عصر کرد

آخرين مطالب

بفرمایید مرگ مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - فروکش کردن تب کرونا در کردستان، باعث شد تا بازار مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی دوستان و آشنایان بالا بگیرد و احساس شود این بیماری بار و بنه خود را بسته و رفته است اما نمی‌دانستند که مرگ بین‌شان تعارف می‌شود.

بیش از سه ماه از شیوع کرونا در کشور و به تبع استان کردستان می‌گذرد، روزهایی که ابتدایش با استرس و نگرانی ابتلا سپری شد و چه بسیار افرادی که روزها از خانه بیرون نیامدند تا مبادا کرونا نفسشان را بگیرد. هشتم اسفند اولین مورد ابتلا به کرونا در کردستان اعلان عمومی شد و همزمان با آن ترس و دلهره نیز به جان مردم افتاد.
تکاپو برای مقابله با کرونا به راه افتاد، سقز اولین شهری بود که وضعیتش رو به وخامت می‌رفت، همه چیز از یک مجلس ختم آن هم در شهر سقز شروع شد و می‌گفتند بیشتر شرکت کنندگان در آن مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند.
پس از آن بود که روز به روز به تعداد مبتلایان افزوده شد تا جایی که آمار مبتلایان در این استان رفته رفته به عدد سه هزار نزدیک می‌شود و آژیر هشدار برای طغیان دوباره بیماری به صدا در آمده است.
با شیوع کرونا در کشورمان همه جا درگیر ویروسی شد که چهره به چهره و خانه به خانه مهمان ناخوانده شهروندان گردید، ولی رفته رفته از حساسیت‌ها کمتر شد و مردم به روزهای عادی زندگی خود برگشتند، محدودیت‌های قانونی هم برداشته شد تا اقتصاد و معیشت مردم بیشتر از این آسیب نبیند اما برخی فکر کردن برداشتن محدودیت‌ها یعنی تمام شدن کرونا.
در آستانه بحران
کم کم ترس ها فرو ریخت و خیلی‌ها، دست از جانشان شستند بدون اینکه بدانند پای کرونا را به خانه و زندگی خود باز کردند تا جایی که در سومین ماه شیوع بیماری در کردستان، حالا شهروندان این استان در آستانه بحرانی هستند که خودشان آن را به وجود آورده‌اند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: سنندج در حال حرکت به سمت وضعیت قرمز است و در سقز و مریوان افزایش تعداد بستری‌ها را داریم.
دکتر ابراهیم قادری قبل‌تر هم هشدار داده بود که اگر مردم رعایت نکنند، هفته دوم و سوم خرداد شاهد موج جدید بیماری در استان خواهیم بود و حالا با روند افزایشی موجود در تعداد مبتلایان، کرونا در کردستان در حال طغیان است.
وی دلایلی را برای این روند افزایش اعلام کرد و اظهار داشت: افراد بیمار رعایت نمی‌کنند و همچنان در مهمانی و دورهمی ها حضور دارند و با اینکه علائم ابتلا برای‌شان علنی شده اما به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، اینها همان‌هایی هستند که جان خود و دیگران را با بی‌توجهی به خطر می‌اندازند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از بی تفاوتی مردم به توصیه‌های بهداشتی گلایه کرد و افزود: مردم در فضاهای سربسته ماسک نمی‌زنند و این مساله در ادارات بیشتر است و کارمندان به واسطه اینکه با ارباب رجوع بسیاری سر و کار دارند، احتمال ابتلا به بیماری در آنها بیشتر است.
قادری با تاکید بر اینکه باید در ادارات تهویه مناسب، گردش هوای خوب و استفاده از ماسک فراموش نشود به کارمندان توصیه کرد سطوح را خیلی لمس نکنند و رد و بدل کردن کاغذ و اشیا را در حد امکان به حداقل برساند.
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در فضای باز هم به شرط حفظ فاصله 2 متری موثر است، گفت: مشاهده شده بسیاری از شهروندان در صفوف نانوایی و در فضاهایی که تجمع در آنها زیاد است از ماسک استفاده نمی‌کنند و از سویی در مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مراسم‌ها که عامل اصلی گسترش بیماری است آنگونه که باید توصیه‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.
قادری، تجمعات بیشتر از 10 نفر به مدت بیشتر از یک ساعت را از عوامل خطر شیوع ویروس کرونا برشمرد و اضافه کرد: موج دوم کرونا در استان در حال شروع شدن است و ممکن است خطرناک‌تر از موج های قبلی باشد.
وی با بیان اینکه از نظر تعداد افراد مبتلا و مرگ و میر در این موج با شرایط خطرناک تری مواجه خواهیم بود، یادآور شد: مردم اگر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند اثر آن را 2 تا 3 هفته دیگر می‌بینیم لذا تنها با رعایت توصیه بهداشتی است که می‌توان تابستان را به خطر کمتری شروع کرد.

عصر کرد


حرکت به سمت بی خیالی
برخی شایعات به ویژه در فضای مجازی به بی تفاوتی مردم نسبت به رعایت هشدارهای بهداشتی دامن زده‌اند.
بعضی گفتند، هوا که گرم‌تر شود، کرونا از پا می‌افتد و برخی دیگر هم از کاهش قدرت کشندگی این ویروس حرف زدند در حالیکه ویروس گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست.
معاون امور بهداشتی دانشگاه کردستان با بیان اینکه کشندگی بیماری کمتر نشده و گرمای هوا نیز تاثیری روی ویروس نداشته است، افزود: برخی با همین شایعات فکر می‌کنند بیماری کنترل شده و به سمت بیخیالی رفته و جان خود و دیگران را به خطر انداخته‌اند.
وی از افرادی که علائم بیماری کرونا را دارند خواست تا با جدیت توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند چرا که در شرایط اپیدمی، هرکسی که احساس کسالت دارد باید خود را بیمار فرض کرده و در خانه بماند.
تب، سرفه، سردرد، خستگی، درد عضلانی و عوارض گوارشی از جمله علائمی بود که قادری به آنها اشاره کرد و با بیان اینکه ویروس در جامعه در گردش است از این ابراز نگرانی کرد که در روزهای آینده افزایش بستری و آمار مرگ و میر بالا رود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: در حال حاضر متوسط مرگ و میر در استان هفت درصد است که این آمار از میزان مرگ و میر در اروپا هم کمتر است.
قادری با بیان اینکه حتی مرگ یک نفر هم در دوران همه‌گیری بیماری زیاد است، افزود: بی توجهی حتی یک فرد به دستورالعمل‌های بهداشتی، همه افراد جامعه را به خطر می‌اندازد و در بیماری‌های عفونی افراد بدون علامت بسیاری هم هستند که مبتلا به شمار می‌روند اگر چه بیمار نیستند اما ناقل هستند.
محدودیت خانگی روزانه 500 نفر
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: روند عادی‌سازی شرایط در شهر و بی‌اهمیتی مردم نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی، کردستان را با موج شدیدتری از بیماری کرونا مواجه خواهد کرد.
دکتر صدیق جدیدالاسلامی با بیان اینکه 2 هزار و 400 تخت بیمارستانی برای بیماران در استان در اختیار داریم، افزود: هم اکنون 138 بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که 10 تا 15 درصد آنان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.
وی با ابراز نگرانی از اینکه با روند فعلی افزایش تعداد بیماران، ممکن است تخت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا کم بیاوریم، تاکید کرد: برخی شهروندان اعلام می‌کنند که آمار اعلامی درباره تعداد بیماران مبتلا به کرونا درست نیست ولی آمادگی داریم هر کسی چنین شبهه ای دارد او را به مراکز درمانی که بیماران در آن بستری هستند ببریم تا به چشم خود این مساله را ببینند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه از اسفند تاکنون 48 هزار نفر در استان که با افراد بیمار در تماس بوده و یا در خانواده خود بیمار مبتلا داشتند، قرنطینه خانگی بودند، یادآور شد: در حال حاضر این تعداد 2 هزار و 500 نفر است و روزانه 500 نفر به آنها اضافه می‌شود.
جدیدالاسلامی با اشاره به ماهیت ناشناخته ویروس کرونا، به عملکرد موفق ایران در مقابله با این بیماری اشاره کرد و اظهار داشت: هر نوع بیماری قابل پیشگیری است و نباید تنها روی درمان اکتفا کرد، بلکه مردم باید ملزم به پیشگیری باشند.
رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از مهمانی‌های شلوغ و دورهمی‌ها از جمله توصیه‌هایی بود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی به شهروندان توصیه کرد تا آن را به کار ببندند.
وی با ابراز نگرانی از حرکت به سمت موج دوم و سوم کرونا در استان، گفت: نگرانی اصلی ما این است به جایی برسیم که تخت بستری در بخش مراقبتهای ویژه کم داشته باشیم چرا که در حال حاضر 10 تا 15 درصد بیماران در این بخش بستری هستند.
دکتر جدیدالاسلامی با بیان اینکه استفاده صرف از دستکش نمی تواند مانع ابتلا به کرونا شود، بر لزوم استفاده از ماسک برای حفاظت در برابر بیماری تاکید کرد و افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در بسیاری مواقع پوشیدن دستکش خود به انتشار آلودگی کمک می کند اما بر لزوم استفاده از ماسک تاکید شده حتی اگر به صورت پارچه‌ای دست دوز باشد کفایت می کند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با انتقاد از کسانی که این بیماری را به شوخی گرفته‌اند، اضافه کرد: کادر درمان سه ماه مداوم مشغول رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا هستند و با ادامه این روند دچار فرسودگی و خستگی می‌شوند.

عصر کرد


خسته اما پرتلاش
کادر درمان هم در امان نماندند و یکی از مدافعان سلامت در سقز جانش را در این راه از دست داد و اولین شهید مدافع سلامت کردستان شد.
نگاهی به روزهای شلوغ کادر بهداشت و درمان نشان می‌دهد پرستاران در خط مقدم قرار دارند، این افراد طی روزهای اخیر با انبوهی از تماس و مراجعه‌ها مواجه بوده و هستند چرا که بسیاری از افراد جامعه با کوچک‌ترین علائم شبیه به کرونا که همان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است خواستار انتقال به مراکز درمانی و مراقبت هستند.
پرستارها، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند که خطر ابتلای خود آنها را افزایش می‌دهد، حالا اگر این پرستار در بخش‌های ویژه و قرنطینه باشد، خطر بیشتر در کمین اوست. این فرشتگان سفید پوش به نسبت بقیه کادر سلامت کشور در معرض خطر بیشتری هستند.
جانفشانی سپیدپوشان روزهای خاکستری کرونا، از خودگذشتگی‌های پرستاران، خواندن مجموعه ای از شعرهای ناتمام است چرا که پرستاری از آن دست شغل هایی است که تنها با عشق می توان در آن ماند و ادامه داد اگر چه ورود به این رشته در دانشگاه و پرستاری خواندن مانند دیگر رشته های تحصیلی است و آنچنان تفاوتی ندارد، اما اشتغال به آن و پرستار ماندن تنها به واسطه عشق و علاقه به این حرفه می تواند ادامه پیدا کند.
این روزها مشکلات و کاستی‌ها در بخش پرستاری بسیار است و کمتر کسی از آنها اطلاع دارد پرستاری حرفه‌ای است که بیشترین شاغلان آن را زنان تشکیل می دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساساً با شغل‌های دیگر قابل مقایسه نیست بسیاری از مادران پرستار، بشدتگرفتار ناهماهنگی‌های شغلی­‌شان با رسیدگی به فرزندان و همسرشان بخصوص در ایام بحران کرونا هستند.
کادر درمان و پرستاری این روزها با شیوع ویروس کرونا بیش از ظرفیت و توان خود در حال خدمات رسانی هستند و با وجود همه خستگی‌ها، می گویند تا آخر ایستاده‌اند.
با وجودی که بارها و بارها مسوولان به ویژه در استان کردستان از مردم خواسته‌اند که در خانه‌ بمانند و در سطح شهر تردد نکنند اما این روزها میزان ترددهای شهری افزایش یافته و این امر مسوولان، جامعه پرستاری و پزشکی را که بیش از توان خود در مراکز درمانی تلاش می‌کنند، نگران کرده است.
سرپرستار یکی از بخش‌های بیمارستان توحید سنندج با10 سال سابقه کار یک فرزند 7 ساله دارد و از روزهایی می گوید که کرونا او را ساکن همیشه بیمارستان کرد و کرونا باعث شد تا روزها پشت سر هم شیفت بایستد.
ار روزی که با عشق حرفه پرستاری را انتخاب کرد با همه وجودش صبوری را به جان خرید و می دانست روزهایی هست که باید از جانش بگذرد تا جان دیگران به خطر نیفتند.
روزی که پروفایل موبایل تنها برادرش را باز کرد و این جمله را دید: «جانم فدای تمام پرستاران ایران» عزمش برای دفاع از سلامت هموطنانش جزم کرد و استوارتر از گذشته قدم در این راه پر تلاطم گذاشتم.
از دردهای نادیدنی ایام کرونا، روزهایی بود که در بیمارستان عرق خستگی از سرورویشان درآن لباس‌های مخصوص جاری بود و این سوتر بیرون از بیمارستان، گروهی از مردم بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی، به دل کرونا می‌زنند و اصلا عین خیالشان نیست که کادر درمان سه ماه است خسته شده و در روزهایی که بیماران امیدی به بهبودی نداشتند، سلامت را به آنان هدیه دادند.
از مردم عاجزانه می‌خواهیم که توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، این خواسته همه آنهایی است که این روزها جز رنج مریض‌داری و پرستاری، نگران بحرانی شدن کرونا در استان هستند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر یکشنبه 11 خرداد در مجموع 151 هزار و 466 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 63 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و 797 نفر رسید.
برچسب‌ها
کرونا کردستان مشارکت های مردمی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/125903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر