عصر کرد

آخرين مطالب

استعدادیابی ژنتیکی به وسیله بزاق دهان علمي

استعدادیابی ژنتیکی به وسیله بزاق دهان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - این پژوهشگران مدتی است با بهره‌گیری از علم ژنتیک و بیوانفورماتیک در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف از حوزه آزمایشگاهی خارج شده‌اند و در مجموعه (ژن هوشمند من)، تست ژنتیک استعدادیابی را در ایران و با دریافت نمونه بزاق دهان و تحلیل داده‌های ژنتیکی حاصل از آن ارائه می‌دهند.
ژنتیک و تاثیر آن بر آینده انسان‌
بدن ما از میلیون ها سلول تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند. این دستورالعمل‌ها که با عنوان ژنوم نیز شناخته می‌شوند علاوه بر این‌که ویژگی های ظاهری انسان مانند قد و رنگ چشم و پوست و... را درون خود مشخص می‌کنند، ویژگی‌های شخصیتی و توانایی‌های درونی ما انسان‌ها را نیز مشخص می‌کنند.
امروزه دانشمندان با پیشرفت علم ژنتیک و هوش مصنوعی توانسته‌اند با توالی‌یابی این ژن‌ها، فرد را از احتمال بروز این ویژگی‌ها آگاه کنند. تا سال 2011 در دنیا پژوهش‌های این حوزه متمرکز بر شناسایی احتمال بروز بیماری‌ّها به خصوص حوزه سرطان بوده به شکلی که احتمال بروز برخی سرطان های وراثتی برای افراد مشخص می‌شود. همه‌ی این موارد در مسیری است که به آن پزشکی شخصی‌سازی شده می‌گویند. پزشکی شخصی یا پزشکی شخصی‌سازی شده به معنی ارائه خدمات پزشکی سلامت، پیشگیری، درمان و مراقبت متناسب با شخصی‌ترین اطلاعات هر فرد از جمله ژنتیک فرد می‌باشد. به عبارت دیگر در این حوزه، پزشک با آگاهی از اطلاعات نهفته شده در ژنوم فرد می‌تواند داروی موثر و در دوز مناسب را تجویز نموده و یا سفارش مناسب را برای تغییر در سبک زندگی به منظور پیشگیری و درمان بیماری‌ها و تغییر صفات را ارائه دهد.
در سال‌های اخیر علاوه بر پژوهش‌هایی در حوزه بیماری‌ها، مطالعات بسیار زیادی نیز بر تحلیل ویژگی‌های عمومی افراد مانند ویژگی‌های ظاهری، برون‌گرایی، هوش، توانایی ریاضی و حافظه و... انجام شده است و خدماتی نیز در سطح دنیا ارائه می‌شود. این مطالعات از وجود برهم‌کنش و تاثیر دوسویه میان عواملِ محیطی و ژنتیکی گزارش می‌دهد و حاکی از این است که عوامل محیطی و ژنتیکی را نمی‌توان به طور کامل از یکدیگر جدا فرض کرد. به عبارت دقیق‌تر، بسیاری از شاخص‌های محیطی که در دانش‌های رفتاری بکار می‌روند، خود از عوامل ژنتیکی تاثیر می‌پذیرند!
برای مثال تا چندی پیش تربیت و پرورش کودکان فرزندان توسط والدین یک عامل محیطی مطلق در نظر گرفته ‌می‌شد، اما امروزه، شواهد و مدارک نشان می‌دهد که دو دسته از عوامل، ویژگی‌های شخصیتی ما را شکل می‌دهند؛ که ما در آن قرار می‌گیریم.
تست ژنتیک استعدادیابی از طریق بزاق دهان در ایران
پروفسور فرهود (پدر علم ژنتیک ایران)، بنیان‌گذار، استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است تست‌های به این شکل خواهد بود که به خانواده‌ها کمک خواهد کرد تا از استعدادها و مهارت‌های کودکان‌شان از ابتدا آگاه شوند و بتوانند با کمک این تست‌ها مهارت‌های معینی را برای کودکان خود پیدا کنند.
در ایران نیز در طی چندین سال پژوهش در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگران جوان این حوزه مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که خدمات جدیدی را در حوزه سبک زندگی و ژنتیک ارائه می‌دهند. مجموعه مای اسمارت ژن که در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف واقع شده است، خدمات خود را در حوزه استعدادیابی که 25 ویژگی شخصیتی و همچنین بررسی اختلالات روان‌شناختی مانند اوتیسم و دوقطبی و... ارائه می‌کند و پروفایل ژنتیکی افراد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
منصور حسنی، کارشناس ارشد هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی شریف، هم‌بنیان‌گذار مجموعه ارایه دهنده خدمات استعدادیابی ژنتیکی مای اسمارت ژن در مصاحبه با هفته‌نامه شنبه به این موضوع اشاره کرد که با انجام این تست، افراد به لحاظ ژنتیکی بررسی و تحلیل می‌شوند که ذاتا چه ویژگی‌هایی دارند و چه ویژگی‌هایی به آن‌ها به ارث رسیده است. این پروفایل ژنتیکی که پس از انجام تست افراد ارائه می‌شود در 4 حوزه مختلف شخصیت، هیجانات، عملکردهای شناختی و موفقیت تحصیلی، آماری را به فرد می‌دهیم که با استفاده از آن‌ها، یک نقشه کلی از فرد به دست می‌آوریم و با کمک آن به فرد کمک می‌کنیم چه شغلی مناسب آن‌ها است و یا والدین چگونه با کودک و نوزاد خود که ویژگی‌های ناشناخته‌ای دارد، برخورد کنند، همچنین این روش می‌تواند به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک کند تا رشته‌ی مناسب خود را با توجه به ویژگی‌های ذاتی خود پیدا کند. این تست‌های ژنتیکی از هر طریقی که بتوان سلول‌های فرد را بدست آورد قابل انجام هست که در مای اسمارت ژن، برای راحتی مخاطبین توسط بزاق دهان انجام می‌پذیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجموعه مای اسمارت ژن و استعدادیابی ژنتیکی از طریق بزاق دهان می‌توانید با شماره تماس 02166051855 تماس بگیرید و یا به وب‌سایت مای اسمارت ژن مراجعه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/132816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

300 معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

حضور هزاران گردشگر در بهشت گمشده کردستان

تنها صداست که می ماند

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس