عصر کرد

آخرين مطالب

جولان کرونا در تفریح مرگبار مقالات

جولان کرونا در تفریح مرگبار
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - تفریح مرگ، جمله‌ای که شاید بهترین شرح حال روزهای کرونایی مان و جولان این بیماری باشد، اما براستی این روزها مرگ بدنبال تفریح است یا تفریح کنندگان در پی مرگ هستند؟

شنیدن صدای قهقهه و همهمه کودکان و بزرگسالان همراه با بوی کباب شامگاهی و دود قلیان در تفرج‌گاه‌ها و پارک‌ها نوای عجیبی نیست اما در دوران کرونایی که شعار در خانه بمانیم یک اصل برای تضمین سلامتی جامعه است گامی تفریح وار بسوی مرگ است.
مرگی که بر اثر ابتلای به ویروس کرونا چند صباحی است نه تنها زندگی کردستانی‌ها و ایرانی‌ها بلکه همه جهانیان را به حاشیه کشانده است.
از ابتدای گسترش شیوع ویروس کرونا بسیاری سازمان‌های ملی و بین‌المللی بهداشتی در خانه ماندن را یکی از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از نرخ رشد ابتلای به بیماری کووید 19 اعلام کردند، اقدامی که پس از حدود 6 ماه از همه گیری این ویروس برای برخی‌ها کاری سخت و طاقت فرسا است.
با توجه به قرارگیری در فصل گرم تابستان بسیاری ترجیح می‌دهند در این فصل بویژه ایام تعطیل و جمعه‌ها را خارج از خانه سپری کنند و بدون توجه به هشدارهای بهداشتی در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و کنار جاده‌ها ساعاتی با عنوان تفریح، سرگرمی یا گذارندن وقت حضور داشته باشند.
استان کردستان که چند روزی است از لیست استان‌های قرمز شیوع ویروس کرونا درآمده و جمع مناطق دارای هشدار ابتلای به این ویروس اضافه شده اما گویی برای برخی از مردم این استان تفاوتی ندارد که در چه مرحله‌ای باشند بله مهم بیرون رفتن از خانه به هر بهانه‌ای است.
استان کردستان که چند روزی است از لیست استان‌های قرمز شیوع ویروس کرونا در آمده و به جمع مناطق دارای هشدار ابتلای به این ویروس اضافه شده اما گویی برای برخی از مردم تفاوتی ندارد که در چه مرحله‌ای باشند بلکه مهم بیرون رفتن از خانه به هر بهانه‌ای است.
کنار جادهای کردستان، پارک‌ها و تفرجگاه‌ای بویژه شهر سنندج حوالی عصرهای ایام تعطیل مملو از جمعیت می‌شود و مردم همانند دوران قبل از شیوع کرونا در کنار هم بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک جمع می‌شوند که به گفته کارشناسان بهداشتی این مساله خود یکی از دلایل شیوع این ویروس در جامعه است.

عصر کرد


مردم توجهی به محدودیت‌ها در پارک‌ها ندارند
مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: ورودی تمام پارک‌های سطح شهر مسدود و پارک‌هایی هم که فاقد ورودی هستند با نوار خطر دورتادور آن گرفته شده تا از حضور مردم در آن جلوگیری شود.
صلاح وکیلی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از حضور افراد در این اماکن شهرداری اقدام به خاموش کردن چراغ‌های روشنایی پارک‌ها کرده است، افزود: علیرغم کارهای انجام شده عده‌ای از مردم با پاره کردن نوارها و استفاده از نور چراغ خودرو و تلفن‌های همراهشان در پارک‌ها تجمع کرده و توجهی به محدودیت‌های اعمال شده، ندارند.
عده‌ای از مردم با پاره کردن نوارها و استفاده از نور چراغ خودرو و تلفن‌های همراهشان در پارک‌ها تجمع می‌کنند و توجهی به محدودیت‌های اعمال شده، ندارند.
وی اضافه کرد: هم اکنون نیز تمام شهرهای بازی سرباز و سرپوشیده تعطیل و محدوده کوه آبیدر مسدود شده ولی این اقدامات باعث نشد مردم استقبال کمتری نسبت به سال‌های گذشته و حتی اردیبهشت امسال از این فضاها داشته باشند.
مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج یادآور شد: اما پارک گشتیاری (مقابل فرودگاه سنندج) و بلوار 24 متری آبیدر (حاشیه منتهی به پارک کودک در دامنه آبیدر) با وجود اینکه ورودی‌های آنها مسدود شده در این ایام یکی از پر ترددترین‌ مناطق شهر است.
وکیلی گفت: این 2 منطقه که دارای فضای سبز و لاین دوچرخه سواری و پیادره رو هستند در ایام مختلف هفته شاهد حضور مسافران و شهروندان است که روزهای تعطیل این حضور متراکم تر از ایام دیگر است.
تحمل ماندن در خانه را نداریم
یکی از شهروندان سنندجی که به همراه چند تن از خانواده‌ خود در پارک گشتیاری اطراق کرده و در حال آماده کردن سماور زغالی است به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای سال به علت گسترش شیوع ویروس کرونا مسافرت‌هایمان را لغو کردیم و از آن زمان به جز اوقات کار بقیه روز را در خانه می‌مانیم.
وی افزود: برخی از آخر هفته‌ها برای بهبود روحیه مجبوریم گشتی خارج از خانه بزنیم و امروز نیز خواستیم در پارک ساعاتی را سپری کنیم که ازدحام جمعیت باعث نگرانیم شده اما نمی‌توانم فرزندان 10 و 13 ساله‌ام را راضی به برگشت به خانه کنم.
این شهروند یادآور شد: قبول دارم که با آمدن به بیرون از خانه ریسک کرده‌ایم اما باور کنید دیگر تحمل ماندن در خانه آن هم در روزهای گرم تابستان را نداریم.
من که مبتلا نشده‌ام
با گشتی در این پارک از حرف یک جوان سی و چند ساله متوجه شدم برخی افراد هنوز شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند یا دوست دارند وانمود کنند که به آن باور ندارند چرا که این جوان بعد از اینکه پکی به قلیان خود ‌زد، گفت: این ویروس را حس نکرده‌ام و علاوه بر آن کسی نمی تواند جلویم برای بیرون نرفتن از خانه بگیرد.
همکاری و مشارکت مردم کردستان منجر به کنترل ویروس کرونا می‌شود
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موارد ابتلا به بیماری کووید 19 با کمک و همراهی مردم و مسوولین رو به کاهش و در حال کنترل شدن است ولی نگرانی از افزایش دوباره موارد ابتلا و مرگ و میر همچنان وجود دارد.
دکتر ابراهیم قادری با بیان اینکه آمار فوت کمتر شده و تعداد مبتلایان هم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که تداوم این کاهش به همکاری مردم بستگی دارد، اظهار داشت: کاهش آمار به معنای رفع خطر ابتلا به کرونا در استان نیست و شهرهای مریوان و کامیاران همچنان در مرحله هشدار هستند ولی روند کاهشی در این شهرها هم مشهود است.
کاهش آمار به معنای رفع خطر ابتلا به کرونا در استان نیست و شهرهای مریوان و کامیاران همچنان در مرحله هشدار هستند ولی روند کاهشی در این شهرها هم مشهود است.
وی ضمن تشکر از همراهی خوب مردم در رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک بر تداوم عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد و افزود: در برخی موارد بویژه در مراکز تفریحی و پارک‌ها در روزهای اخیر شاهد بی توجهی شهروندان سنندجی از جمله جوانان به توصیه‌های بهداشتی هستیم که با ادامه این روند، باز هم شاهد افزایش ابتلا و موارد مرگ و میر خواهیم بود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در خانه ماندن افراد بیمار به مدت 10 تا 14 روز می تواند کمک شایانی در مهار کامل بیماری داشته باشد، گفت: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون در استان 160 هزار نفر قرنطینه خانگی شده و وضعیت آنان توسط مراقبان سلامت تا تعیین تکلیف کامل رصد شد.
قادری با اشاره به کنترل شدید ادارات، اصناف و اماکن عمومی استان، یادآور شد: تیم‌های مشترک بین ارگان‌ها و اصناف و تیم‌های بهداشت محیطی به صورت منظم در حال بازدید هستند که ضمن تذکر موارد لازم، در صورت لزوم، اقدام به معرفی متخلفان به مراجع قضایی می‌کنند.

عصر کرد


همرنگ نباشیم
دانش آموخته دکترا روانشناسی و رییس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به حضور برخی افراد در پارک‌ها و فضای سبز در این شرایط گفت: وقتی افراد شاهد حضور جمعیت زیادی در پارک‌ها و سایر مکان‌ها هستند احساس همرنگی با جماعت پیدا می‌کنند و این همرنگ شدن محدود به پذیرش و تغییر رفتار نمی شود بلکه در تمام مواردی که فشار محیطی سبب تغییر داوطلبانه رفتار شود، مصداق دارد.
کاوه قادری اضافه کرد: در مقطعی محدودیت‌هایی در تردد و فعالیت بسیاری از مشاغل ایجاد و سپس با برداشتن این محدودیت‌ها در جامعه ما اقدام به ساده‌سازی مسائل مربوط به بیماری کرونا شد و مردم احساس کردند خطر ابتلای به این بیماری به اتمام رسیده است.
رییس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در چنین شرایطی روان اجتماعی مردم به سمت اینکه خطری دیگر آنها را تهدید نمی‌کند، رفت و در این بین عده‌ای هم که از وجود خطر اطلاع داشتند ولی از محدودیت‌های موجود خسته شدند روال عادی زندگی خود را از سر گرفتند.
قادری با بیان اینکه مردم ما باید سازگاری با کرونا را یاد بگیرند، تاکید کرد: می‌بایست از ابتدا این پیام که کرونا سال‌ها با ما خواهد بود و باید زندگی کردن با آن را یاد بگیریم، را در جامعه اطلاع رسانی می‌کردیم.
کرونا را عضوی از خانواده بدانیم
کارشناس ارشد مشاوره خانواده کردستانی نیز معتقد است همه گیری و شیوع ویروس کرونا شرایط مبهم و غیرقابل پیش‌بینی را ایجاد کرده که منجر به بروز طیفی از افکار ناامید کننده توام با اضطراب و استرس شده و نتیجه آن می‌تواند احساس فرسودگی و درماندگی باشد.
عطالله شاکریان با بیان اینکه اولین تغییر و باور باید به این سمت باشد که بپذیریم زندگی همیشه بر وفق مراد نیست، افزود: باید پذیرفت که اکنون در بحران هستیم و کرونا آسیب‌هایی را از جهات مختلف ایجاد کرده پس باید با همکاری و همدلی از این شرایط عبور کرد.
باید پذیرفت که اکنون در بحران هستیم و کرونا آسیب‌هایی را از جهات مختلف ایجاد کرده پس باید با همکاری و همدلی از این شرایط عبور کرد.
وی اضافه کرد: نکته بعدی برای کنار آمدن با شرایط جدید است که سعی کنیم با کنترل احساسات و افکار، رفتارهای خود را در جهت معقول سوق دهیم و اولین قدم آن است که باورهای خود را نسبت به بیماری تغییر دهیم و اینکه ویروس کرونا قرار نیست کنترل زندگی را از دست مان بگیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: با مدیریت ترس، اضطراب، تسلط و کنترل بر جنبه‌های مثبت وجود خود، آنها را در جهت کاهش آسیب‌های روانشناختی که همان غرق شدن در نگرانی‌ها و نشخوارهای ذهنی است هدایت کنیم تا دچار مشکلاتی مانند اختلال در خواب، خشم، اضطراب و ناتوانی در تمرکز و بدبینی نشویم.
وی گفت: برای داشتن تاب‌آوری باید قدرت پذیرش بالایی داشت و بپذیریم که زندگی مجموعه‌ای از فراز و نشیب‌ها است و گاهی هم ممکن است با شرایط ناگوار مواجه شویم که باعث می‌شود صبوری را نسبت به خود و دیگران تمرین کنیم و بجای تمرکز بر جنبه‌های هیجانی بر روی عقلانیت متمرکز شویم.
تنظیم روابط خانگی عامل محرک در خانه ماندن است
دانش‌آموخته دکترای تخصصی تعلیم و تربیت با بیان اینکه نکته مهم در شرایط جدید، ضرورت در خانه ماندن است، افزود: در این مسیر باید روابط خانوادگی خود را تنظیم کرد که طبعا روابط هر خانواده منحصر بفرد بوده و خواسته‌ها و نیازهای خاص خود را دارد اما خانه باید مامن امن و صمیمی برای عشق ورزی و روابط دوستانه برای اعضا باشد.
وی گفت: امروز باید در جهت سبک زندگی مسوولانه و سازگارانه قدم برداشت و نیاز است خود مراقبتی و دیگر مراقبتی به عنوان یک مسوولیت فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
شاکریان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل و ضرورت اشاره کرد و یادآور شد: در شرایط کنونی نباید تنها به خود فکر کرد زیرا در جامعه افراد دیگری هم وجود دارند، پس باید در قبال آنان احساس مسوولیت کنیم.
وی اظهار داشت: در سبک مطلوب زندگی جدید، ضرورت دارد که به نیازهای زیستی مانند خواب، تغذیه و فعالیت‌های بدنی توجه لازم شود و یک مولفه مهم که اغلب بنا بدلایلی نادیده گرفته می‌شود، داشتن خواب کافی و مناسب است.
افزایش تاب آوری جامعه در برابر مشکلات کرونایی یکی از نیازهای اساسی کنترل و پیشگیری از شیوع ابتلا به ویروس کرونا است که این اقدام تنها با همکاری مردم، ارایه راهکارهای کارشناسی از سوی مراجع و دستگاه‌های عضو در ستادهای ملی و استانی مبارزه با کرونا و تشریح آنها در رسانه‌های جمعی مقدور است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ماسک کردستان فاصله اجتماعی شهرداری سنندج کوه آبیدر
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/136286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد