیری خاصی در این بازار وجود دارد، به دلیل اینکه متاسفانه رشد بسیار سریعی در آن مشاهده می شود و دولت هم از این بازار از دو سال پیش به طور جدی حمایت می کند.
قادرزاده بیان کرد: چند ماه پیش زمانی که بحث کرونا هنوز خیلی در کشور مطرح نبود، شاخص بورس به زیر 300 هزار رسید، که صف طولانی در عرضه سهام برای فروش به وجود آمد و این باعث شد که بسیاری از فعالیت های اقتصادی آسیب جدی ببیند.
وی تصریح کرد: با تلاش و مداخله دولت مجددا این شاخص بورس افزایش پیدا کرد و عملا می توان گفت که شاخص بورس با دخالت مستقیم دولت در حال افزایش است و این می تواند خطرناک باشد، چرا که افزایش چندین برابری بورس تا این حد در هیچ کجای دنیا دیده نشده است مگر در بحران های بزرگ اقتصادی در دنیا بعد از جنگ جهانی اول یا بحران اواسط دهه 19 میلادی، که خیلی هم استمرار پیدا نمی کند.
این اقتصاددان معتقد است، افزایش شاخص بورس به دلیل عرضه سهام دولتی حتی از طریق بانک ها موجب افزایش شدید بورس در بازار شده است که این امر از طرفی دیگر می تواند بازار پول را دچار فروپاشی کند.
وی افزود: فروپاشی بازار پول می تواند برای جامعه اقتصادی بسیار سخت باشد، چون دارایی های بانک قابلیت نقد شوندگی سریع ندارند و به عبارتی درجه میعان دارایی های بانک خیلی بالا نیست بانک ها منابعی را که به صورت سپرده یا حساب های جاری در اختیار دارد به صورت های مختلف تخصیص می دهد به طور مثال به صورت وام به متقاضیان می دهد که دارای سر رسید است و مادامی که سررسید نباشد بانک نمی تواند پول را به سرعت نقد کند.
قادرزاده اعلام کرد: اگر مردم برای انتقال به بازار سرمایه به سیستم بانکی هجوم بیاورند و بخواهند بانک ها را خالی از پول کنند، واحدهای کوچک اقتصادی را که در بورس نیستند مورد آسیب قرار داده و همچنین موجب اوریب اقتصادی جدی خواهند شد. چرا که حتی در بهترین حالت اگر شرکت های بزرگ در 6 ماه الی یک سال بتوانند افزایش ارزش داشته باشند، بعدا به صورت جدی دچار آسیب خواهند شد، چون واحدهای کوچک، آسیب دیده اند و امکان افزایش تقاضای محصولات ارائه شده از سوی واحدهای بزرگ در بازار فراهم نمی شود و با رکود مواجه خواهد شد، به طور مثال در بخش کشاورزی تولید انبوهی وجود دارد اما وقتی که نمی تواند فروش خوبی در بازار داشته باشد با کاهش قیمت در بازار مواجه خواهد شد که این امر ورشکستگی اقتصادی به دنبال دارد.
وی ادامه داد: روند در سیستم های بسیار بزرگ اقتصادی هم به همین صورت است، چون شرکت هایی وارد بورس شده اند که دارای سیستم مالی شفافی بوده و توانسته اند خود را به بورس ثابت کنند و از حالت خاص به حالت عام در بیایند و امکان فروش اوراق داشته باشند. بر همین اساس در حال حاضر بیشتر اوراق در بازار خرید و فروش می شود و عرضه کالا در بازار کمتر مشاهده می شود.
این اقتصاددان، معتقد است، وضعیت فعلی بورس حباب است و چنانچه سرعت این بازار بیشتر شود امکان سریعتر افول آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد، لذا شتابزدگی در دو بخش آسیب جدی تری می زند، یک وقتی که قیمت ها به شدت بالا می رود و تقاضا را باید افزایش دهیم و دوم اینکه وقتی قیمت ها کاهش می یابد و به شدت عرضه سهام از سوی دارندگان بخش مردمی صورت می گیرد، متاسفانه جمعیت قابل توجهی در کشور وجود دارد که هیچ شناختی از بازار بورس ندارند و فقط از شنیده ها و اخبار متوجه افزایش شاخص شده و می گویند ما نیز می توانیم در مدت چند ماه پولمان را چند برابر کنیم که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.
وی توصیه کرد، کسانی که می خواهند وارد بورس شوند باید با کارشناسان اقتصادی و مالی مشاوره کنند.
قادرزاده تشریح کرد: بازار بورس دارای شاخص عمومی و شاخص شرکت های مبدأ است، لذا باید افراد دقت کنند که از کدام شرکت می خواهند خرید کنند چون کار بسیار پر ریسکی در شرایط فعلی است، چرا که اگر بازار بورس حالت ثبات و عادی داشت، بهترین بازار برای سرمایه گذاری بود اما این افزایش قیمت جای تردید و دقت در بررسی دارد؛ به ویژه ما که عرضه تقاضای خاصی در بازار به دلیل افت شدید وضعیت اقتصادی مردم نداریم و بیشتر مردم به دنیال خرید کالاهای ضروری هستند، این امر می تواند آسیب جدی در آینده بر بخش های مسکن و تولید کالاهای دیگر وارد کند و توصیه می شود مردم با دقت بیشتری وارد این بازار شوند.
وی یادآور شد: چه بسا همانطور که موسسات اعتباری بانکی در کشور افول شدید پیدا کرد و برای دولت پرهزینه شد، همین سیاست حمایتی که مردم به بورس روی آوردند نیز چنانچه پول ها در این قسمت بیش از حد انباشته شود و نتواند سوددهی ایجاد کند، همان افول را تجربه کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/116815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مریوان ، مسابقات بین المللی کشتی جوانان جام شاهد یادواره شهدای غزه

اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه

رئیس هئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

برگزاری 70 رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

زمینه‌های ایجاد صلح و سازش میان مردم کرمانشاه بالا است

آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده