عصر کرد

آخرين مطالب

فضای مجازی فرصتی برای تسلای عزاداران در شرایط کرونا است سياسي

فضای مجازی فرصتی برای تسلای عزاداران در شرایط کرونا است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر استفاده خانواده‌های متوفی از امکانات و ارتباطات مجازی در قالب صوتی و تصویری با اقوام و آشنایان به صورت روزانه گفت: نوشتن افکار و احساسات مختلف در مورد فرد از دست رفته و خاطرات او در کنار تمرین‌های آرام‌سازی در تسهیل روند سوگواری کمک کننده است.

دکتر فرزین رضاعی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: در شرایط شیوع کرونا، خانواده‌های داغدار محدودیت‌هایی از جمله ترس از انتشار ویروس به علت تجمع افراد دارند که سبب محدودیت‌ در فرایند تدفین و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌شود.
وی افزود: از آنجایی که هیجانات دردناک باید توسط روان انسان حل و فصل شود در صورتی که شرایط هضم این هیجانات فراهم نباشد زمینه برای سوگ پیچیده یا ابراز نشده فراهم خواهد شد.
دکتر رضاعی با اشاره به اینکه اصل فاصله گذاری فیزیکی که امروز به اشتباه با عنوان فاصله گذاری اجتماعی از آن یاد می‌شود امکان برگزاری مراسم سوگواری معمول و جمع شدن افراد دوستان و نزدیکان را از بین برده است، ادامه داد: در شرایط فعلی با سوگوارانی مواجه‌ هستیم که هنوز واقعیت از دست دادن عزیزانشان را نپذیرفته‌ و فرصت رویارویی با احساسات خود را ندارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: علاوه بر پذیرش سخت مرگ ناگهانی عزیزان، عدم برگزاری مراسم سوگواری سرکوب احساسات را به همراه دارد.
دکتر رضاعی مهیا کردن شرایطی برای حمایت‌های روانی، اجتماعی و دوستانه از خانواده متوفی به صورت آنلاین توسط کانال‌های مجازی را مهم دانست و گفت: برگزاری آداب سوگ حتی به صورت مجازی، شوک از دست دادن عزیزان را کاهش می‌دهد چرا که در مراسم سوگواری افراد سوگوار از حمایت عاطفی نزدیکان خود برخوردار می‌شوند.
وی با تأکید بر استفاده خانواده‌های متوفی از امکانات و ارتباطات مجازی در قالب صوتی و تصویری با اقوام و آشنایان به صورت روزانه، یادآور شد: نوشتن افکار و احساسات مختلف در مورد فرد از دست رفته و خاطرات او در کنار تمرین‌های آرام‌سازی در تسهیل روند سوگواری کمک کننده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برقراری تماس تلفنی و تصویری آنلاین جهت تسلیت گفتن به خانواده‌های داغدار که نمی‌توان در این شرایط حضوری کنارشان بود را امری مهم در تسلی خاطر این عزیزان عنوان کرد و افزود: اگر کسی از دوستان و بستگان ما عزیزی از دست داده نه به صورت حضوری بلکه از طریق تلفن و فضای مجازی این امکان مهیا می‌شود که برای ابراز همدردی حضور داشته باشید.
دکتر رضاعی با بیان اینکه سوگ فرایندی جهان شمول انسانی است که در آن شوک، خشم، احساس اندوه و حسرت است که باید یکی یکی طی شود، تاکید کرد: ابراز احساسات را سرکوب نکنید گاهی باید بپذیریم که در مسیر دردناک کنار بستگان و شخصی هستیم که بستگانش را از دست داده است.
وی با بیان اینکه تجربه سوگ در هر انسانی طیف رنگین کمانی ویژه‌ خود را دارد، یادآور شد: در سوگواری احساسات افراد متفاوت است و نمی‌توان آن را باهم مقایسه کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اطرافیان نباید مانع از گریه کردن فرد سوگوار شوند، اظهار داشت: باید فرایند سوگواری را برای فرد سوگوار تسهیل کنیم تا سوگواری کامل انجام شود، زیرا در صورت انجام نشدن برون‌ریزی احساسات منفی، فرد از نظر جسمانی و روانی دچار مشکل می‌شود.
دکتر رضاعی نصیحت کردن فرد سوگوار را ناکارآمد دانست و اضافه کرد: جملاتی مانند «همه ما یک روز می‌میریم» مانع از برون‌ریزی عواطف و احساسات منفی می‌شود در مقابل فرد سوگوار همدلی بهتر از همدردی است زیرا همدردی کلامی است، اما همدلی تنظیم احساسات ما با طرف مقابل است و در همدلی ها برون‌ریزی احساسات راحت‌تر اتفاق می‌افتد.
وی فضای مجازی را فرصتی برای سوگواری در ایام کرونا دانست و ادامه داد: تشکیل گروهی از خویشاوندان و بارگذاری عکس‌ها و فیلم‌ها و خاطره‌گویی و حتی برقراری تماس تصویری به فرد سوگوار کمک می‌کند تا بازمانده از سوگ نباشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: از مراسم خاکسپاری می‌توان عکس و فیلم گرفت ولی در شبکه‌های مجازی فیلم خاکسپاری و مراسم خصوصی سوگواری بستگان را پخش نکنید چرا که به هیچ وجه این حریم نباید شکسته شود و به شدت برای خانواده داغدار آسیب‌زا است.
دکتر رضاعی با بیان اینکه به هر شیوه‌ای که سنت خانوادگی اجازه می‌دهد به صورت آنلاین مراسم عزاداری برگزار شود و این جزو الزامات سوگ است، افزود: بهترین کار در مواجهه با سوگ در این ایام این است که به فرد سوگوار و اطرافیانش اجازه داد تا سوگ را آنگونه که احساس می‌کنند، بپذیرند و قبول کنیم که احساس غم، خشم، دلتنگی یا فقدان شدید داشته باشند.
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تا ظهر چهارشنبه چهارم تیر در مجموع 212 هزار و 501 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 133 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به 9 هزار و 996 نفر رسید.
برچسب‌ها
کرونا کردستان فضای مجازی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
التیام دل داغدیدگان همه گیری کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/132136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی