عصر کرد

آخرين مطالب

یک روز با معلولان و مسئولان در پایتخت

تهران شهری برای همه شهرداری تهران

تهران شهری برای همه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - شهر: یک پیاده روی استاندارد باید دارای نور مناسب، شیب مناسب، مبلمان شهری، کف جاذب آب و مسیر حرکت دوچرخه و نابینایان باشد و این همان استانداردی است که شهر تهران باید در همه مناطق به آن دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار شهر ، دستیابی به این هدف نیز باعث شده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در طرحی 500 کیلومتر از پیاده روهای پایتخت را به عنوان هدف اولیه قرار دهد تا با بهسازی و نوسازی به آرمان پیاده روهای استاندارد در تهران دست پیدا کنند.
4 کیلومتر در هر ناحیه
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار شهر توضیح می دهد: امسال 500 کیلومتر پیاده راه برای بهسازی و نوسازی طراحی شده که در هر ناحیه شهر تهران چهار کیلومتر درازا دارد و طراحی این پروژه تقریبا تمام شده است.
او می گوید: در هر ناحیه تهران چهار کیلومتر پیاده رو ساخته خواهد شد و قرار است پیاده رویی که ساخته می شود همه وسایل مناسب سازی، معلولان، فضای سبز، مسیر دوچرخه، نور و مبلمان شهری را داشته باشد.
صبوری دیلمی توضیح می دهد: در تهران نزدیک به 12 کیلومتر پیاده رو وجود دارد که بیش از 90 درصد آن کیفیت مناسبی هم ندارد. به دنبال آن هستیم که با 4 کیلومتر در سال می توانیم در یک برنامه زمان بندی کل پیاده رو های تهران را بهینه سازی کنیم.
بر اساس طرحی که صبوری دیلمی از آن سخن می گوید، در گام اول 25 کیلومتر از این طرح مناسب سازی پیاده راهها در خیابان کریم خان اجرایی شده است.
مسیر دوچرخه، مبلمان شهری، نور کافی و... نکاتی است که صبوری دیلمی در توضیحات خود در جمع برخی از معلولال و نابینایان که روز دوشنبه 26 خرداد ماه به همراه زهرا نژاد بهرام، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بازدید این طرح رفته بودند از آن سخن می گوید.
قول و قرار با معلولان
دو نفر از معلولان روی صندلی چرخ دار نشسته اند. به سختی از مسیر ورودی پیاده رو به خیابان رد می شوند و در یک نقطه نیز بلوک های بتنی چاره ای برای معلول پشت صندلی چرخ دار نمی گذارد جز اینکه پیادرو را دور بزند و به مسیر خیابان برود.
اما صبوری به دقت به گلایه ها گوش کرد و حتی قرارهایی هم با معلولان گذاشت که دو نفر از معلولان در تیم نوسازی معاونت فنی و عمرانی برای بازسازی پیاده روها حاضر شوند.
دو نابینا هم بودند با عصاهای سفیدشان. بخش هایی از پیاده روها مخصوص آنها طراحی شده بود. شیارهای آهنین که عصای نابینا قبل از قدم هایش به آن می رسد و این هشدار را می دهد که به خیابان نزدیک می شوید.
نابینایان البته راضی تر از معلولان ویلچری بودند هر چند گلایه هایی درباره زیر ساخت ها وجود داشت که به هر حال در گرمای صبح روز دوشنبه معاون شهردار تلاش کرد در مسیر حرکت توضیحات مفصلی درباره نحوه کار و اصلاحات به آنها ارائه دهد.
شهرداری برنامه مشخص ارائه می دهد
زهرا نژاد بهرام نیز درباره این طرح 500 کیلومتری در تهران و بازدید که برنامه ریزی کرده بود توضیح داد. او به خبرنگار شهر می دهد: گروه هایی از معلولان و اعضای شورای شهر از این پروژه بازدید و اطمینان خاطر پیدا کردند که بحث های مناسب سازی در آن دیده شده است.
او با اشاره به اینکه معلولان همراه با مهندسان شهرداری و معاون شهردار مسیرها را طی کردند، ادامه می دهد: معاونت عمرانی 500 کیلومتر از پیاده روهای تهران را مناسب سازی می کند که در همین راستا این بازدید انجام شد. با این بازدید متوجه شدیم که این طرح تا چه اندازه با وضع معلولان حسی و حرکتی و دیگر معلولان هم خوانی دارد.
نژاد بهرام با اشاره به اینکه این یک بازدید مشترک با حضور معاون عمرانی در جهت دریافت نظرات بود، بیان کرد: نحوه مبلمان شهری، رفع موانع فیزیکی در مسیر پیاده رو و ... از موارد مورد تأکید است که در بازدید پیاده روها آنها را مشاهده کردیم.
نژاد بهرام گفت که بخشی که در خیابان کریم خان مورد بازدید قرار گرفت پایلوت اولیه از 500 کیلومتری است که قرار است از سوی شهرداری مناسب سازی شود. قرار است شهرداری در این زمینه برنامه اجرایی و زمان بندی مشخص ارائه دهد و دو نفر از معلولان نیز به شکل مداوم در ستاد مناسب سازی معاونت عمرانی در مورد پیاده روها وجود داشته باشند.
در حالی که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست مسیرهای تعیین شده در شهر تهران مربوط به کدام خیابان ها هستند نژاد بهرام گفت که مسیرهای 500 کیلومتر تعیین شده از سوی شهرداری قرار است به زودی اعلام شود.
به هر حال فضاهای شهری، مکان هایی هستند که به عموم شهروندان تعلق دارند و مشکلات فیزیکی نمی تواند از این تعلق بکاهد. با این وجود، کیفیت مسیرهای پیاده در شهرهای ایران مطلوب و راحت نیستند. تداخل بین سواره و پیاده، وجود چاله ها و سطوح ناصاف پیاده رو، وجود موانع فیزیکی، امکان تصادفو برخوورد با وسایل نقلیه موتوری به خصوص موتور سیکلتها در پیاده رو، ناکافی بودن نور معابر، کم عرض بودن پیاده روها و... ازگلایه هایی است که در اکثر نقاط شهری، شهروندان در هنگام جابجایی به صورت پیاده کم و بیش با آن دست به گریبانند.
طرح مناسب سازی پیاده روها تنها راهی است که تهران می تواند مسیر آرامی را در ترافیک شهری برای عابران فراهم کند اما اجرای این طرح قطعا در شهری مانند تهران با موانع بسیاری مواجه است و به سادگی ممکن نیست.
اجرای طرح 500 کیلومتری در تهران قدمی است که اگر تا پایان سال 99 بتواند به هدف دست یابد می تواند برای اولین بار این نوید را به شهروندان تهران بدهد که نه تنها می توانند به آرامش پیاده روی در شهرشان مطمئن شوند که فیزیک بدن آنها دیگر مانع حضورشان در شهر نخواهد بود.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/131314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی