عصر کرد

آخرين مطالب

ابزارهای دانش برای ارتباط جهان / عیسی منصوری _ معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

عصر کرد -

1) میشل فوکو تعبیری به‌نام «دانش‌های به‌انقیاددرآمده (Subjugated Knowledge)» دارد که منظور از آن دانش‌ها و رویه‌هایی است که در چارچوب انضباط‌ها و ضوابط علمی و تکنولوژیک تعریف‌شده ازسوی نظام حکمرانی جاری در جهان به‌راحتی فرصت بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند (برای تقریب به ذهن؛ مانند طب سنتی هستند که در ذیل انضباط‌های پزشکی مدرن امکان سربرآوردن ندارند). مرور تجربه کشورها و جهان نشان می‌دهد که بحران‌ها یکی از مسیرهای بروز و ظهور این دسته از دانش‌ها و قابلیت‌ها هستند. همه کشورهایی که اینک صاحب دولت‌های توسعه‌گرا هستند مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و فنلاند دوره‌های بحرانی تهدید و تحدید خارجی را تجربه و سپس مسیر جدیدی آغاز کرده‌اند؛ برای مثال، ژاپن علاوه‌بر بحران‌های پیشین، پس از جنگ جهانی دوم و فشارهای تداوم‌یافته غرب دوباره سر برآورد و فنلاند تجربه تعارض با روسیه را در تاریخ خود دارد. در سال‌های اخیر، بحران 2008-2011 در اقتصاد جهانی سبب‌ساز جهش (Take Off) قطب‌های جدید در اقتصاد جهان مانند برزیل، هند، روسیه، چین و ژاپن شد. پیش از آن آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا قطب‌های اصلی اقتصاد جهانی شناخته می‌شدند. این‌ نشان می‌دهد که تهدید‌ها و تحدید‌های فعلی می‌تواند منجر به باز‌شدن افق‌های جدید توسعه برای ایران شود. نکته مهم‌تر اما آن است که اغلب این کشورهای سربرآورده پس از بحران، مسیرهایی مبتکرانه، منحصربه‌فرد و متفاوت از قواعد و انضباط‌های غالب در جهان را انتخاب کرده‌اند. کره جنوبی در دوره جدید و به‌ویژه بعد از سال 2000 با اتخاذ سیاست صنعتی انتخابی، برخی صنایع خود را مورد حمایت ویژه قرار داد که از نظر استانداردهای جهانی‌شده برتون‌‌وودزی دخالت دولت در اقتصاد محسوب شده و مردود شناخته می‌شد. سیاست توسعه‌بخش مسکن به‌عنوان کانون توسعه کشور (و نه‌فقط اسکان شهروندان) در سنگاپور در دهه 1960 هیچ مشابهی در سایر نقاط جهان نداشت. سیاست‌های اتخاذ‌شده ازسوی کشور برزیل، در ابتدا و در حین اجرا مورد انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران بین‌المللی بود.
2) جهان به‌دلیل تحولات علمی و تکنولوژیک در مرز گذار به دوره‌ای جدید است. قواعد بازی در حال تغییر اساسی است. موج چهارم جهانی‌شدن مبتنی‌بر دانش و اقتصاد دیجیتال در حال ایجاد تغییرات بزرگ و تعریف قواعد جدید بازی است. این‌بار اما برخلاف گذشته، علم و بازیگران آن در جهان منتشر و متکثر شده‌اند. از یک‌سو فرصت خروج از سیطره انضباط‌های جاری و کلاسیک در جهان را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر غفلت از آن می‌تواند سبب جاماندگی جدی شود. بسیاری از کشورها این گذار را فهم کرده و متناسب با آن رویکردها و سیاست‌های خود را بازتنظیم می‌کنند. دلیل خروج آمریکا (فارغ از جریان ترامپ) و برخی کشورها از بسیاری از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل نیز همین گذار به دوره جدید است. این آژانس‌ها به‌عنوان بخشی از انضباطِ غالبِ ایجاد‌شده ازسوی گفتمان توسعه بین‌المللی در دوره پس از جنگ جهانی دوم، اثربخشی لازم برای گفتمان جدید علم و تکنولوژی و حکمرانی جهانی را ندارند. این کشورها عضویت خود را در آژانس‌هایی حفظ می‌کنند که سیاسی- امنیتی‌اند. 
سربرآوردن دانش‌های جدید به‌صورت ابتدابه‌ساکن اتفاق نمی‌افتد. در بلندمدت، مدیریت بهینه کشور و حضور قدرتمند در عرصه جهانی، به‌شرط همراه‌شدن با جریان تکنولوژی، علم غالب و سپس جریان‌سازی جدید، امکان‌پذیر است. کشورهای سربرآورده از بحران اقتصادی 2008-2011 حضور در عرصه تکنولوژی، تولید کالا و خدمات جهانی را از دهه 1990 آغاز کرده بودند و در فرصت پیش‌آمده امکان جهش یافتند. شاید یک مثال خوب از این رویکرد، بخش نظامی کشور است که همین قاعده را دنبال کرده و اینک تبدیل به قطب در سطح منطقه‌ای و جهانی شده است.
3) در تجارب کشورهای موفق ذکرشده، همیشه معدودی از کانون‌ها در ابتدا پیشران خروج از انقیاد قواعد جهانی و داخل کشور بوده‌اند. در تجربه دهه اخیر کشور، تعداد واحدهای دانش‌بنیان و تعداد مقالات دارای نویسنده ایرانی افزایش قابل توجهی داشته‌اند. همچنین کشور دارای تجربه موفقیت‌های علمی کانونی و نقطه‌ای مانند حوزه سلول‌های بنیادی است. این کانون‌ها می‌توانند در باند فرصت پیش‌رو امکان جهش برای کشور را فراهم کنند. تجربه کرونا اثبات کرد که می‌توان از برخی استانداردهای عرف‌شده مانند تنبیه زندان برای خاطیان اجتماعی عدول کرد، بدون آنکه مشکلی پیش‌ آید. با تغییر بسیاری از استانداردهای غیربنیادی عرف‌شده در کشور‌، می‌توان امکان جهش ایران در عرصه‌های علمی و تکنولوژیک جهان را فراهم کرد. برای تبدیل‌کردن این حوزه‌های کانونی به قطب در سطح جهانی، به زیرساخت‌های نرم و سخت زندگی و پژوهش نیازمندیم. شاید یک راه میان‌بر ایجاد مناطق آزاد علمی بدون هزینه‌های هنگفت، با استانداردهای غیرسلیقه‌ای، با مدیریت غیردولتی، با جذب دانشمندان و پژوهشگران سرآمد ایرانی و غیرایرانی و با ایجاد سازوکارهای تعامل با جهان باشد. این می‌تواند مسیری جدید را برای سربرآوردن و جهش باز کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/117927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد