عصر کرد

آخرين مطالب

معلمان روزهای کرونایی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدارس و دانشگاه‌ها از اولین مراکزی بودند که کرونا بر آنها قفل تعطیلی زد تا دانش آموزان و دانشجویان از این بیماری در امان باشند اما فرآیند آموزش تنها یک ماه تعطیل بود.

با شیوع کرونا، شرایط دشواری در کشور شروع شد و مشخص نیست که این شرایط کی به اتمام می‌رسد و براساس نظریه‌هایی که منابع رسمی و غیررسمی اعلام می‌کنند، شاید ماه‌ها به طول بیانجامد.
این بیماری همه مناسبات جهانی را با مشکل مواجه کرد و در این میان آموزش به عنوان یکی از ارکان زندگی در عصر کنونی را به وقفه انداخت، وقفه‌ای که حتی تعویق کوتاه مدت آن، آثار منفی بلندمدتی بر جای می‌گذارد.
معلمان کوشیدند تا خلاء موجود را در حد توان خود پوشش داده و و نیاز آموزشی با با آموزش‌های آنلاین مرتفع کنند و در این میان با آنکه زحماتشان چند برابر شد اما زخم زبان‌ها هم نتوانست آنان را در ادامه راهی که انتخاب کرده‌اند دلسرد کند، گفتند خوش به حالشان، هر ساله نصف سال را بخاطر برف و باران سرکار نمی‌روند و امسال هم بیشترش، بخاطر کرونا خانه‌نشین شدند.
اما حقیقت این بود که آنها از سلامتی و ثروت مادی خود مایه گذاشتند تا درس و مدرسه تعطیل نشود، خوب می‌دانستند که کارشان چند برابر دشوارتر شده است، چون در کلاس حضور نداشتند تا لبخند دانش آموزش را پس از یادگیری در چهره شان ببینند و دیگر از برق شادی نمره خیلی خوب در چشمان دانش‌آموزان شان خبری نیست.
خستگی‌هایش زمانی بیشتر می شد که می‌دانست علت غیبت دانش آموزش در کلاس چیست و حتی از دیدن همکاران خودش هم محروم شده، دلتنگ روزهایی است که در دفتر مدرسه از کم و کسرهای زندگی و تجربیات آموزشی می‌گفتند.
حالا به جای یک ساعت، چندین ساعت در کلاس درسی حاضر می‌شود که سوال و جوابی در آن نیست و از درد گردن، چشم، انگشتان دست و سردرد، روزش را به شب می‌رساند و شب ها هم فکر و ذکرش این است که از چه راهی، کارآیی بهتری را برای انتقال مفاهیم درسی به دانش آموزان رقم بزند.
در کنار همه اینها، نگران دانش آموزی است که گوشی ندارد و باید منتظر بماند تا پدر از سرکار برگردد و او در کلاس درس مجازی حاضر شود، نگران آن دانش آموزی است که می داند بضاعتی ندارد و هیچکدام از اعضای خانواده‌اش گوشی هوشمند ندارند و یا پدر و مادر سوادی ندارند که بخواهند فرزندشان را در آموزش آنلاین همراهی کنند.

عصر کرد


برف قبل از کرونا دست به‌کار شد
مدیر دبیرستان شهید همه‌گلانی روستای نشور کامیاران است، 15 سال سابقه تجربی و 14 سال سابقه مدیریتی دارد، 82 دانش آموز در 2 مقطع متوسطه اول و دوم در این دبیرستان مشغول به تحصیل بودند، قبل از اینکه کرونا آنان را راهی خانه کند.
فرزاد ناصری درباره ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آموزش مجازی در این دبیرستان اظهار داشت: به دلیل جغرافیای سخت کردستان، در طول سال شاهد تعطیلی مدارس بخاطر پدیده‌های جوی بودیم و گاهی برف روزها مدارس را تعطیل می‌کرد برای همین زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی را از قبل از کرونا فراهم کرده بودیم.
وی افزود: قبل از ابلاغ استانی و منطقه‌ای برای از سرگیری آموزش مجازی، شورای مدرسه تشکیل جلسه داد و تصمیم بر این شد تا از پیام‌رسانی که نیاز به فیلترشکن نداشته باشد، آموزش را پیگیری کنیم و این مساله به صورت پیامک برای والدین ارسال شد.
ناصری با بیان اینکه برنامه درسی برای دانش آموزان هر پایه تدوین و در کانالی که برای آموزش اختصاص یافته بود، اطلاع‌رسانی شد.
این مدیر مدرسه گفت که 2 نفر از دانش آموزان مقطع دوم متوسطه گوشی نداشتند و تعداد دیگری هم ک در روستاهای دور افتاده، گوشی هوشمند داشتند ولی به اینترنت دسترسی نداشتند، روستاهایشان نقاط کور داشت و برای همین به آنها ساعات خاص تدریس اطلاع‌رسانی می‌شد تا در زمیان مقرر در نقطه‌ای باشند که به اینترنت دسترسی داشته باشند.
ناصری وضعیت آموزش مجازی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی را سخت اعلام کرد و افزود: در مرحله نخست 50 درصد دانش آموزان بخاطر فقر و یا دسترسی نداشتن به اینترنت، از آموزش محروم بودند و برای همین لوح‌های فشرده درسی برایشان تهیه شد و وضعیت تحصیلی آنان از طریق سامانه پیامکی مدرسه و یا به صورت تلفنی رصد می‌شود.
این معلم که خودش هم یک دختر کلاس چهارم دارد، اضافه کرد: قبل از اینکه خودم را معلم بدانم، پدر یک دانش‌آموز هستم و این روزها می‌بینم که معلمان چقدر درگیر آموزش دخترم در روزهای تعطیل هستند.
وی با مقایسه روزهای عادی آموزش تا پیش از شیوع کرونا با وضعیت فعیل، یادآور شد: پیش از شیوع کرونا ساعت 3 بعد از ظهر در خانه بودیم اما الان از ساعت 8 صبح تا پاسی از شب در گیر آموزش هستیم.
ناصری گفت: همه کادر آموزش در تمامی مدارس در تلاش هستند تا پاسخگوی نیاز آموزشی دانش‌آموزان باشد.
وی درباره نگرانی های خود هم گفت: دانش آموزانی هستند که حتی سیستم پخش لوح فشرده ندارند وضعیت مالی آنان خوب نیست و برای همین تصمیم داریم تا آموزش با رعایت فاصله اجتماعی را برای این دانش‌آموزان در دامان طبیعت برگزار کنیم.
مدرسه شهید همه گلانی مدرسه شبانه روزی است که 90 درصد دانش‌آموزان آن از روستاها می‌آیند و 11 روستای کامیاران در همین مدرسه پوشش داده می‌شود او از والدین هم خواست همراهی کنند تا دانش آموزان از درس نمانند.
وی اضافه کرد: این روزها وقتی کادر آموزش دبیرستان پیگیر دانش آموزان روستایی می شوند آنان یا در سر زمین های کشاورزی مشغول به کار هستند و یا این که به کارگری رفته‌اند.
مدیر دبیرستان شهید همه‌گلانی تاکید کرد: در روزهای کرونایی باز داشتن از تحصیل ظلم مضاعفی به دانش‌آموزان روستایی است.

عصر کرد


خسته‌تر از همیشه
فرزاد کریمیان هم 19 سال سابقه کار در آموزش و پرورش منطقه زیویه از توابع سقز را دارد.
فوق لیسانس مدیریت آموزشی و مدیر آموزگار روستای آدینان است و 16 دانش آموز درس 6 پایه تحصیلی در کلاس درس این آموزگار معلم حضور داشتند و الان آموزش آنها مجازی شده است.
درباره تحصیل دانش آموزانش در روز های کرونایی اظهار داشت: 14 نفر از دانش آموزان به اینترنت همراه دسترسی داشتند و از آنجا که روستا تلفن ثابت خانگی ندارد برای همین هزینه مضاعفی بر خانواده ها تحمیل شد.
روستای آدینان 50 خانوار با 240 نفر جمعیت دارد و از روستاهای تقریباً برخوردار سقز است که کشاورزی شغل اصلی ساکنان آن بوده و برای همین اهالی تمکن بیشتری در مقایسه با دیگر روستاها دارند.
کریمیان اضافه کرد: یک هفته بعد از کرونا با همکاری گروه های آموزشی برنامه ریزی هماهنگی برای آموزش دانش‌آموزان انجام و فیلم های آموزشی تهیه و در قالب لوح فشرده برایشان ارسال شد.
وی درباره دانش آموزیانی هم که به اینترنت دسترسی نداشتند گفت: کل موارد درسی در قالب لوح فشرده برای 2 دانش آموزی که امکانات لازم را نداشتند ارسال شد که بعدها گفتند سیستم پخش هم ندارند و آن را هم صورت امانت برایشان تهیه و ارسال کردم.
او که روزهای قبل از کرونا همواره ساعت 11 شب می خوابید تا صبح فردا سرحال در کلاس درس حاضر، حالا در روزهای کرونایی بعد از نماز صبح خوابش می برد چون کار آموزش و تهیه مواد آموزشی تا 5 صبح طول می کشد.
تلاشش این است تا فایل درسی را به موقع آماده کند و دانش آموزانش از درس عقب نمانند.
کریمیان اضافه کرد: با وجودی که کلاس درسش برای 6 پایه مشترک پایه بود ولی به اندازه یک چهارم آموزش مجازی اذیت نمی شد.
دغدغه این معلم، کلاس اولی‌ها بودند و برای همین از فایل های متنوع و تجربه همکاران پرسابقه به ویژه خانم معلم‌هایی که کارهایشان جذاب است استفاده و مواردی را آماده کرد و برای ایشان فرستاد تا همین اول راه از آموزش خسته نشوند.
از همراهی والدین برای آموزش مجازی هم راضی است و گفت: 70 درصد والدین همراهی لازم را دارند، چند نفری در دسترس نبودند و بعضی‌ها هم مقاومت‌هایی داشتند که سعی کردیم آنها را مجاب کنیم.
وی سامانه شاد را هم خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: امکانات شاد برای فضای تدریس خیلی خوب است و کار کرد و سامانه پشتیبانی خوبی دارد اما تنها عیب آن این است که امکان تشکیل گروه و کانالی برای هم اندیشی همکاران و وجود فضای تعاملی در آن میسر نیست.

عصر کرد


معملی شغل نیست
این روزها که کرونا سر ناسازگاری دارد، بعضی وقتها زیرساختهای آموزشی هم با این ویروس همدست می شوند تا معلمان را بیشتر از دیگران آزار دهند.
گاهی اینترنت، گاهی امکانات ارتباطی و گاهی هم رفتارهای نسنجیده باعث می شود تا دلشان آزرده شود اما به روی خودشان نمی آورند و از اینکه دور از حال و هوای درس و مدرسه همچنان در تلاش برای آموزش هستند رضایت دارند.
آنها معلمی را شغل نمی بینند، پس همه به این عشق احترام بگذاریم.
12 تا 21 اردیبهشت هفته معلم نامگذاری شده است.
بیش از 300 هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی 99 - 98 در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و 24 هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز 158 هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود 45 هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند
رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر شنبه 20 اردیبهشت در مجموع 106 هزار و 220 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 48 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 6589 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مدارس کردستان معلم دانش‌آموزان
پروندهٔ خبری
آموزش کودکان مناطق محروم در روزگار کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/117877/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است