عصر کرد

آخرين مطالب

تالاب نمکزار نهبندان فرصتی که دیده نمی شود سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

عصر کرد - تالاب ها یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی هستند که در فرآیند رشد جمعیت و توسعه اقتصادی کشور، نخستین قربانیان بوده اند و در حال حاضر این اکوسیستم ها با بحران های جدی زیست محیطی روبه رو هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، با توجه به ارزش های اکولوژیک و اقتصادی تالاب ها در تولید و ذخیره سازی آب، غنی سازی سفره های آب زیر زمینی، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب و تولید فرآورده های شیلاتی و پرندگان، اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ و احیاء آنها چه در کشور و چه در خراسان جنوبی، نتایج کاملا مطلوبی به دنبال نداشته است. تنها تالاب موجود در استان، تالاب کجی نمکزار نهبندان می باشد که افزایش عمر و بقای این اکوسیستم کم نظیر نیازمند مطالعات پایه ای برای شناخت زیست بوم تالاب و همکاری دستگاه های مختلف و مرتبط است. 
تالاب سد هیولای باد
اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این باره گفت: در فرودین ماه سال جاری 85 درصد تالاب آبگیری شد و تا اواخر خرداد ماه ماندگاری خواهد داشت. اکبری با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان بعد از تالاب هامون تنها تالاب گردشگری در شرق کشور می باشد، عنوان کرد: در فصل بهار از نظر پوشش گیاهی تأثیر زیادی در معیشت عشایر و روستاییان و شغل دامداری آنها دارد و محل مناسبی برای گردشگری می باشد.
وی اعلام کرد: با توجه به کانون های فرسایش بادی موجود در اطراف این تالاب و دشت سهل آباد خطر از بین رفتن آن در دهه آینده وجود دارد و این فقدان می تواند کانون گرد و غبار را به روستای های اطراف و نهبندان و دیگر شهرستان ها نزدیک کند. 
امکان قرق کامل نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به اینکه چرا برای حفظ محیط زیست این تالاب، اقدامات موثرتری چون قرق انجام نمی شود، پاسخ داد: امکان قرق کامل منطقه توسط حفاظت محیط زیست وجود ندارد و فقط بخش کوچکی از آن پناهگاه حیات وحش می باشد، منابع طبیعی و آب منطقه ای در این منطقه دخیل هستند و در حال رایزنی برای همکاری های همه جانبه هستیم.
اکبری تصریح کرد: آب منطقه ای لازم است که حق آبه تالاب را بدهد تا بتوان سفره های آب زیرزمینی سهل آباد را مدیریت کرد، همچنین با توجه به وجود طاق زارها و پوشش گیاهی اطراف تالاب چرای دام و شترها زیاد است و منابع طبیعی در کنترل چرای بی رویه باید با ما همکاری داشته باشد تا با توجه به ظرفیت منطقه، نظارت بر چرای دام باشد.
به گفتۀ وی دلیل کم شدن پرندگان مهاجر هم شکار غیر مجاز نیست بلکه به زمان آبگیری تالاب مربوط می باشد و اگر اواخر اسفند آبگیری تالاب آغاز شود، تعداد این پرندگان که در زمستان مهاجرت می کنند نیز کاهش پیدا می کند.
استخدام قرق بان ها
هدایتی زاده، کارشناس در این حوزه، همچنین مسئول دبیرخانه تالاب کجی نمکزار نهبندان هم بیان کرد: مطالعات زیادی بر روی تالاب انجام داده ایم که دو مورد آن در بخش آب و پوشش گیاهی می باشد و در ماه آینده جلساتی با آب منطقه ای و منابع طبیعی خواهیم داشت و نتایج دو جلسه را به کارگروه آمایش استان ارائه می کنیم تا تمام ارگان های موثر در ارتقاء سطح تالاب و آسیب به آن مطلع و حساس شوند و در حفظ تالاب گام هایی برداشته شود.
به گفتۀ وی در مدیریت آب، آب منطقه ای حق آبه تالاب را مشخص و باید رعایت کنند و در بخش پوشش گیاهی نیز منابع طبیعی تعداد پروانه های چرای دام را با توجه به ظرفیت منطقه مشخص می کنند. هدایتی زاده افزود: همچنین در بخش حفر چاه نیز دیگر پروانه ای صادر نمی شود و لازم است که میزان برداشت از چاه های موجود نیز مدیریت شود.
به گفتۀ وی پروژه مدیریت فضای تالاب را در دست اجرا داریم که در صورت اختصاص بودجه عملیاتی می شود و در آن به مدت 6 ماه قرق بانانی استخدام می شوند که علاوه بر نظارت به چرای بی رویه دام ها، حفاظت از محیط، بررسی مشکلات منطقه، آسیب ها و دلیل تخریب تالاب را هم انجام می دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و برای رفع آن تلاش شود، تا یک نظم خاص اجرایی شود.
اعتبارات کم و یک ضرورت
مسئول دبیرخانه تالاب کجی نمکزار نهبندان با تأکید بر اینکه اعتبارات خیلی اندک است، گفت: تاکنون تمام اعتبارات ملی بوده و اعتبارات استانی نداشته ایم و این در صورتی است که برای حفظ تالاب به بودجه های استانی و توجه ویژه استان به این منطقه نیاز داریم.
هدایتی زاده تصریح کرد: در سال 98 برای ایجاد ساختمان در بخش گردشگری، بودجه استانی اندکی دریافت کرده ایم و در کارگروه آمایش استان که در استانداری برگزار می شود، هدف ما این است که دغدغه خود را به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کنیم تا در این زمینه همراه و کمک کننده باشند.
به گفتۀ وی از سال 91 که تالاب مورد توجه قرار گرفت تا کنون در سال های 92، 94، 96، 97 و 98 اعتبارات ملی، سالانه بین 250 تا 700 میلیون تومان برای طرح های مطالعاتی دریافت کرده ایم که برای حفظ و حراست و پیشرفت این روند کافی نبوده است.
وی اعلام کرد: تنها راه حل برای حفظ این منطقه مطالعه برای شناخت زیست بوم آن می باشد که در آن تمام چالش ها، آسیب ها، هزینه ها و کارکردها مشخص می شود و می توان اعتبارت و برنامه ها را مشخص کرد و حتی می توان گفت هر ارگان دولتی و غیر دولتی چه کارهایی باید انجام دهند و این مطالعات نیازمند اعتبارات زیادی می باشد که هنوز محقق نشده است.
برنامه سال آینده مشخص نیست
با معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارساد اسلامی گفت و گو کردیم و درباره سرنوشت برگزاری جشنواره مجسمه های کجی تالاب نمکزار نبهندان پرسیدیم، جشنواره ای که توانست اهمیت این تالاب را در سطح ملی مشخص کند اما زمان آبگیری تالاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زمزم در این باره عنوان کرد: در سال جاری با توجه به شیوع کرونا این برنامه کنسل شد و با توجه به اینکه در سال آینده ماه رمضان در فرودین ماه می باشد، برنامه برگزاری جشنواره مشخص نیست.
وی تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره در سال آینده نیاز به تحقیق کارشناسان می باشد تا یک برنامه ریزی درست انجام شود چرا که زمان آبگیری تالاب هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مقام مسئول در زمینه ثبت بین المللی این جشنواره و معرفی تالاب هم گفت: زیرساخت ها در این منطقه فراهم نیست و باید مسئولان استانی در این مورد همکاری و توجه کافی را داشته باشند چرا که حتی در جشنواره ملی در این تالاب برای اسکان هنرمندان مشکل داشتیم و در سطح بزرگتر باید به این نکته توجه شود.
به گفتۀ وی نگرانی فعالان محیط زیست برای حفط تالاب کاملا درست است و با برگزاری جشنواره علاوه بر جلب توجه مسئولان استانی و کشوری به این منطقه، می توانستیم برای حفط آن بودجه های بیشتری دریافت کنیم و با جذب گردشگر علاوه بر معرفی بین المللی تالاب این منطقه را به عنوان قطب هنری این رشته در جهان معرفی کرد و اشتغال زایی فراوانی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/121371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مریوان ، مسابقات بین المللی کشتی جوانان جام شاهد یادواره شهدای غزه

اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه

رئیس هئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

برگزاری 70 رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

زمینه‌های ایجاد صلح و سازش میان مردم کرمانشاه بالا است

آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده در کرمانشاه

وجود 370 هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد

شیری: در جام‌حذفی جبران می‌کنیم | امسال مصدومیت رباط‌ها وحشتناک بود

معرفی ظرفیت‌های کردستان بهره گیری از ظرفیت حوزه ورزش برای

معرفی ظرفیت‌های کردستان با استفاده از حوزه ورزش

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند