عصر کرد

آخرين مطالب

ازدواج درگیر تردیدها مقالات

ازدواج درگیر تردیدها
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج‌ - بیکاری و مشکلات اقتصادی بیشتر مواقع مهمترین عامل ازدواج دیرهنگام یا زودهنگام بیان می‌شود اما مسایل یا عوامل دیگری بر دیر یا زود ازدواج کردن جوانان موثر است که زندگی مدرن، تفکرات جدید و امور فرهنگی برخی از اینهاست که خانواده‌ها و جوانان را دچار تردید و دودلی کرده است.

ازدواج امر مهمی است که این روزها هم زندگی مدرن و هم مشکلات اقتصادی بر روند آن تاثیر گذاشته و آن را از دسترس جوانان دورتر کرده است البته همزمان شاهد وقوع و افزایش ازدواج‌هایی با سن کم هستیم که آن هم آسیب‌های خاص خود را دارد.
جوانان با دیدن آمار به نسبت زیاد طلاق در جامعه همزمان دچار یک وسواس و نگرانی از ورود به زندگی مشترک شده‌اند که در کنار موانع دیگر عاملی برای دیرتر ازدواج کردن آنها است.
خانواده یکی از اصولی‌ترین و مهمترین پایه‌های تشکیل یک جامعه سالم است که ازدواج آن را شکل می‌دهد و تنها در یک خانواده است که می‌توان فرزندی را با صبر و در گذر زمان تربیت کرد تا بتواند نقشی در جامعه بیابد و به رشد و توسعه آن کمک کند.
ازدواج و تشکیل خانواده همزمان بقای نسل بشر را تضمین می‌کند و بدون شکل گیری خانواده آن نظم و رشد جامعه دوام و بقا نخواهد داشت بر اساس آمارهای ثبت احوال در سال 98 شاهد وقوع 13 هزار و 741 ازدواج و سه هزار و 826 مورد طلاق در استان کردستان بودیم هرچند کارشناسان و صاحب نظران تعداد ازدواج در کردستان را بطور کلی مناسب می‌دانند اما معتقدند آمار طلاق در استان هم بالاست که باید دلایل آن ریشه‌یابی شود.
هفته ازدواج بهانه‌ای شد که خبرگزاری جمهوری اسلامی با برگزاری میزگرد خبری به دلایل افزایش سن ازدواج و همچنین علل ازدواج‌های زودهنگام بپردازد که هر دو می‌تواند بر کیفیت یک زندگی مشترک تاثیر بگذارد، همزمان برخی از ضروریاتی که باید جوانان پیش از ازدواج به آن دست یابند هم از سوی کارشناسان و صاحبنظران در این میزگرد مورد بررسی قرار گرفت.

عصر کرد


ترس دختران و پسران عامل اصلی ازدواج دیرهنگام
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان گفت: ترس و هراس از آنچه بعد از ازدواج در زندگی مشترک روی می‌دهد از مهمترین عوامل تاخیر در ازدواج جوانان است.
گلاویژ فتاحی اظهار داشت: ترس از نداشتن زندگی موفق مشترک، از عدم توانایی تامین معیشت، ترس خانم‌ها از اینکه شغل خود را از دست بدهند و یا نتوانند همزمان شغل خود و وظایف خانه را باهم انجام دهند از جمله ترس‌هایی است که جوانان پیش از ازدواج با آن روبرو هستند.
وی افزود: نقش زن خانواده و انجام وظایف خانه در جامعه برجسته‌تر است و انتظارات در این بخش اولویت دارد بنابراین تضاد نقش‌هایی میان این دو بخش ایجاد می‌شود که چالش‌هایی برای خانم‌ها بوجود می‌آورد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان با اشاره به اهمیت ازدواج آگاهانه اظهار داشت: سازمان‌های مردم نهاد با کمک اداره ورزش و جوانان کارگاه‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر مشاوره گروهی مراکز مشاوره تخصصی با 6 مرکز شامل سه مرکز در سنندج، 2 مرکز در قروه و یک مرکز در سقز به مشاوره‌های فردی هم می‌پردازند که در هفته ازدواج این مشاوره‌ها رایگان است.
فتاحی تاکید کرد: نیاز به مهندسی مجدد برای سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد که به این نقطه برسند که آنها باید به دستگاه‌ها برنامه بدهند و نباید معطل برنامه و اعتبار دستگاه‌ها باشند.

عصر کرد


کم میلی جوان به ازدواج به دلیل نگرانی از عدم پایداری روابط خانوادگی
یک محقق و پژوهشگر هم در این نشست گفت: در تحقیقات به عمل آمده در استان به این نتیجه دست یافتیم که ترس از عدم پایداری روابط خانوادگی و ترس از عدم وفاداری، بسیاری از جوانان را به ازدواج بی رغبت یا کم میل کرده است و از عوامل مهم دیر ازدواج کردن است.
جهانگیر محمودی افزود: عامل اقتصادی بیشتر به چشم می‌آید و در تحقیقات ما هم دیده شده است اما ترس و عدم اطمینان از پایداری خانواده موردی است که کمتر دیده شده است که این نگرانی در مورد ازدواج در میان تحصیلکردگان هم وجود داشت.
وی تاکید کرد: تفاوت در نگرش و رفتار و ارزش‌ها میان تحصیل‌کردگان با کسانی که وارد دانشگاه نشده‌اند وجود دارد که به همین ترتیب سرمایه‌های اجتماعی متفاوتی کسب کرده‌اند و در نگاه متفاوت آنها در ازدواج تاثیر دارد.
محمودی اضافه کرد: به تفکیک جوامع و مناطق، عوامل موثر در تاخیر در ازدواج یا ازدواج به موقع فرق دارد به عنوان مثال در مناطق حاشیه شهر فرصت کمتری برای تحصیلات دانشگاهی وجود دارد و فرد با ورود به بازار کار زودتر به فکر ازدواج می‌افتد.
وی یادآور شد: کسی که به دنبال تحصیلات دانشگاهی و عالیه و به دنبال کسب جایگاه اجتماعی خاصی در جامعه است همچون چنین فردی که به دنبال ورود سریع به بازار کار است در مورد ازدواج فکر نمی‌کند بلکه او ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازد تا به آن اهداف برسد.
تغییر نگرش جامعه نیاز به کار فرهنگی دارد
یک استاد دانشگاه‌های کردستان هم گفت: تعیین سن ازدواج موضوعی کلیشه‌ای است و عملی نمی‌شود تنها می‌توانیم تعادلی در رابطه با سن ازدواج برقرار کنیم.
امید رشیدی افزود: در قلمرو فرهنگی با نگرش جامعه روبرو هستیم که موضوعی جدا از حقوق و قوانین است بنابراین از طریق تحکم و قوانین نمی‌توان نگرش جامعه را تغییر داد بلکه نیاز به فرهنگسازی است.
وی اضافه کرد: برای ارتقای سطح دانش عامه و تغییر نگرش در مورد ازدواج در سن مناسب فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است.
این حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قانون 13 سال را برای دختر و 15 سال را برای پسر به عنوان آغاز سن ازدواج مشخص کرده است یادآور شد: با جمع بندی میان فقه، حقوق و ملاحظات اجتماعی و لحاظ مطالبات و نگرش جامعه سن 15 سال برای دختر و 18 سال برای پسر سن بهتری برای ازدواج است و ضروری است قانونگذار به دنبال تغییر قوانین باشد.
وی اظهار داشت: در مواد 600 قانون مجازات و 50 قانون حمایت از خانواده برای کودک همسری مجازات تعیین شده است و خانواده‌ها مگر به حکم دادگاه نمی‌توانند زیر سن قانونی مشخص شده فرزند خود را به عقد کسی در بیاورند.

عصر کرد


افزایش حاشیه نشینی عاملی در ازدواج‌های زودهنگام
یک فعال سازمان‌های مردم نهاد هم در رابطه با سن کم ازدواج گفت: تعداد ترک تحصیل در میان دختران افزایش یافته است و بعد از آن بیشتر این دختران به سمت ازدواج زودهنگام می‌روند.
شادی مولانی افزود: این موارد و ازدواج در سنین کم در نواحی منفصل شهری هم به وفور دیده می‌شود و حتی در میان فعالیت‌هایی که داشتیم مواردی از طلاق در میان این دختران کم سن هم دیده شده بود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه 52 درصد استان کردستان حاشیه نشین است وقوع ازدواج‌های زودهنگام دختران و آسیب‌های ناشی از آن افزایش یافته است.
مولانی اضافه کرد: از سوی دیگر شاهد افزایش سن ازدواج هستیم که بر سیاست فرزندآوری کشور تاثیر منفی می‌گذارد.
وی اظهار داشت: جوانان مجردی در جامعه دیده می‌شوند که نیاز مالی ندارند و مرفه هم هستند اما تمایلی به ازدواج ندارند و به هر دلیلی نمی‌خواهند تشکیل خانواده دهند.
مولانی گفت: درجه افسردگی کسانی که ازدواج نکرده‌اند از کسانی که ازدواج کرده‌اند و با مشکلات مختلف هم دست به گیریبان هستند بیشتر است بنابراین عدم تاهل، تعداد افرادی را در جامعه که با مشکلات روحی دست به گریبان هستند افزایش می‌دهد.
خانواده‌ها از ترس آبرو زودتر دختران را شوهر می‌دهند
یک مددکار اجتماعی هم با اشاره به اینکه برای آگاه‌سازی مردم در زمینه‌های فرهنگی کار نشده است اظهار داشت: ترس خانواده‌ها از بی‌آبرویی و انحراف دختران انگیزه‌ای برای ازدواج زودهنگام دختران شده است که در واقع شانه خالی کردن برخی از خانواده‌ها از مسوولیت نگهداری فرزندان است.
سوما ایوبی افزود: به نظر من عوامل فرهنگی اولویت بیشتری بر عوامل اقتصادی در ازدواج زودهنگام دارد.
وی تاکید کرد: تعصبات فرهنگی و سنتی موجب می‌شود که یک دختر کم سن که در شرایط زندگی مشترک نیست و هیچ اطلاع و آگاهی از این زندگی ندارد به عقد مردی با سن بالا در بیاید.
ایوبی اضافه کرد: از طرفی در جامعه با افزایش سن ازدواج هم روبرو هستیم که ترس از مسوولیت‌ها و انتظارات از دلایل اصلی آن است.

عصر کرد

مشکلات مالی عامل موثر بر سن ازدواج
یک فعال اجتماعی هم با اشاره به انتظارات خانم‌ها در رابطه با داشتن شغل گفت: امروزه زنان مایل‌اند استقلال مالی باشند و حفظ این استقلال و شغل آنها یکی از خواسته‌هایی است که برای ازدواج پیگیری می‌کنند که می‌تواند ازدواج را با تاخیر همراه کند.
فریبا مسعودی افزود: زنان در گذشته‌ها هم در روستاها به کار و فعالیت‌های مختلفی خارج از خانه می‌پرداختند اما بر خلاف امروز بابت آن چیزی دریافت نمی‌کردند.
وی با بیان اینکه به باور من اقتصاد بیشتر از فرهنگ بر سن ازدواج و نحوه ازدواج تاثیر می‌گذارد اضافه کرد: خانواده‌هایی با درآمد پایین تلاش می‌کنند دختران خود را زودتر شوهر دهند تا یک نفر از هزینه‌های خانواده کم شود که یکی از دلایل مهم ازدواج در سن کم است.
مسعودی افزود: سازمان‌های خصوصی و دولتی باید با مردم مرتبط شده و به نقش فرهنگ سازی و آموزش بپردازند تا بتوانند در دراز مدت بر رفتار جامعه در رابطه با سن ازدواج تاثیرگذار باشند.

عصر کرد


ضرورت تربیت مربیان و مشاوران حوزه ازدواج
رشیدی استاد دانشگاه‌های کردستان هم گفت: احساس نیازی در حوزه تربیت مدرس و مربی ماهر وجود دارد بنابراین باید کارگاه‌های تربیت مربی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نباید فقط پیش از ازدواج را دید بلکه به روابط زوجین بعد از ازدواج هم باید توجه کرد افزود: آموزش مهارت‌های روابط جنسی و حقوق متقابل زوجین از ضروریات این آموزش‌ها است.
رشیدی تاکید کرد: ضروری است مراکزی قانونی برای تسهیل در امر ازدواج، آموزش مهارت‌ها و حتی آشنا کردن زوجین برای امر ازدواج ایجاد و تقویت شود.
آنچه واضح است ازدواج‌های زودهنگام و دیرهنگام بر تشکیل خانواده‌ای موفق و پایدار، بر فرزندآوری، داشتن فرزند سالم و حتی کیفیت تربیت فرزندان تاثیرگذار است.
این روزها سن ازدواج با چالش روبرو شده است، در مجموع سن ازدواج افزایش یافته است اما همزمان شاهد ازدواج‌هایی با سن کم هستیم بنابراین آنچه مشاهده می‌شود کاهش وقوع ازدواج‌ها در سن مناسب در جامعه است.
این شرایط ورود دولت، سازمان‌های‌ مردم نهاد و کارشناسان را به عرصه ضروری می‌کند که با کمک رسانه‌ها برای فرهنگ سازی در مورد سن مناسب ازدواج پا به میدان بگذارند و فعالیت کنند.
برچسب‌ها
هفته ازدواج اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان کردستان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/136780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند