عصر کرد

آخرين مطالب

بانوی کارآفرینی که تلاش را معنی بخشید مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان بانوی کارآفرین کردستانی، با اشاره به اینکه هرکاری همت بلند و تلاش مضاعف می‌طلبد، گفت: در طول این 12 سال فعالیت خود چه در سنندج و چه در استان‌های دیگر، موفق به دریافت وام از سوی هیچ سازمان و ارگان دولتی نشده‌ام اما برای موفقیت سعی کردم از جیب و سرمایه خود خرج کنم و حتی از مخارج ضروری خود نیز دست بکشم.

زهرا اجاقی کارآفرین حوزه چرم‌سازی است که به مدت 12 سال در شهر سنندج کارگاه چرم‌دوزی راه‌ اندازی کرده و 43 نفر را در زیرمجموعه خود مشغول به کار کرده‌است.
این کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قبل از راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی، در چند استان کارگاه ‌فرش بافی داشته و از سال 87 تاکنون و به مدت 12 سال در عرصه چرم‌دوزی و صنایع دستی مشغول به فعالیت است.
وی در خصوص تعطیلی کارگاه فرش‌بافی خود و چگونگی تصمیم خود مبنی بر راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی اظهار کرد: زمانیکه صاحب کارگاه فرش‌بافی در چندین استان مختلف بودم به دلیل افزایش قیمت فرش و کاهش تقاضا از سوی خریداران، بازار فرش با افت شدیدی روبه‌رو شد و کارگاه چرم‌دوزی را جایگزین کارگاه فرش‌بافی خود کردم.
اجاقی شروع هرکاری را لازمه استعداد و اراده خود آدمی دانست و عنوان کرد: زمانی که کارگاه فرش‌بافی را به کل تعطیل کردم، از روی کتاب آموزش چرم‌دوزی که خواهرم خریداری کرده بود مرحله به مرحله با آموزش کتاب پیش رفتم و با تمرین و ممارست، هنر چرم‌دوزی را آموختم و فرصت را غنیمت شمردم و شروع به راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی در زمینه چرم‌دوزی کردم و بعد از دو سال نیز تصمیم به راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی در سنندج گرفتم.
وی در مورد نحوه چگونگی شروع کار خود می‌گوید: در ابتدا کار خود را از نیروهای چهار و پنج نفره شروع کردم؛ به تدریج علاقه‌مندانی به این صنعت به جمع ما پیوستند و اکنون 43 نفر در مجموعه ما به صورت خانگی و کارگاهی مشغول به کار هستند.
این کارآفرین ادامه می‌دهد: ابتدا در قالب آموزش هنرجو می‌پذیریم و سپس از کسانی که در زیر مجموعه خود ما آموزش می‌بینند اگر طالب باشند که با ما همکاری کنند در زمینه تولید محصولات چرمی از توانایی‌های آنان بهره می‌گیریم.
اجاقی در خصوص کار و نحوه چگونگی انجام آن می‌گوید: کار ما بیشتر به صورت مشاغل خانگی و کارگاهی است و کسانی که طالب کار در کارگاه هستند در خود کارگاه و با سایر هنرجوها فعالیت می‌کنند و کسانی هم که با رفت‌وآمد خود مشکل دارند مواد اولیه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و بعد از تحویل کار دستمزد خود را دریافت می‌کنند.
وی درخصوص تولید و نحوه عرضه محصولات چرمی به بازار تصریح کرد: کالاهای تولید شده در کارگاه بیشتر به صورت کیف و کفش بوده و ما کالاهای تولیدی خود را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، سفارشی و شرکت در نمایشگاه‌های بهاره و صادرات به خارج از کشور عرضه می‌کنیم.
به گفته این کارآفرین سنندجی، در کارگاه‌های آموزشی انواع مهارت‌های حکاکی، سوخت‌نگاری و... آموزش داده می‌شود و اکثر کیف‌هایی که در کارگاه تولید می‌شوند بیشتر به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و در صورت نیاز افرادی که در زمینه حکاکی روی چرم آموزش دیده‌اند، بر روی محصولات چرمی کار حکاکی را که از قبل آموزش دیده‌اند پیاده می‌کنند.
وی در خصوص شکست‌ها و موفقیت‌های خود در این راه می‌گوید: در ابتدای راه‌اندازی کارگاه هرچند که به چندین سازمان و ارگان دولتی درخواست کمک مالی کرده بودم و هیچ جوابی هم از سوی ادارات و سازمان‌های مربوطه دریافت نکردم، اما باز با این وجود از پای ننشستم و عزم خود را برای راه‌اندازی کارگاه چرم‌دوزی در سنندج جزم کردم، و این را به تجربه دریافتم که هر انسانی لازم است در زندگی به خود و اراده و همت خود متکی باشد و تلاش کند که فردی مستقل باشد و از موهبت و استعدادهایی که خدا در وجودش نهادینه کرده به نحو احسن بهره ببرد.
اجاقی با اشاره به اینکه هرکاری همت بلند و تلاش مضاعف می‌طلبد، افزود: در طول این 12 سال فعالیت خود چه در سنندج و چه در استان‌های دیگر، موفق به دریافت وام از سوی هیچ سازمان و ارگان دولتی نشده‌ام اما برای موفقیت خود در کاری که شروع کردم سعی کردم از جیب و سرمایه خود خرج کنم و حتی از مخارج ضروری خود نیز دست بکشم تا بتوانم به آن هدفی که در ذهن دارم برسم و این خود نوعی موفقیت من در کارم محسوب می‌شود.
این کارآفرین با اشاره به اینکه اکثر افرادی که در زیرمجموعه وی مشغول به فعالیت هستند از قشر ضعیف جامعه و تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند تاکید کرد: همین که توانستم برای این افراد تولید شغل کنم و آن‌ها را زیرمجموعه خود قرار دهم و با وجود همه کم و کاستی‌هایی که در این راه وجود داشت اما باز هم اجازه ندادم که کار بخوابد و این افراد از کار بی‌کار شوند و معتقدم این خود به نوعی موفقیت در زندگی محسوب می‌شود و از این افراد بودند کسانی که در زیرمجموعه خود ما آموزش دیدند و اکنون برای خودشان کسب و کاری راه انداخته‌اند و دارای زیرمجموعه هستند.
وی ادامه داد: در چند ماه مانده به عید که حسابی مشغول تولید برای سفارشات عید و نمایشگاه‌های بهاره بودیم به ناگاه ویروس کرونا در کشور ظهور کرد و به شدت برای فروش و عرضه کالاهای تولیدی خود با مشکل مواجه شدیم.
اجاقی گفت: به دلیل اینکه کار ما مشاغل در منزل است در شرایط کرونایی به تولید ما لطمه‌ای وارد نشد، اما عرضه و فروش کالاها با افت شدیدی مواجه شده و برای اینکه رفت‌وآمدها و عید دیدنی‌ها در شرایط فعلی ممنوع شد میزان تقاضا و سفارشات و خرید مشتریان نیز به شدت کاهش یافت و به دلیل اینکه ما هرساله دم عید به صورت دو شیفتی برای تولید محصولات بهاره خود کار می‌کردیم و اصلا تصوری از وضع به وجود آمده نداشتیم متاسفانه با تولید انبوه مواجه شدیم و فروش ما نیز به طبع مانند سایر مشاغل به شدت افت و کاهش یافت.
این کارآفرین نمونه در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و در دو سال متوالی نیز به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/117116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در کردستان، ممنوع

اعلام برنامه‌های ‌هفته سنه در شهر سنندج

دعوت کشتی‌گیر کردستانی به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری | حرف های جنجالی یک کارگردان درباره جانی

یاسین سلمانی در تمرینات پرسپولیس

حیرت بارسلونا: داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

شور ساحری در صحنه سیرک

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود

توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری 91 میلیارد ریالی

تمام ظرفیت‌های مریوان برای برگزاری کنکور سراسری استفاده می‌شود

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در استان کردستان

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان

مهلت 7 روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز در کرمانشاه

دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند

مرگ 109 نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند