عصر کرد

آخرين مطالب

کرونا و خسارت‌های آن سد راه هنرمندان کردستانی نشد مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - هنرمندان و شاعران کردستانی در ایام شیوع ویروس کرونا علیرغم خسارت‌های مالی که دیدند از خلق اثرهای هنرمندانه خود دست نکشیدند و با ابزار هنر و شعرهایشان پا به میدان مبارزه با این بیماری گذاشتند.

شیوع ویروس کرونا تنها برای بازاریان و فعالان اقتصادی خسارت نداشت بلکه هنرمندان و فعالان فرهنگی را هم با آسیب‌های مالی زیادی مواجه کرد، اما علیرغم زیان‌های مالی وارد شده به هنرمندان در حوزه‌های مختلف همچون موسیقی، فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی، صاحبان این هنرها در استان کردستان زانوی غم بغل نگرفتند و سلاح امید و همت برداشتند و آن را با هنر خویش بهم آمیخته و از دریچه فضای مجازی روانه خانه‌های مردم کردند.
کرونا اگر چه چراغ محفل شاعران را کم نور کرد ولی نتوانست آن را خاموش کند و در این ایام ذوق و قریحه ناب شاعران کردستانی از روزنه فضای مجازی مهمان عاشقان و علاقه مندان به شعر و شاعری شد.
اسفند و فروردین ماه‌های ویژه‌ای برای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کردستان است، جشن جهانی نوروز، جشنواره داستان بانه، جشنواره هه‌لپه‌رکی از جمله رویدادهای مهم فرهنگی و هنری این استان بودند که بدلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری آنها در این 2 ماه لغو شد.
گسترش کرونا و کنسل شدن این برنامه‌ها موجب نشد فعالیت‌های فرهنگی و هنری کاملا تعطیل شود بلکه هنر، هنرمندان در این ایام از طریق شبکه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شد و یکی از تاثیرگذارترین عوامل ترغیب مردم به ماندن در خانه نیز پخش همین برنامه‌ها بود.
هنرمندان سقزی پیشرو در خلق آثار هنری برای مبارزه با کرونا
سقز، نخستین شهرستان کردستان بود که کرونا در آن ظهور و بروز یافت و تاکنون هم بیشترین تعداد مبتلایان و فوت شدگان را دارد به همین دلیل هنرمندان این شهرستان به منظور تشویق مردم برای درخانه ماندن چشم بر آسیب‌هایی که از این ویروس دیدند، بستند و به خلق آثار هنری پرداختند.
نخستین حرکت هنرمندان سقزی تشکیل کمپین هنرمندان بود که در 2 بخش فعالیت خود را آغاز کرد بخشی با نام ژِیانه‌وه (احیا) با مدیریت هیوا اسدبیگی به ضدعفونی خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهر پرداختند و در بخش دیگر، اتاق فکری متشکل از هنرمندان تمام رشته‌های هنری تشکیل شد و سپس در فضای مجازی برای در خانه ماندن مردم اقدام به تهیه و پخش پیام هنرمندان شاخص و محبوب کردند.
تاکنون از هنرمندان سقزی 2 فیلم کوتاه با موضوع کرونا به نام‌های دمامک (ماسک) ته‌نیا ماچیک (فقط بوسه‌ای) در فضای مجازی تولید و پخش شده است.
مجموعه مستند پنج قسمتی از فعالیت پزشکان و کادر بیمارستان سقز هم تهیه شده که هر قسمت هفت دقیقه است و تاکنون پنج قسمت آن پخش شده و دو قسمت دیگر نیز آماده پخش است.
در اقدامی دیگر شعر یکی از شاعران سقزی، اقدام به ساخت آهنگی حماسی کرده تا به عنوان نخستین کلیپ موسیقی در حوزه کرونا به همت جمعی از خوانندگان سقزی تولید و پخش شود.
سخنگوی انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان که خود یکی از هنرمندان صاحب نام شهرستان سقز است، به دیگر اقدامات انجام شده توسط هنرمندان سقزی در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: چندین مسابقه داستان نویسی کوتاه، استندآپ کمدی، پانتومیم، عکس خانگی ویژه خانواده‌ها در فضای مجازی برگزار شده است.
علیرضا اسماعیلی افزود: شبکه مجازی به نام آنتی ویروس در تلگرام و اینستاگرام به همت هنرمندان سقزی راه‌اندازی شد و هر شب ساعت 21 آیتم طنز در آن پخش می‌شود که که از این اقدام ستاد مبارزه با کرونا و تبلیغات اسلامی شهرستان حمایت مالی کردند.

عصر کرد


لزوم حمایت از هنرمندان
وی یادآور شد: تئاتر پرفورمنس با موضوع کرونا که به رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط مردم در سطح شهر اختصاص دارد نیز با هدف ایجاد تلنگری به مردم تولید شد و قرار است در سطح شهر سقز به اجرا در آید.
سخنگوی انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با اشاره به اینکه سالن‌های اجتماعات ادارات ارشاد اسلامی شهرستان‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: به عنوان نمونه قرار بود در سالن ارشاد سقز در اسفند ماه سال 98، 25 برنامه برگزار شود که بدلیل شیوع کرونا همه آنها لغو شد.
اسماعیلی اضافه کرد: هنرمندانی که این سالن‌ها را از ادارات ارشاد اجاره کردند اکنون با مشکل مالی برای پرداخت اجاره مواجه اند و می‌طلبد دولت برای حمایت از این افراد هم فکری کند.
وی اظهار داشت: براساس گفته کارشناسان در دوران پسا کرونا تعداد زیادی از مردم مبتلا به افسردی می‌شوند که برای این ایام می‌توان با استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان اقدام به ایجاد شور و نشاط در جامعه کرد و تحقق این مهم مستلزم حمایت‌های دولتمردان است.
این هنرمند سقزی گفت: اقشار مختلف مردم به ویژه هنرمندان در این بحران نقش خود را بخوبی ایفا کردند و انتظار می‌رود ستاد کرونا و مسوولان هم به رسالت خویش عمل کرده و از هنرمندان حمایت کنند.
اسماعیلی تاکید کرد: تاکنون چندین مرتبه به استاندار کردستان پیام دادیم و برای تولید آثار هنری از این مقام مسوول درخواست حمایت کردیم ولی تاکنون جوابی به ما داده نشده است.
برآورد خسارت 220 میلیارد ریالی به بخش فرهنگ و هنر کردستان
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خسارتی که بر اثر تعطیلی کسب و کار به حوزه فرهنگ و هنر استان به طور تقریبی برآورد شده حدود 220 میلیارد ریال است.
عبیدالله رستمی اضافه کرد: حوزه هنر شامل مجتمع‌ها، پردیش‌های هنری و سینمایی، استودیو ضبط صدا، سالن‌های سینما و تئاتر، تماشاخانه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد هنری، هنرستان آزاد، نگارخانه‌ها، کافه گالری، موسسات توزیع و پخش فیلم، موسسات تولید و فیلم سازی است.
وی افزود: قسمت فرهنگی و قرآنی هم شامل کتابفروشی‌ها، کانون‌های آگهی و تبلیغات، موسسه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی، موسسات قرآن و عترت، مرکز انتشاراتی، مرکز خدمات چاپی، فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و هنری، گروه‌های مداحی و دف نوازی، گروه‌های فرهنگی و ترویجی، مراکز پخش و توزیع کتاب و کالاهای فرهنگی، کافه کتاب‌ها، نشریات محلی، نمایندگی‌های روزنامه‌های سراسری نیز دچار خسارت شدند.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یادآور شد: وزارت ارشاد برای حمایت از تمام فعالان حوزه فرهنگ و هنر که براثر شیوع ویروس کرونا متضرر شدند، برنامه‌ها و طرح‌هایی را ارائه کرده است.
برگزاری سه شب کنسرت آنلاین موسیقی کردی "گولان" در سنندج
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان نیز با اشاره به ادامه فعالیت های حوزه هنری انقلاب اسلامی استان در دوران کرونا با استفاده از بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اظهار داشت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته و برای قدردانی و تجلیل از مدافعان سلامت و ایثارگری های این قشر کنسرت موسیقی گولان به صورت زنده و آنلاین در سینما بهمن سنندج برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه کنسرت آنلاین موسیقی کُردی با عنوان «گولان» در سالن خالی از جمعیت پردیس سینمایی بهمن سنندج از اول تا سوم اردیبهشت برگزار شد، افزود: کمال صفی خانی و عادل نادری با همراهی گروه موسیقی «ئه وین» و سعدالله نصیری با همراهی گروه موسیقی «ژوانا» اول تا سوم اردیبهشت راس ساعت 21 به صورت آنلاین برای علاقه مندان به موسیقی کُردی، برنامه اجرا کردند.
مرادی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای پخش این کنسرت از بستر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، گفت: این کنسرت موسیقی از طریق کانال اینستاگرام پردیس سینمایی بهمن سنندج به آدرس @cinemabahman_official و همچنین صحفه آپارات حوزه هنری انقلاب اسلامی به طور زنده پخش شد.
وی با اشاره به دیگر فعالیت ها و اقدامات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در روزهای کرونایی، یادآور شد: ضبط و پخش پیام 20 هنرمندان شاخص کرد برای تشویق مردم جهت ماندن در خانه، انتشار فراخوان جشنواره هنرمندانه در خانه بمانیم در رشته‌های مختلف و پخش فیلم‌های کوتاه فیلمسازان کردستانی در شبکه استانی صدا و سیمای مرکز کردستان از جمله فعالیت‌های انجام شده از سوی حوزه هنری استان است.

عصر کرد


شعرخوانی مقابل صندلی‌های خالی
برنامه شعر خوانی جمعی از شاعران برجسته کردستانی در قالب شب شعر «ئیواره شیعریک بوو ئه م روژانه» به همت حوزه هنری استان ضبط و در بستر شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مورد استقبال اقشار مختلف مردم به ویژه علاقمندان به شعر قرار گرفت.
رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به شعر خوانی 11 نفر از شاعران کردستانی در این ویژه برنامه، اعلام کرد: شعر خوانی شاعران کردستان در سالن خالی از جمعیت پردیس سینمایی بهمن سنندج انجام شد تا بخشی از واقعیت‌های این روزهای جامعه جهانی با استفاده از تصاویر نشان داده شود.
مرادی اضافه کرد: در این ویژه برنامه کامبیز کریمی، توفیق ابراهیمی، سیمین چایچی، محمود محمودی، کلثوم عثمان پور، داریوش راشد نسب، هلاله سهرابی، علیرضا قاسمی فر، سروه مجیدی، بهزاد کرم الهی و سالار شریعتی حضور پیدا کردند.
وی به شیوه انتشار و توزیع شعرخوانی شاعران کردستانی اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در هفته جاری تمام آثار ضبط شده از شاعران در قالب این ویژه برنامه در بستر شبکه‌های مختلف اجتماعی توزیع و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
پرداخت حق بیمه اعضای صندوق هنرمندان در سه ماهه نخست امسال
بیش از یک هزار و 800 نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کردستان در صندوق اعتباری هنر عضویت دارند که بیش از یک هزار نفر این اعضا زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر چند روز پیش در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه هنرمندان عضو این صندوق از بیمه بی‌کاری برخوردار نیستند، گفته بود: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری بسیاری در ارتباط با بیمه بی‌کاری هنرمندان انجام دادند.
پیشنهادی به دولت مبنی بر برخورداری اعضای فرهنگ و هنر از بیمه بی‌کاری ارائه شده و امید می‌رود این طرح محقق و اجرایی شود تا بیمه بی‌کار هم به هنرمندان تعلق گیرد.
از دیگر اقداماتی که در حال پیگیری است به پرداخت حق بیمه سه ماهه نخست امسال اعضای صندوق اعتباری هنر برمی‌گردد که این طرح از سوی مدیرعامل صندوق مطرح شده و به تایید وزیر ارشاد رسیده است وحال در انتظار تامین اعتبار مورد نیاز آن هستند.
مسوولان صندوق اعتباری هنر اعلام کردند:مهلت پرداخت حق بیمه سه‌ماهه نخست سال تا 31 خرداد تمدید شده است لذا هنرمندان نگران قطع شدن بیمه خود نباشند.
کاراهالی فرهنگ و هنر تنها به خلق و نشر آثار هنری بر نمی‌گردد بلکه این افراد با تشکیل کمپین‌هایی اقدام به حمایت از اقشار ضعیف جامعه کردند و در این مسیر منتظر حمایت و پشتبانی دولتی نماندند واین در حالی است که خود این قشر جزو آسیب دیدگان کرونا به شمار می‌روند.
هنرمندان برای ادامه فعالیت‌های هنری خود در ایام کرونا نیاز به پشتیبانی دارند بنابراین می‌طلبد هم دولتمردان و هم خیران در این راستا با کمک‌هایشان از ایده‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری اصحاب فرهنگ و هنر حمایت کنند و بی‌شک این اقدام تاثیر فراوانی در بهبود و تقویت روحیه مردم خواهد داشت.
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر یکشنبه هفتم اردیبهشت در مجموع 90 هزار و 481 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 60 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به پنج هزار و 710 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان
پروندهٔ خبری
خسارت اقتصادی کرونا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/116833/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری