عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

تیغ تیز گرانی کشنده‌تر از کرونا مقالات

تیغ تیز گرانی کشنده‌تر از کرونا
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان پیش از ورود کرونا به کشور کسی فکر این حجم از متوفا و افراد بیمار را نمی‌کرد اما اکنون کم تا بیش کرونا ویروس با آن همه خطر کنترل و در جامعه عادی شده و در این میان ویروس کشنده تری کام مردم و سفره‌هایشان را هدف قرار داده و آن هم گرانی روز به روز کالاست.

پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در استان کردستان که در وضعیت قرمز قرار دارد می‌گذرد و در این میان گرانی تمام اجناس، زنجیری از نگرانی بر دست و پای مردم افکنده است و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.
این در حالی است که مسئولین کشوری و استانی اعلام کردند در زمان شیوع ویروس کرونا هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی موردنیاز وجود ندارد، درواقع مشکل مردم کمبود کالاها نیست بلکه گرانی سرسام‌آور و چند برابر شدن آن است.
گسترش کرونا و قرنطینه موجب تعطیلی بسیاری از کاسبی‌ها شده و مردم این استان با وضعیت نه‌چندان مناسب در این شرایط توانایی تهیه نیازهای اساسی خانواده خود را ندارند و نمی‌توانند حال و وضع این گرانی را تحمل کنند.

عصر کرد


زاهد رضایی یک شهروند سنندجی و راننده تاکسی است این روزها با از دست دادن عزیزشان به دلیل ابتلا به کرونا دل‌ودماغی برای صحبت کردن ندارد اما بااین‌حال می‌گوید آمدن کرونا زندگی کردن را برای قشر ضعیف جامعه سخت‌تر کرده است.
او با نگاه کردن به جدول قیمت دلار در گوشی موبایلش، از صعود ارزش دلار در مقابل ریال می‌گوید و ادامه می دهد وقتی قیمت دلار این‌چنین افزایش پیدا می‌کند باید خود را برای وضعیتی از این بدتر آماده کرد چون همه اجناس به قیمت دلار بستگی دارد و به هر فروشگاهی که می‌رویم تا حرفی از افزایش قیمت ها به میان می آید، فروشنده به افزایش قیمت دلار اشاره می‌کند.
این شهروند از قیمت بالای بسته اینترنتی نیز گله‌می کند و می‌گوید درست است چند ماهی می‌شود که مدارس تعطیل است و برای سرویس مدرسه و خرید وسایل دیگر دو فرزندم هزینه‌ای نمی‌کنم اما طی این مدت چندین بار بیش از هزینه سرویس، بسته اینترنت برای آموزش مجازی خریداری کرده‌ام.
آقای رمضانی که شغل آزاد دارد، درباره گران‌فروشی‌ها می‌گوید: افزایش قیمت‌ها در این شرایط نامساعد اقتصادی، نیاز به کنترل دقیق و افزایش نظارت‌ بر اصناف دارد، به‌ویژه اینکه بسیاری از این گران‌فروشی‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز معتبر اتفاق می‌افتد که کنترل و نظارت بر مبادی عرضه بهتر می‌تواند رخ دهد.
او می‌افزاید: مردم از یک‌سو دل‌نگران کرونا و تبعات آن هستند و از سوی دیگر شیب پرشتاب قیمت‌ها، آن‌ها را در تأمین مایحتاج زندگی محتاج کرده است.
یک فروشنده مواد غذایی می‌گوید: روزبه‌روز شرایط سخت‌تر می‌شود و فروشمان به‌شدت پایین آمده درواقع نرخ‌ها روزبه‌روز در حال تغییر است.
این فروشنده می‌گوید: شرکت‌ها بار داخل انبارشان را به قیمت روز می‌فروشند و از طرفی قیمتی را که روی کالا درج‌شده، نمی‌توان عوض کرد و درنهایت آخرین فردی که جنس را می‌فروشد، سود ناچیزی می‌برد.
او می‌افزاید: شرکت‌ها می‌گویند برای تهیه مواد اولیه با توجه به نوسانات ارز، هرروز با مشکل مواجه و مجبوریم کالاهای داخل انبار را هم به‌روز بفروشیم.

عصر کرد


یوسف جعفری مدرس دانشگاه نیز در این راستا، اظهار کرد: در این شرایط سخت کرونایی باوجود استرس و اضطراب آمار مبتلایان و جان‌باختگان، هرروز با افزایش چشمگیر قیمت دلار و طلا مواجه می‌شویم و خوب می‌دانیم که نرخ این دو به‌صورت آنی و مستقیم بر تمامی هزینه‌های زندگی ازجمله مواد غذایی اثر می‌گذارد.
وی با اشاره به گرانی سرسام‌آور و وضعیت مالی نامناسب مردم استان کردستان، افزود: سفره بسیاری از خانواده‌ها نه‌تنها کوچک که برچیده شده، پیامدهای این معضل فقط به این موارد معدود نمی‌شود لذا یکی از اثرات و پیامدهای گرانی و نبود چشم‌انداز روشن اقتصادی برای خانواده‌ها، کاهش زاد و ولد است.
این مدرس دانشگاه در کردستان، در ادامه با اشاره به اینکه نرخ زاد و ولد در ایران کاهشی شده است، بیان کرد: براساس آمارها میزان زاد و ولد در سال 98 رکورددار کمترین میزان در 50 سال اخیر بوده که این رقم در سال جاری به طرز فاجعه‌آمیزی قطعاً بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد.
جعفری عنوان کرد: کاهش زاد و ولد، پیری جمعیت کشور، افت علمی، افت اقتصادی، افت شاخص‌های امنیتی و غیره را به دنبال دارد.
وی، ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن را علت اصلی افزایش غیرمنطقی برخی قیمت‌ها دانست و ذکر کرد: ویروس کرونا نیز به‌نوبه خود تأثیر بسزایی در افت شاخص‌های اقتصادی، گرانی، ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک که منبع ارتزاق هزاران هزار جوان ایرانی و خانواده‌های آنان بوده، گذاشته و آن‌ها را به خیل بیکاران کشور اضافه کرده است.
این مدرس دانشگاه در کردستان، گفت: بحث‌های زیادی در خصوص پیامدهای گرانی و کرونا در جامعه صورت گرفته، درواقع تأثیرگذاری آن بر دولتمردان و تصمیم‌های آن‌ها را به افکار عمومی می‌سپارم اما ذکر یک نکته بسیار ضروری است که مردم ایران در سنوات گذشته بسیاری از مرارت‌ها، تلخی‌ها و کمبودها را دیده و چشیده که باپوست و استخوان لمس کرده‌اند پس شایسته است تدبیری گران و چاره‌ای کارساز برای این وضعیت اندیشیده شود.

عصر کرد


جعفری افزود: یکی از دلایل تشدیدگرانی می‌تواند سوءاستفاده برخی از افراد از شرایط فعلی و نیاز مردم به بعضی از اقلام به‌ویژه اقلام بهداشتی و غذایی باشد و این منجر به گرانی شده است.
وی به گرانی آهن‌آلات نیز اشاره کرد و گفت: گرانی آهن‌آلات و لوازم ساخت‌وساز نیز علاوه برگرانی دلار و طلا که بر همه هزینه‌های زندگی سایه انداخته از ضعف نظارت نیز ناشی می‌شود.
این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه اقلام ضروری و موردنیاز همراه با نظارت جدی بر توزیع عادلانه آن اقلام در استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم‌تر، حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار، اختصاص کمک‌های بلاعوض به صنایع، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مشاغلی که در براثر کرونا لطمه دیده و بازار آن‌ها کساد شده است می‌توانند کمک‌کننده در این شرایط باشد.
جعفری گفت: کردستان نیز همچون سایر استان‌ها و به‌مراتب بیشتر از آن‌ها از این شرایط لطمه دیده و لازم است که دولت و ارگان‌های حمایتی تا اتمام این شرایط و بازگشت به روال عادی حمایت‌های مادی و غیرمادی خود را از اقشار آسیب‌دیده افزایش و سرعت داده و سایر نهادها و ارگان‌ها نیز به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
به گفته فرزاد سردارزاده، رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن استان کردستان، فروشندگان باید طبق قیمت روی کالا به مشتری اجناس بفروشند در غیر این صورت مرتکب تخلف خواهند شد و با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.
وی ذکر کرد: اگر بر چسب قیمت قدیمی روی هر کالای موجود در سطح عرضه باشد، فروشندگان مجاز نیستند که با افزایش قیمت و مخدوش کردن آن، محصولات خود را با قیمت بالاتر بفروشند چراکه جرم محسوب می‌شود.
سردارزاده به گرانی دوران کرونا اشاره کرد و افزود: عوامل و مولفه‌های متعددی در زمینه گرانی تأثیرگذار است در این راستا شیوع کرونا بخشی از این گرانی بوده که بازار را دچار رکود و کاهش تقاضا کرده که این خود روند افزایش قیمت را به وجود می‌آورد.
رئیس اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن استان کردستان، بیان کرد: افزایش و تغییر مکرر قیمت دلار، تأثیرات روانی این روزها در سطح بازار است که متاثر بر سطوح های مختلف قیمت‌ها شده است.

عصر کرد


وی در پاسخ به این سوال که چرا با نوسان صعودی قیمت ارز، قیمت کالاها روند صعودی به خود می‌گیرد گفت: افزایش قیمت طلا، لوازم‌خانگی و موبایل بیشترین تأثیرگذاری را از قیمت دلار گرفته است، لذا شرکت‌های تولیدی نیز به جهت اینکه مواد خام خریداری کرده‌اند، محصولات خود را با قیمت جدید به فروش می‌رسانند.
سردارزاده با اشاره به بازرسی و نظارت بر روی قیمت‌ها، ذکر کرد: حجم واحدهای صنفی و صنعتی و تولیدی در سطح کشور زیاد است اما تعداد بازرس جهت نظارت قیمت ها نسبت به آن‌ها کم بوده و در این راستا تغییرات روزمره قیمت‌های موجب شده که نظارت و بازرسی تأثیری بر روی کاهش قیمت‌ها نداشته باشد.
وی گفت: همچنین برخی از افزایش قیمت ها توسط خود دولت اجرا می‌شود به‌عنوان مثل قیمت شکر، برنج، نان و غیره در سطح بازار تغییراتی ایجاد کرده که بازرسان در این زمینه نمی‌توانند با فروشندگان برخورد داشته باشند.
سردارزاده از مردم استان درخواست کرد با افزایش قیمت محصولات با سامانه 124 تماس حاصل کنند که تیم بازرسی در صورت تخلف با آن‌ها برخورد کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/134886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

300 معتاد متجاهر در پرند، نصیرشهر و رباط کریم جمع آوری شد

تحلیلگر اسرائیلی: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

رشد پانصد درصدی آمار معتادان در کردستان!

حضور هزاران گردشگر در بهشت گمشده کردستان

تنها صداست که می ماند

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواشناسی کردستان هشدار سطح زرد صادر کرد

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر