عصر کرد

آخرين مطالب

کرونا؛ جام جهان‌نمای حقیقت سرمایه‌داری مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان به گفته یک جامعه‌شناس، طاعون کرونا چهره غرق شده انسان سرمایه‌داری را به نمایش می‌گذارد، چهره‌ای که قریب 500 سال است که همچون عنکبوتی به دور خود تار می‌تند تا عاقبت خود را نابود کند.

اکبر ولدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری کووید19 یا ویروس کرونا که در اواخر سال 2019 ظهور و به سرعت جهان را درنوردید منجر به تهدید بازارهای چهار قطب اصلی سرمایه‌داری (چین، هند، آمریکا و بخش‌های زیادی از اروپا) شد، که این به این معنی است که کرونا محصول برآمده از خود نظام سرمایه‌داری است.
وی افزود: نظام سرمایه‌داری، نظامی با ساختار و سیکلی معیوب است که تنها در پس عینک تیره دلار و پوند به دنیا می‌نگرد و چنان زنجیره‌ای از حقارت انسان‌ها را ایجاد کرده که سبب زاغه‌نشینی و حاشیه‌نشینی یک میلیارد و دویست میلیون نفر در جهان شده و آمریکای لاتین، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا را به حیات خلوتی برای خود تبدیل و میلیون‌ها انسان را فقیر و بی‌خانمان کرده است.
به عقیده وی، در 500 سال گذشته که نظام سرمایه‌داری به آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و هند قدم گذاشت و نظامی مبتنی بر سود و سرمایه‌داری را در جهان به وجود آورد که این روزها بسیار هم بعید و دور از ذهن نبود.
ولدبیگی با اشاره به اینکه منطق سرمایه‌داری نشات گرفته از منطق سود و منفعت لحظه‌ای است بیان کرد: با نگاهی به فرهنگ شرقی پی خواهیم برد که تعریف فرهنگ شرقی از انسان با چه دید و بینش عمیق و زیبایی تعریف شده این در حالی است که نظام سرمایه‌داری انسان را به رباتی هوشمند تبدیل کرده که تنها تفاوت ربات با انسان سرمایه‌داری در اندک حس و عاطفه‌ای است که در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: امروزه نظام سرمایه‌داری در حال ساخت‌ ربات‌هایی با قابلیت کارکد انسانی است، پس طبیعی است که به همان اندازه که انسان دیجیتال، هوشمند و کنترل شده باشد به همان میزان نیز آسیب‌پذیر خواهد بود؛ این در حالی است که انسان هزار سال قبل به راحتی تسلیم بیماری‌ها و عواملی که تهدید کننده جان انسان بود، نمی شد پس می‌توان نتیجه گرفت که نظام سرمایه‌داری در ذات خود نظامی تخریب‌گر است.
اکبر ولدبیگی گفت: عواملی که باعث می‌شود به نظام سرمایه‌داری به عنوان یک نظام تخریب‌گر نگاه شود این است که نظام سرمایه‌داری محیط زیست را تخریب و به ورطه نابودی می‌کشاند و سبب از بین بردن ملاحظات زیستی خواهد شد و آخرین حربه‌ای که ترامپ در کنوانسیون پاریس به کار گرفت خروج کامل آمریکا از کنوانسیون پاریس بود که نه هزینه آن را ثابت می‌کند و نه حاضر است از منفعت و سود خود دست کشیده و کارخانه‌های 3 شیفته را به 2 شیفته تبدیل کند.
این جامعه‌شناس افزود: بازارهای آزاد به ویژه بازارهای غیر حمایتگر نوعی جنون انسان‌زده و توحشی مدرن است که اکنون دنیا را در بر گرفته و سبب طغیان توده‌ها می‌گردد.
وی با اشاره به منظور و هدف از ضرب‌المثل خورشید پشت ابر نمی‌ماند این است که در پس هر ظلمت و تاریکی و طاعون و بیماری نور امیدی نهفته است عنوان کرد: ظهور طاعون سبب تغییر در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان شد و دوران بعد از طاعون به دوران پسافئودالی تبدیل شد؛ بدون شک کرونا طاعون دومی است که نظام‌سرمایه‌داری را کنار زده و وارد دوران پسا سرمایه‌داری خواهد شد، دورانی که احترام به طبیعت و محیط زیست انسان‌ها و حیوانات بیشتر خواهد شد.
ولدبیگی دستاوردهای نظام‌ سرمایه‌داری را بازار گسترده قاچاق حیوانات زنده، کشتار فیل‌های آفریقایی و آسیایی دانست و افزود: در نظام سرمایه‌داری هیچ حیات‌ خلوتی امن نیست و ترافیک و قاچاق انسانی و فروش زنان و تبدیل آنان به برده‌های جنسی یکی از دستاوردهای کریه نظام سرمایه‌داری است.
وی اذعان کرد: کرونا آنگونه که تصور می‌شود بسیار عجیب و غریب و نیست و محصول نظام سرمایه‌داری بوده و چهره زشت سرمایه‌داری را برای جهان به نمایش می‌گذارد و در حال نابودی چین به عنوان دومین قطب سرمایه‌داری جهان و دومین قدرت اقتصادی دنیا که 19 درصد از کل سرمایه دنیا را دارا بوده و همچنین از بزرگترین تولید کنندگان، صادرکنندگان و وارد کنندگان جهان محسوب می‌شود.
ولدبیگی تاکید کرد: بعد از چین نوبت آمریکا خواهد بود که همانگونه که مستحضر هستید نیویورک به کانون اصلی گسترش کرونا تبدیل شده است، این در حالیست که نظام پیشرفته پانصد سال ثروت دنیا را به آمریکا انتقال داده و هم‌اکنون بیش از 24 درصد کل سرمایه جهان در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
وی افزود: از آنجایی که ذرات خانه‌های اتمی آمریکا دنیا را در برگرفته و هم‌اکنون آمریکا، فرانسه و اسرائیل صاحب بیشترین و قوی‌ترین تسلیحات هسته‌ای بوده و قادرند چندین بار با تسلیحات هسته‌ای خود زمین را نابود از نو بازسازی و دوباره نابود سازند، سوال اینجاست که علم رهایی بخشی که مدعی آن هستند کجاست؟ چرا دربرابر کرونا عاجز مانده و قادر به ساخت واکسن آن نیستند؟
اکبر ولدبیگی تاکید کرد: کرونا به مانند نورافکنی است که چهره واقعی نظام سرمایه‌داری را برای دنیا آشکار می‌سازد، طبیعی است که در سال 2021 دوران، دوران جنگ‌های بیولوژیکی و هک‌ریز است و همانگونه که می‌دانیم چین و آمریکا هم‌اکنون نیز در حال جنگ با یکدیگر هستند و حتی در چند روز گذشته بسیاری از اخبار داخلی و خارجی حاکی از آن بود که هکرهای چینی مشغول هک سیستم‌های اقتصادی آمریکا هستند.
ولدبیگی خاطرنشان کرد: نکته کلیدی اینجاست که ای کاش سازمان بهداشت جهانی به جای توصیه‌های بهداشتی و تاکید مکرر بر شستن دست‌ها به انسان توصیه می‌کرد که افکار منحط و مرتجعانه خود را شست‌وشو دهند بلکه در سال 2019 و در سال 2020 یک فرد پوپولیست، عوام فریب و نژاد پرست مانند ترامپ را که پروسه محیط زیست را قبول ندارد و از کنوانسیون پاریس خارج شد و بودجه سازمان‌های علمی و فرهنگی همچون یونسکو و بودجه سازمان بهداست جهانی را قطع کرده و از عینک پوند و دلار دنیا را می‌نگرد را دیگر روی کار نیاورند.
وی به سخنرانی اخیر ترامپ در هند گریزی زد و یادآور شد: ترامپ در سخنرانی اخیر خود در هند رسما اعلام کرد که کرونا را به بهترین شیوه مهار کرده و دنیای پس از کرونا را با شتاب بیشتری از سر خواهیم گرفت، که خوشبختانه این اتفاق هنوز رخ نداده و کرونا بن‌بستی است نظام سرمایه‌داری جهان تاوان و نتیجه سوء استفاده‌های پانصد ساله خود را پس می‌دهد.
به گفته این جامعه‌شناس، وجود یک میلیارد زاغه‌نشین در جهان، سه میلیارد گرسنه، بازار گسترده حیوانات زنده دنیا، قاچاق انسان، فحشا سازماندهی شده، بحران محیط زیست، انحطاط و زوال اخلاقی در پرتو رسانه، گسترش صنعت سکس در جهان و ... همگی چهره زشت نظام سرمایه‌داری در پانصد سال گذشته است.
وی اظهار کرد: طاعون سبب دوران پسا فئودالیزم شد و قطعا کرونا دنیای پساسرمایه‌داری را به دنبال خواهد داشت و دیگر نظام سیاسی، اجتماعی، سرمایه‌داری امروز پاسخگوی انسان شرافتمند و صاحب عقل و خرد فردا نخواهد بود.
اکبر ولدبیگی در ادامه به چندین کشور با شاخصه‌های سلامت در دنیا اشاره کرد و افزود: جنوب هند، سریلانکا و نپال از جمله کشورهای سالمی هستند که از بیس طبیعی برخوردار بوده و کمتر دچار از خود بیگانگی شده و همین غرق نشدن در دنیای سرمایه‌داری نیز سبب شده که این کشورها کمترین آسیب را به نسبت جهان متحمل شوند.
وی ادامه داد: زمانیکه چپ‌گرایان و گروه‌های محیط زیستی و ضد سرمایه‌داری در دنیا تحسن‌های جهانی برگزار میکردند و بحث مسئولیت اجتماعی، احترام به محیط زیست و حیوانات، نابودی کره زمین، تغییرات اقلیمی و سبک سالم زندگی را یادآوری و مطرح می‌کردند، هنر، هنر سرمایه‌داری، فیلم سرمایه‌داری پروسه‌ای به نام جهانی شدن را به انسان‌ها قالب کردند و موسیقی غربی و پوشش غربی به یک الگوی تحمیلی در جهان تبدیل شده بود و فیلم و حتی دکوراسیون منازل نیز به یک چیز قالب در زندگی انسان تبدیل شد، طبیعی است که انسان در این پروسه کوچک‌تر شده و خلاقیت خود را از دست می‌دهد زیرا مقاومت انسان‌ها در گرو خلاقیت آن‌ها است و نظام سرمایه‌داری انسان را را به ربات هوشمندی تبدیل کرده که بر اساس قوانین مشخصی زندگی می‌کند.
به عقیده این جامعه‌شناس، واقعیت تلخ این است که کره زمین هیچگاه به دوران قبل از کرونا باز نخواهد گشت و دنیایی جدید با تغییرات ساختاری و مناسبات سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و فهم شهروندی و حتی از نظر چالش‌های محیط زیستی شروع شده و زمینه لازم برای تغییرات ساختاری جهان فراهم شده است، امروزه در اروپا تنها پوپولیست‌ها و نژادپرستان و راست‌گرایان افراطی که تنها سود و منفعت مالی خود را در نظر می‌گیرند روی کار هستند و این بیانگر این است که جامعه خود آبستن آن است و انسان‌ها در همان مسیر نیز رهسپار هستند.
وی تصریح کرد: یک تئوریسین اروپای شرقی بر این باور است که تغییرات رادیکال در راه است، نظام سرمایه‌داری نئولیبرالیسم که توحش مدرن را بنا نهاده و انسان را حقیرتر از زمانی تعریف کرده دارد تاوان خود را پس می‌دهد.
ولدبیگی تاکید کرد: جهان امروز نیازمند انسانی فرامدرن است، انسانی که ظرفیت‌های خود را شناسایی کرده و برای خود و برای انسان‌ها و محیط زیست ارزش قائل باشد.
اکبر ولدبیگی اذعان کرد: دیر یا زود ایزولاسیون پایان یافته و دوران کرونا با بیشترین هزینه‌ها نیز تمام و یقه جهان را رها خواهد کرد، اما متاسفانه جنگ‌های بیولوژیکی همچنان خواهد داشت و اگر انسان به فکر خود و محیط زیست نباشد قطعا طاعونی بدتر از کرونا نیز خواهد آمد.
به عقیده وی، جهان نیازمند بازسازی مجدد و نظام‌فکری مردنی است که از فراسوی ابرها به جهان بنگرد و دید وسیع‌تری نسبت به جهان داشته باشد قطعا سیستم سالمی خواهد بود.
ولدبیگی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه خطراتی که در سطح ساختاری جهان و به ویژه کره زمین را تهدید می‌کند از جمله خشکسالی، امواج گرمایشی، طوفان‌های ویرانگر و انواع بیماری‌های عفونی که همگی ماحصل جهان سرمایه‌داری است و به دلیل اینکه قطب‌های سرمایه‌داری جهان همچون چین و آمریکا را متضرر خواهد ساخت، برای جبران خسارت مالی خود جنگ‌های منطقه‌ای و تسلیحات خود را افزایش می‌دهند زیرا نصف مالیات خود را صرف بیماری کرونا کرده این بار فشار بیشتری بر اقشار ضعیف جامعه وارد خواهد آورد.
وی عنوان کرد: تمام دنیا شاهد این حقیقت ات که علم با همه قداست خود در حل کرونا عاجز و نظام سرمایه‌داری را در بن‌بست کامل قرار داد و اکنون که چهار قطب ثروت به کانون کرونا تبدیل شده‌اند چرا قادر به حل مسئله کرونا و ساخت واکسن آن نیستند و دلیل آن کاملا روشن است به این علت که زنجیره معلول الینه شده و از خودبیگانگی دور از آگاهی است که نظام سرمایه‌داری آن را درست کرده و همانند چوب‌های کبریتی هستند که همزمان و کنار هم می‌سوزند.
ولدبیگی با تاکید بر این موضوع کە فاصلە اجتماعی بایددر ذهن و شعور آدمی ایجاد شود گفت: طاعون کرونا چهره غرق شده انسان سرمایه‌داری را به نمایش می‌گذارد، چهره‌ای که قریب پانصد سال است که همچون عنکبوتی به دور خود تار می‌تند تا عاقبت خود را نابود کند.
وی افزود: با امنیت سازی فضا، تهدید کردن به جنگ افروزی، تحقیر و کارخانه‌های 3 شیفت کار جهان درست نخواهد شد و این تئوری‌های شرقی است که نجات‌بخش انسان معاصر خواهد بود.
اکبر ولدبیگی بیان کرد: اگر به نقشه فراگیری کرونا در جهان نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که سالمترین نقاط دنیا مکان‌هایی هستند که در نقاط امن طبیعت قرار گرفته و اصل‌های انسانی را رعایت و کمترین آسیب را در دنیا متحمل شده‌اند.
وی اظهار کرد: جالب است بدانید که ایزو 2026 به عنوان مسئولیت اجتماعی تعریف شده انسانی که بیش از هر وقت و زمان دیگری مسئولیت‌پذیر است.
به عقیده این جامعه‌شناس، اگر انسان به سمت آگاهی قدم نگذارد قطعا کرونا حرف اول رمان تلخ زندگی اجتماعی انسان خواهد بود.
ولدبیگی خاطرنشان کرد: این امر که یک ویروس در حوزه بهداشتی کل زندگی اجتماعی، اقتصادی انسان‌ها را متزلزل کرده نشانگر ساختار معیوب جهان است.
وی در پایان یادآور شد: امید است روزی فرا برسد که انسان‌ها از شر پوپولیست‌ها و عوام‌فریب‌ها رهایی یابند، و به اصل انسانیت خود که حلقه زنجیره کل انسان‌ها است بازگردد و بدون شک انسان قرن 21 انسانی است که مسئولیت اجتماعی او افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/117403/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارشی از بزرگداشت سعدی در ترکمنستان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

گل پنجم ایران به بحرین توسط سعید احمدعباسی

ترکیب سیتی - چلسی؛ نیمه نهایی در حد فینال

حسینی و علی کریمی از لیست خط خوردند

پدیده چلسی: خدایا، به ارلینگ هالند رسیده‌ام!

میلاد محمدی با انگیزه در بازی شماره 9

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

عبور سخت شاگردان شمسایی از سد بحرین؛ صعود دلهره‌آور فوتسال ایران

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته

دلیل حرکت جنجالی دانیال اسماعیلی‌فر در آبادان

اداراتِ دارای پروژه حفاری، نباید موجب نارضایتی مردم شوند

مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان کردستان (عکس)

رئیس جدید هیئت تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم هزار دف کردستان (عکس)

برپایی محفل انس با قرآن کریم درسنندج به شکرانه «وعده صادق»

موانع و مشکلات اجرای نهضت ملی مسکن در کردستان برطرف می‌شود

20 هزار میلیارد ریال حقوق دولتی ِ معادن استان کردستان

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پشت صحنه «نون خ 5» به‌زودی روی آنتن می‌رود

دستگیری باند حرفه‌ای جعل اسناد و مدارک در کنگاور

جمع آوری 107 مدرسه کانکسی کرمانشاه تا مهرماه 1403

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت (ویدیو)

فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند

هیچ‌گونه مشکلی در اوج پیک مصرف آب و برق نداریم

برداشت محصول باقلا از مزارع سرپل‌ذهاب آغاز شد

تصادف تیبا و پژو 6 کشته و مصدوم بر جا گذاشت

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

جام برترین‌های دارت کشور در سنندج برگزار شد

مسابقات لیگ باشگاهای سپک تاکرا کشور در سنندج آغاز شد

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم