عصر کرد

آخرين مطالب

ناقلین سیار کرونا مقالات

ناقلین سیار کرونا
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - به هر میزان وضعیت اقتصادی جامعه و در نتیجه اشتغال آن در شیب نزولی قرار می‌گیرد بسیاری از معضلات و مشاغل کاذب روند صعودی پیدا می‌کنند که یکی از این موارد افزایش تعداد زباله‌گردها که از آنها به عنوان ناقلین سیار کرونا هم نام برده‌ می‌شود، است.

میزان تولید پسماند اعم از شهری و بیمارستانی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در کشور به تبع استان کردستان افزایش چشمگیری پیدا کرده است، تولید زباله شهری در کردستان قبل از کرونا روزانه یک هزار و 74 تُن بود و از اسفند سال گذشته تاکنون این میزان به یک هزار و 230 تُن رسیده است.
آنچه در این بین نگرانی‌هایی ایجاد کرده تنها به افزایش میزان پسماند بر نمی‌گردد چرا که پسماندهای بیمارستانی بی‌خطرسازی و پسماندهای شهری هم دفن و بخشی از آن به کارخانه بازیافت منتقل می‌شوند بلکه افزایش تعداد افراد زباله‌گرد در سطح شهرهای استان به خصوص سنندج؛ دغدغه این روزهای اقشار مختلف مردم بویژه مسوولان حفاظت محیط زیست و فعالان این حوزه است.
شرایط نامطلوب اقتصادی و ازدست رفتن بسیاری از مشاغل و همچنین افزایش قیمت ضایعات پلاستیکی موجب شده تعداد زباله گردها در کردستان بیشتر شود، زباله گردی به شیوه کنونی اصولی و سازماندهی شده نیست و همین باعث شده در وضعیت شیوع بیماری کرونا از افراد شاغل در این حوزه به عنوان ناقلین سیار بیماری نام برده شود.

عصر کرد


بی‌پولی از کرونا ترسناک‌تر است
زباله گردی با یک خودرو سه چرخ باری که در کردستان به آن سه قُل می‌گویند در شهرک ساحلی سنندج در سطلی مشغول زیرو رو کردن زباله‌ها بود از او درخواست کردم پاسخگوی چند سوالم باشد قبول نکرد و تنها گفت: زباله گردی دیگر حرفی برای گفتن ندارد و همه چیز آن مشخص است در ضمن به من نزدیک نشو برای سلامتی خودت می‌گویم.
در مسیر دیگری به زباله‌گردی برخوردم که ماسک نداشت و به همین دلیل از فاصله سه، چهار متری از او ایستادم و پرسیدم نمی‌ترسی به کرونا مبتلا شوی که با خنده پاسخ داد بی پولی و گرسنگی خودش بزرگترین بیماری و از کرونا ترسناک تر است.
او که حدودا 38 سال سن داشت و دارای سه فرزند بود، افزود: وقتی نداری و بی پولی سراغت بیاید برای پر کردن شکم زن و بچه‌ات حاضر می‌شوی زباله‌ها را هم زیر و رو کنی تا چند قطعه پلاستیک پیدا کرده و آن را برای تامین مایحتاج زندگی بفروشی.
در این شرایط کرونایی سخت می‌توان با زباله‌گردها صحبت کرد بی‌شک چند لحظه ایستادن در کنار آنها هم ریسک بزرگی به شمار می‌رود ولی آنچه عیان است اینکه مجموعه عواملی دست بدست هم دادند تا اینگونه بر تعداد زباله‌گردها دراین روزها افزوده شود.
زباله گردها تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی هستند
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان تولید سالانه پسماند بیمارستانی در استان تا قبل از شیوع کرونا یک هزار و 52 تُن بوده است.
اقبال حمیدی اضافه کرد: براساس آمار 6 ماه اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان تامین اجتماعی استان تولید پسماند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان یک هزار و 160 تن بوده است.
وی با اشاره به اینکه 17 بیمارستان و مرکز درمانی استان مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی زباله‌ هستند، افزود: کارشناسان محیط زیست استان و آزمایشگاه معتمد بر روند بی خطرسازی زباله در بیمارستان‌ها نظارت دارند و از این لحاظ جای نگرانی نیست.
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان به افزایش پسماند شهری هم اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون مصرف کیسه‌های پلاستیکی، ماسک، دستکش و استفاده از غذاهای بیرون‌بر افزایش یافته و همین موجب رشد میزان پسماند خانگی شده است.
حمیدی با اشاره به اینکه افزایش پسماند خانگی موجب افزایش تعداد زباله گردهاست، یادآور شد: زباله گردها تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی هستند و ارتباط مستقیمی هم با انتشار ویروس کرونا دارند.
وی تاکید کرد: سطل‌های زباله در برخی محلات روزانه بیش از 15 مرتبه توسط این زباله گردها زیر و رو می‌شود و همین موجب شیوع بیشتر کرونا در جامعه هم خواهد شد.
تفکیک از مبدا زباله معضل زباله‌گردی را حل می‌کند
معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه با تفکیک از مبدا زباله بحث زباله گردی هم جمع می‌شود، گفت: برای تفکیک از مبدا زباله می‌توان از ظرفیت زباله گردهای کنونی استفاده و آنها را در این حوزه ساماندهی کرد.
حمیدی یادآور شد: وقتی در سطل‌های زباله پلاستیک، کارتون، کاغذ و دیگر اشیا و ضایعاتی که این روزها قیمتشان افزایش یافته وجود نداشته باشد دیگر زباله گرد به آن مراجعه نمی‌کند.
وی اضافه کرد: تا این باور ایجاد نشود که اولویت کار شهرداری‌ها آسفالت و زیباسازی نیست بلکه بحث سلامت مردم و موارد مربوط به زباله است، تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌شود.

عصر کرد


افزایش 30 درصدی تعداد زباله‌گردها در سنندج
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون یکی از معضلات شهری که با افزاش آن مواجه شدیم افزایش زباله در نتیجه رشد تعداد زباله‌گردها است.
سیروان غفوری اضافه کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی که موجب رشد تعداد زباله گردها شده، افزایش قیمت پلاستیک، پد و کارتون هم منجر شده عده‌ای از این شرایط به نفع خود استفاده کرده و با بکارگیری افرادی که شغل و درآمدی ندارند اقدام به جمع‌آوری این ضایعات ‌کنند و اینگونه از این طریق بهره‌های میلیاردی بدست ‌آورند.
وی افزود: قبل از شیوع کرونا 400 وانتی و سه قُل‌ (سه چرخه) در سنندج شناسایی شدند که شبانه روز اقدام به پاره کردن کیسه‌های زباله و گشتن سطل‌های زباله می کردند.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اعلام اینکه از اسفند امسال تاکنون تعداد این زباله گردها به سه تا چهار برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: اگر ساز وکارهای خاص تعریف و تفکیک از مبدا آغاز شود تعداد زباله گردها هم پایین می آید و ساماندهی این افراد هم راحت تر انجام می‌شود.
غفوری با بیان اینکه سازماندهی و صدور کارت شناسایی برای زباله گردها با اجرای طرح سرمایه گذاری در حوزه پسماند محقق می‌شود، یادآور شد: وقتی قیمت پت در بازار مثل دلار بالا و پایین می‌رود و صرفه اقتصادی برای زباله گردها دارد پس باید انتظار داشت در شرایط کنونی و وضعیت بیکاری بر تعداد شاغلان این حوزه هم افزوده ‌شود.
وی اظهار داشت: در بین زباله گردها افرادی وجود دارند دارای مدرک دانشگاهی لیسانس و حتی فوق لیسانس هستند.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: از دیگر مشکلاتی که به دلیل افزایش حجم زباله ایجاد شده زیادشدن تعداد سگ‌های ولگرد است که این نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌های مشترک به انسان ها شود.
غفوری تاکید کرد: نیروی انتظامی برای همکاری با ما در راستای جمع آوری زباله گردها و ممانعت از فعالیت آنها نیاز به صدور مجوز از سوی دادستانی مرکز استان دارد که امیدواریم در این خصوص ورود کنند.
طرح سرمایه‌گذاری که بعد از یک سال هنوز اجرایی نشده است
اواخر خرداد سال گذشته و در میزگردی که در ایرنا تشکیل شد؛ رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج خبر از سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند با میزان اولیه سرمایه گذاری 70 میلیاردی را در سنندج داد کهدر این طرح قرار بود خط سورتینگ 250 تُنی راه بیافتد و کود کمپوست آلی گرانوله تولید شود.
علاوه بر این برای اجرای این طرح در مرحله نخست 15 نقطه توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج به عنوان ایستگاه جمع آوری زباله شناسایی و انتخاب و در قرارداد سرمایه گذار هم ذکر شد ایستگاه های تفکیک از مبدا ایجاد شود و وانت بارهای مخصوص با کارت های شناسایی اقدام به جمع آوری زباله در نقاط تعیین شده، کنند.
حال بعد از گذشت بیش از یکسال از اعلام این خبر، هنوز طرح به مرحله اجرا نرسیده است، رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در این خصوص به بیان این جمله اکتفا کرد و گفت: تمام اقدامات لازم برای این سرمایه‌گذاری انجام و سرمایه‌گذار اکنون در مرحله تامین ضمانت‌نامه است.
امید می رود اقدامات مربوط به اجرای این طرح سرعت بیشتری پیدا کند چرا که با اجرایی شدن آن بخش زیادی از معضل زباله گردی در سنندج مرتفع خواهد شد.
دو، سه سال پیش اگر فردی هنگام زیرورو کردن سطل‌های زباله در سطح‌ شهرهای کوچک استانی همچون کردستان مشاهده می‌شد رهگذران با تعجب به آن خیره می‌شدند و بلافاصله با تلفن‌های همراه خود عکسی از او ثبت می‌کردند تا به عنوان اقدامی نادر و سوال برانگیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.
این معضل شاید در کلانشهرهای کشور سال‌های بیشتری از عمرش می‌گذرد ولی در دیگر شهرها یکی، دو سالی است گسترش یافته و حال شرایط به گونه‌ای عادی شده که رهگذران واکنشی نسبت به دیدن صحنه فردی که تا نیمه بدن خود را در سطل زباله فرو کرده و دنبال ضایعات می‌گردد، نشان نمی‌دهند انگار سال‌هاست شاهد وضعیت چنین کسانی هستند.
برای حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف از جمله کرونا که سرعت انتشار آن بسیار بالاست، ساماندهی زباله‌گردها می‌بایست در اولویت برنامه‌های مسوولان استان بویژه مدیریت شهری قرار گیرد چون برطرف کردن این معضل یکی از مطالبات به حق آحاد مردم است.
کردستان هنوز جزو استان های قرمز کشور از لحاظ شیوع کروناست و محدودیت برگزاری مراسم های عزا و عروسی و غیره در این استان هنوز پابرجاست پس می طلبد علاوه بر این اقدامات با هر گونه فعالیتی که در تشدید این شرایط نقش موثری دارد، برخورد شود.
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه سوم مرداد ماه اعلام کرد:از دیروز تا امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 489 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 504 نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید19 در کشور به 286 هزار و 523 نفر رسید، متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 215 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 15 هزار و 289 نفر رسید، خوشبختانه تا کنون 249 هزار و 212 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
3653 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، تا کنون دو میلیون و 278 هزار و 384 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا کردستان دفع زباله بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/136189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است