عصر کرد

آخرين مطالب

چالش روزنامه داری در کردستان؛

رسانه در کردستان صنعت نیست مقالات

رسانه در کردستان صنعت نیست
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کردستان دانشجوی دکتری مدیریت رسانه گفت: نگاه نکردن به رسانه چون یک صنعت فرهنگی _ اقتصادی از بزرگترین چالش های روزنامه داری در کردستان است.

ابراهیم محمدحسینی در وبینار" "چالش های روزنامه نگاری و روزنامه داری در کردستان" که در بستر اینستاگرام به همت نمایندگی خانه مطبوعات سقز برگزار شد اظهار کرد: یکی از دلایل کم رونقی و بی رونقی و مرگ اقتصادی رسانه ها به ویژه مطبوعات در کردستان، عدم آشنایی کافی دست اندرکاران با شیوه های علمی و کارآمد مدیریت رسانه است.
محمد حسینی در این برنامه که اولین برنامه نت گپ های رسانه ای خانه مطبوعات در سقز بود، اضافه کرد: اقتصاد رسانه به معنی تامین هزینه های مالی و خود اتکایی، تولید محتوای جذاب و عرضه آن به شهروندان، جذب آگاهی در بازار، به کارگیری علم اقتصاد و بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد و استفاده از فناوری های نوین است.
وی عنوان کرد: حوزه رسانه به دلیل دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از یک سو و توسعه فناوری ها از سوی دیگر، همواره در معرض تغییر بوده است و مدیران رسانه باید همواره با آینده نگری، محیط رسانه ای را به خوبی تحلیل کرده و از روندها و تغییرات پیش رو اطلاع دقیق کسب کنند تا بتوانند برای منطبق ساختن سیاست ها و راهبردهای سازمان رسانه ای با شرایط آینده، برنامه ریزی کنند.
مدیران رسانه در کردستان از استراتژی های متنوع سازی استفاده کنند
این کارشناس رسانه اظهار داشت: تغییرات پیش روی صنعت رسانه شامل؛ گسترش رقابت، تنوع محصولات، تنوع سلیقه مخاطب، ورود محصولات خلق شده توسط مصرف کنندگان و در نتیجه کاهش تهیه کنندگان حرفه ای و لزوم ایجاد محتوای سفارشی برای کاربران است و مدیران رسانه برای دوره حاضر، می توانند از استراتژی های متنوع سازی از جمله ادغام و تملک برای رسانه های کردستان به ویژه مطبوعات چاپی استفاده کنند.
وی که با محوریت شاخص های مدیریت رسانه صحبت می کرد، ادامه داد: همچنین عرضه محصولات در پنجره های مختلف، مشارکت بر سر یک پروژه واحد و تولید مشترک و عرضه در بازار مشترک و استفاده از تبلیغ مشترک نیز می تواند به عنوان راهکار برای رونق رسانه های مکتوب مطرح شود.
وی بیان کرد: توجه به روزنامه نگاری علم، تحقیقی، گزارشگری اجتماعی و روزنامه نگاری بومی و توجه به گروه های مختلف اجتماعی از جمله؛ زنان و روستائیان، شناسایی بازارهای جغرافیای جدید و گوشه بازارها و توجه به تجربه و آموزش نیروها نیز بایستی مد نظر قرار گیرد.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ادامه داد: در بحث روزنامه داری، بایستی مفهوم های استراتژی، محیط پر رقابت، مخاطب، مزیت رقابتی، توجه به کسب و کارها در بخش رسانه، اقتصاد رسانه در چارچوب شرکت ها، اقتصاد توجه، توجه به مدل های کسب و کار رسانه ای به عنوان یک مدل درآمدی، ویژگی های اقتصاد رسانه چون؛ بازار دوگانه، قراردادها و تولید کنندگان خلاق رسانه ای، ماهیت ناهمگن محصولات رسانه ای، تمایل به تمرکز مالکیت و بازارهای انحصاری، مشارکت در مدیریت و مالکیت نشریه، جایگاه رسانه در نظام برنامه ریزی و توسعه استان، درک بازار دوگانه، تفاوت سازمانهای رسانه ای با دیگر سازمانها، نگاه مدیریتی به معنی و محتوا، راهبردی و کارکردهای رسانه و بازاریابی، درک تغییر الگوی مصرف فرهنگی، سلطه فرهنگ شفاهی و بی سوادی گسترده و تاریخی نیز مدنظر و توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به ظهور همگرایی در عصر رسانه از سال ها پیش، تصریح کرد: همگرایی شامل و حاصل ادغام تلویزیون، رایانه و تلفن است که شامل مواردی چون دیجیتالی شدن، اجتماعی ( چند وظیفه ای شدن)، فرهنگی( تولید مطلب توسط مخاطب) و تولید جهانی است که در مدیریت رسانه در کردستان بایستی به این مقوله ها توجه کرد.
موانع ضعف همگرایی در رسانه های کردستان برداشته شود
وی بابیان اینکه رسانه در این عصر، ترکیبی از سه واژه خلاقیت، فناوری و دانش کسب و کار است بیان کرد: بایستی به اهمیت همگرایی توجه کرد و موانع آن از جمله؛ ضعف دانش فنی، تکنولوژی هراسی و عدم استفاده از ابزارهای چند رسانه ای را در کردستان برداشت.
محمدحسینی همچنین با اشاره به اهمیت علم "مدیریت رسانه" افزود: این علم به معنی به کارگیری بهینه تمامی امکانات مادی، انسانی و فناورانه در جهت تولید، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند است که با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان صورت می گیرد.
این دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران افزود: در ابعاد زیست بوم رسانه های کردستان همچنین بایستی عوامل محیطی چون؛ مسائل اقتصادی، سیاسی و حقوقی و قانونی را دید و همچنین در عوامل درونی، بایستی، مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین را مورد مطالعه قرار داد.
عضو خانه مطبوعات کردستان افزود: در بحث روزنامه نگاری بایستی به رعایت اصول حرفه ای، مخاطب، منابع انسانی، نوآوری، استقلال حرفه ای، توجه به حقوق صنفی، آموزش های روزآمد، اعتقاد و باور به رسانه، تعریف جرم مطبوعاتی و تفیک رسانه های حزبی از غیر حزبی توجه کرد. 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود، تعامل رسانه با محیط و ناتوانی این تعامل را از چالش های جدی برشمرد و افزود:رسانه های کردستان بایستی با محیط عملیاتی و محیط عمومی و دور تعامل داشته باشد زیرا نهاد رسانه از این سه محیط تاثیر می پذیرد و بلعکس بر محیط تاثیر گذار است که این تعامل در حوزه عملیاتی، شامل؛ رقبا، مخاطبان، مالکان و تامین کنندگان است.
وی ادامه داد: در حوزه محیط عمومی هم، این عناصر، شامل نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قانونی و حقوقی می شود و نیز، محیط دور شامل، روابط بین المل، حقوق بین المل، فرهنگ و اقتصاد جهانی است.
مطالعات آینده پژوهی در حوزه رسانه انجام شود
وی برانجام مطالعات آینده پژوهی در حوزه رسانه توسط دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور با همکاری خانه مطبوعات، توزیع عادلانه یارانه، آگهی ها، حمایت استانداری و سازمان مدیریت در واگذاری آگهی، توجه به رسانه در برنامه ریزی های سالانه های توسعه ای و تدوین سندهای توسعه، پرداخت یارانه نقدی به مخاطب به جای رسانه، انحصار زدایی از نحوه توزیع آگهی، برگزاری دوره های روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات، طرح کارورزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه کردستان و پیام نور در رسانه ها برای ورود به بازار کار، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، تقویت زبان کُردی، تقویت فرهنگ مطالعه روزنامه از مدارس تاکید کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/138104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد