عصر کرد

آخرين مطالب

بورس در بورس مقالات

بورس در بورس
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - هر روز که می‌گذرد تجربه‌هایی جدیدی در تاریخ بازارهای اقتصادی رسمی و غیر رسمی ثبت می‌شود، یکبار بازار طلا و ارز، روزی خودرو و مسکن و شاید فردا بازار نفت، اما بورس منطقی جدای از همه بازارها دارد و حضور در آن نیازمند داشتن اطلاعات علمی و اقتصادی است.

زمانی که سهام عدالت در میان برخی مردم واگذار شد، کمتر کسی تصوری که امروز از بازار بورس و سهام به وجود آمده، داشت نقطه‌ایی که در آینده پیش بینی نمی‌شد اینکه باید برای خرید و فروش سهام عدالت، وارد بازار بورس شد.
بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 و فرابورس ایران نیز در سال 1387 آغاز به فعالیت کرد و در طی گذشت سالیان، عده‌ایی را به سمت خود جذب کرد و با ایجاد تنوع در محصولات و سهام‌های شرکت‌های معروف، توانست وزنه‌هایی در بازار مالی و اقتصادی کشور به خود اختصاص دهد.
در چند سال اخیر که بازارهای طلا و مسکن از افزایش قیمت‌های 10 برابری یا بیشتر برخوردار شدند، سهم بسزایی در گردش مالی مردم را به خود اختصاص دادند و با کاهش تولید خودرو، بازار این کالای لوکس هم رفته رفته رشد صعودی به خود گرفت.
بازارهای طلا، ارز، خودرو و مسکن اگر چه از افزایش قیمت‌های چند برابری برخودار شدند، امّا این نکته نباید فراموش شود که در این نوع بازارها کسانی به سود و سرمایه های کلان دست یافتند که از نقطه عطف و اوج با خبر بودند و در این میان کسانی متضرر شدند که در موج سواری دلالان غرق شدند.
سود و ضرر لازمه حیات یک بازار پویا است و اگر بازاری یک مسیر پر سود و بدون ضرر را در پیش بگیرد بدون شک از سلامت لازم برخوردار نیست و باید به ماهیت اصلی و اصولی آن با نگاهی ذره بینانه تر نگاه کرد.
در بازارهای طلا و ارز یا مسکن و خودرو اگر از تخصص و تحلیل مناسب برخوردار نباشید، بدون شک ضرر تنها نتیجه پیش روی شما خواهد بود و این ثمره به مزاج هیچ کسی گوارا نیست؛ وقتی که بحث آزاد سازی سهام عدالت در جامعه داغ شد، کمتر کسی به این فکر بود که باید برای مدیریت و عرضه سهام عدالت، با اصول اولیه بازار بورس آشنایی داشته باشد.
با توجه به اینکه آمارهای رسمی در خصوص آزاد سازی سهام عدالت حاکی از آن است که بسیاری از سهام داران درخواست مدیریت دولتی را به مدیریت شخصی ترجیح می دهند، نشان دهنده آن است که هنوز عموم مردم با بازار بورس آشنایی ندارند و ترجیح می دهند دولت مدیریت سهام عدالت را بر عهده داشته باشد و سالانه مبلغی را به عنوان ارزش سهام به حساب آنها واریز کند، زیرا بازار بورس نیاز به دانش خاصی دارد.
ورود در بازار طلا و ارز با توجه به در دسترس بودن این حوزه در مرکز هر شهر و به قول معروف دم دستی بودن آن، طرفداران بیشتری دارد تا بازاری که بصورت مجازی در فضای اینترنت و بصورت اتاق بورس در برخی از مراکز استان ها قابل دسترسی است.
با شرایط اقتصادی موجود اگر سبد اقتصادی خانوار را تنها در یک بازار قرار دهیم، کسب درآمدی مناسب و قابل بازگشت سخت تر خواهد بود زیرا اگر این بازار به هر علتی دچار سیر نزولی ارزش شود، راهکاری برای جبران خسارت وجود ندارد.
یکی از بازارهای اقتصادی کشور، بورس نام دارد که پیش از این عموم جامعه از آن بی اطلاع بودند و سهام داری کار کسانی بودن که دانش آموخته اقتصاد بوده و یا به نحوی بازاری بودند که از سرمایه اولیه مناسبی برخوردارند و قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارند.
از جمله دلایلی که می‌توان برای عدم گرایش عموم مردم به بازار بورس در گذشته اشاره کرد اینکه برای تهیه سهام یک کارخانه یا شرکت معروف، متقاضیان باید به صورت حضوری به این مراکز مراجعه و برگه سهامداری دریافت می‌کردند.
با گذشت زمان و پیشرفت اینترنت، بورس رنگ بویی آسان تر به خود گرفت البته ناگفته نماند که بازهم مشکلاتی در پیش روی متقاضیان این بازار وجود داشت که باید به کارگزاری که تنها یک شعبه در مراکز استان داشت مراجعه می کردند و این درخواست مراحل حضوری و متعددی دیگری هم به همراه داشت.
امّا خبر سهام عدالت آزاد شد، صحبت هر کوچه و خیابانی شد، که سهام را آزاد کنیم یا نه؟ کد بورسی داری؟ یا سجام ثبت نام کردی؟ خلاصه اصلاً این بورس چیست که ارزش سهام عدالت به این بازار مربوط است.
بازار بورس که در کلیه کشورهای جهان فعالیت دارد، از یک قاعده و قانون خاصی پیروری می کند و اگر فردی وارد این بازار شود از این قوانین اطلاعی نداشته باشند و یا رعایت نکنند، بدون شک در این بازار نمی تواند فعالیتی سازنده و مستمر داشته باشد.

عصر کرد


بایدها و نبایدهای سرمایه گذاری در بورس ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی و مدرس دوره های سرمایه گذاری در بورس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هجوم سرمایه گذاران تازه کار به بازارهای مالی بدون داشتن آموزش کامل از تکنیک‌های سرمایه گذاری، موجب ایجاد جو روانی خواهد شد که تاثیرات بسزایی در ایجاد هیجان بازار می‌گذارد.
حمیدرضا تاج نسائی افزود: هر بازاری که سود ثابتی نداشته باشد و تقابل عرضه و تقاضا تحت تاثیر عوامل محیطی کلان روند حرکتی آن را تعیین نماید، بدون شک از ریسک بالایی برخودار بوده و حضور در آن نیازمند ورود با علم، آگاهی و آموزش است.
وی یادآور شد: کاهش سود بانکی، افزایش نرخ تورم و تلاش مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود و عوامل تاثیر گذار سیاسی، موجب روانه شدن نقدینگی به سمت خرید و فروش طلا و ارز و بازارهای خودرو و مسکن و افزایش چند برابری قیمت ها شده و عملا چرخه تولید و اشتغال سهم ناچیزی در این خصوص دارد.
تاج نسائی تاکید کرد: یکی از بازارهای که این روزها مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است، سرمایه گذاری در بورس است که می تواند تاثیرات مثبتی در سود آوری منطقی برای سرمایه گذاران داشته همچنین موجب رونق تولید و رشد اشتغال شود و افزایش سرکش قیمت در بازارهای موازی را کنترل و از مشروعیت درآمدی نیز بهره مند باشد.
این کارشناس و مدرس بورس می‌گوید: نکته مهم و اساسی که در مورد بورس می‌توان گفت اینکه نباید افراد تمام سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کنند بلکه باید سرمایه ایی را وارد بورس کنند که مازاد بر نیاز آنها باشد ضمن اینکه خرید و فروش در بازار بورس نیازمند زمان است و دید سرمایه گذاران در بورس باید بلند مدت باشد.
تاج نسائی اضافه کرد: برای کاهش هیجانات موجود در بورس باید افراد با آموزش وارد این بازار شوند، دامنه نوسان بازار برداشته شده و عرضه و تقاضا فرآیند حرکت سهم را مشخص کند و بازیگران در این بازار دارای کنترل کامل بر احساسات خود باشند.
وی با اشاره به اینکه هیجان، خطر جدی برای این بازار محسوب می شود. تصمیم گیری از روی یک احساس و یا یک خبر که تحلیل نشده است، موجب ایجاد نوسان شدید در بازار بورس خواهد شد، گفت: آموزش اولیه و آشنایی مقدماتی در بورس، لازمه فعالیت اقتصادی در این بازار است، زیرا دانش و سواد بورسی یک اصل مهم به شمار می‌رود.
تاج نسایی با اشاره به این که در حوزه فعالیت در بورس، فعالیت سودجویان افزایش یافته است، افزود: با آزاد سازی سهام عدالت و آشنایی اندک مردم با بازار بورس موجب شد زمینه و فضا برای دلالان و سودجویان باز شود که در قالب کانال های تلگرامی و گروهای مجازی، با دریافت مبالغی با عنوان vip از سرمایه داران، تحلیل‌های شخصی خود را برای سرمایه گذاری در بورس عرضه ‌کنند.
وی یادآور شد: در حوزه آشنایی عموم جامعه با بازار بورس سه نوع آموزش مهم تحلیل بنیادی، تکنیکال و تحلیل روانشناسی و تابلوخانی در این خصوص وجود دارد که هر یک بر اساس قوانین خواص خود با رصد بازار سرمایه پیش بینی های دقیق تری را در مورد سرمایه گذاری ارائه می‌دهد.
این کارشناس و مدرس دوره‌های بورس در بیجار اضافه کرد: اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس و داشتن استراتژی سرمایه گذاری شاملایجاد سبد سهام (پرتفوی سهام) به جای تک سهم بودن، تعیین حد سود و حد زیان برای معاملات، داشتن برنامه جایگزین و سرمایه گذاری با سرمایه مازاد بوده و سهم مناسب که بنیاد و تکنیکال مناسبی داشته باشد پایه اصلی این استراتژی است.
مدرس دوره آموزشی بورس در بیجار اظهار داشت: یکی از خطرهای جدی این بازار برای سرمایه گذاران بدون سواد بورسی این است که هنگامی سهامداران برای خروج خود نقطه ایی به عنوان حد ضرر مشخص نکنند و دارای مدیریت ریسک و سرمایه نباشند ضرر مالی بیش از حد (شبیه اتفاقات سال 1392) سرانجام کارشان خواهد بود.
تاج نسائی توصیه کرد افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند، اگر فرصت و زمانی برای یادگیری ندارند، می‌توانند از شرکت هایی که خدمت سبد گردانی انجام می دهند استفاده کرده یا سرمایه خود را در صندوق های سرمایه گذاری وارد کنند.

عصر کرد


سرمایه گذاری در بورس از یک اصول پیروی می کند
دانشجوی دکترای اقتصاد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را داریم، باید بدانیم که این نوع سرمایه گذاری دارای اصول و قوانینی است که تا زمانی شما با آن آشنایی نداشته باشید نمی توانید انتظار افزایش سرمایه در بلند مدت را داشته باشید.
شهرام سبزی خانی افزود: سرمایه گذاری در بورس دارای 2 دیدگاه بلند مدت و کوتاه مدت است، هنگامی که در بازار بورس اقدام به سرمایه گذاری می کنید، ابتدا با دقت در نمودار قیمت سهام شرکت ها متوجه خواهید شد این نمود دار در کوتاه مدت از نوسانات متعددی برخودار است و بدون شک سود دهی کمتری دارد که در ادامه با گذشت زمان سود دهی افزایش یافته است.
وی می گوید: بازار بورس نیازمند ریسک پذیری است و اگر ریسک گریز باشید بدون شک نوسانات این بازار، اختلافات قیمت در زمان سود یا ضرر، موجب تاثیرات منفی در زندگی شما خواهد شد، امّا بازهم با ورود برخی از افراد با عنوان سبدگردان، این بازار برای چنین افرادی قابل استفاده است.
این دانشجوی دکترای اقتصاد تاکید کرد: اگر به دنبال کاهش ریسک خرید و فروش در بازار بورس هستید باید در افزایش سطح مهارت و اطلاعات بازار سرمایه گذاری بورس تلاش کنید و سپس با سرمایه اندک و محدود شروع به خرید سهام نمود.
وی ادامه داد: نکته ایی که باید به آن توجه کرد این است که آیا رشد اقتصادی در زمان حال که نرخ تورم و سرمایه گذاری در بورس مقرون به صرف است؟ آیا ممکن است در اقتصاد امروز که همه مؤلفه های اقتصادی منفی است و بزرگترین بحران های اقتصادی و تحریم ها دامنگیر اقتصاد است، بازار بورس فعال و پویا حرکت روبه رشد داشته باشد؟
سبزی خانی گفت: در زمینه نقد شوندگی بازار بورس در شرایط عادی بازار بورس می‌توان هر سهمی را در قیمت کمی بالاتر و یا کمی پایین تر فروخت اما شرایط همیشه عادی نیست و گاها دست خوش اتفاقاتی خواهد شد که یک سهام تا چند روز تغییری خواص پیدا نکند و خریداری برای سهام یافت نگردد.
دانشجوی دکترای اقتصاد اضافه کرد: اگر بدون دانش و آگاهی وارد بورس شوید، با سرعت زیادی ضرر را تجربه خواهید و با سرعت کمتری سود دهی را کسب خواهید کرد، آگاهی از این واقعیت به شما کمک می کند تا گزینه های سرمایه گذاری خود را با دقت بیشتر انتخاب کنید.
او با بیان اینکه باید توجه داشت که هیچ تضمینی برای سود آوری در بورس وجود ندارد، افزود: اگر بدون اصول کافی و بدون دانش وارد بورس شوید، ممکن است نتوانید به اندازه نرخ سود بانکی از این بازار کسب درآمد داشته باشید، هر کسب و کاری نیازمند آشنایی اولیه است.
سبزی خانی دانش اولیه بازار بورس و کسب تجربه زمانی را یکی از ضرویت های رورد در بازار سرمایه گذاری بورس می داند و تاکید کرد: با کسب علم و آگاهی و صرف زمان در کسب تجربه می تواند در مدت زمان کمتری ضریب خطای خود را در معاملات کاهش دهد و یک تجربه لذت بخش در بازار بورس را کسب کرد.
سبزی خانی یاد آور شد: بسیاری از عموم مردم از ما سوال می کنند که آیا در بازار ارز و طلا سرمایه گذاری کنیم یاد در بازار بورس، لازم به توضیح است که هر بازاری سود آوری خاص خود را دارد، گاهی در بازار طلا و ارز ضررهای هنگفت ضربه شدیدی را وارد خواهد ساخت امّا در بازار بورس اگر هم سهام شما به سمت ضرر پیش رود، در دراز مدت و با گذشت چند دوره سرمایه شما بازخواهد گشت و احتمال سود دهی در پسا این دوره به مراتب خسارت های گذشته شما را جبران خواهد کرد.

عصر کرد


امّا بورس چیست؟
در معنای کلی و اولیه بورس به معنای سود و زیان احتمالی را تقسیم کردن، در معنای کلان جامعه به معنای تشکیل یک شرکت سهامی و برای ایجاد شرکت سهامی نیاز به مرکزی است تا بتوان میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران، و این مکان بورس نام گرفت.
فلسفه کلیدی شکل گیری بازار بورس در جهان تجمیع سرمایه و تامین مالی شرکت ها و پروژه های آن در قالب یک سیستم بازار منسجم، قانون مند، پیوسته و شفاف است.
مبنای اساسی تشکیل این بازار همان مفهوم اولیه و ساده شرکت، تقسیم سود و زیان احتمالی میان شرکا است، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت می گیرد، در بازارهای بطور کلی 2 نوع دارایی واقعی و دارایی مالی مورد معامله قرار می گیرد.
دارایی های واقعی همان دارایی های فیزیکی مانند ساختمان، زمین، خودرو و غیره می باشند و دارایی های مالی یا کاغذی اسناد و مدارکی هستند مانند اوراق مشارکت بانک ها و سرمایه گذاری در بازار بورس، بورس بازاری است که در آن دارایی های متنوعی در سراسر کشور مورد معامله قرار می گیرد.
بازار بورس ایران به سه دسته کلی تقسیم می شوند که شامل بازار بورس کالا، بازار ارز و سومی بازار بورس اوراق بهادار می باشد، بورس کالا شامل خرید و فروش کالاهای معین بصورت منظم و دائم می باشد که مواد خام و اولیه را به خود اختصاص داده است.
بازار ارز هم که از نام آن مشخص است، وظیفه معامله ارزهای خارجی را بر عهده دارد که این بازار فعلا در کشور ایران فعالیت ندارد، سومین بازاری که عموم جامعه می توانند در آن حضور داشته باشند، بازار بورس اوراق بهادار است، در این بازار دارایی های مالی مورد معامله قرار می گیرد.
شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
برچسب‌ها
کردستان سرمایه گذاری بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بیجار
پروندهٔ خبری
بازار بورس

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/134654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس