عصر کرد

آخرين مطالب

چند مَرده حلاجی مقالات

چند مَرده حلاجی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سیزده ساله بودم که استاد حسین نظری کمان و مُشتک را دستم داد و گفت: بزن ببینم چند مَرده حلاجی؛ همین‌ که مُشتک را بر کمان فرود آوردم، استاد مُهر شاگردی حلاج باشی را بر پیشانیم زد.

این آغاز داستان زندگی حلاج باشی در کوچه پس کوچه‌های سنندج شد، همان محله‌هایی که امروز رنگ قدیم از رخسار شسته و رخت مدرنیته به تن کرده‌اند تا حرفه‌هایی چون حلاجی به قسمتی از داستان‌های مادربزرگ‌ها برای نوادگان شان تبدیل شود.
کاک محمود زندسلیمی حلاج‌باشی سنندجی متولد 1329 یکی از معدود بازماندگان این حرفه در استان کردستان است که در نقل استاد و شاگردیش می‌گوید: هفت سال شاگردی راهی بود که برای استاد شدن پیمودم تا بالاخره در بیست سالگی با هزار شور و شوق صاحب کمان و مُشتک خود شدم و تنهایی به دل شهر زدم تا به زندگی ثابت کنم که چند مَرده نه، بلکه هزار مَرده حلاجم.
در بیست سالگی با هزار شور و شوق صاحب کمان و مُشتک خودم شدم و تنهایی به دل شهر زدم تا به زندگی ثابت کنم که چند مَرده نه، بلکه هزار مَرده حلاجم.
روزگارم را با شاداب کردن پنبه‌های گره خورده از جور انسان‌ها به هفتادمین پله رساندم و حاصل سال‌ها زندگی مشترکم چهار پسر و 2 دختر تحصیل کرده است که همه را از همین راه راهی خانه و کاشانه‌شان کرده‌ام.
مشکلات زندگی امروزی به گونه ای است که پدر و مادرها نمی‌توانند انتظار کمک چندانی از فرزندانشان داشته باشند به همین دلیل در هفتاد سالگی چون بیمه و درآمد پایداری ندارم، مجبورم هر روز صبح از روستایی در نزدیکی سنندج عازم شهر شوم تا مهمان ناخوانده‌ کوچه پس کوچه‌ها برای کسب روزی حلال باشم.
اکنون که فرزندانم را بال و پر داده‌ام، من مانده‌ام و همسرم و درد و دل‌هایی که هر روز آنها را با مشتک به پنبه‌های گره خورده لحاف و تشک‌ها فرود می‌آورم، مانند نوازنده کمانچه که درد و دل هایش را با سازش به گوش‌ها می‌رساند.
اما این روزها حنجره حلاجی دیگر نایی برای نوایش ندارد برای حلاج باشی‌ها همین بس که صنعت مانند دیگر کارهای سنتی رمق از آنها گرفته بطوریکه دیگر تازه عروس‌ها دنبال لحاف سنتی نیستند و بسیاری دست از این حرفه شسته‌اند.
حمل کمان و مشتک برایم سنگین شده طوریکه به هر محله که می‌رسم باید سر کوچه بنشینم و نفسی تازه کنم
دیگر دست‌های پینه بسته‌ام درد سوزن‌هایی که بر تنش فرو می‌رود را احساس نمی‌کند و چشم‌هایم مانند گذشته سوی زدن نقش‌های زیبا بر تن لحاف را ندارند، حمل کمان و مشتک نیز برایم سنگین شده طوریکه به هر محله که می‌رسم باید سر کوچه بنشینم و نفسی تازه کنم.
شهر هم دیگر مهر قدیم را ندارد، چه سفرهایی که در کوچه پس کوچه‌ای قدیم سنندج حین انجام کار مهمانشان می‌شدم اما این روزها که محبت رخت از دل‌ها بسته همان یک لیوان آب یا یک استکان چای قند پهلو نیز غنیمت است.
پیدا کردن رزق و روزی در کوچه پس کوچه‌ها کاری نبود که بخواهم فرزندانم را با آن آشنا و وارد این حرفه کنم از این رو همه سختی‌ها را به جان خریدم تا امروز همه دارای تحصیلات عالیه و شغلی آبرومند باشند.
حلاجی آنچنان در شهر غریب افتاده که دیگر نه تنها کسی سراغ یاد گرفتن آن را نمی‌گیرد بلکه ما قدیمی‌ترها هم زیاد از همکارانمان خبر نداریم؛ چند نفری که از نزدیک می‌شناختم چشم از جهان فرو بسته و فراموشی شغلشان را ندیدند.

عصر کرد


با کاک محمود حلاج‌باشی صحبتم گرم گرفته بود که زن همسایه و صاحب پنبه‌هایی که استاد مشغول شاداب کردنشان بود استکانی چای برایش آورد، استاد نشست و ماسک از صورت کنار زد، زمزمه‌ای کرد و بلند گفت: کاش بیماری تازه وارد هم رخت از زمین برچیند. کاش بیماری تازه وارد هم رخت از زمین برچیند
کار کردن با ماسک برایم سخت است اما به قول بچه‌هایم ماسک زدن علاوه بر اینکه سپری برای پیشگیری از کرونا بوده کاری است که باید از همان ابتدای آغار کار حلاج باشی برای جلوگیری از ابتلا به تنگی نفس انجام می‌دادم.
نفسم‌های تنگ شد بعد به سراغ آتیه رفتم آتیه‌ای که اگر به موقع بود الان باید بازنشسته بودم نه اینکه در هفتادمین بهار زندگیم هفت سال از عضویتم در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سپری شود؛ به هر حال زندگی است باید بگذرد حتی اگر لحاف‌ و تشک‌های صنعتی نانت را آجر کرده ‌باشد.
استاد که حرفش تمام شد پرسیدم سراغی از میراث فرهنگی برای کسب حمایت گرفته‌ای: گفت: این که می‌گویی کجاست؟

عصر کرد

حلاجی در فهرست آثار معنوی کشور ثبت می‌شود
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در این ارتباط با بیان اینکه پیشه حلاجی خود به تنهایی نمی‌تواند در حوزه صنایع دستی آورده شود، گفت: حلاجی در قدیم به این شکل بود که با استفاده از کمان پنبه‌ها را می‌زدند و شاداب می‌کردند اما اکنون حلاجی به وسیله دستگاهی شبیه خرمن کوب‌های دستی انجام می‌شود.
تیمور خالدی اضافه کرد: در واقع حلاجی یک حرفه و پیشه سنتی است و در کل کشور وجود داشته و هم اکنون هم به صورت پراکنده در استان کردستان افردی هستند که به شیوه سنتی حلاجی می‌کنند اما ساخت دستگاه سنتی حلاجی و کار با آن می‌تواند در زمره مشاغل فراموش شده و میراث معنونی لحاظ شود.
وی اضافه کرد: در صورتی که شیوه ساخت دستگاه سنتی حلاجی و شیوه کار با آن در فهرست آثار معنویی کشور به ثبت برسد دستگاه‌های همچون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند با همکاری سایر دستگاه ها مانند تامین اجتماعی و بانک‌ها از کسانی که به این حرفه مشغول هستند، حمایت کنند.
مدیرروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: تاکنون این حرفه ثبت ملی نشده و این اداره کل در حال بررسی این موضوع است که در صورت دارا بودن شرایط و بررسی دقیق کارشناسی و سابقه تاریخی این حرفه اقدامات اولیه برای ثبت را انجام دهد.
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال بررسی این موضوع است که در صورت دارا بودن شرایط و بررسی دقیق کارشناسی و سابقه تاریخی این حرفه اقدامات اولیه برای ثبت را انجام دهد شد.
خالدی گفت: اما هنر لحاف‌دوزی گویای فرهنگ اصیل ایرانی است و تمام مراحل تهیه آن با دست انجام می‌شود و در زمره صنایع دستی استان لحاظ شده است.
هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته هنر دستی فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی بوده و 45 مورد از این رشته هم اکنون 40 هزار هنرمند را مشغول بکار دارد.
هم اکنون پنح رشته بومی صنایع دستی کردستان شامل رشته‌های مسگری، اسلحه سازی، پلاس بافی، جل دوزی و قفل سازی غیر فعال شده است.
همچنین 12 رشته صنایع دستی بومی استان نیز شامل اُرسی‌سازی، گره‌چینی، قواره‌بری، چاقو سازی، سفیدگری، موج بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، حجاری سنگ، چلنگری (آهنگری سنتی)، خراطی‌سنتی و وه ندی سازی در حال منسوخ شدن است.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول و است.
برچسب‌ها
کردستان سنندج هنرمندان مهارت اموزی میراث فرهنگی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/134315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است

برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای 1500 نفر از فعالان گردشگری

اتمام ساخت پروژه بیمارستان سرطان کرمانشاه در اردیبهشت امسال

اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه

جزئیات رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

تردد روزانه بیش از یک‌هزار زائر از مرز خسروی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

توقیف 16 تن آرد قاچاق در کرمانشاه

ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر

انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار

برگزاری راهپیمایی در حمایت از اقدام سپاه علیه رژیم صهیونیستی

ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی در مراکز عرضه غذا در کرمانشاه