عصر کرد

آخرين مطالب

اعتبار، حلقه مفقوده تئاتر کُردی سقز مقالات

اعتبار، حلقه مفقوده تئاتر کُردی سقز
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - جشنواره تئاتر کُردی سقز هر سال با حضور هنرمندان داخلی و خارجی برگزار می‌شود ولی از لحاظ کیفیت بخشی و چابک سازی، جایگاه واقعی خود را در میان جشنواره‌های معتبر بدلیل نداشتن دبیرخانه دائمی و سیاست‌گذاری منظم، گُم کرده است.

به گزارش ایرنا، کردستان، استانی فرهنگی دارای عالمان و ادیبان و هنرمندان مشهوری است و سالانه چندین رویداد مهم فرهنگی و هنری با حضور گرم مردم فرهنگ دوست این دیار برگزار می‌شود که جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز یکی از این رویدادها است.
برگزاری جشنواره‌های متعددی از جمله تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر کُردی سقز، داستان بانه، تئاتر کردستان در طول سال نیاز به بررسی نقاط ضعف و قوت این رویدادهای هنری و فرهنگی بسترساز و تقویت شاخص‌های فرهنگی و هنری دارد.
جشنواره تئاتر کُردی سقز از 22 سال پیش کار خود را شروع کرد و هر در این مدت 16 دوره با حضور علاقمندان داخلی و خارجی در این شهرستان برگزار می‌شود ولی بعد این مدت این رویداد بزرگ فرهنگی هنری، هنوز زیرساخت و بستر پیشرفت آن فراهم نشده و هر سال با مشکلات متعددی از جمله کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند که این مسایل دل هنرمندان این دیار را پریشان و نگران کرده است.
این جشنواره هر سال با نگرانی تامین هزینه و دغدغه مالی برگزار ‌شده در حالیکه باید زیرساخت‌های لازم برای تئاتر کُردی ایجاد شود چون تئاتر در سقز از قدمت بالایی برخوردار است و علاقه مندان فراوانی دارد.
جشنواره بین‌المللی نیاز به سالن‌ مناسب، دبیرخانه دائمی، سیاست گذاری اصولی، امکانات و تجهیزات و بودجه‌ کلان دارد البته در طول سال‌ها برگزاری، مسوولان و متولیان امور وعده‌هایی داده‌اند که تاکنون عملی نشده در حالیکه هنرمندان سقز برای تئاتر و جشنواره زحمات زیادی را متقبل می‌شوند.
سال قبل و شانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز از همان اوایل با حواشی زیاد و ابهامات گوناگونی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری شروع شد و بعد از هشت ماه هنوز 120 میلیون تومان از اعتبارات اختصاص یافته آن، تامین و پرداخت نشده و دبیر جشنواره را با مشکل جدی روبرو کرده و هنرمندان فاخر کُرد زبان هم از این بی مهری مسوولان محلی و استانی گلایه دارند.
جشنواره شانزدهم طبق وعده مسوولان به بهترین شکل ممکن پیش نرفت چون از همان ابتدا، اعتبار اختصاص یافته وضعیت ساختمان پلاتو، تاریخ دقیق برگزاری و یکسری مسایل دیگر مشخص نشده و همه تصمیمات به روزهای آخر کشیده شد.
کش و قوس‌های زیاد در تامین بودجه جشنواره، فرمانداری ویژه سقز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان را به چالش نامعلومی برد به نحوی که بعد از هشت ماه از برگزاری شانزدهمین دوره آن هنوز 120 میلیون تومان از 240 میلیون تومان بودجه تخصیص یافته باقی مانده و به دبیرخانه این جشنواره تخصیص داده نشده است.
کیفیت بخشی تئاتر کُوردی سقز مستلزم چابک سازی دبیرخانه دائمی آن است

عصر کرد


معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این ارتباط گفت: تلاش رسانه‌های جمعی جهت نهادینه شدن یک جشنواره به غایت علمی و تحول آفرین در حوزه ادبیات نمایشی کُردی باید با طرح مطالبه از حضور خیرین جهت سرمایه گذاری در این حوزه منجر شود و اصولا دولتی شدن فرهنگ با ماهیت تاثیر گذاری آن در بستر جامعه منافات دارد.
سامان احمدی افزود: بدهی جشنواره تئاتر کُردی به سوء مدیریت در اجرای جشنواره برگشته و این مهم متوجه متولیان دولتی در جایگاه نظارت و هدایت بر اجرای این رویداد نمی‌شود.
وی با بیان اینکه باید ضوابط را در چابک سازی دبیرخانه دائمی و فعالیت های سالانه اش مطالبه کرد، اظهار داشت: اینکه تا چه اندازه دبیرخانه بر کیفیت بخشی جشنواره و شناسایی منابع حداکثری نمودن مشارکت مردمی توجه داشته و اقدام نموده عامل برون رفت از این وضعیت است.
وی یادآور شد: اصولا اعتبارات از سوی دولت جهت اجرای برنامه های فرهنگی - هنری و رسانه ای جهت تامین بخشی از هزینه‌های این برنامه‌ها اختصاص داده می‌شود به این خاطر است که امور تصدی‌گری برنامه‌ها را به مراکز و مجامع فرهنگی- هنری و رسانه ای دارای صلاحیت واگذار کرده است.
احمدی اضافه کرد: جشنواره تئاتر کُردی سقز نیز دارای برآورد هزینه سه میلیارد ریالی با رعایت شاخص‌های یک رویداد هنری با کیفیت بود که با مدیریت بهینه هزینه توسط دبیر و اعضای دبیرخانه این جشنواره با هزینه تمام شده ٢ میلیارد و ٣٥٠ میلیون ریال برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه تعهد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان جهت برگزاری این رویداد مبلغ یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون ریال بود که 48 ساعت قبل از برگزاری جشنواره پرداخت شد، گفت: مقرر بود از محل اعتبارات شهرستانی نیز یک میلیارد به این مهم اختصاص یابد که با توجه به پیگیری فرماندار شهرستان سقز و قول مساعدت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در مرحله تامین و تخصیص اعتبار است.
وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازاد بر تعهد جهت تسویه باقی هزینه کرد نیز مبلغ ١٥٠ میلیون ریال را از سایر منابع به این رویداد اختصاص داد.
معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزاری جشنواره تئاتر کُردی در دور هفدهم آن را نیازمند شیوه اجرای با توجه به وضعیت شیوع کرونا و لحاظ پروتکل بهداشتی بدون لطمه وارد ساختن جانی به رکن رکین این رویداد اعلام کرد و افزود: اصل تئاتر نیز بر صیانت از حقوق انسانی نهفته است.
وی به احداث و روند کند ساخت پلاتوی سقز اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایطی که ممنوعیت ساخت و ساز عمرانی از سوی دولت وجود دارد با ابتکار عمل مدیرکل سابق ارشاد و همت فرماندار شهرستان این طرح کلید خورد ولی کندی روند اجرای طرح به عدم وجود نقدینگی جهت تحقق مطالبات پیمانکار بر می گردد که در احداث چنین طرح هایی نیز رعایت استاندارد ایمنی ساختمان در اولویت اجراست و وعده بهره برداری در حرف تا عمل نیز با توجه به شرایط پیش آمده منجر به خلف وعده شده است.
احمدی تاکید کرد: ارتقای سامانه صدا و نور و گرمایشی، سرمایشی سالن آمفی تئاتر سقز با توجه به واگذاری بخش خصوصی نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر است که به روز کردن تجهیزات به تنهایی از محل اعتبارات تعمیر و تجهیز مجتمع فرهنگی - هنری این اداره کل مُیسر نبود و نیاز است مدیریت شهری نیز در راستای کارآمدی فضاهای فرهنگی که جنبه عمومی دارد از محل درآمد حاصل از عوارض آن را مورد توجه قرار دهد.
با این اوصاف برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز در حاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و برگزاری آن با شرایط کنونی و پرداخت نکردن بخشی از بودجه دوره شانزدهم سخت و تقریبا غیر ممکن خواهد بود.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز بعنوان متولی و میزبان دوره های متعدد جشنواره تئاتر کُردی، در وضعیت نا بسامانی قرار گرفته است، از همان بدو ورود به این اداره، به جای سیمای فرهنگی و هنری آن، اداره سوت و کور، شبح اداره و خلوتی را نظاره گرید و انگار این اداره جزء مکان های متروکه و بی روح سقز است.
در حالیکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز می توانست ترافیک شدیدی از چابکی و فعالیت هنرمندان مختلف عرصه های هنری و برنامه های متعدد فرهنگی و جنب و جوش هنرمندان سقزی را به خود ببیند ولی این روزها جز درهای بسته و محیطی خلوت، چیزی به چشم نمی‌آید.
120 میلیون تومان به هنرمندان بدهکار هستیم

عصر کرد


رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز هم با بیان اینکه بعد از هشت ماه از برگزاری دوره شانزدهم جشنواره تئاتر کُردی هنوز بخش زیادی از اعتبار اختصاص یافته تخصیص داده نشده است، گفت: بسیاری از هنرمندان کردزبان که در جشنواره حضور داشتند از این موضوع گلایه دارند.
هیوا حاج محمدی با اشاره به اینکه امسال تا کنون هیچگونه اعتبار فرهنگی دریافت نشده است، اظهار داشت: هنوز حق الزحمه داوران بازبین، گروه های شرکت کننده، داورها، هتل، ایاب و ذهاب، تندیس و لوح تقدیر و عوامل اجرایی جشنواره را نتوانسته ایم پرداخت کنیم.
وی به بودجه یک میلیارد ریالی تخصیص نیافته فرماندار سقز برای تجهیز سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان اشاره کرد و افزود: هنوز بعد از تقریبا یکسال این بودجه تخصیص داده نشده ضمن اینکه تاسیسات، سیستم خنک کننده و برق سالن نمایش این اداره با مشکل مواجه است و نیاز به تجهیز دارد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز از فرماندار ویژه سقز و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خواست تا هرچه سریعتر بدهی دوره شانزدهم جشنواره تئاتر کُردی را تخصیص دهند تا از این بیشتر شرمنده هنرمندان فاخر مان نباشیم.
وی بر برگزاری منظم و برنامه ریزی شده هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز تاکید کرد و افزود: مسوولان استانی و کشوری اعتبارات را قبل از برگزاری جشنواره تخصیص دهند تا این جشنواره مهم در شان مردم سقز و هنرمندان فاخر کُرد زبان برگزار شود.
به گزارش ایرنا در این ارتباط با چند هنرمند شرکت کننده در جشنواره شانزدهم، رستوران و هتل های که برای اسکان هنرمندان قرارداد بسته شده بود صحبت کردیم و هر یک از آنها به عدم وصول هزینه ها از سوی دبیرخانه این جشنواره اشاره کردند و گفتند: تاکنون بخش زیادی از مبلغ قرارداد به آنها پرداخت نشده است.
سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
برچسب‌ها
کردستان هنرمند تئاتر هنرمندان حوزه هنری سقز

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/137907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان