عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

آغوش گشوده برای مرگ مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان چهار ماهی می‌شود که به کمین‌مان نشسته و منتظر کوچکترین اشتباهی است که خفتمان کند، کرونا را می‌گویم، چند ماهی است که همین طوری برای خودش جولان داده و گویی حالا حالاها هم قصد رفتن ندارد.

ماه‌های اول شیوع که تازه میزبان این مهمان ناخوانده بودیم کمی اوضاع بهتر بود، مردم از ترس جانشان خود را در خانه‌ها حبس کرده بودند و برای انجام کارهای غیرضروری هم هیچ عجله‌ای نداشتند، اکثریت مردم جز تعداد اندکی دست از دورهمی‌های شبانه و دید و بازدیدها کشیده بودند و حتی عید نوروز با آن همه اهمیت خود در نزد ایرانیان کاملا بی سروصدا تحویل داده شد.
ماه‌های اول دیدن خیابان‌های خلوت و خالی از هرگونه رفت‌وآمدی، آدمی را دلتنگ روزهایی می‌کرد که تنها دغدغه‌مان گرانی و تورم بود و حداقل ترس از جان نداشتیم، بعد از هشتم اسفند که اولین بیمار مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد مردم با اعمال قوانین و محدودیت هایی در خانه‌های خود ماندند اما اکنون که چهار ماه از حضور این ویروس در استان می‌گذرد به خیابان که نگاه می‌کنم احساس می‌کنم کرونا تمام شده و من خبر ندارم.
چندی پیش با مشاهده روند نزولی کرونا، همه قوانین مربوط به کرونا برداشته شد و به اصطلاح مردم به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زندگی عادی خود برگشتند، اما چیزی که در واقعیت است به نظر می‌رسد مردم شروع فعالیت‌ها را به منزله پایان کرونا می‌دانند.
این روزها تا چشم کار می‌کند ترافیک است و ترافیک، مردمی که بدون ماسک و دستکش با خیالی راحت و آسوده در رفت‌وآمد هستند و از این مغازه به آن مغازه می‌روند، حتی کسانی را می‌بینی که وقتی با دوست یا آشنایی روبه‌رو می‌شوند بی مهابا همدیگر را در آغوش می‌کشند.
فاصله اجتماعی! مضحک‌ترین اصطلاح این روزهای کرونایی در کردستان است، کافه‌ها را که نگاه می‌کنم چند نفر سر یک میز نشسته و سرشون گرم خنده و شوخی است.

عصر کرد


از میدان انقلاب که می‌گذری به سختی می‌توان راهی را برای عبور از میان جمعیت پیدا کرد، از مردان پیر و جوان گرفته همگی دور هم جمع شده و مشغول گپ و گفت هستند، وقتی به جمعیتشان نگاه می‌کنی حتی یک نفر را هم نمی بینی که خدایی نکرده ماسکی، دستکشی یا حداقل فاصله‌ای را رعایت کرده باشد.
همین ریسک‌ها و رفتارهای اشتباه مردم سبب شده که به محض فروکش کردن کرونا و شروع به کار مشاغل مختلف بلافاصله استان به مرض هشدار و وضعیت قرمز برسد.
چند شب پیش یکی از آرایشگرهای سنندجی در تلگرام پستی را تحت عنوان "این روزها سالن پر از عروس است و از انجام هرگونه خدماتی به شما مشتریان عزیز معذوریم" ارسال کرده بود که حکایت از این داشت جدا از افزایش رفت‌وآمدها در سطح شهر بساط عروسی‌ها هم به راه است، چند ساعت لذت و خوشی عروسی به قیمت یک عمر پشیمانی!
ممکن است خیلی از خانواده‌ها با خود بگویند قرار نیست که عروسی آنچنانی بگیریم که بخواهیم بابتش هراسی داشته باشیم، فقط یک عروسی جمع و جور با حضور آشنایان و دوستان که فکر نمی‌کنیم اتفاقی بیفتد، اما این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کرونا اولین بار در کردستان از یک مجلس ختم در سقز شروع شد و هنوزم که هنوز است قربانی می‌گیرد.
در این روزهای نگران کننده سنندج بساط پیکنیک‌ها و تفریحات برون شهری هم داغ داغ است! روزهای تعطیل وقتی از جلوی پارک‌های متعدد شهر سنندج گذر کنی مملو از جمعیتی است که اعتقادشان بر این است که کرونا هنوز هم وجود دارد اما باورشان بر این است که مرگ همیشه برای همسایه است و کرونا با آن‌ها کاری ندارد.
این را به خاطر داشته باشید که یک سهل‌انگاری هرچند کوچک و ناخواسته سبب می‌شود که جان عزیزان و اطرافیان خود را به خطر بیندازیم، فراموش نکنید که کرونا تمام نشده و هنوز هم بر قوت خود باقی است، کرونا را جدی بگیرید زیرا ممکن است قربانی بعدی خود شما باشید!

عصر کرد


آمار کرونا در کردستان همچنان صعودی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ابتلای سه هزار و ٧٣٩ افراد مبتلا به کرونا در استان کردستان خبر داد.
فرزین رضاعی در آخرین آمار وضعیت کرونا در کردستان اعلام کرد: بر اساس ملاک‌های وزارت بهداشت کشور بر اساس تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا، استان کردستان جزو ٦ استانی است که به مرحله هشدار ابتلا به کرونا نزدیک شده‌اند.
وی عنوان کرد: متاسفانه آمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های شهر سنندج در طول چند روز اخیر افزایش دو برابری داشته و این خود یک نوع هشدار برای استان کردستان محسوب می‌شود.
رضاعی ادامه داد: با کمک و جانفشانی‌های کادر درمان حدود یک‌هزار و ٨٦٥ بیمار سلامت خود را بازیافته و از مراکز درمانی ترخیص شده و متاسفانه حدود 1٦٦ نفر فرد مبتلا به کرونا ویروس در استان کردستان جان خود را از دست داده‌اند.
تشدید نظارت بر اماکن عمومی به علت وضعیت قرمز کرونا
همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تعطیلی و پلمب تالار عروسی در سنندج و تشدید نظارت‌های بهداشتی بر اماکن عمومی در شرایط قرمز کرونایی با هماهنگی اماکن، نیروی انتظامی و بازرسین سلامت مرکز بهداشت خبر داد.
آرزو فلاحی اظهار کرد: با توجه به بی توجهی شهروندان نسبت به وضعیت قرمز کرونا در سنندج، شب گذشته یک واحد تالار عروسی در این شهر به دلیل برگزاری مراسم در همچین شرایطی با هماهنگی اماکن، نیروی انتظامی و بازرسین سلامت مرکز بهداشت سنندج تعطیل و پلمب شد.
وی همچنین از کنسل کردن مجلس عروسی در یک منزل شخصی در سنندج در این وضعیت قرمز کرونایی در روزهای گذشته خبر داد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: دو واحد قلیان سرا در سنندج به علت عدم رعایت اصول بهداشتی و مبادرت به بازگشایی مکان عمومی در این شرایط که کرونا در سنندح به وضعیت خطرناکی درآمده است پلمب شد.
فلاحی ذکر کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان در سنندج در روزهای اخیر، تاکنون هیچ مجوزی برای فعالیت تالارهای پذیرایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر نشده است و متاسفانه این واحدها بدون هیچ‌گونه هماهنگی مجلس عروسی را در تالار برگزار کردند، تا اطلاع ثانویی پلمب شدند.
وی خطاب به شهروندان اعلام کرد: به صورت جدی از رفت و آمدهای غیرضروری، تجمع در اماکن عمومی و برگزاری مراسم و مجالس و دورهمی‌های دسته جمعی در این وضعیت قرمز کرونایی خودداری کنید.
فلاحی با اشاره به اهمیت قرنطینگی و ماندن در خانه، افزود: بی اهمیتی یا نادیده گرفتن ویروس کرونا، تعداد مبتلایان را افزایش و کادر بهداشت و درمان را با فرسودگی مواجه خواهد کرد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اهمیت ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا تاکید کرد: باید در هنگام خروج از منزل و حضور در اماکن بسته، حتما از ماسک استفاده شود و فاصله یک تا دو متر از دیگران رعایت شود.
وی در پایان هشدار داد: ویروس کرونا ضعیف نشده است لذا پروتکل‌های بهداشتی را تا حد ممکن رعایت کنید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/127844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد